2012
Elokuvatärpit huikealle elokuvaviikolle.
Nämä elokuvat ovat välttämättömiä.
Älä ohita näitä mahtavia kokemuksia ja ällistyttäviä törmäyksiä.
Neljä vapauttavaa elokuvaa
Holy Motors
Elokuvan muoto on oltava vapaa.
Jotta sisältö kohtaa meidät vapaasti ja uudistavasti.
Olemme tilanteessa, jossa kaupallisten elokuvien mainostoimistot ovat määritelleet pitkälle elokuvan muodon. Sisältöä ei tarvita kun on muottiin sopiva muoto.
Olemme tuottajien ahneuden brändiansassa, jossa luuleme, että elokuvalle on olemassa tiukat ehdot. Elokuva on kuitenkin niin vahva taidemuoto, ettei nykyinen ahdas plot-määritelmä toimi.
Meille tarjotaan tylsiä elokuvia tuttuina kokemuksian ja valmiina annoksina, jotta tietäisimme etukäteen tarkkaan, mitä elokuvaa olemme menossa katsomaan. Tämä on mieletöntä. Suomalaisille elokuvillekin on asetettu kaupallinen ehto että jokaisen katsojan on käsitettävä, mitä "suomalaisessa" elokuvassa tapahtuu "suomalaisille" "suomalaisittain" ja mitä elokuvantekijä tarkoittaa "suomalaisena".
Tämä tarkoittaa typeriä viihde-elokuvia ilman visioita, haasteita ja yhteiskunta- ja ihmiskuvakritiikkiä. Turvatakuina elokuvan muoto panttivankina.
Elokuvan ensimmäinen tarkoitus ei ole viihdyttää vaan järkyttää, horjuttaa, vapauttaa, antaa uusia kokemuksia sekä näkökulmia maailmaan - elämään.
Kepeys on tylsyyttä ja ohuuutta, katsojan mielistelyä, tuotteistamisen vaatimuksia jopa kuluttajalta... ennenkaikkea kuluttajalta kuluttajaroolin hyväksymiseksi.
Lisäksi suomalaiset katsojat eivät käsitä, että suomalainen elokuva on poliittisesti valvottua. Elokuvasäätiömalli on matkittu itä-Saksasta ja oikeistolaiset opetusministeriön virkamiehet valvovat ettei elokuvasäätiö tuota yhteiskuntakritiikkiä vaan vain viihdettä tai "visuaalista" taidetta todellisuuden ulkopuolella.
Sekä muita hyviä elokuvia:
Either Way
War Witch
Into the Abyss
Tekijät festivaalilla:
Ohjaajat
Hafsteinn Gunnar Sigurðsson
Ohjaajat
Maja Milos
Serbialainen Maja Milos (s. 1983) valmistui Belgradin taideyliopistosta ja keräsi kannuksensa ahkeralla lyhytelokuvien teolla. Kehutun esikoiselokuvansa Clipin (2012) jälkeen ohjaajalupaus… Lue Maja Milos »Jacques Audiard vieraaksi
Rakkautta & Anarkiaa -festivaalille
RA Hiff.fi Helsinki 2012 elokuvafestivaali
Rakkautta ja Anarkiaa -elokuvat 2012, arviot arvostelu parhaat elokuva-arvostelut
1 kommentti:
Neljäs suositus huikeasta elokuvasta
Himizu
Perusteellinen psykoavaus japanilaisesta häpeäuhma-psyykestä
http://hiff.fi/elokuvat/himizu/
Lähetä kommentti