lauantaina, heinäkuuta 23, 2011

Sotaveteraanit, kouluampujat ja vihan mytologia - Norjan ampumistapaus

Suomalaiset kouluampujatkin ovat tavoitelleet kulttuurissamme ylistetyn sankaritappajan tunnotonta ja "vahvaa" identiteettiä, jolla muistellaan "rennosti" tappokykyisiä sotaveteraaneja ja suojeluskuntalaisia. Kunnian vuoksi taistelijat. Monella paikkakunnalla hihitellään vieläkin mm. suojelukuntalaisten tappotavoista ja lentävistä lauseista punaisten lahtaamisessa.

Suomalaisen tappajamyytin kostajamyytin ylistäminen on kulttuuripiireissäkin niin vahvaa, että Kansallisteatterin iloinen "Tuntematon sotilas" oli pari vuotta sitten taas uusi ylistyssinfonia veljellisen tappamisen eetoksesta ja ideologisesti sokean veljeyden kulttuurista.

"Smeds ei ole  kuvainraastaja, kunnioittaa Linnaa",
oli toimittajien ainoa ilosanoma ennakkonäytöksestä.
Tämäkö on kulttuurin tehtävä? Vahvistaa muuttumattomuutta ja poliittisia myyttejä? Luoda hyvää ja turtaa tunnetta katsojille ilman kysymyksiä?

Veteraanit huokaisivat helpotuksesta. Sittenkin veteraanien ylistyksen taidetta, sittenkään sota ei ollut turha, taas oikein tulkitun sodan mukavaa ja sopivasti sensuroitua kuvaelmaa.
 
Tappaminen ja uhrautuminen on yhä kansakunnan vaalima arvo suurimman sankarikuvan perustana. Jos kunnioitamme annettua historiantulkintaa ja saksalaismielisiä poliitikkoja kyseenalaistamatta tulkintoja, niin kunnioitamme isiemme työtä?  Rakastamme isänmaata? Rakastamme uhreja? Luomme äärioikeistolaisille nuorille idoleja.

Lähes kaikki kriitikot arvosteluissaan kiirehtivät julistamaan ja vakuuttelemaan että Kansallisteatterin kesy ja varovainen esitys ei olekaan kuvainraastantaa.  Sekö oli kriitikolle moraalinen tai taiteellinen helpotus että tämä on sittenkin sympaattista tappajaikonien silittelyä ja sodan todellisuuden pakenemista?

Kuitenkin olemme täysin unohtaneet sen pettymyksen vihan sodan jälkeen, jota poliitikot lietsoivat Kekkosen johdolla sotaveteraaneja kohtaan, jotta pettymys johdettaisiin syntipukkeihin pois poliitikkojen valinnasta ja voittamattomasta sodasta.


Olemme historiallisesti sokeita vihan kulttuurille ja ihmettelemme Norjan tapahtumia.

Suhtautuminen sotaveteraaneihin muuttui, kun poliitikot huomasivat voivansa hyötyä nostalgialla uhreista.

Poliisi julisti ilman tutkimuksia suomalaisista kouluampujista, että nämä eivät ole ideologisia tapahtumia. Nämä eivät saa liittyä historiaamme eikä näitä saa liittää suomalaisen vihan historiaan. Ja kansa totteli.

Pojat olivat vain sekaisin, vaikka aseen pojalle takaisin antanut poliisi ihaili Youtubessa asetta ja tappamista miehekkäästi esitellyttä poikaa tavallisen miehekkäänä miehenä, joka rakastaa asettaan.

Talvisodan hengellä on tänäkin vuonna poliittinen eliitti vaatinut köyhiä "taistelemaan" köyhyytensä ja tuloerojen kasvun kanssa. Alistukaa juoksuhautoihin. Kiitos, köyhät, tiellä on oma talvisotanne, joka tekee teistä sankareita ja varmistaa varakkaiden tulokertymät jalolla uhrautumisella.

Metaforissa sota on aina hyvä ja tuottaa myyttisen tappajaisän sodassa, jotakin jumalallista, ilman omaatuntoa isänmaan ja ideologian hyväksi. Talvisodan poliittinen valinta poliitikkojen toimesta natsi-Saksan hyväksi on jätetty kokonaan keskustelussa sivuun mytologian painoarvolla.

Poliitikot on vapautettu vastuusta, koska on synnytetty mytologia.

Tämä ihannemytologia kantaa kuitenkin mukanaan veristä lastia sisällissodan joukkomurhista ja suojeluskunnan tappajasankareista lain ulkopuolella. Historian hämärtämistä, tappajien vapauttamista ideologisesti puhtaina. "Erillissota". "Vapaussota".

Tilanteemme on monessa suhteessa sama kuin Norjan. Norjassa ehkä tappajamyytti ja turvattomuuden tunne nopeasta alistumisesta Saksalle on luonut enemmänkin traumaattisesti kaivatun, fiktiivisen hahmon, jota ei ollut Norjan häpeällisen alistuneessa valloituksessa isänmaallisten norjalaisten natsien avulla (siksi mm. Nato ilman keskustelua).

* Teorian uusfasistiset kannattajat näkevät itsensä vastarintataistelijoina vihollisen rintamalinjan takana. Vertailut natsien vastaiseen taisteluun ovat yleisiä maissa, jotka olivat miehitettyinä toisen maailmansodan aikana
- Eurooppalainen uusfasismi, Dan Koivulaakso IL

Suomalaisilla turvattomuuden tunne paineena ylilyöville legendoille oli taistelujen valtava alivoima, joka on käännetty sankaritarinaksi kaikki todellisuuden ja sodan syiden poliittinen tausta pois häivytettynä.

Mutta kummassakin kulttuurissa isänmaa on täysin eristettynä muusta maailmasta sankarien toimesta,  suurena unelmana. Säilymme puhtaina, emme tarvitse muutosta, kaikki muutos ja itsekritiikki tuhoaa meidät.

  
Opettajat tuovat Suomessakin yhä enemmän esille poliitikkojen kovia arvoja kuten sodan jälkeen: nuorten ei tule kuunnella "epämääräisiä" tunteitaan ja ongelmiaan vaan keskittyä tuottamaan tulosta, työhulluutta, kilpailua ja parempaa keskiarvoa koululle. Suck it up!

Suurin osa nuorten keskinäisestä kiusaamisesta on näkymätöntä.
Oppilas voi sanoa ohimennen käytävällä toiselle oppilaalle että "mistäs kirpputorilta noi sun haisevat tennaris on?" ja vinguttaa lattiaan samalla upouusia Nike Special Edition lenkkareitaan. Ja tytöt nauravat hilpeästi.



Ei kiusaaminen ole vain poikien hallussa. Kiusaaminen on usein statusreviirin merkitsemistä, muiden leimaamista, oman ylemmän aseman osoittamista. Valitaan haluttavat ja vihattavat ihmiset BigBrother-tyyliin ja tuodaan se asetelma ainakin vihjailun ja vitsailun kautta tiettäväksi. 

Ehkä yleisen keskustelun tärkein pointti kulttuurimme umpikujasta olisi tämä kilpailueetos. 
Kouluissa. Luokissa. Työpaikoilla. Lastentarhoissa.

Useimmissa koululuokissa on meneillään julma statussota - voidaan sanoa jopa luokkasota. Kamppailu arvostuksesta ja oman statusaseman varmistamisesta, muiden kustannuksella.


Norjalla ei ole näennäisiä uhkia, sillä Norja on rikas. Rikas.

Köyhä ja erirotuiset ovatkin norjalaiselle ainoa vihollinen, kammottava, pelottava vihollinen ja pelote. Muu köyhä maailma on varsinkin ärsyttävä kuilu helvettiin, jolta Norja on pelastettu muurien taakse. Empatia on uhka rikkaalle ja etuoikeutetulle.

Öljyn tuoma suuri raha on kasvattanut norjalaisia kovaan statuskulttuuriin ja hiljaiseen kilpailuun. Raha on hyväksynnän ja täysvaltaisen kansalaisuuden tärkein symboli. Jos haluat onnea, se on helposti saavutettavissa ja määriteltävissä rahalla ja statuksella. Onnen ehdoista ei saa keskustella. 
Norjan valtionkirkko on ollut puhtaan onnen opettaja. Oikeistolaisen onnen ja hierarkian opettaja valtion tiukassa suojeluksessa.  

Kaikki muutos on perinteisen kirkon opetuksissa ollut kauhistus myös Suomessa. Hyvä on vain perinteissä, muuttumattomuudessa ja rodullisessa puhtaudessa. Ja kansan hiljaisuudessa.
Äärioikeisto on mielenkiintoisella tavalla "uskonnollinen", sillä kirkon sanoma muuttumattomuudesta on se sanoma, jonka he haluavat kuulla ja joka on aivopessyt heidät lapsesta saakka onnellisuuden ehtoihin. Kirkon uskonnollinen sanoma ei ole heille oleellista vaan valtionkirkon poliittinen propaganda hierarkiasta ja muuttumattomuudesta.

Ei pidä unohtaa, että perinteiset kirkot ovat perustaneet opetuksensa rotuoppiuskonnolle eli Vanhan testamentin juutalaisuudelle. Erilaisuuden vihalle ja samankaltaisuuden omahyväisyydelle.
Natsit omaksuivat rotuoppinsa juutalaisilta ja Mooseksen kansanmurhatarinoista, mikä on jälkikäteen lähes käsittämätöntä - jos ei tunne ideologista prosessia Euroopassa katolisen kirkon miekkavalloitusten ja valtataisteluien jäljiltä.

Protestanttisista kirkoista muodostui nopeasti  ruhtinaiden ja kuninkaiden vallan sinettejä ja nationalismista muodostui uskontojen ja armeijan vallan ydin. Protestanttinen kapina hierarkiaa vastaan epäonnistui karseasti vallanhimon kautta. Natsisotilaillakin luki vyössään: Jumalaan me luotamme.

Fasismi on uskonnon muoto mutta fasismia ei voi tulkita ilman psykologiaa ja psykoanalyysiä.

Miksi äärioikeistolainen käy vasemmistolaisten nuorien kimppuun vimmalla ja vihalla?

Ovatko nuorten pehmeät arvot ahdistaneet ampujaa, joka haluaisi olla kova ja ilman sekavia tunteita?
Onko onnen ehdoista puhuminen ja kyseenalaistaminen isänmaanpatturuutta?

Onko yksinäisen sankariroolista haaveilevan suurin painajainen onnellisten nuorten humanistien joukko saarella, jotka hyväksyvät erirotuisia joukkoonsa?  Rodun ja maan puolustamista maailman rakastajilta?

Ideologista isäntapon korviketta: tapa vihollisia, niin sinun ei tarvitse tappaa isääsi ja alistajaasi tai selvittää lapsuuttasi?

Äärioikeistolaiset rakastavat tiukkaa hierarkiaa ja selviä arvoja, joiden kyseenalaistajat ovat automaattisesti isänmaanpettureita.

"Me tuhoudumme, jos rotumme saastuu ja tuhoutuu. Voimamme on puhtaudessa ja muuttumattomuudessa".

Fasistiset yhteiskuntajärjestelmät eivät ole toimineet ilman kirkon puhtausopetuksia ja -rituaaleja. Äärioikeistolaiset haluavat yhteiskunnan, jossa "isänmaata" rakastavat uskovat puhtaisiin, muuttumattomiin arvoihin ja mitään ei kyseenalaisteta.

Muuttumattomuus on ikäänkuin todiste arvojen tärkeydestä ja puhtaudesta.


Rotupuhtaus on aatelisten keksimä semiuskonnollinen oppi eikä ole mikään sattuma, että Ruotsissa on laaja ja hyvinjärjestäytynyt äärioikeistolaisten rahoitus- ja koultutusrinki, jonka Ruotsin aateliset ovat perustaneet. Ja jota Ruotsin poliisi suojelee.

Rahaan keskittyvä statuskulttuuri luo aina tunnottomuuden kulttuuria ja fasistisia arvoja. Muut arvot ovat häiritseviä ja "selkeitä" arvoja uhkaavia. "Järjestys" eli hierarkia on ikäänkuin isän arvovallan laajentuminen yhteiskuntaopiksi. Empatia on silloin suurin "uhka mielenterveydelle" ja mielenrauhalle.

Vapaamuurarijärjestökin on muovautunut eliitin "naisista vapaaksi" alistumis- ja puhdistutumisrituaaliuskonnoksi, mitä tiukimman hierarkian symboliseksi edustajaksi juutalaisen uskonnon esikuvan mukaisesti. Yhteiskunnaksi yhteiskunnan sisällä.

Huomatkaa, että tämäkään tappaja ei käynyt poliitikkojen kimppuun vaan heikoimpien. Lähes kaikki kouluampujat eivät ammu kouluissa miespuolisia kiusaajiaan (joita ampuja pitääkin siis idoleinaan) vaan tyttöjä ja hikaripoikia, näyttääkseen olevansa kova ja pelottava. Saadakseen ihailua.
Kuin sotaveteraanit. Kunnioitetut. Puhtaat taistelussa puhtaan maan tai kunnian puolesta.

    •    Hän oli Suomen Rommel

  • Vihan oikeutusta suomalaisen sanoin:
"Monikulttuuri luo, ylläpitää ja kiihdyttää äärinationalismia." -Eino P. Keravalta Homma-forumilla




  • Lisäys:
II Sadistinen seksuaalisuus ja ideologia

Jos puhutaan seksuaalisesti häiriintyneestä psykopaatista, niin pelkkä naisen saaminen ei mitenkään hoitaisi kuntoon lapsena tuhottua seksuaali-identiteettiä.

Naisista tulee pysyvä uhka läheisyyteen kykenemättömälle miehelle, joka idealisoi vain äitinsä.

Perversoituneesta seksuaalisuudesta tulee vain joko  masokismin ja siitä mahdollisesti nousevan sadismin näyttämö, koska henkilö ei voi toteuttaa seksuaalisuuttaan suoraan. Vain massiivinen terapia ja jonkinlainen itseoivallus voi muuttaa tämänkaltaisen hepun aggressioita. 

 Kaikkien sarjamurhaajien äidit ovat häpäisseet  poikansa seksuaalisuuden esim. pukemalla tytöksi tai raiskaamalla.

Joka menettää seksuaalisuutensa, menettää minuutensa.

Silloin mm. "rajoittamaton viha" ja aatteelle alistuminen tulee suurimmaksi yksilön kyvykkyyden ilmaukseksi ja tyydytykseksi.

Silloin ihminen kuvittelee saavansa suurimman täyttymyksen vain ideologian välineenä, esim. liikkeen "sotilaana" tai pappina, saarnaajana. 


Moderni aivoskannaus magneettikuvauksilla on todentanut suurimman osan Freudin teorioista mm. traumatisoitumisesta, ideologisesta sublimaatiosta, tiedostamattomasta ja traumojen aktiivisesta torjunnasta ihan oikeaksi psyyken toimintamalleiksi ja tieteeksi.

Itse uskon moniin Freudin seksuaalisuusidentiteettiteorioihin - mutta on huomioitava, että Freud muuti jatkuvasti teorioitaan ja oli itse joissakin asioissa "sokea", neuroottinen, mm. äitinsä suhteen. Freud ei nähnyt naista miehen alaisena tai miestä vähäpätöisempänä seksuaalisena olentona, kuten feministit usein propagoivat.

Fundamentalismin ja totalitarismin rakentajat pyrkivät kontrolloimaan tarkkaan kannattajiensa seksuaalisuutta.

On kaksi käytäntöä sotkea ja traumatisoida kannattajien omaehtoista seksuaalista identiteettiä: rajoittaa tukahduttamalla tai hävittää seksuaalisuuden rajoja yliseksualisoimalla. Tai harjoittaa kumpaakin kaksinaismoraalilla kuten katolisessa kirkossa papit voivat saarnata ehdotonta aseksuaalisuutta pappisseminaarilaisille mutta raiskata heitä illanvieton jälkeen "piiskatakseen lihanhimoja pois oppilaista". 

Jotkut kaipaavat hyvin sadistista seksuaalisuutensa alistamista esim. nationalistisen ja seksualisoidun kiihkon synnyttämiseksi.

Seksualisoitu nationalismi (rodullisissa) "puhtausfantasioissa" ei toki ole normaalia seksuaalisuutta mutta kuitenkin kanavoitua seksuaalisuutta, jota henkilö ei voi kokea muuta kuin perversoituna ja sublimoituna. Ideologisesti annosteltuna Suuren asian tähden - aivan kuten lapsi voi kakata tehdäkseen äidistään ylpeän.

 Hitler oli bi/homo, mutta kerjätessään kristillisen ja aateliskapitalistisen heteroeliitin ja "äiti Saksan" moralistista huomiota, valtaa, asemaa ja kiitosta, hän kanavoi itsensä tukahduttamisen luoman jännitteen ja sen masokismin "sallimaan", siis tuottamaan,  mittaamattoman sadismin ja sotilaallisen tuhon eli "kyvykkyyden" fantasman "vihollisia" kohtaan. Jotta lapsuuden voimattomus unohtuisi.

Kun luo fantasian itsestään osana jotakin täysin abstraktia ja epäinhimillistä "voimaa", kykenee epäinhimillisiin tekoihin "superihmisenä". Ilman suoria tunteita.

Vain ihmiselämää suuremmaksi luodut ideologiat ja kasvottomat insituutiot (armeija, uskonto, ääriliikkeet) mahdollistavat mittaamattoman fasistisen tuhokulttuurin.


III

Lauermaa ei ole ihan ajan tasalla ampujan psyykestä HS.fi :


  • "Hän valitsi uhrinsa poliittisesti. Siinä mielessä Norjan tapaus poikkeaa suomalaisista kouluampumisista", ylilääkäri Lauerma sanoo."
 Kyllä hänen sisäisen tyydytysjärjestelmänsä päämotiivi ja päämäärä oli ampua nuoria ja se oli todistajien mukaan selvää tyydytystä tuottava teko. Hän ei käynyt aktiivisten poliitikkojen ja aikuisten kimppuun primääristi vaan etupäässä tyttöjen.

Hänellä oli poliittinen fantasia identiteettinä mutta itse tekofantasma generoitui kyllä psykopaatin seksuaalisen kyvyttömyyden, äitisuhteen ja naisvihan luoman psyyken yllykkeistä.  Tämä ei toki vähennä ollenkaan ideologista ulottuvuutta ja sen universaalista olemusta muiden patoutuneiden äärioikeistolaisten keskuudessa. 



IV

Kansallinen kokoomus ja muut nationalistisen perinteen veljespiirit vaviskoon - paitsi että taas poliisi ohittaa suojeluskuntien perillisten ikiaikaisen fasistisen propagandan, kouluopetuksen äärioikeistolaisen historiantulkinnat ja sotarikollisten ylistämisen.

Useimmat kirkot ovat sallineet joka vuosi sotarikollisten lippujuhlat ja joukkomurhien riemujuhlat tiloissaan.

Suomalainen armeija tappaa Afganistanissa ihmisiä ja juuri kansallisen kokoomuksen historian perinteiden mukaisesti armeijan ei tarvitse edes raportoida "demokraattisen" valtionsa kansalaisille tappamiensa ihmisten määrää. Perinteitä kunnioittavaa on myös se, että armeijan ev.lut. pappi on aseistettu ja osallistuu tulitaisteluihin eriuskoisia vastaan.

Kokoomus on ajanut 20 vuotta hyvinvointiyhteiskunnan alasajamista, terveydenhoitojärjestelmän romuttamista, tuloerojen lisäämistä ja vanhusten sitomista vanhainkodeissa sänkyihin "välttämättömänä tehostamisena", jota eliitin veronkevennykset on saatu aikaiseksi. Elintasokuilun rakentaminen on tasa-arvoperiaatteen ideologista hylkäämistä.

Kokoomuksen kontrolloimassa oikeusjärjestelmässä Räsäsen viimevuotinen vihapuhe Pride-marssijoiden omasta "syyllisyydestä" hyökkäykseen ei otettu poliisitutkintaan. Räsänen symppasi kybällä äärioikeiston iskujoukkoa ja se oli kaikille OK.

Ideologisesti rohkaiseva viestintää äärioikeistolaisille nuorille.


Paatero näkee lopuksi unta ja kerää säälipisteitä suomalaiselta äärioikeistolta:
  • Paatero sees terrorism from the right as a greater threat in other Nordic countries than in Finland. - YLE
  • "As we now have seen, the threat of rightwing terrorism is a fact in the Nordic countries. However, there are no indications that this threat is targeted on Finland. The situation in Denmark, Norway and Sweden is clearly different than in Finland," said Mikko Paatero.
Ei mitään tekemistä tilannetajun kanssa. Missähän maassa homoja yritettiin kaasuttaa keskellä päivää poliitikkojen puolustaessa äärioikeiston iskuryhmää?



Halla-Aho puhuu kuin kokoomusnuori kokoomusnuorten ryyppäjäisissä:
  • "Minun on vaikea keksiä maailmankaikkeudesta alhaisempaa matelijaa kuin pohjoismainen sosiaalidemokraatti." -Hallintovaliokunnan pj Jussi Halla-aho, Scripta, 23.3.2006

  • Gladio
Naton harjoittaman terrorismin perinne ja sota vasemmistoa vastaan, johon Hesari ei koskaan viittaa:





1 kommentti:

Jari Sedergren kirjoitti...

Kiintoisa kirjoitus. "Talvisodan poliittinen valinta poliitikkojen toimesta natsi-Saksan hyväksi on jätetty kokonaan keskustelussa sivuun mytologian painoarvolla." Tarkoittanet jatkosotaa, varsinkin kun viittaat vielä "erillissotaan".