The Lobster
Video Press conference The Lobster with Yorgos LANTHIMOS and actors Rachel WEISZ, Léa SEYDOU, Angeliki PAPOULIA, Ariane LABED, Colin FARRELL, John C. REILLY.
Helsingin sanomat kieltäytyi edes mainitsemasta tätä yhtä viidestä tärkeimmästä Cannes-palkituista keskiviikon Cannes loppuraportissaan, obsessiivista ohjaajakeskeisen ja episodikeskeisen ranskalaistyyppisen elokuvan torjuntaa. Kulttuurisotaa oikeistolaisen porvarimaailmankuvan hallinnan ja kontrolloiudun viihdekulttuurin puolesta. Kun von Trierin Idiootit-elokuva oli Finnkinon (tahallaan) rikkinäisen projektorin esityksissä, mediaan raahattiin suomalaisia ohjaajia ja tuottajia haukkumaan Idiootit
"Tämä ei ole elokuvaa""Tästä saa väärän käsityksen elokuvatuotannosta"
Ohjaajan ensimmäisen elokuvan voi poimia vaikka torrenttina; Dogtooth. Rohkeaa paluuta ranskalaisen elokuvan äärisubjektivismiin ja preesens-psykodynamiikkaan.
Veteraaniohjaaja käskee kapinoimaan ylikaupallista elokuvakapitalismia vastaan, viihdeteollisuuden plot-diktatuurin, bulkkiplot-valheiden ja brändidementian ohi kohti todellista elokuvan ja taidemuodon vapauttaa
Abel Ferrera turns to Kickstarter:
'I’m gonna hurt people with this film'
The veteran director calls for progressive audiences to fight the studio system and back his new movie, an exploration of dreams starring Willem Dafoe
"Älä anna suurfirmojen päättää mitä teet"
Ferreran Odysseija, Siberia
http://www.theguardian.com/film/2015/may/18/abel-ferrera-kickstarter-cannes-siberia
Sovinnaisuuden suoja ja nostalgian kelmu on suomalaisten uusien elokuvatekijöiden kuristushuntuna.
Suomen elokuvasäätiö sensuroi ja torppaa kaikki käsikirjoitukset, jotka voisivat päästä Cannesiin.
Kysymys menestymisestä ei ole rahasta vaan virkamiesten ohjaamasta poliittisesta elokuvien valinnasta ja SES-sisäpiirin rahapumpusta kyvyttömille elokuvantekijöille, poliitikoille turvallisista keskinkertaisuuksille.
SES-kieltää ohjaajia valitsemasta omia näyttelijöitään vaan pakottaa ottamaan mukaan SES-systeemin loppuunpolttamia näyttelijöitä.
Kaikki ajankohtaista oikeistohegemoniaa kritisoiva on kielletty ja kuristettu tässä kylmässä OKM-valvonnan kulttuurifasismissa, joka rahoittaa amerikkalaisen pseudokulttuurin ihailua tai historian vääristelyä suomalaisten fasistien tekoja sensuroivina sotaelokuvina.
Kysymys menestymisestä ei ole rahasta vaan virkamiesten ohjaamasta poliittisesta elokuvien valinnasta ja SES-sisäpiirin rahapumpusta kyvyttömille elokuvantekijöille, poliitikoille turvallisista keskinkertaisuuksille.
SES-kieltää ohjaajia valitsemasta omia näyttelijöitään vaan pakottaa ottamaan mukaan SES-systeemin loppuunpolttamia näyttelijöitä.
Kaikki ajankohtaista oikeistohegemoniaa kritisoiva on kielletty ja kuristettu tässä kylmässä OKM-valvonnan kulttuurifasismissa, joka rahoittaa amerikkalaisen pseudokulttuurin ihailua tai historian vääristelyä suomalaisten fasistien tekoja sensuroivina sotaelokuvina.
Elokuvasäätiö tuotantoneuvojien kanssa voi ihmetellä ilmiötä nimellä amerikkalaistaminen ja kaupallistaminen, kun tarjoaa eurooppalaista elokuvaa ja tuotantoneuvoja perustelee elokuvavaatimuksiaan kaupallisella amerikalaisella käsikirjoitusoppaalla eikä näe toiminnassaan mitään ihmeellistä.
Kun poliittiselle ja epähuumaanille ideologialle alistutaan, järki ja luovuus tapetaan kaikin tavoin.
"Betoniyö" on esimerkki sairaasta estetisoinnista, jolla tuhotaan ja mitätöidään dramaturgia, ihmisen ongelmat ja yhteiskunnan kylmyys upotetaan toffeeliemeen, jotta katsojassa ei tapahtuisi mitään prosessia. Nyt-hetkestä onnistutaan tekemään nostalgian kohde. Täydellistä ohjaajan ja tuotttajan pelkuruutta käsitellä taiteellisesti jännitteitä, tunteita, vihaa ja tuskaa.
Suomalainen elokuvatuotanto kieltää ja ehkäisee katsojan psyykkisen prosessin kaikin mahdollisin tavoin. Kaikki on junttiviihdettä tai etäännytettyä sosiaaliporno-toffeepaskaa.
Ei ihme, että realistisella tosisuomen kuvauksella Arielin takia Aki Kaurismäki karkoitettiin elokuvasäätiöstä suurella halveksunnalla ja häpäisyllä. Älkää unohtako, kuinka systeemi sylkäisi Akin pois ja tuhosi Akin hyvän kehityksen, pelästytti hänet tekemään myös toffeeta.
Indiestatement - suomalaisen elokuvakulttuurin kompastuskivet
#Cannes ja elokuvan uusi kapina 2015 http://finnsanity.blogspot.com/2015/05/cannes-ja-elokuvan-uusi-kapina-2015.html?spref=tw #Cannes2015 #elokuva #HIFF #espoocine #taide #kulttuuri #SES #joukkorahoitus
Elokuvafestivaalit HIFF RA fi Espoo cine 2015
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti