keskiviikkona, elokuuta 03, 2016

Jouko Turkka on kuollut - Turkan varjo

    2016



Olen itse nykyisin aika ankara analysoidessani Turkkaa.

Mielestäni hän kumartui eliitille ja poisti eliitin selkeän kritisoinnin näytelmistään sekä elitismin analysoinnin. Minusta hovinarri ja jätti pahasti kesken oman tyylinsä varovaisena. Avasi tietysti suomalaisuutta mutta poliittisesti pelkurina. Aivan liian varovainen pseudokapinallinen ja syyllisti nuoria rahasta vaikka itse keräsi kapitalistista osakepumppausta.

Suomalaiset taiteilijat ovat kastoroineet itsensä varmistaakseen poliittisestyi ohjatun rahoituksen. Sen tähden poliitikkojen ja eliitin kritisoiminen esitetään turhana, lapsellisena ja bulvaanina suomenruotsalaisen eliitin luoman mentaalisen aivopesun malliin.

Suomessa ei esitetä valtateattereissa Shakespearen kuningasnäytelmiä, vallan brutaaliuden paljastajia.  Ja jos esitetään, ne esitetään pelletyylillä varmistaen Shaken sabotointi.
 
Turkka loi näyttelemisestä ja näyttelijyydestä shown, jotta hänen alitumistaan vallan, suomalaisen historian väärentämisen, hegemonian tabuille ei nähtäisi. Hierarkian voimaa ja keinoja Turkka ei analysoinut.

Kuten muutkin ohjaajat, hän esitteli vain systeemin seuraamuksia, ei systeemin ja statustodellisuuden syitä.

Aleksis Kivikin poltti alkuperäisen laajan Seitsämän veljestä taipuessaan eliitin uhkailemana ja rankaisemana. Väinö Linna sensuroi itseään laajasti rahan takia ja puhui siitä hyvin katkerana mutta ei tehnyt vapaata, aitoa Tuntematonta sotilasta.

Kulttuurimme tuho - kehityksen estävä neuroosien vankila on poliittisessa ohjauksessa, sensuurin luomassa pelossa elokuvaohjaajien vankilana ja harvojen pyristely sitä vastaan on pientä ylikaupallisen elokuvan vyöryttämsiessä. Kaupallinen on turvallista poliitikoille, jotka estävät elokuvakulttuurin kehittämisen.



Kun katsoo nyt Turkan Hamletin esitystä,

vaikka Ylen elävästä arkistosta, niin jatkuvasti siitä vaan huomaa mitä Turkka aikoi mutta ei toteuttanut, minkä näyttelijätkin jatkuvasti unohtavat ja torjuvat esiintymisestään, eivät uskalla oikein todella upota viettitrauman hurmokseen vaan ulkoisesti matkivat mitä harjoituksissa on yritetty tavoitella, sisäisyydellä.

Jouko Turkka jätti eliitin rauhaan ihan vain poliittisesta raukkamaisuudesta, hän selvästi väistää brutaalin kulttuurin avaamista ja jää kirurgina avaamaan vammautetun suomalaisen kansalaisen psyykeä. Turkan tuotanto kuvailee mutta ei avaa eliitin terrorin leimaamaa kulttuuriamme ja pyhän elitismin kirkollisvaltiota perustuslain vastaisen kirkkolakiin sidottuna.

Oikeistolainen hierarkia välähtelee turkkalaisten hahmojen kasvoilla mutta Turkka ei avannut Dario Fon ovea todellisuuteen ja elitismin systemaattisuuteen.
 
Turkan tavoittelema totaalisuuden ideologia ei kasvanut eikä suomalaiseen elokuvaan päässyt, opetusministeriön elokuvasäätiö on tehnyt kaiken sen estääkseen kuten Aleksis Kivi blokattiin.

von Trier tavallaan toteutti sitten elokuvallisesti Turkan visiot Idiots-elokuvassaan ja Antichristissä. Suomalaiset elokuva-ammattilaiset vastasivat  tähän Idiootit-elokuvaan kuuluvalla kauhun ja inhon kiljahduksella televisiohaastatteluissa  - vaikka Spielberg julisti elokuvan tärkeimmäksi eurooppalaiseksi elokuvaksi uusista tuotannoista.


Aki Kaurismäkikin on varsinkin tyytynyt luomaan infantiilis-kaupallisen porvarillisia onnellisen lopun aikuissatuja ja kaupallisia omantunnonrauhoittajia, jotka ovat yhtä etäällä todellisuudesta kuin perussuomalaiset tai vihreät poliitikot.








- "Huiput palautuvat puristuksessa, joka traumatisoi normaalijakauman vasemman puoliskon." - Sarasvuo

"Huiput uupuvat? Kukkua." - Sarasvuo 2007




Päivän Brecht, vallankumousta odotellessa: "Reuhtovaa virtaa kutsutaan väkivaltaiseksimutta uomaa, joka sitä puristaa ei kukaan kutsu väkivaltaiseksi."– Bertolt Brecht: Me-ti. Suom. Vesa Oittinen (Otava, 1998).




“Hypnotism need not be induced by overt manipulation or by an operative; One can hypnotize oneself. And the agency can be a suggestion, a philosophy, a persuasion, a conviction, a belief, an infatuation, a book, a sermon, a piece of music, a personality, an addiction of any kind. Hold a conviction long enough and it ends by holding you.” – Alvin Boyd Kuhn













  • Suomalainen yhteiskunta on eriytynyt sosiaaliluokkien ja ammattien mukaan, kertoo Työterveyslaitoksen tutkimus    - Iltalehti







Turkan demagogiaan piilotettu pessimismi - alamaisen tärinän hypnoottisuus





2 kommenttia:

Pantalone kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Pantalone kirjoitti...

No Turkasta on sanottava, että kyllä hän aivan käsittämättömän paskamyrskyn keskellä joutui työtään tekemään. Kiimaisista poliiseistakin KAKSI eduskuntakyselyä. En nyt muista sen nimeä joka teatterikorkeaa nykyisin vetää, mutta radiohaastattelussa hän sanoi, että uusien opiskelijoiden vanhempainilloissa (vanhempainilta aikuisten opiskelijoiden vanhemmille. HAA HAAA HAAAA....) hän joutuu uutterasti vakuuttelemaan, ettei J.Turkka lymyile minkään salaoven tms. takana.
Se ettei Turkka ohjannut 8×1h tv-sarjaa tuntemattomasta sotilaasta on kansallinen häpeä. Kulttuuriministerin olisi pitänyt kerjätä sitä vaikka polvillaan.