keskiviikkona, heinäkuuta 24, 2013

Forbes lyö Elopia ja lujaa - Elop on paniikissa


    Miksi uusi Nokia 625 ei tule menestymään




Elop on paniikissa:

Ylimielisyyden profeetta paheksuu ylimielisyyttä?



  Toimittajakin alkaa heräämään prinsessan unestaan:

  • "Aikoinaan Elop sanoi, että Windows Phoneen siirtyminen veisi aikaa kaksi vuotta. Nyt on menossa kolmas vuosi, eikä odotettua kehitystä ole tapahtunut."



Forbes lyö Elopia ja lujaa :

  • With Nokia's Friends Like Microsoft And ATT Who Needs Enemies?
... attempt to build an entirely new ecosystem around the Windows platform.
Elop chose the later, tougher path but the only one which offered any chance of winning long term with something unique.
Now that Samsung is so dominating the Android universe, by now any attempt at another Android phone would have left no hope for Nokia at all.













Osakkeenomistajien ainoa tie on kapina ja Stephen Elopin erottamisen vaatiminen

 mutta suurimpana näkymätömänä ongelmana taas on osakkeenomaistajien omaksuma idioottimainen ihailija-blondin cheerleader-rooli: 

osakkeenomistajat eivät uskalla olla rehellisiä ja suoria koska ovat omaksuneet lapsen ja ihailijan roolin uskonnossa nimeltä Nokia.

Osakkeenomistajat ovat todellisia omistajia joten on aivan viimeiset hetket ilmiselvän väärä johtajuuden alla nostaa kapinaa ja Androidin käyttöönottoa.

  Aivan viimeiset hetket.

Elop puhuu trendeistä halveksien kun tarkoittaa sitä että pelkää kapinaa ja halveksii muutoksen vaatijoita epäonnistuneen johtamisen raunioilla.  

  • N9:n tuotannon estäminen

    ja suuren kysynnän ohittaminen oli jo alussa selvä merkki suorasta sabotaasista Microsoftin brändin hyväksi Nokiaa vahingoittaen.

http://www.talouselama.fi/nokialandia/elop+kritisoi+vanhaa+nokiaa+ei+kan...





               II


Miksi  jättinokialainen 625 ei tule myymään?

Tytöt eivät kehtaa käyttää isoa junttinokialaista koska se ei ole sievä pienissä kämmenissä eikä padin veroinen isona medialaitteena - vaikka olisi kohtuuhintainen.

Aikuiset eivät kehtaa heilutella metallista iPadiä hyväileville työkavereilleen isoa raskasta muovista levyä, joka ei ole padi eikä lähellekään iPadin terävyyttä;  625 ei anna signaalia työkoneesta vaan lelusta. 


Pojat haluavat kalliimpaa, tyylikkäämpää (Sony tai Apple) tai Androidia Androidin nippelisäädeltävyyden takia. Windowsin aloitusvalikko on pojista inhottavan lapsellinen ja epämiehekäs.

Ja pelihullut ostavat Applen iOS-laitteen automaattisesti, varsinkin seuraavan kevyen ultramodernin iPad 5:sen.
Parhaat pelit ovat Applen laitteille ja aina ensin sekä laajempina.

Lapset haluavat iPadin selkeyden, käytettävyyden, vuorovaikutuksen ja uskomattoman leikkiohjelmien määrän takia. 


Kuvaamisella ja visuaalisuudella luovat blogaajat  eivät halua 625 - instragramin puutteenkaan takia -  625:ssa ei ole hyvää kameraa. Sonyn uusi 250 euron android-malli hakkaa nokialaisen mennen tullen kamerassa ja näytössä. 

  • Huono akunkesto  - esim katsoa elokuvaa täydellä kirkkaudella - verrattuna esim iPadiin ja tulevaan uusittuun mini iPadiin.
  • Epäteräväksi muihin vertailtaviin maxipuhelimin ja padeihin 800 piks leveystarkkuudella ei leveillä eikä laitteella ole statusarvoa. Siinä ei ole Nokian kontrastinhallintaakaan, ClearBlack-teknologiaa, joten elokuvien katsominen sillä ei ole mukavaa. Ei siis mediakone vaan halpislevy.

Työmiehen haalareissa iso maxinoksu voi tuntua hankalalta ja huono akunkesto ei todellakaan työmiehiä viehätä edes hanskakäyttöisenä kosketuslaitteena

 mutta voi olla isona näyttönä stressaantuneille ja näkönsä pilanneille sopiva  - varsinkin vanhuksille.


Uskaltaako Nokia sitten mainostaa 625 vanhuksille
vaikka se olisi paras kohderyhmä?
En usko.

Kestääkö 625 päälleistumista puhelimen ollessa esim takatasukssa? Iso runko lisää vääntöä ja vääntyminen momenttia.


  • Kohtalon hetket 

    Keskihintaluokan iPhone U ja kiinalaiset HD -näyttöiset Androidit tulevat murskaamaan mitättömän markkinaosuudessa seilaavan epärelevantin Microsoftin narttu-Nokian, jos Nokia ei siirry äkkiä Androidin valtavirran ja kasvavan brändin vetoon.


       III


   Jollan hypetys.
   Flashback?

Jollalla tuntuu   lähestyvän hurja hip-momentti uutena sosiaalisen median statuslaitteena, hipsterimagneettina.

  Onko Jolla uusi Nokia?
Jollan tulisi kerätä lisää rahoitusta ohjelmistoihin ja erilaisiin käyttöliittymiin eri ihmisryhmille profiloituina.
Jolla ei saisi tehdä samaa vakavaa virhettä kuin Nokia aina teki - ja luottaa raudan hehkutukseen keskeneräisillä käyttöliittymillä. Hieman Jollan ohut ennakkohypetys on antanut pelon aiheita ja nokialaisia pelonväristyksiä - rauta on mutta liha puuttuu.
Imago ei riitä vuorovaikutuskokemukseen vaikka Jollalla on nyt huippuhypetys sosiaalisessa mediassa.

Kulttuurin ja vuorovaikutuskognition ymmärrys ratkaisee Jollan kohtalon nyt kun rautapolitiikka ja innovointi on onnistuneesti raiteilla.

Jollan ei kannata tuhlata rahaa mainontaan vaan nimenomaan sosiaalisen median mystiikkaan.
Jolla voi tehdä kaiken vielä väärin kaikesta uutuuslupailusta huolimatta, jos Jollan exnokialaiset tuntevat vielä vastustamatonta ja selittämätöntä nostalgiaa Nokian ylpeyden ja rautakeskeisen insinöörikeskeisiin strategioihin. Tiedostamattaan, selkäytimestään ja Ollilan aivopesun zombieuhreina.

Jollan kannattaisi palkata humanisteja kulttuuri-, vuorovaikutus- ja kokemusasiantuntijoiksi.
Laite ei ratkaise vaan vuorovaikutuskokemus.
Tykkääkö tuo laite minusta?










Ei kommentteja: