torstaina, syyskuuta 27, 2012

Suomalaisen elokuvan tila ja Rakkautta ja Anarkiaa -elokuvafestivaali



Suomalaiset elokuvat ovat viihdettä ja propagandaelokuvaa pahimmillaan.

Taide edellyttäisi vapautta mutta Suomessa on yhä itä-Saksasta kopioitu elokuva-säätiösysteemi, jossa opetusministeriö valvoo säätiön toimintaa ideologisesti.

 Esimerkiksi Varasto-elokuvasta poistettiin kirosanat.


Yleisradion vastaisku yhteiskuntakriittistä dokumenttia vastaan


Aitoa ja ajatuksia muuttavaa tragediaa ei sallita suomalaiseksi elokuvaksi.

Vain viihteellistä angstia, suomalaisuuden tyypittämistä ja suomalaisille nauramista.

Suomalaiset elokuvat eivät ole yhteiskuntakriittisiä: ahdistus, jota kuvataan, ei jäsenny suomalaisissa elokuvissa yhteiskuntakritiikiksi sillä oikeistolainen opetusministeriö pitää siitä huolen.  keskinkertaisuus on ainoa tapa saada käsikirjoitusta eteenpäin. Tilanne on toivoton.

Vuosaari "elokuva" on esimerkki pahimmasta pseudo-yhteiskuntaelokuvasta, köyhyydestä tehdään vain kaoottista ja maagisesti porvarielämää kadehtivaa (esim. Vuosaaren lopun nopea ja perustelematon moodi-muutos).

Rakkauta ja anarkiaa -festivaalilla saa rehellisen kuvan siitä, kuinka suomalainen elokuva on 30 vuotta jäljessä eurooppalaisesta elokuvasta.

Elokuvasäätiö on katastrofi. Poliittinen virasto ja tuottajien oma ammattiliitto.



RA-ohjaajavieraat rentoutuvat Tornissa.


He menestyvät, koska eivät tee suomalaista elokuvaa vaan tekevät elokuvaa omilla ehdoillaan. 





Ei kommentteja: