torstaina, huhtikuuta 05, 2012

Kaurismäki purkautuu ja Lemminkäinen kiroaa


Kaurismäki purkautuu ja Lemminkäinen kiroaa

 Hesarin muunnettu otsikko tänään, versio 2: 

 Hesari puristaa nyt mediatehot irti "pienellä editoinnilla" ja nähtävästi päätoimittajan poliittisten motiivien innoittamana alkuperäisen otsikko "Aki Kaurismäki haukkuu Scorsesen Guardianin haastattelussa" vaihdetaan pois.

Taas laadukasta poliittista journalistista trimmausta oikeiston taidekenttäprojektiin, kokoomus-opetusministeriön eli elokuvasäätiön hallitsijan mieleen.

Nyt voidaan taas moralistisesti (eli piilotetun poliittisesti) estää uusia nuoria yhteiskuntakriittisiä elokuvantekijöitä uusilla selityksillä ja peloilla.

Taide ei kokoomuksen eliittitaidenäkemyksessä saa astua politiikan kentälle. "Poliittinen taide" on oikeistolaisessa kielenkäytössä siis "vasemmistolaista" taidetta. Oikeistolaista taidetta ei mukamas ole olemassakaan.

Vasemmistolaisessa näkemyksessä taide on aina poliittista eli yhteiskuntaan vaikuttamista. Sosiaalidemokraattinen kulttuuripolitiikka avoimessa muodossa tunnustaa, että valtio tukee sekä oikeistolaista taidetta että vasemmistolaista.

Mutta nyt rahamylly sylkee massit oikeistolaiselle viihdetaiteelle.

Siksi Helsingin eliittitaiteelle eli oopperalle pumpataan opetusministeriön kautta tukia n. 60 miljoonaa euroa vuosittain pois muilta taidemuodoilta, jotka voisivat olla hyvin ajankohtaisia.

Vaikka Suomessa onkin jo aivan täydellinen esto elokuvasäätiön puolelta tehdä yhteiskuntakriittisiä elokuvia. Kirjailijan visiosta laimennettu "Varasto" esimerkiksi ei ole lainkaan yhteiskuntakriittinen elokuva. Iron sky on taas järkyttävä äärioikeistolainen esteettinen farssirevittely viihdeväkivaltapläjäyksenä sotahistoriaa vain viihteenä käyttäville sivistmättömille cocacola-zombeille - hyvin poliittinen elokuva, jossa natsit voivat olla hassuja kuun takana steppaajia kauas todellisesta historiasta ja sadismista etäännytettyinä vitseinä.

Dokumentitkin on läpeensa sensuroitu Suomessa, ohjaajat itse ylpeilevät toimittajille, kuinka ovat harrastaneet itsesensuuria materiaalinsa suhteen  kaikenlaisilla tekosyillä "katsojien ja kuvattavien parhaaksi".


Kaurismäellä on aihetta olla katkera.

Hän sai todella taistella elokuviensa toteuttamisesta elokuvasäätiön vittuilun ja rahoituksen vuoksi isoilla riskeillä ja naurettavilla tuotanto-olosuhteilla.

Laman jälkeen häntä hiostettiin  rankasti ulos elokuvasäätiön tuen piiristä myös rahahanan eli korkeinta valtaa käyttävien oikeisto-opetusministeriövirkamiesten toimesta.

Ei sitä kehity ohjaajana täysiin ulottuvuuksiin, jos tärkein tehtävä on taistella stressiä vastaan  kokoomuksen ja piilo-oikestolaisten demarien poliittisesti ohjaamassa "neutralisoidussa"  taidekentässä.

  • Kommentti Hesarin artikkelikeskustelusta:  "Guardianin artikkeli oli kirjoitettu lämpimään ja myönteiseen sävyyn rakastetusta elokuvaohjaajasta, mutta hesari vääntää siitä kielteissävytteisen parjauskirjoituksen humala- ja terrorismilööppeineen. Säälittävää. Suosittelen kaikille alkuperäistä Guardianin artikkelia - se on samaan aikaan sekä koskettava että hauska."

  • suomalaisen elokuvan poliittisia jännitteitä pinnan alta




2 kommenttia:

Arhi Kuittinen Finnsanity kirjoitti...

Kaurismäen elokuvien laatu on ollut kyllä aika kyseenalainen. Eksistentialistinen kaurismäkeläisyys ja persoonallisen erottuva koleerinen ote on hävinnyt.

Lapsellisia fantasioita todellisuuspakoista toivoa herättämään.

"Mies vailla menneisyyttä " -elokuvassa on outo tulkinta "vasemmistolaisesta" solidaarisuudesta ja ihmisten tietoisuuden kehittymisestä kehittymisestä ilman ideologiaa: elokuvassa mitä huonommin ihmisillä menee, sitä yhteisöllisemmiksi he muuttuvat. Elokuva on piinallisen epäuskottava unikuvaelma.

Tämä ei ole ollut pohjoismaisen vasemmistoideologian näkemys lainkaan. Eikä Marxin.

Jaettu hyvinvointi ja valtion takaamat perusoikeudet luovat sopua.

Marx on muuten aika kapitalistinen analyytikko.

Monet oikeistolaiset filosofit ja poliitikot eivät käsitä eivätkä tunne sitä, että Marx on vain kapitalismin kriisitilanteiden analyytikko, ei minkään utopian lupailija.

Marx ennusti täydellisesti nykyisen Euroopan ja kasinopankkisysteemin tilanteen.

Marx ei kapitalismin kumoamista ehdottanut vaan systeemin vakauden tähden näki että tulee vastaliikkeitä.

Kuten Ruotsin ja Suomen kapitalistinen sosialismi eli hyvinvointiyhteiskunta progressiivisella verotuksella, monopolien estämisellä ja "ilmaisilla" peruspalveluilla muodostui ensin Ruotsissa.

ei-filosofi kirjoitti...

Kaurismaen haastattelu Guardian' issa on kaikkea muuta kuin positiivinen. Akin elokuville ehka marginaalisesti, hanelle itselleen ja hanen kotimaalleen ei. Antaako elokuvien tekeminen oikeuden aikuiselle miehelle kayttaytya kuin iso apina? En ole narsisti sanoo Kaurismaki. Ihanko totta?