torstaina, heinäkuuta 05, 2007

Tshetshenia medianurkassa - Epäolennaisuuksien mediatodellisuus, Spektaakkeli viihteen ehdoilla


"Mielivaltaiset pidätykset ja teloitukset, ihmisten katoamiset ja kidutus ovat edelleen osa Venäjään kuuluvan Tshetshenian arkipäivää, vaikka kansainvälinen media on niistä pääosin vaiennut. Ne, jotka uskaltavat hakea oikeutta Venäjän oikeuslaitokselta tai Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta, joutuvat Venäjän viranomaisten uhkailujen kohteiksi. Samoin käy usein heidän asianajajilleen."



Silloin kun palavat autot Britanniassa
ja miljonääri Hiltonin itku
putkassa kiinnostavat enemmän kuin jokapäiväiset raiskaukset ja teloitukset Tshetsheniassa, voi puhua todella ihmisten viihteellisestä mediakulutustottumuksesta - sillä siihen ihmisiä on totutettu järjestelmällisesti. Kaikesta on voitava nauttia, myös uutisista.

Spektaattelimedia
ilman realistisia merkityssuhteita, ilman todellisuuden hahmottamiskykyä. Ilman todellisuustajua. Vapauttavasti.

Vastaanottaja on kuluttaja. Kuluttajan mielenkiinnosta on kilpailtava ja kysyntään on vastattava sopivalla tarjonnalla. Uutisoinnin ei tule järkyttää vaan kutkuttaa ja tuottaa jännitystä, sopivasti annosteltuna. Ikään kuin jatkosarjana.

Dramatisointi on valitun tyylilajin tehokeinojen ja tyylilajin rajojen käyttämistä tavoite-elämyksen toteuttamiseksi. Ja kun viihde on itse "medium", väline, välittäjä, se määrittelee valittujen tosiasioiden luonteen ja painoarvon.

Venäläisten toinen vietnam Afghanistanin jälkeen, venäläisten sota Tshetsheniassa ei ole tarpeeksi viihdyttävä, jännittävä - vaan aivan liian ahdistava ja psykoottinen, liian aito... sota.
Liian paljastava sodan todellisista kasvoista.
Liian paljastava aiheesta nimeltä valtioterrori, siirtomaaterrori, raaka-aineiden ryöväys, kapitalistinen fasismi - aikakautena, jolloin terrori halutaan liittää mielikuviin: vieras, vieras uskonto, viekkaat terroristisolut keskuudessamme, kulttuuriamme ja hyvinvointiamme uhkaavat raivoisat hullut yksilöt.

Venäläisten sota on sallittu sota, poliittisesti tabu ja suojeltu kohde sillä Venäjän kauppasuhteita Eurooppaan ei haluta horjuttaa.


Tärkein keino todellisuuden hallitsemisessa on aina todellisuuden rajaaminen. Huomion ohjaamisessa. Poliittisten arvojen mukaan. Kulloistenkin turvallisuuden määreiden mukaan. Kulloistenkin turvallisuutta luovien uhkakuvien mukaan.

Mainonta on osa kulttuuriamme.
Kulttuurimme on osa mainontaa.

Todellisuuden retusoiminen on osa kulttuuriamme.
Ikonostaasinen pyhä todellisuus(selitys) uskontojen ja poliitikkojen kehystämänä.

Jokainen mainos on spektaakkeli, jossa tuote on ratkaisu todellisuudenhallintaan.
Jokainen rajattu/tuotteistettu uhkakuva tarvitsee poliittisen tuotteen eli "selkeän" poliittisen ratkaisun. Poliitikkojen on tyydytettävä valittujen uhkakuvien kuluttajien turvallisuustarpeet. Mainonnan perussääntö on: luo tarpeita, tarjoa ratkaisuja.

Haluamme itsestäänselvyyksiä ja selvästi rajattuja todellisuuden hahmotustapoja.
Tarkasti valitut uhkakuvat
ovat aina olleet uskonnon ja politiikan polttoainetta. Pelätkäämme yhdessä yhteisiksi valittuja pelkoja ja poliittisesti valittuja vihollisia, jotta voisimme palvoa meitä pelastavia mielikuvia. Ja valmiita ratkaisuja Johtajiltamme.

Venäläisten sota on myös sallittu sota - siinä missä muutkin viholliskuvia etsivät "rauhanturvaaja"-sodat.


"Deception is a state of mind
and the mind of the State"
James J Angleton, Head of CIA Counter intelligence 1954-74



"Jokainen ihminen ansaitsee
tulla palvotuksi - Magnum"


"There is thing in my pocket
- it´s not a thing, it´s many. Nokia.






.

Daniele Ganser:
NATO'S SECRET ARMIES
Operation Gladio and Terrorism in Western Europe

"Laajaan tutkimukseen nojautuen Ganser selvittää miten Naton salaiset joukot sekaantuivat laittomuuksiin, jotka useissa tapauksissa johtivat väkivaltaisiin terroritekoihin, joiden tarkoituksena oli mustamaalata vasemmistoa. 'Terrorismin vastaisen sodan' aikakaudella tri Ganserin tutkimustulokset nostattavat perustavanlaatuisia kysymyksiä tiedustelupalveluiden roolista demokraattisissa yhteiskunnissa." - Professori Jussi Hanhimäki, Graduate Institute of International Studies, Geneve
http://www.saunalahti.fi/wtc2001/kirjamyynti.htm


.

Ei kommentteja: