tiistaina, huhtikuuta 16, 2013

Suomi on häpeäkulttuuri


Suomi on häpeäkulttuuri
   



Väitän, että Suomi on häpeäkulttuuri siinä missä Japanikin.
Ja koulut häpeäkouluja kuten Japanissa.  

   Jani Kaaron sosiologisesti tietämätön kirjoitus Helsingin sanomissa uusliberalistisen julmuuden kulttuurin puolesta:
  • " ... Voisimme ottaa siinä esimerkkiä japanilaisilta. He ovat ymmärtäneet, että ihminen on pohjimmiltaan laumaeläin".

Pinnallinen "koulumenestys", opettajan mielistelykulttuuri "luokkarauhana" ja nopeasti unohtuva, turhaksi jäävä koepingotus haihtuvana turhan nippelitiedon "menestyksenä" ilman sovellustaitoja, ilman syy-seurausymmärrystä  sekä avuton epätieteellinen PISA-kikkailu johtuu nimenomaan vain vanhempien ja opettajien jatkuvasta häpeäuhkailusta.

Suomi ei voi matkien mennä kohti Japanin tehokkaita häpeäkouluja ”tehokkuuden tähden” Kaaron toivomalla tavalla  koska Suomi on jo häpeäkulttuurien jalostunut esikuva ja häpeä-"kehityksen" ja häpeämenestyksen huipentuma.
   "Et sinä voi olla naapurin Jaanaa huonompi!"

Japanissa vasta opetellaan "sivistyneen" häpeäkulttuurin ja epäsuoran häpäisemisen taitoja kun Suomessa taas on vuosisatoja kehittyneet ruotsalais-katolisen kirkon syntikulttuuri (luterilaisuudeksi naamioituna), historian ja sisällissodan teurastuksien väärentäminen ja laajemminkin uhrien tarkka syyllistäminen sekä kirsikkana kakussa alkuperältään venäläinen koulusysteemi ovat olleet hiomassa sen huippuunsa "näkymättömänä" häpeäkulttuurina. 

Suomalaisen perversion huipentuma ja jalostuma maailman kulttuurien mittakaavassakin on vahingonilon kätkemisen ja naamioimisen taito.


Ruotsalaiset osaavat ottaa omaa lomaa sairaslomaa silloin kuin huvittaa - ja ovat paljon terveempiä ja työkykyisempiä kuin suomalaiset.
Ruotsi, Norja ja Tanska ovat myös häpeämättömästi valinneet osansa olla ilman euroa euroalueen ulkopuolella ilman suuren öykkäröivän Saksan käskytystä ja syyllistämistä; Ruotsin talousmittarin näyttävät nyt reilua kasvua ja Suomessa taas täystuhoa. 

Viimeaikainen hallituksemme ministerien julkea käyttäytyminen, vastuuttomuus, vastuun kieltäminen, järkyttävä typeryys ja välinpitämättömys faktoja ja syviä asiantuntijarivejä kohtaan kertoo vallan kääntöpuolen häpeäkulttuurista;
 Mitä julkeampi olet, sitä enemmän haet valtaa lamaantunelta häpeälaumalta häpeäkulttuurissa.
Häpeä on valtaa psykopaattien vallitsemassa julkeiden elitismissä.
Kataisen ja Himasen häpeämätön tiedeyhteisöjen ohittaminen ja pilkka on häpeäkultturimme eräänlainen huipentuma. Oivaltavatko ihmiset vihdoinkin, että kokoomus on aidosti tuhoamassa demokratiaa ja unelmaa kehittyneestä Suomesta?


Suomessa häpeähegemonia tarkoittaa siis yhteisön itsepuolustusmekanismeja ja yhteisöllisen itsekritiikin torjumista - juuri hegemonisen kulttuurihierarkian ja valtajärjestyksen puolustamiseksi. Ilman keskusteluja. Puhutteluja alaisille Suomessa riittää mutta  ne eivät ole keskusteluja.
Reagoiminen ja pohdinta on Suomessa häpeällistä, sillä "se osoittaa" luovuttamista, vallasta luopumista.

Elämme hyvin sairaassa ja oikeistolaisessa hierarkiakulttuurissa, jossa kaikki naamioidaan käänteiskuvan kautta eliitin suojaksi ja elitistiseksi hegemoniaksi.

    •    - Lisäys -  
Kun rehtori jättää koulunsa hunningolle ja eliittiperheiden lapset saavat vittuilla opettajille niin tietysti häpeätaakka vyöryy viimeiselle linjalle, isojen miesopettajien viimeiselle rintamalinjalle.
Suomalaisten koulujen romuttavana systeemiongelmana on nyt resurssien puute ja siten suuntana taantuminen takaisinpäin opettajan autoratiivisuutta kohti.
Rehtorit voivat todellakin monessa koulussa estää sukupuolivalistuksen jotta "uskonolliset" vanhemmat eivät suuttuisi! Suomi vuonna 2013.

Tämä koulumaailman jämähtäminen opettajakeskeiseksi sirkuskouluksi PISA-tempuja varten ei sinänsä  ole yksittäisten opettajien syy
mutta opettajien  kannattaisi ideologisesti tiedostaa koulujen alasajo ja kehityksen estäminen vaikka koulutus olisi nyt ainoa tie pelastaa Suomi taloudellisesti.  Tarvitsemme pikaisesti harmaalta veronkierrolta (n 11000 miljoonaa €)  pois julkiseen kulttuuriin yli 1200 miljoonaa koulujen ja yliopistojen kehittämiseen, media-ajan luovien taitoja luomaan väistämättömään sisällöntuotantotalouteen.
Tai kohtalomme on taas Ruotsin ajan kirkkoherran kinkerit ja häpeävallan julma paluu alistettujen hillitsemiseksi ja häpäisemiseksi.

  Suomalaisen häpeäkulttuurin voi määritellä lyhyesti:
Ne häpeävät, joilla ei olisi mitään syytä hävetä, ne pakotetan häpeämään, joilla ei ole aihetta hävetä mutta ne eivät häpeä, joilla olisi täysi syy hävetä tekojaan ja salaliittojaan.


  II

Itsemurhista vaikeneminen ja median itsesensuurisäädös itsemurhista on selkein esimerkki suomalaisesta häpeäkulttuurista.

Aiheesta puhuminen on kielletty koska muuten se olisi hyökkäys yhteisöä kohtaan eikä vain "itsemurhaajan oma häpeä".

Suomalainen Yhteisö ei häpeä itseään, julmuuttaan, muutoskyvyttömyyttään ja itsekkyyttään vaan itsemurhaajaa hävetään ja halveksitaan "etiketin mukaisesti" uhkana yhteisölle, yhteisön häpäisijänä. Taustalla tietysti kirkon ylpeä syntikulttuuri hierarkian rakentajana. Useimmassa koulussa kielletään puhumasta itsensä tappaneesta nuoresta ja koulun ongelmista.

Tein aikoinaan tutkielman Nuorten mielikuvia itsemurhasta, jolloin kohtasin nuorten intensiivistä ja ristiriitaista häpeän ja häpeäkulttuurin käsittelyä itsemurhakulttuurin kohdalta.

Toisaalta he olivat hegemoonisen häpeäkulttuurin ja yhteisömoralismin osa - mutta toisaalta sen ulkopuolella. Jokaisen nuoren täytyi  haastattelun aluksi tuomita sokean moralistisesti itsemurha ja osoittaa vihaa yhteisön vihollista kohtaan mutta sen jälkeen he pystyivät ilmaisemaan kuinka samaistuvat itsensä tappaneisiin nuoriin hyvinkin emotionaalisesti.
Valtava dikotominen jännite. 


  " Tilastoitujen itsemurhien määrä on Suomessa miltei nelinkertainen liikennekuolemiin verrattuna."


Häpeän ja kelpaamattomuuden tunteiden yksi hinta?


  III


Katsahtakaamme lopuksi kulttuurimme ongelmien alkuperäiseen perinneytimeen.
Suomalaisissa kirkoissa palvotaan häpeää. Valtionkirkon jumalanpalvelusrituaalit on verbaalisesti tehty masentamaan ja lietsomaan kelpaamattomuuden tunteita.

- Oi suuri Häpeä ja Synti, häpeämmekö itseämme tarpeeksi? Kiitos että tulit Häpeäksi meille. Häpeänhän syntejäni tarpeeksi enkä kyseenalaista systeemin ongelmia ja haasta hegemoniaa? Enhän?

Häpeä on suomalaisen ”kristinuskon” lanseeraaman Jumalan nimi.


    Ja jos huumorilla vielä kuvailemme ja kärjistämme suomalaista uskonnollisuuden umpikujaa  uskontososiologisen analyysin havainnollistamiseksi suomalaisen mielenlaadun ongelmista -- niin
miksi katolisilla uskonharrastajilla on nyt helpompaa kuin Suomen pseudoluterilaisilla ja miksi suomalaiset vihaava sutta kuin Saatanaa? 
  Uusi virsikirja ja uusi valtionkirkon kulissiarmo on luonut vihatyhjiön, sillä pois-sensuroitua Saatanaa ei voi enää vihata koko sydämestään kirkon penkiltä. Saa enää vain hävetä omaa syntisyyttään ja kyvyttömyyttään. Kirkon kiristetty on nyt oman itsensä vihollinen.
Ei ihme että on tilausta demoneille, joita vihata ja karkoittaa uskonnollisessa skenessä.



Lue jokaisen pedagogin, sosiologin ja terapeutin perussivistykseen kuuluva kirja psykoanalyyttisesta mielen konfliktiteoriasta:

    Pentti Ikonen – Eero Rechardt


  • Thanatos, häpeä ja muita tutkielmia





Kritiikki ja luovuus.





  IV lisäys

Häpeä- ja kunniakulttuuriin kyllästyneet nuoret japanilaisnaiset eivät halua enää naimisiin ja nuoret miehet yhä lisääntyvästi jäävät kotiin peräkammariin tai tekevät itsemurhan. Japanissa on ongelmia.
Japani maksaa nyt statuskulttuurinsa verivelkoja kun se yrittää muuntua moderniksi yksilöiden vapaaksi yhteiskunnaksi ilman häpäisykasvatusta.
Ennen Japanissa vanhemmat saivat tappaa tai hylätä lapsensa, jos tunsivat tulleensa häväistyiksi esim tytön seurustelun seksuaalielämästä.
Suomessa seurusteluseksi oli rikos kuninkaan lain alla ja tietysti häpeä, jota lisättiin häpäisyllä, jalkapuulla, sakoilla, pakkotyöllä kirkkoherran tilalla (ehkä kirkkoherran sängyssäkin) ja maakuoppaselleillä. 





Poliitikkojen häpeämätön uhma ja uhon populismi - Kekkosen tyyliin






                                               kuva :: Arhi Kuittinen

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

"Jani Kaaron sosiologisesti tietämätön kirjoitus Helsingin sanomissa "

Mitä! Sanomien toimittajakoulussa voidaan jäädä jostakin maailmassa tietämättömäksi?!