torstaina, elokuuta 25, 2016

Mulholland Drive valittiin maailman parhaaksi elokuvaksi - Best Movie 2016


Mulholland Drive valittiin maailman parhaaksi elokuvaksi - Best Movie 2016 


Ai miksikö suomalaiset kriitikot eivät ymmärrä oikeaa elokuvaa? 
  • "HS:N elokuvakriitikko Veli-Pekka Lehtonen pitää David Lynchin Mulholland Driven valintaa yllätyksenä..."  


Pitäisköhän pitää analyysitilaisuus tästä elokuvasta, jos Hesan kulttuuririentäjät olisivat nyt heränneet tästä uutisesta. 9 tunnin analyysitilaisuus freudilaisen koodinmurtajan johdolla, what what, is audience awake. Voisin tarjota oman pätevyyteni tähän luentoanalyysiin: kymmeniä ja kymmeniä tasoja nähtävissä, traumatodellisuuden symbolikonstruktioita, jännitevaiheita, kontradiktioita… Samalla Ayahuoscaa virvokkeena yleisölle. 
 

Suomessa halveksitaan elokuvailmaisun freudilaista analyysiymmärrystä – ja Mulholland on freudilaisin elokuva mitä kuunaan on tehty. Kafkan opit vietiin loikalla eteenpäin.


Poliittinen suggestio on uhattuna, jos freudilainen ymmärrys lisääntyisi.

HS-artikkelissa nostetaan esille Mulhollandin pessimismi Lynchin jättämänä kriitikkotäkynä. Porvarimedian päätoimittajan kuohitsemana porvari-illuusion edustajana HS-kriitikko ei voi ymmärtää Lynchin elokuvailmaisun eksaktia luonnetta tässä: realismia kapitalismista, ei pessimismiä, ei vähättelyä vaan realismia. Realismia. 

Freudilaisuus tulee olemaan - ihmiskunnan säilyessä – tärkein osa elokuva-analyysiä. Kaikkialla muualla paitsi Suomessa – alamaisten maassa. 


Tietysti kirjalliset ulottuvuudet pitää myös ymmärtää Lynchin kuningatarlaulussa mutta Mulhollandin arvostus on esimerkki siitä kuinka on syytä kyseenalaistaa elokuvasäätiön vaatimukset "amerikkalaisesta plot-teoriasta". 


Elokuvasäätiö vaatii ohjaajia toimimaan Hollywoodin kaupallisten oppaiden mukaan – muka Aristoteleen vaatimusten mukaan. Sairasta. Suomalainen elokuvabyrokratia ja kontrolli on sairaus.

Elokuvasäätiö ei edes ole säätiö. Se on virkamiesten poliittinen bulvaani estämässä yhteiskunnallisesti haastavan elokuvan esiintymistä Suomesta. Se on ”auttava käsi” joka kaappaa lepraiseen syleilyyn. Suomalaiset kriitikot ovat lihakarjaa: ruokittavia elokuvasäätiön kourista syöviä  lampaita. 

Suomalainen elokuvan voi varauksetta julistaa kuolleeksi. OKM on "opetus"ministeriö, lahna, jonka haisevan ruodon päällä istuvat korruptiopelin ja sensuurin ammattilaiset. Se on lopetusministeriö: Suomen itsenäisyyden lopetusministeriö, joka tuhoaa älymystön, eli sen yhteiskuntakerroksen, joka tuhota täytyy silloin kun kansakunta tuhotaan.

Elokuvasäätiön ehdottomin kielto elokuvantekijöille on kielto laittaa poliitikot tuleen ja ruuvipenkkiin elokuvan keinoin. Kekkosen fasisti- ja natsiajan käsittely on tietysti kurkosensuurin ykkösenä.  

 
Jos aiot tehdä poliitikoista tai kovemmasta eliitistä inhorealistista ja shakespearelaista tai Lynchilaista tragediaa, et saa tehdä mitään. Suomessa, tässä yhteiskunnallisen bisarriuden kokeilulaboratoriossa. Rahoittajia ei löydy ilman byrokraattien siunausta. Kaikki, kaikilla tasoilla, kaikki elimet, ovat operatiivisia ja epäspontaaneita. Epädynaamisia ja alistettuja. Missään ei ole itsenäistä ajattelukykyä, harkintakykyä, halua, toivoa tai viisautta. Tämä kaikki on ulkoistettu silloin kun kansakunta lakkaa olemasta.


Mauno Koivisto piripäissä raiskaamassa venäläisiä lapsia ja lampaita kaukopartiomiehenä - a vot realite. 

  • Holy Motors on listauksessa korkealla. Kriitikkojen eliitti heräilee Hollywood-harhasta vaikkei Bergmania vielä ymmärrä. 

Aikaisemmat Lynch-kirjoitukseni blogissa
Vaadin kaikkia katsomaan Mulhollandin ja Highwayn.

Elokuvan muoto täytyy olla vapaa ilmaisua varten.

Lynch. Hyperfreudilaisia juttuja äärimmäisen läsnä olevasta peilikuvastamme - jota pelkäämme.

Postmodernin ihmisen kysymys ja kadotus identiteetistä, kulttuurimme identiteettipakoista, torjunnan ikiaikaisesta voimasta todellisuusvääristymägeneraattorina, torjutna pakkomielteen todellisena voimanlähteenä - olemassaolon pimeästä liimasta halun ja olemisen ristivedossa.





:: 2007
Lynchin taidetta netissä:


" David Lynch Helsingissä 2007

Hollywoodin tunnetuimpiin ohjaajiin kuuluva David Lynch saapui eilen illalla Helsinkiin. Lynch kohtasi häntä vastaan tulleet toimittajat hyväntuulisena, vaikka Lyncin lento laskeutui Helsinki-Vantaalle aikataulusta myöhässä.

- Olen ensimmäistä kertaa täällä, vaikka esi-isäni ovat täältä kotoisin, Lynch kertoi.

Lynchin suvussa ei tarvitse mennä kovin pitkälle taaksepäin ennen kuin löydetään hänet suomalaiset sukujuurensa, sillä Davidin isoisä muutti viime vuosisadan alussa Suomesta Yhdysvaltoihin.

- En tiedä mistä päin Suomea hän oli kotoisin. Hänellä oli ruotsalainen sukunimi Sandholm, mutta tiedän hänen olleen silti suomalainen, hyväntuulinen ohjaaja kertoi IS:lle. 

- IS


Elokuvaohjaaja David Lynch tulee Suomeen sunnuntaina ja esiintyy avoimessa yleisötilaisuudessa maanantai-iltana, kertoivat vierailua puuhaavat mietiskelyliikkeen edustajat perjantaina. "Olen tulossa, sataprosenttisella varmuudella", Lynch vahvisti Helsingin Sanomille puhelimitse Hollannista. "Aion puhua elokuvista, transsendenttisestä mietiskelystä ja rauhasta", Lynch lisäsi. Lynchin Helsingin-vierailu liittyy "mietiskely-yliopiston" perustamiseen. Voittamaton Suomi -hankkeen takana on joogalentäjien puolue, joka uskoo yhtäaikaisen kollektiivisen mietiskelyn harmonisoivan ympäröivää yhteiskuntaa." - HS

Lynch esiintyy Messukeskuksessa maanantaina kello 19. Tilaisuus on maksullinen.
5.11. klo 19 Helsingin Messukeskuksessa (Messuaukio 1, itäinen sisäänkäynti, sali 101; sisäänpääsy 10 euroa)

"David Lynch puhuu uuden menestyskirjansa aihepiiristä (Catching the Big Fish: Meditation, Consciousness, and Creativity – meditaatio, tietoisuus ja luovuus). Hän vastaa kysymyksiin elokuvistaan, luovasta työstään ja uudesta säätiöstään, jonka tavoitteena on tuoda stressiä vähentävä ja luovuutta lisäävä Transsendenttinen Meditaatio koululaisten ja opiskelijoiden hyödyksi."

Hänen tulee vierailulle uskonnollisen profeetan roolin motivoimana.

Hauskaa on tietysti se, että isoisänsä oli suomalainen puunhakkaaja, joka niinkuin lähes kaikki suomalaiset omaksuivat uuden sukunimen, jotta suomalaista sukunimeä ei sekotetaisi venäläisiin sukunimiin. Synkkä ja outoja tarinoita kertova mies. Lynchin elokuvahahmojen protohahmo.

Lynch puffailee siis transsendentaalisen meditatiivista mietiskelyä, jossa uskotaan maailmanrauhan tuottamiseksi muillekin ihmisille (mietiskelyn voiman kautta) ja rikkaisiin guruihin. Tietysti menen katsomaan Lynchiä mutta varoitan viattomia lukijoitani, jotka eivät tiedä tuosta liikkeestä mitään.

Se on toiminut esikuvana mm skientologeille, joilla on myös tiukasti kaksi eri säätyä. Rikkaat ja köyhät. Rikkaita jäseniä kohdellaan äärimmäisen humaanisti ja kannustavasti kun taas köyhempiä jäseniä vaativasti ja puutteita korostaen.

Beatlesit tapasivat 1967 liikkeen perustajan Maharishi Mahesh Yogin ja kävivät hänen mietiskelykeskuksessaan. Maharishi aiheutti kuitenkin henkistä kirkastumista etsiville beatleille pettymyksen, kun he löysivät Maharishin kuksimassa yhtä seurueensa brittityttöä. Maharishi ei ollutkaan päässyt mainostamaansa toiseen henkiseen todellisuuteen halujensa yläpuolelle vaan mässäili vielä lihallisilla iloilla.


Lynch ja muusikko Beck (Hansen) ovat molemmat hurahtaneet yltiöoptimistisiin lahkoihin, joissa luvataan ihmisen jalostumista ja puhdistumista ihmiskunnan saastasta. He saavat deluxe-kohtelun ja paljon itsetuntoa tsemppaavaa opetusta - ilman syyllistävää ja painostavaa aivopesua, mitä köyhemmät lahkon kohteet sitten saavat osakseen. En syytä heitä ja diggailen heidän avointa taidettaan täysillä. Sillä he eivät tiedä mitä he tekevät lahkointoiluissaan. He ovat vain nähneet uskomattoman kivan tsemppiuskonnon jetset-osastolla siemaillessaan 30 dollarin lähdevettä, eivätkä voi kuvitellakaan että käytännön projekti sielujen pesulafirmassa perustuu sitten aivopesulle.


Aivopesu lahkojen toimesta perustuu yksinkertaiselle mekanismille. Ensin ihmistä stressataan olemassaolon ja kelpaamattomuuden ahdistukseen vetovilla teemoilla ja tulkinnoilla - ja sitten tarjotaan vapauttavaa ratkaisua täydellisen tottelevaisuuden ja alistumisen kautta erehtymättömien gurujen vallan alla. Epäily leimataan hyvän hylkäämiseksi.

Äiti Ammanin kultti tunnetaan Suomessa rauhan kulttina ja mietiskelytapana. Muualla Euroopassa äiti Amman ei taida olla niin suosittu kuin Suomessa. Ammanin kultissa opetetaan eri tavalla köyhiä ja sivistymättömia intialaisia kuin rikkaita ja koulutettuja suomalaisia. Sivistymättömille opetetaan että Amman on niin jumalallinen ja pyhä, että hänen ei tarvitse käydä vessassa. Ollenkaan.

Humanistisiin arvoihin vetoavat mietiskelyliikkeet tietävät, mitä maailmankuvallisia aineksia on hyvä peittää länsimaalalislta kannattajilta. He osaavat PR-työnsä. Voi vain kysyä, miksi liikkeen todellisia uskomuksia peitellään.

Suomen kannatus Ammanille taitaa johtua meidän muinaisuskontomme matriarkaalisesta kulttuuriperinnöstä ja sen voimakkaasti feminiinisyyteen keskittyneistä hedelmällisyys- ja hengetäruskomuksista. Suomalaiset eivät palvo Ammania jumalana eivätkä välitä uskonnollisista perusteista, vaikka olisivatkin kuulleet alkuperäisistä uskomuksista sillä koska eivät usko joidenkin kannattajien todella uskovan niin.

Jos blogini lukijoista joku käy Ammanin tilaisuudessa nyt joulukuussa, niin vihjaiskaa minulle, onko Ammanin tilaisuudessa myös sama opetus kuin transsendentaalisessa meditaatiossa mietiskelyn voimasta luoda maailmanrauha, jos tarpeeksi moni yhtä aikaa mietiskelee rauhaa ja rakkautta.







The feature film 
The Bridge
about scientology

::



Illan freudilainen analyysi - Lynchin Blue Velvet.

- Mistä Frankissä on funktionaalisena projektiona kysymys?

Vanha kunnon freudilainen isävihan paisuteltu anomaliareaktio-fantasma,

fantasia-asetelma, jolla perustella isän tappamisen yllykkeitä, vimmaa ja iloa. Muun muassa.

Isän avuttomuus/ kyvyttömyys sairaalassa herättää pojassa pettymyksen kauhua ja Frank-hahmo ovat yhtä aikaa oidipaalisen ylilyöviä kyvykkyyden sekä avuttomuuden (impotenssin) vihankohteen ruumiillistuma.

Pojat kun sekä ihailevat (samaistumisrelaation kautta) että vihaavat isää (äiti pojan omistamistoiveiden takia).




Kapisch! Lisää



The Unheimlich: David Lynch essay


Lacanian idea of the 


‘traumatic unconscious fantasy framework’

 




::



Mulholland Drive Overflow Split

Ällistyttävä, eteerisen terävä, tokkuraisen koukkaava trippi, lumoavan kauhistuttava - ja monia kauhuelokuvia altistavampi painajaisille, voimallisen sensuroimaton epäkeskon persoonallisuuden ja symbioottis-neuroottisen rakkauden tutkielma. Ainoa Bergmanin Persona-elokuvaan verrattava psykodraama.

Feministisen antifeministinen. 

Ahdistavan puhdistava kiirastuli, vuoden psykoanalyysi kahdessa tunnissa.







::




#hsfi #davidlynch #mulhollanddrive existentialism

Ei kommentteja: