Kesälukemistoa.
" Pohjois-Amerikan kirkkohistorian sekä Yhdysvaltain ja Ison-Britannian historian dosentti Markku Ruotsila (kuvassa) on kirjoittanut ensimmäisen suomenkielisen yleisesityksen Yhdysvaltain kristillisestä oikeistosta.
– Yhdysvaltain poliittista kulttuuria ei voi ymmärtää lukematta kirjaa, arvioi historian ja filosofian historian dosentti Juha Sihvola Helsingin yliopistosta.
– Valtainstituutiot olivat menettäneet yhteytensä amerikkalaisten mielipiteisiin. 1960–70-luvulla eliitti ja päätökset erkanivat kansalaisista, Ruotsila kertoo.
Kristillinen oikeisto on merkittävässä vaa'ankieliasemassa vallanpidon suhteen. Se on tehnyt itsestään republikaanisen puolueen selkärangan, jota ilman puolue ei enää tule toimeen. Oikeiston ytimen muodostavat 80 miljoonaa amerikkalaista, jotka kutsuvat itseään uudestisyntyneiksi evankelisiksi kristityiksi. He kuuluvat protestanttiseen uskontokuntaan.
Ruotsilan deskriptiivinen kirja on erittäin hyvä ja kattava nykyhetken kuvaus mutta hän ei mielestäni aivan ymmärrä kuinka suoraan kalvinismi on vaikuttanut Yhdysvaltain kristilliseen sceneen ja sen jokaiseen uskontokuntaan. Ja kuinka poliittisen määrätietoista uskonnon soveltaminen on. Ei ole ns. itsekantavaa fundamentalismin uskomuskulttuuria tai eristetyä uskonnollista ideaa ilman päämääriä, sillä poliittinen fundamentalismi on päämäärävetoista ja tulkinnaltaan koko ajan muuttuvaa (kts ID-maailmankuva). Vaikka ihmiskuva ja ihmisen vapauden rajaaminen olisikin ankkuroitu kalvinistisiin perusmääreisiin.
Kalvinistithan karkoitettiin Euroopasta uuteen maahan Geneven fasistisen teokratia:n, kirkkovaltioyrityksen jälkeen. Calvin käytti Bushin suosimaa "tuhoa syntiset ja tottelemattomat"-strategiaa hukuttamalla toista sataa vapaamielistä naista Geneve-jokeen.
TAGS:: Uskontotiede keskustelu, fundamentalismi uskontokeskustelu dogmatiikka dogmi paholaisen asianajaja blogit skientologit mormonit teologinen tiedekunta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti