Ehkä kukaan muu ei modernisonut ja luonut nykyelokuvaa niin kuin Altman. Jokainen laatujenkkileffa on saanut vaikutteita leikkauksesta ja dokumentaarisuutta tavoittelevasta realistisista rytmitys- ja jatkumokeinoista.
M.A.S.H.-elokuva oli myydyin ja eniten katsotuin elokuva -70 maailmassa koskaan luvun alussa. Se sallittiin jopa Vietnamissa ja Kiinassa. M.A.S.H. muutti pompöösin, vielä 50-luvun suureellisten tyylikerrontapyrkimysten elokuvakäsityksen kerrasta. Studiosysteemi ei uskonut alkuunkaan halvan ja kuvaustilanteessa koostettavan dokumentaarisen kerronnan vetävän katsojia mutta enempää eivät voneet olla väärässä. Niin von Trierit kuin musiikkivideoiden tekijät ovat suoraan M.A.S.H.:in jälkeläisiä.
Shortcuts oli luontevuudessaan samaa luokkaa kuin M.A.S.H. Ja muutti hetkessä elokuvakerronnan ihanteita taas kerran, nyt keinotekoisesta 80-luvusta realismia tavoittelevaan 90-luvun elokuvafiktioon.
Viimeisin Altmanin elokuva onkin sitten vain kerronnallisesti ohut ja kevyehkö vanhan miehen fantasia elämän perusarvoista teatterimaisena hyvän mielen unena yhteisöstä, joka hyväksyy kuoleman. Jos et ole Altmaniin tutustunut, älä aloita viimeisistä elokuvista.
Altman 1925-2006 news videos
.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti