lauantaina, maaliskuuta 19, 2016

Kaurismäki; vaarallinen aikuistensatu Mies vailla menneisyyttä (Areena)

* päivitetty ii      
    

Tänään tulee Kaurismäen aikuistensatu YLE:ltä / Areena 
Vaarallinen ja harhainen todellisuuspako. Vaarallinen näkemys "itsestänkorjautuvasta" yhteiskunnasta ilman vasemmistolaista tietoisuutta.
  
Mies vailla menneisyyttä 
Antiteesi, raiskaus ranskalaiselle elokuvagenrelle. Ranskalainen elokuva lähtee fantasiasta ja todellisuus repeytyy esille. < > Aki Kaurismäki on taas tehnyt porvarillisen perversion, jossa lähdetään todellisuudesta mutta mennään fantasiaan, 

kirkolliseen porvarien tuotteistamaan taivasfantasiaan, oopiumia kansalle, jotta se pimeydessä vaeltaisi JA vähään tyytyisi eikä kapinoisi. Pelottavaa antautumista rkp-kokoomus-demagogialle ja sokeroidulle kaupallisuudelle, itsepetokselle, "yksityisyrittäjyyden hengelle" "ilman vastakkainasetteluja", eliitin terrorin alla.  


  • Haluatko tietää salaisuuden 
     Akin unenomaisten elokuvien 50-luvun harhaisen idolisoivan tyylin takana? 
    50-luvulla vedettiin ihan helvetisti heroiinia ja sitä syötettiin mös lapsille jolloin on saatu heroiinilla onnen etäinen eetos ja pirun traumatisoitunut väki "sosiaaliseksi", samalla tavalla unenomaiseksi kuin Akin elokuvat, sanattomasti tuijottamana toisiaan onnesta.

Tämä elokuva on pimeä rituaali ihmisille, jotka haluavat samaistua kirkon julistamiin autuaisiin vähään tyytyväisiin, eliittiin ja eliitin kahmintaan "epäpoliittisesti" "tyytyväisinä elämäänsä" - ja pysyä poliittisesti tiedostamattomian ja olla tietämättömiä eliitin terrorin historiasta Suomessa. "Ihmisen hyvyys" ilman konflikteja nousee tässä elokuvassa porvarin märkänä uninäkynä ja vahvistaa eliitin sanomaa siitä, että ei tarvita taistelua eikä eliitin vastustamista resurssivarkauksissa. "Ihmisen hyvyyteen uskominen" ei estä eliitin terroria vaan vasemmistolainen analyysi ja vastavoima eliitin luokkasodasta resurssien varastajana ja veronkiertäjänä. Ihmisen hyvyys ei nouse ilman humanistista enemmistön nousevaa valtaa yksilön puolesta ja tiedostamista kolonisaatioterrorin raiskaamassa Suomessa. 

Ei olisi tätä kehuttua vertailuissa noussutta Suomea, ihmisarvoa ja pohjoismaista mallia ilman työläisten heräämistä ja Neuvostoliiton esimerkkiä totaalisosiaaliturvasta. Tässä elokuvasa ihmisarvo nousee itsestään ilman konflikteja ja eliitin haastamista hyvin todellisuuspakoisena fantasiana, joka halveksii oikeiston tappamia ihmisiä: sisällissota ja 70000 ihmisen teruastaminen ja myrkyttäminen oli eliitin aloittama vallankaappaus eduskunnan vsllan poistamisessa ja tätä eivät suomalaiset porvarielokuvat ja fantasiateolisuus kerro. 
   

  II
 
  
Elokuvassa näkyy sama sairas kaoottisen ja traumaattisen heroiini-50-luvun ihailu kuin Kaurismäen haastatteluista joissa Kaurismäki on totaalisesti fantasioiden huumaama ja tietämätön väkivaltaisen, puhevapaattoman yhteiskunnan ja natsien yhteistyökumppanien suomenruotsalaisten fasististen eliittiklaanien tilasta Suomessa 50-luvulla. 

  

III
  

Katsokaa "Uhri"-elokuva Tarkovskilta tämän harhaelokuvan todelliseksi vastapainoksi aitona eksistentiaalisena elokuvana  niin ymmärrätte oikeistolaisen perversion ja luovuttamisen hengen Kaurismäen aikuissaduissa  ja suomalaisessa politiikassa


IV



Köyhyys tekee autuaaksi.  Ei.

Kurjuus yhdistää ihmisiä ihmeellisesti. Ei. 

Lyö köyhää, köyhä jalostuu ja tulee toimintakykyiseksi.  Ei.

Ei tarvita yhteiskunnan tukea eikä poliittista analyysiä, taistelua. Tarvitaan. 

Oikeistolaisten sadististen masokismi-fantasioiden levittely on terroria humanismin ja progression taistelua vastaan.













1 kommentti:

Feyris Nyannyan kirjoitti...

Rakastin ikäni Kaurismäkeläistä leffaa ja Silu Seppälän Zombieta. Kauriksen viimeaikaisten leffojen ja kommenttien takia hieman rispekti tippuu. Mutta matti pellonpään viiksien takia jaksaa fanittaa vieläkin.