http://mobiili.fi/2013/07/19/kaksi-surullista -kuvaajaa-nain-ovat-nokian-aly -ja-peruspuhelimet-vajonneet |
Forbes lyö Elopia ja lujaa
- With Nokia's Friends Like Microsoft And ATT Who Needs Enemies?
... attempt to build an entirely new ecosystem around the Windows platform.
Elop chose the later, tougher path but the only one which offered any chance of winning long term with something unique.
Now that Samsung is so dominating the Android universe, by now any attempt at another Android phone would have left no hope for Nokia at all.
Innovaatiohehkutus ei auta, jos firma toistaa kerta kerran jälkeen samoja virheitä ja toimitusjohtaja saa jatkaa päätöntä romurallia kuin lahkojohtaja.
Nokia-asiantuntijat eivät näytä huomaavan Elopin tuhoisaa taktiikkaa.
Elop vain pitkittää omaa erottamistaan tuhoisilla alennusmyynneillä ja kaikilla päättömillä harhautusilla kuin pokeripelaaja.
Nokia myy nyt nollakatteella tai tappiolla Amerikassa kännyköitä, jotta harhauttavat myyntiluvut peittäisivät Elopin ja Windowsin brändin toimimattomuuden ja Nokian merkityksettömyyden Microsoftille.
Miksi Nokia ei myy Amerikassa?
Nokian käyttöjärjestelmät ovat olleet epäselviä, epäkäytännöllisiä, keskeneräisiä ja vaikeita. Innosta hehkuvat suomalaiset fanit eivät vain välitä Nokian epäselvästä käyttöjärjestelmästä.
Ainoa amerikkavaltti ja "windowsin este" Symbian on tuhottu Elopin käskystä.
Kiinakin on nyt hylännyt Nokian, käytännössä ja brändinä se on myös tuhottu Nokian ja Microsoftin toimesta.
Brändi on jo tuhottu keskeneräisillä tuotteilla eikä päätuhoajaa poisteta tuhotöistään. Nokian kassa kuluu Windows-brändin mainostamiseen.
Amerikassa Nokia voi pienellä ihmeellä nousta mitättömään 2,4% osuuteen (kaikkien kännyköiden markkinat). Tuskin edes siihen, ehkä alle 2% kun halpa iPhone tulee ja pesee markkinat Nokian massamyynnin tyypillisesti myöhästellessä Elopin tuhoamilla tuotantolinjoilla.
Nokia on kääpiö jättiläisen rehvastelulla ja osakkeenomistajien lapsellisilla harhoilla.
Nokia on aina osannut tuotteittensa ylihehkutuksen ja Nokian romahduksessa Nokian uskonnollisesa hurmoksessa olleet osakkeenomistajat maksoivat siitä kalliin hinnan.
Elopin aino tuote on nyt liioittelu ja faktojen ohittaminen omien virheiden ja sabotaasin peittelyssä.
Elopin ainoa tehtävä on ollut neutralisoida Nokia pois kilpailijana Microsoftin brändin tieltä. Ollila ja hänen kloonihovinsa teki alustustyön Micosoftin puolesta ja sabotoi jo tarpeeksi estämällä tuotekehityksen tuotteistamisen.
Nokia on täysin järjenvastaisesti suostunut yksipuoliseen alistumisen Windows-sitoutuneena firmana Ollilan myytyä sielunsa ja Nokian Amerikan teollisuuseliitille.
Ja kaikkein suurin giljotiini on kuin keisari ilman vaatteita.
Miten asiantuntijat ovat voineet hehkuttaa kesällä Nokian halpapuhelimien myyntiä pelastavana tekijänä, kun Elop on julistanut ehdottomasti lopettavansa Symbian-linjan?
Tuntuu niin epätodelliselta kun uskovaiset asiantuntijat palvovat Nokiaa kuin elettäisiin vuotta 2001.
Nokian romahdukseen johtanutta Ollilan sabotaasia ei ole uskallettu myöntää ja Nokiaa esitetään yhä jonakin luonnonvoimana.
- Elopin ensimmäinen toimi taloon astuttuaan oli hajottaa perustukset ja estää Nokia N9 Meego myynti ja sen valtavan kysynnän torjuminen valheilla, jotka toimittajat nielivät. Jo tämä yksin kertoi että Elop on pelkkä Troijan hevonen Microsoftin operaationa.
- Lumiat eivät siis lähimainkaan onnistuneet paikkaamaan kuolevan
Symbianin myyntilukuja. Tämä kertoo omalla karulla tavallaan Nokian
epäonnistumisista strategiassaan sekä sen toteuttamisessa viime vuosien
aikana.
Nokia Symbian-toimituksista viime neljänneksellä:
“Noin nolla”
Kuinka typeriä suomalaiset ovat luottaessaan ja tukeutuessaan ylimielisen Microsoftin Elopiin?
Harhoja, harhoja.
Voi suomalaisia herrojen palvojia.
II lisäys
Elop jatkaa sokean nokialaisen johtajakulttuurin perintöä.
Nokian hallitus ei ole halunnut myöntää Nokia-eliitin ahneutta, julmuutta, tyeryyttä ja ammattitaidottomuutta ja siksi Ollilan kaltainen diktaattori Elop valittiin saattamaan Nokia lopulliseen hautaansa.
Ollilan psyykkiseen profiiliin näyttää kuuluneen grandiositeettikuvitelmat sekä lopulta se virheiden myöntämistä torjuva katastrofaalinen fantasia, että firma ei voi - ei saa - toimia ilman suurta Johtajaa, itse messias-Ollilaa - ja siksi Ollila sabotoi viimeiseen saakka kaikki Nokian kehitysosaston modernit uusiutumisen linjaukset, Nokian jatkuvuuden muutoksissa.
Nokian hallituskin keskittyi Ollilan opetuslapsina itsetuhoisan yrityshierarkian, "brändin", pönkittämiseen ja jatkamiseen alistumalla vain toisen suuren itsetuhoisan yrityshierarkian alle. Microsoftin.
Mieluummin itsetuho kuin ongelmien, johtajataidottomuuden ja tukahdutavan hierarkian järjettömyyden tunnustaminen.
Omaa suuruuttaan korostavat egojohtajat haluavat alaistensa olevan johtajasta 100% riippuvaisia ja olemassaolon ehdon.
Johtajista tehdään erottamattomia - mikä on typeryyden huipentuma - ja hierarkiassa, Ollilan hovissa nousu takaa ikuisen elämän ja järjettömät optiot ilman mitään tulosvastuuta.
Aidossa kapitalismissa johtajat pitäisi aina olla erotettavien eturintamassa - ei niiden, jotka joutuvat tottelemaan tyhmiä linjauksia.
Elitismi on aina vastuuttomuutta.
Kallasvuo yritti avuttomasti matkia Ollilaa ja jatkoi täydellistä välinpitämättömän ja itseriittoisan sokean johtajan kulttia.
Vasta viime vuonna vieläkin hämmentyneet työntekijät ovat tulleet esille kauhutarinoineen.
Johtopäätöksiä harva uskaltaa vieläkään analysoida Nokian eliitin ylimielisyyden ja ruman elitismin määräämästä tahdista.
Nokiasta muodostui vain eliitin statusleikkikenttä ja hierarkiaa perusteleva ja todellisuutta pakeneva brändiuskonto - kuten niin monessa desppttisessa valtiossa ihmiskunnan historiassa. "iPhone on vian naisten puhelin"
Nokialla maksettiin surkeaa palkkaa nuorille lahjakkaille ihmisille, jotka tekivät ihmeitä.
Dynaaminen yritys maksaisi nerokkaille tekijöille hyvin ja johtajille vähemmän kuin lahjakkaimmille.
Vain Ollilan asemaa korostavassa palvovassa hierarkiassa pelaamisen ja valehtelemisen osaavat saivat ylettömästi rahaa.
Vallasta muodostui alistamista, valtapeliä, julmuudessa kilpailua ja lahjakkuuksien hyväksikäyttöä eikä organisaation joustavuutta ja brändin kehittämistä asiakkaiden ehdoilla.
Asiakkaatkin olivat vain halveksittavaa karjaa Nokian johdolle, asiakkaita kohdeltiin ylimielisesti Nokian suuruuden palvelijoina ja keskeneräisiä kännyköitä syljettiin asiakkaiden silmille tuhoamaan asiakkaiden bisnestä ja elämänhallintaa.
Mielikuvat muodostuivat äärimmäisen sairaiksi ja
jo Kari Kairamo yritti epätoivoisesti taistella ahneuden ja vallan himoa vastaan mutta hänen joustavat kulttuurinäkemyksensä ja kulttuurin muutoksen oivalluksensa tallottiin.
Kairamo näki mihin Nokia oli menossa.
Hän näki, etät teknologian tuli olla kulttuurin ja sosiaalisen median palveluksessa eikä jokin mainosharhojen ja ylisanojen statustuote, ahneuden kulttuurin väline ja symboli.
Sosiologien ja psykologien tulisi nyt vauhdilla tutkia ja haastatella Nokian entisiä työntekijöitä Nokian jäykistyvän systeemin itsetuhon prosessista varoittavana esimerkkinä, yhtenä vaarallisista pörssikapitalismin mentaalisista itsetuhon prosesseista.
Elämme nyt itsetuhon länsimaisessa kulttuurissa ja annamme itsetuhon tähtien, pankkiirien ja teknokraattien, määrätä Euroopan kehitystä ja demokratian tuhoa kohti synkkää plutokratiaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti