keskiviikkona, marraskuuta 19, 2008

Kansanuskomusten paluu - UFOt uskottavampia kuin kolminaisuusoppi


UFOs, aliens and ghosts
are believed in more than God


www.telegraph.co.uk

Järjestöistä täysin riippumaton gallup Britanniassa antaa todella new age-tyyppisen kehitysskenaarion uudesta maailmankuvasta. Ihmisistä on vapauttavampaa uskoa kutkuttaviin haamuihin ja ufoihin kuin kirkon kireän dogmaattisiin uskomusrakennelmiin Jumalasta kolminaisuutena tai edes yhtenä jumalolentona. Rukouksiin ei ole taidettu saada rukousvastauksia.

Kirkon opetuksiin ja vaatimuksiin on aina liittynyt painostava tarkkailumoralismi ja yksilön muokkaaminen. Kulttuurinen paine absoluuttisten totuuksien kautta. Uskonto instituutiona ei ole kiinnostunut ihmisten kokemuksista vaan siitä, kuinka jäsenet sopeutuvat kirkon totuuteen.

Usko henkiin ja alieneihin on tavallaan rennon vapaata moralismista ja rajatietona jännää, arkitodellisuuden ylittävää kerrontaperinnettä mutta silti arkitodellisuudessa jollain tavalla koettuja kokemuksellisia tarinoita. Ulkoavaruuden kontakti tuntuu mielekkäämmältä kuin uskonnollisten oppien toteuttaminen ja uskonnollisen ihmisen kriteerien täyttäminen.

Jokainen saa new age-mallissa kehittää oman uskomustodellisuutensa ilman kirkon raameja, tuomiota ja kadotusuhkaa. Kokemus, tulkinnan vapaus ja tulevaisuuden avoimuus kiehtoo nyt ihmisiä. Yksilö on kokemuksiensa kautta arvoitusten avain - kuten profeetat aikoinaan.

Dogmaattinen oppirakennelma on luonut opistaan tärkeyden ja muuttumattomuuden mielikuvan, niin että sen kertomukset ja profeettojen ilmestykset uskonnon muodostumistapahtumista ovat peruuttamattomia. Jäsenen uskon tärkeys on uskon kopioitavuudessa ja instituution oppien todentamisessa.

Kokemus- ja tarinakeskeiset uskomukset voivat new age-kulttuurissa muuttua vapaasti ilman että erimielistä yksilöä uhataan jostain koko elämää jäsentävästä järjestöstä erottamisella. Omaehtoinen usko tekee nyt yksilön autuaaksi mitä ainutlaatuisempi ja yksilöllisempi uskomusmaailma on. Mielenkiinto on kokemusten kirjossa ja tulkinnan mahdollisuuksien skaalassa.

"New age-usko" voi olla täysin tieteellisesti harmonista tiedekäsitysten kanssa mutta silti imaginaarisesti vapaata. Uskonnollinen konsepti on usein taaksepäin katsovaa, ei eteenpäin.

Uskonnolliset opit mukailevat monilta osin arkiajattelua - HS

Paine muinaisen kansanuskomuksien tapaiseen kokemuslähtöiseen uskonnollisuuten on kova. Valtion kontrolli on ollut hysteeristä.

Britanniassa ovat koululaitokset olleet Suomea ankarammassa kirkon kaitsinnassa, varsinkin katolilaiset. Agnostismi ja ateismi olivat yksinkertaisesti kiellettyjä koululaisilta vielä pidempään kuin Suomessa.

Suomessakin kuitenkin vasta 15-vuotias voi itse erota kirkosta ja kieltäytyä uskontotunneilta omasta tahdostaan ja sekin on vielä kiinni paikakunnan kirkkolain tulkitsijasta. Laki pakottaa lapsen vanhempien uskontoon ja koulujärjestelmän grillaukseen.


Amerikassa taas on fundamentalistien poliittinen liittouma ylittänyt ällistyttäviä rajoja.

Katolinen kirkko on liittoutunut mormonien kanssa kumotakseen homoliittojen sallimisen kaliforniassa. He keräsivät massiiviset 15 miljoonaa mainosbudjetikseen.

Fundamentalistit diggaavat ihmiskäsityksensä kautta nyt toisiaan, entisiä vihollisiaan, kun voivat käydä yhteisiä kauhukuvia vastaan ja harrastaa kovan tason politiikkaa sovituista aiheista. Fundamentalistin politisoitumiselle ei näy loppua. Uskontunnustuksella ei ole liittoutumissa enää väliä kunhan kumppaneilla on tarpeeksi tiukka suhtautuminen seksuaalisuuteen.

Yksilön vapaa seksuaalisuus on heimouskonnollisuutta korostavien järjestöjen yksi suurimpia vihollisia. Uskonto voi sitoa yksilön suggestiivisen tiukasti systeemiä toisintavaksi objektisubjektiksi vain sitomalla ja omimalla yksilön käsitykset seksuaalisuudesta, yksilön ruumiin hallinnasta heimon valvonnan alaisuuteen. Häpeä omien yllykkeiden ja omien valintojen vaarallisuudesta on lujin liima uskonnolliseen heimojäsenyyteen.

Yksilön arvopohdinta, elämän prosessiluonne ja onnellisuuden suhteellisuuden oivaltaminen ovat ohjailevan heimovallan suurimpia uhkakuvia.


Catholics, Mormons share Prop 8 victory

Mormon and Roman Catholic theology might not be the same. But bishops in both churches found common cause to celebrate last week when California voters propped up Prop. 8, the ballot measure that brought same-sex marriages to a screeching halt.

chicagotribune.com


And now, there is a wave of protest, rolling across the country from west to east, in which some gay rights advocates have targeted Mormons because of their church's support for a successful California referendum to overturn same-sex marriage.

boston.com


Proposition 8 defines marriage as the union of one man and one woman, and overrides a California Supreme Court ruling that a ban on same-sex marriage was unconstitutional. It passed with 52 percent of the vote and throws into question the status of about 18,000 same-sex couples who wed in California.

Proposition 8 drew a range of opponents — including some Mormons. Proposition supporters, in addition to the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints (LDS), included the state's Roman Catholic bishop




KEYWORDS:: Uskontotiede uskonnot uskonnonopetus henkinen kasvu eksistentialismi kansanperinne kansantarut sadut satu uskomus maailmankuva ihmiskuva mediatodellisuus mediakritiikki medialukutaito kognitio kognitiivinen koulujärjestelmä kouluhallitus kirkkohallitus yhtenäiskulttuuri opetusuunnitelma kouluvirasto uskontopedagogia torjunta vastareaktio



3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Yksilö on kokemuksiensa kautta arvoitusten avain - kuten profeetat aikoinaan.
Mista on Finn kotoosin
tämä konsepti sopii sitä paitsi erittain hyvin skitsofreenikoille, joita olen kauan puolustanut.

Arhi Finnsanity kirjoitti...

Skitsofreenikko on vain valitetavasti hukannut oman keskipisteensä - skitsofreenikkoja kannattaa puolustaa mutta skitsofreniaa ei kannata ihailla.

ninni kirjoitti...

Nahu, mystic and author of the revolutionary new book UFOs: God from Inner Space asserts that despite contemporary mechanistic discoveries in science, “God is not dead, but alive and well, and can be seen above us in the form of the heavenly light commonly known as UFOs.”

Eugene, OR, December 20, 2006 –(PR.COM)– In spinning spirals or Vehicles of Pure Light, God provides visible proof of his/her presence in the world. This book clearly states that UFOs are divine objects, heavenly signs that have appeared throughout mankind’s history. The UFO is a reminder, a celestial light from above that comes during crisis and world upheaval to shine its profound radiance on humanity.

He describes a mystical personal encounter in which he was levitated into a vehicle of Pure Light, and how it changed his life. Following a similar thread of spiritual transformation in various classical cases, such as George Adamski, Eugenio Siragusa and Orfeo Angelucci, he unravels a startling side effect of UFO encounters - that many people develop keen psychic abilities. He confides that his own gifts from God evolved after contact with the light, including the ability to see ailments inside a person’s internal organs in much the same manner as the great psychic, Edgar Cayce.

He combines forty years of research and personal growth gained through contemplation of Eastern and Western mystical paths, Jungian archetypes, quantum physics and contemporary discoveries in parapsychology to present a Grand Unifying UFO Principle that explains the phenomena and encompasses the heart of the mystery in completely unique terms.

Nahu’s intra-dimensional teachers continue to transmit new information through visions and in dreams. He predicts that in the years ahead, millions of people will have encounters with this divine source, and the world will begin to fully comprehend the meaning of the spiritual messages inherent in the presence of these spiraling vortices of light.