perjantaina, tammikuuta 25, 2013

Mikä Nokian osakkeenomistajia vaivaa?


Mikä Nokian osakkeenomistajia vaivaa?


Mikä Nokian osakkeenomistajia vaivaa?  
 
  • Erkki Sinkko ei sulata Nokian nollaosinkoa

    - "En mene yhtiökokoukseen".

 Nythän sinne pitäisi mennä heristämään nyrkkiä Elopille ja vaatimaan Elopin vaihtamista. Valtaa on näytettävä ja annettava suuntaa myös Androidille, ainoalle pelastusväylälle.
Sitoutuminen Microsoftiin rajaamalla Android ulos ei ole millään tavoin perusteltua ja rationaalista. Vain poliittinen valinta itsenäisyydestä luopumiseen Microsoftin brändipolitiikan puolesta. Ollilan perintö ja oman uransa meriitti antautua Amerikkalaisen teollisuusaateliston edessä.
                                                                       - in English -
 
   Rahavirta kääntyi Nokiasta Microsoftin suuntaan

  • – Lyhyesti sanottuna, valtatasapaino luiskahti sopimuksessa Microsoftin eduksi nopeammin kuin arvelimme, analyytikot kirjoittavat.
    http://www.taloussanomat.fi/informaatioteknologia/...


Elopin erottamisen syyksi 
riittää kevyesti vain Elopin luoma Nokian alasajo Pohjois-Amerikankin markkinoilla ja Nokian maineen mustaaminen siellä entisestään tuli-puheillaan. 

Amerikkaan on pumpattu Nokian kassasta yli  2 miljardia euroa Windows Phone -markkinointiin mutta Nokia-myynti on tuottavuudeltaan vain miinusmerkkistä - ja Nokian siellä heikkoa mainetta vaurioitettu entisestään tylsällä mainonnalla keskeneräisistä uhelimista puhumattakaan.
Tappiota tappion päälle ja imago vain entistä vastenmielisempi Samsungin ja Sonyn kauniiden ja toimivien puhelimien rinnalla.

Tuhoisinta tässä Microsoft -markkinointiin hävitetyissä Nokian kassavaroissa on se, että uudetkin puhelimet ovat nyt Amerikassa ilmaisia sopimustilanteessa puhelinliittymäsopimuksissa
  - kuten muiden valmistajien homehtuvat vanhat ulosheitopuhelimet.

Elopin avuton imagotoiminta Amerikassa Nokian kannalta on näin ollen hyvin tuhoisaa ja jo pelkästään mainio syy erottamiseen Nokian alasajossa

 - samalla kun Elop esti hyvin myyneen ja trimmatun aijemman äly-Nokian myynnin vetäville markkinoillle - vaikka sitä olisi mennyt jo Saksaankin kahden miljoonan  verran kaupaksi;

ja valmistamisen mustasukkaisuudella Windows Phonen brändin puolesta. Microsoft-mies näytti mustasukkaiset karvansa mutta useimmat analyytikot eivät uskaltaneet nostaa ääntään Nokian puolesta.

Lumia 920 onnettomissa valmistusvolyymeissä näkyy vielä yksi totaalisen tuhon taktiikka, jonka Elop on onnitunut saamaan läpi: Elop tuhosi Nokian kuuluisan tuotantologistiikan.


Elopin uransuojelu strategia no 1:
Nokia myy vain itsetuhoisan alennusmyynnin takia ja pitää siten Elopia pinnalla keinotekoisesti keinotekoisilla myyntiluvuilla erottamista vältellen.

Lisäksi Elop on tappanut Symbianin kehittämisen ja Ashan kaltaiset massamyyntikännykät jäävät halpakehityksestä jälkeen.




Nokian kassan tuhoaminen ja vanhojen asiakkaiden halveksiminen on ollut hyvin suurikätistä ja turhaa - ei Microsoftin lanseerauksen kannalta mutta Nokian brändin näkökulmasta:   ensimmäistä Nokia windows -sukupolvea ei olisi tarvinnut  keskeneräisenä mainostaa ollenkaan haihtuvan kassan miljardituuletuksella:

 Ne, jotka kiinnostuivat Microsoftin käyttiksestä ostaakseen valmiiksi vanhentuneen esituotantomalli-puhelimen, eivät olisi tarvinneet lainkaan mainostusta sillä teknolehdet ihmettelivät ihan tarpeeksi ja näkyvästi paksuja WinNokioita omituisella käyttöliittymällä "erilaisina".
Muut asiakkaat eivät vaikeaksi puhelimeksi leimautunutta Nokiaa Pohjois-Amerikassa ostaneetkaan - eivätkä osta windows-eväillä. Sitä amerikkalaisten kokemaa Nokian ikuista rasittavaa käyttöliittymä-kokemusta ja leimaa ei markkinoinnilla muuteta Microsoftin eväillä.  
Paitsi jos asiakkaalla  on erityistä pirunnyrkki-henkeä ja sudoku-malttia tutustua uuden käyttöjärjestelmän arvaamattomaan logiikkaan ajanvieteenä ja ongelmanratkaisuna. 



  Analyytikkojen on aika  herätä fantastisesta Nokia-unestaan ja katsoa faktoja Elopin toiminnan päämäärästä vain Microsoftin hyväksi  - Sarkamies elää menneisyydessä: 


  • Nokia myi loka-joulukuussa Pohjois-Amerikassa 700 000 puhelinta.
    Luku on murto-osa
    kilpailijoiden myynnistä.
Ervasti ennakoi asiakasviestissään 1,2 miljoonan Lumian myyntiä Pohjois-Amerikassa.  –Yhdysvaltain luvut ovat todella heikot, Ervasti sanoo.





 II


Nokia odottaa noutajaa.
Tai tarkemmin sanottuna pilkkojaa.

Nokian pilkkaajilla tilanne on aina vain helpompaa, sillä Nokian hallitus tekee kaiken väärin eikä tunnusta mitään Nokian toistuvia virheitä. 

Vai tekevätkö he kaiken oikein, käsikirjoituksen mukaan?
Suunnitelman operatiivisessa toteuttamisessa?

Onko Ollilan päiväkäsky ollutkin se, että Nokia on hävitettävä Microsoftin ja Ollilan uusien amerikkalaisten teollisuuskompleksi-ystävien tieltä? Ettei saa olla Nokiaa ilman Ollilaa?
Ettei optiolypsäjien kannata enää hallituksessa korjata Ollilan järkyttäviä virheitä ja ammattitaidottomuutta Nokian jälkeenjääneisyydessä? Ettei Ollilan kautta, "perintöä" ja muutoskyvyttömyyttä kyseenalaistettaisi niin ajetaan kaikki alas.

Koko Nokian tuhon tie ja antautuminen Microsoftin raiskattavaksi näyttää niin selvältä yhtiökaappaukselta ja kilpailijan neutralisoimiselta ettei maailman pörssihistoriassa ole toista yhtä suurta ja pitkällistä  yhtiön kaappamista kuin Nokian alistuminen Microsoftin miehelle.
Hyväuskoisten suomalaisten alistuvalla tuella herrojen jalkojen juuressa käsittämättömillä perusteluilla. 

Android-puhelimiin nopea laajentaminen on ainoa pieni toivo, että Nokia selvityisi itsenäisenä yrityksenä. Mutta se näyttää vieläkin vain sadulta Nokian osakkeenomaistajien uskonnollisessa lumouksessa ja alistumisessa.
Keskeneräinen ja brändiltään sekoilulla tuhottu Lumia on toivon loppu. Vain halpamalli lumiasta olisi univesaalin Androidi-keskeisen toiminnan rinnalla todellisuuteen palaavaa realismia.
Toivoa pitää olla mutta tyhmyys ja hyväksikäyttö täytyy tunnistaa tosimaailmassa tosimaailman kovalla pelikentällä.

En voi ymmärtää näitä asiantuntijoita, joiden mielestä on yllätys, ettei aivan uutta ja outoa sekä keskeneräistä käyttöliittymää aroille amerikkalaisille pakottava Lumia menestynyt Amerikassa.
En voi ymmärtää.

Aivan kuin asiantuntijat lukisivat vain Nokian amerikkalaisten mainostoimistojen tekstejä ja lupauksia.

Kaiken lisäksi sekoilu käytiin kahdellä käyttöliittymällä, 7 ja 8. Aivan avutonta touhua.
Nokia oli jo 14 vuotta sabotoinut omaa brändiään Amerikassa tekemällä älykännyköihin mahdottoman vaikeita käyttöliittymiä helppoihin tuotteisiin tottuneille amerikkalaisille.

Nokia ohitti kaikki interaktio- ja fuzzy logic tutkimukset 20 vuoden aikana.
Aivan kaiken liittyen humanistiseen ja kognitiiviseen tutkimukseen ihmisen suhteesta informaatioteknologiaan ja mediakulttuuriin inhmillisten vaistojen ja reaktioiden ilmenemistavoista teknoevoluutiossa.

Aivan kaikki ohitettiin insinöörikulttuurin ylemmyydentunteen tähden. Käyttäjä oli karjaa, jonka täytyisi oppia insinöörien tavoille laitteen ruoskimisella.
Laite on kokemus ihmiselle, osa elämänhallintaa ja ihminen haluaa laitteen toimivan ihmisen aivojen ja havaintotapojen mukaan.

Laite ei ole enää laite, ei ole ollut 40 vuoteen. Laite on identiteettiä. Kokemusta. Elämää. Ilmaisua. Kokemuksia. Elämyksiä. Elämän osa.

Nokia on ollut tälle kaikelle antiteesien brändi vanhojen insinöörien tyhmän ylpeyden, ylemmyydentunteen, yhtiön hierarkisen ja elitistisen valtataistelun ja insinöörin laitekulttuuria säätämiskykyjen ja ongelmanratkaisukykyjen ylistämisen takia. Kaiken päämäärä yrityksessä oli lopulta Ollilan mielistely kuin tsuhnat pellon laidalla ylistämässä ilmeetöntä kartanon aatelisherraa päämäärättömästä raadannasta.  

Applenkin yrityskulttuuri voi romahtaa samalla tavalla kun jumala on poissa ja palvontakulttuurin suunta puuttuu.  






III


  • Elop running out of time
    to turn Nokia around
    - Reuters


  •   Apple, Samsung charge ahead
    as Nokia, RIM continue to lose: Survey
http://timesofindia.indiatimes.com/tech/tech-news/...



 Muiden hylkäämä kirsikka syanidileivoksen päälle:
 "Lehden haastattelussa Nokian entinen innovaatiojohtaja Juhani Risku kummastelee Nokian halua valita johtaja teknologia-alan ulkopuolelta. 
Elizabeth Doherty sai kohun saattelemana potkut entisestä pestistään monialayritys Reckitt-Benckiser-Groupin talousjohtajana. Yhtiö tunnetaan muun muassa Clearasil-ihonhoitotuotteista, Strepsils-kurkkupastilleista ja Durex-kondomeista, Ilta-Sanomat kertoo."  http://www.iltalehti.fi/talous/2013012516599258_ta...




Way to go, Elop


    Voiko Jolla oppia Nokian Meego mogista?

  • - 5 Lessons Jolla Can Learn From Nokia

http://jollablog.net/5-lessons-jolla-can-learn-from-nokia/



  • Forbes: Jollasta tulossa mobiilimaailman haastava häirikkö

    Forbes luettelee ne yhtiöt, jotka voivat muuttaa mobiilimaailmaa tänä vuonna.  Suomalaisesta Jollasta voi tulla se toimija, joka rikkoo jopa suhteellisen pienellä myyntimäärällä nykyisen Applen, Androidin ja Windows Phonen kauhun tasapainon mobiilimaailmassa, ennustaa Ewan Spence Forbesin jutussa.

    http://www.kauppalehti.fi/etusivu/forbes+jollasta+...





    Ja Voi ruotsalaista Zenterio-firma parkaa.

Ovat palkanneet Kallasvuon ja aikovat kehittää uutta käyttöjärjestelmää...
  • "Nokia's former CEO Olli-Pekka Kallasvuo has landed a role as board chairman at Swedish TV operating system maker, Zenterio.

En ikinä olisi uskonut ruotsalaisilta vastavaa tyhmyyttä ja kykenemättömyyttä Nokian kohtalon analysointiin.

Kallasvuo toimi Nokiassa täysin ummikkona ja jatkoi - siis kopioi - Ollilan totaalista Nokian tuhoamista ajasta jääneellä kännykkäkonseptilla.
Kallasvuo kopioi myös jopa Ollilan hahmoa koska oli pelkkä perässähiihtelijä kuten poliittisen historiamme surullinen hahmo Ahti Karjalainen esimerkkinä Kekkosen taktiikasta korottaa kyvyttömän vaarattomia hännystelijöitä.
Tuho on varma kun 100% perässähiihtelijä valitaan johtajaksi.
Zentario announced Kallasvuo's appointment on Thursday, along with another mobile heavyweight appointment, Mats Lindoff, a former CTO of Sony Ericsson, who will serve as chief technical officer."
http://www.zdnet.com/ex-nokia-chief-lands-at-swedi...


Ollilan psyykkiseen profiiliin näyttää kuuluneet grandiositeettikuvitelmat ja halu, että firma ei voi toimia ilman suurta Johtajaa ja siksi Ollila sabotoi kaikki Nokian kehitysosaston linjaukset, Nokian jatkuvuuden ja Nokia keskittyikin vain itsetuhoisan yrityshierarkian ja eliitin optiokulttuurin pönkittämiseen.
Omaa suuruuttaan korostavat Ego-johtajat haluavat alaistensa olevan hänestä 100% riippuvaisia ja olemassaolon ehdon.
Kallasvuo yritti matkia Ollilaa ja jatkoi täydellistä välinpitämättömän ja itseriittoisan johtajan kulttia.
Vasta viime ja tänä vuonna ovat vieläkin kokemuksestaan hämmentyneet  työntekijät tulleet esille mm Suomen kuvalehdessä.


  • Second picture in the Nokia Destruction Saga

- Greatest individual Management Mistake Ever Made
- Nokia vs Competition in one picture
http://communities-dominate.blogs.com/brands/2013/...





Elop useassa vertailussa 2012 huonoin yritysjohtaja
  • CNBC: Elop kuuluisi surkeimpien johtajien listalle
http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/cnbc-elop-...
  &http://blogs.marketwatch.com/thetell/2012/06/14/nokia%E2%80%99s-elop-the...







Ei kommentteja: