lauantaina, joulukuuta 13, 2014

Mieluummin kuollut Lucia kuin narttu - Santa Lucia ja neitsyt Maria, valon ja suvun omaisuuden juhla kirkoissa

    

Eliitin tuotejalostettu näkemys kontrolliuskonnosta. 

 

    Oo, Santaa Luuciaa...

Mitä yhteistä on Santa Lucialla ja suomalaisella bulimiaprinsessalla?

Santa Luciakin on ihanteiden murjoma idoli.


Äidin ihannelapsi. Ihailun kohteeksi kasvatettu esikuva, vanhempien onnen tae.


Esteettisiin ihanteisiin vangittu sielu.
Täydellisen kontrollin fantasia.
Moralistinen matra.
Ohjailtava, totteleva,
ihanteiden täyttymys. Neitsyenä.

Ikuinen lapsi. Ilman seksuaalisuutta.
Uhrautuva lapsi aikuisten toiveiden täyttämiseksi.

Onko lapsille hyvä ihailla neitsyitä "puhtaina" olentoina?
Ja vieläpä uskonnollisena ja paatoksellisena rituaalina?
Seksuaalisesti hyväksytyt nuoret ovat siis neitsyitä uskonnollisille vanhemmille?



Santa Lucia-perinne on todella karmaiseva mentaalinen silmukka:
Legendahan on tiivistettynä se että Lucia-tyttö sokaisee ja silpoo
itsensä itsensä mielummin kuin joutuu saastaiseen seksuaaliaktiin  - koskaan. Lucia-perinne on ollut tärkeä katolisten luostarien nunnakäännynnäisten painostuskeino.

Haluatko ihailluksi - unohda seksi ja seksuaalinen identiteetti subjektina, oman elämäsi prosessina. Unohda oma vastuu ja yksilönä kasvaminen. 

Tarinan semantiikka on siis seksuaalisuuden likaisuudessa ja enkeliroolin uhrautuvuudessa. Että vanhempien aarre on puhdas lapsi, aikuisten kontrollissa pysyvä ikuinen lapsi. Ja että lapsi saa ihailua vain jos on puhdas vanhempien mielessä. Ylistämällä alistamista.

   "Olethan ihanteiden mukainen etkä kuten naaapurin läski Jaana?"
  • JO pelkkä aikuisen nonverbaalinen naureskelu läskeille tai kömpelöille lapsille on selvä arvovaatimus omalle lapselle.

Tuhat kertaa enemmän tällaiset juutalais-kristilliset obsessiot esim  tuottavat  bulimiaa ja muuta ultraneuroottista itsetuhoisuutta  kuin naistenlehdet ja mediakuvat Lolita-seksuaalisuudesta.



Kelpaamattomuuden voima ajaa lapsen bulimiaan.

Aikuisten raivoisat ihanteet enkelilapsista.



Rakkauden ehdollistaminen täysin perverssien puhtausmielikuvien varaan. Aikuisten toiveiden täyttymys, ihannelapsi, joka tarkkailee vain aikuisten toiveita. "Viattomuus" kaikkien ihailtavana ja muiden hyväksynnän armoilla.

Vanhempien toiveiden täyttymys.
Kontrollilapsi.

Kelpaavuutta kerjäävä lapsi.

Tällainen puhtauden neuroosi ajaa sitten sairaalloiseen itsekontrolliin irti kaikista aikuisuuden ja muutoksen vaatimuksista. Lapsi sisäistää masokistisesti aikuisten kontrollihysterian ja tekee esim ruumiinsa kontrolloimisesta bulimiataidetta.

  • Itsetuhosta tulee itsenäistymisen korvike ja jopa seksuaalisuuden korvaava nautinto.

    Itsetuhoviihdettä, obsessiivisen ihanteellisuuden korvike elämälle. Traumojen acting out-esitys. Puhtauden ja ihanteen pakkomielle hyvän fiiliksen ehtona.

    kts Ikonen, Pentti & Rechardt Eero, 1995
        Thanatos
    , häpeä ja muita tutkielmia (kirja)

Lucia-perinne on aivan samaa mentaalihistoriaa kuin Ruotsissa siskojaan tappavien muslimiveljien ja isien puhtausfantasiat. Heimouskonnoissa (kuten esim Vanhan testamentin juutalaisilla) puhtaus on heimon ylpeys ja heimon identiteetti. Rituaaliset rajat ja säädökset. Heimo sai tappaa ihmiset jotka pettivät heimon neuroottiset ihannevaatimukset ja toiveet.


Tänään on Santa Lucia -kultin päivä suomalaisissa kirkoissa.

 Eikä se näytä feministejä häiritsevän.

Useimmat feministit luulevat että naitsyt tyttöjen palvominen kirkoissa on naisen ylistämistä.

Tämä on aika järkyttävää, katolista pyhimyskuva-palvontaa: juhlitaan naista, joka silpoo itseään, jotta pysyisi neitsyeenä. Palvottava uhri, joka tekee kaikkensa pysyäkseen neitsyenä - ja uhrina.


Kelpaamattomuuden lumouksessa vanhempien mieliksi, puhtauden aivopesukasvatuksessa. Suvun ja kirkon traumojen panttivankina. 
  


Suomalaisissa kirkoissa on siis nyt seottu kauniiseen puhtauden ja valon juhlaan.

Neitsyyden pyhyyden juhliminen ei ole protestanttista oppia. Se on room.katolista pyhimyskulttia. Room.katolisessa kulttuurissa siihen liittyy selkeästi ja kiinteästi magia: ihmiset kokevat saavansa maagisia eli yliluonnollisia voimia neitsytpyhimysten luista ja säilötyistä silmämunista.

Monessa seurakunnassa Suomen ev.lut. kirkoissa nyt 13.12 on itse kirkkoherra tätä neitsytkultin rituaalia vetämässä - ja tosiaan Tuomiokirkossakin suljetaan ovet lukkoon ja ollaan hämärässä pyhien neitsyiden palvomisen ajaksi.

Pohjimmiltaan roomalaista sukujen arvoa kohottavan neitsytkultin herättämistä. Neitsyt Mariakin on aivan uskomaton pakkomielle mukamas protestanteille papeille.

Se on rivo ja perverssi näkemys ihannenaisesta naisten syyllistämiseksi ja sitomiseksi vanhempien, suvun ja superuskovaisten valvontaan.

"Akateemiset" feministit näyttävät olevan nykyisin uskomattoman konservatiiveja ja tyttäriään 50-luvun oppien mukaan hallitsevia.

* PS Mikko-Oskarin vihje: Lucia-juhla oli oikeastaan alunperin Lucceferin karkoitusjuhla, johon kuului ankara ryyppääminen ja paholaisen karkoitus vuoden pimeimpänä ajankohtana.



Ei varmasti Pohjoismaissa juhlittaisi juhlavana joululegendana sellaista tarinaa, jossa nuori mies tekisi itsemurhan ennemmin kuin suostuu seksiin!


Kun puhutaan median vaikutuksesta lapsiin niin tietysti Lolitaestetiikka on antanut nuorille (tytöille ja pojille) mahdollisuuden anomaliseen seksuaalisuuteen mutta perusongelma ei todellakaan löydy julkisuudesta.
Etupäässä syömishäiriöiden taustalla on sairaalloisten äitien omistushalu lapsen suhteen mikä lapsen mielen murskaa, ei mediamylly.

En usko että hyvästä äitisuhteesta tulee bulimialapsia. Bulimia on tavallaan esteettisesti "hyväksytty" ilmaisumuoto oman seksuaalisuutensa "suojeluun" äidin ihailemana laihduttamisena, hätäkeino ja samalla itsetuho pysyä ikuisena pikkutyttönä ja omia oma kehonsa itsetuhon kautta pois äidin omistuspiiristä.


On myös karmeaa tässä uraohjusten urakeskeisessä aikuistensuojeluilmapiirissä että bulimia- ja anoreksinuoren vanhemmat eivät joudu terapiaan vaan lapsi - ikään kuin syyllisenäturvattomuuteensa ja ahditukseensa.

Samaan aikaan kun ikuisen nuoruuden seksuaalisen voiman ja uhon korostaminen on esteettistä mediamuotia niin samalla (ehkä siitäkin syystä) paradoksaalisesti monille vanhemmille tottelevainen ja aseksuaalinen lapsi on maanpäälle laskeutunut enkeli. Viimeinen toivo jumalallisesta puhtaudesta.

Tämä kontrasti on hurja moralistinen paradoksi. Mediaikonit, mallit yms, tuottavat uusia kierroksia ikiaikaiseen aseksuaalisuuden moralistiseen estetisointiin, joka on pohjimmiltaan vanhempien omien traumojen tuhoavaa torjuntaa ja pelkojen vahvistamista.


Freudin mukaan ehdollinen rakkaus ja jäykät moralistiset ihanteet ovat lapsen mielelle tuhoisinta mitä voi lapsi kokea. Fyysinen väkivaltakaan ei Freudin mukaan sinänsä tuota lapselle tuskaa vaan häpeä ja riittämättömyyden tunne. Väkivallan henkinen puoli on destruktiivisinta.

Rakkauden ehdollistaminen aikuisten neuroottisten fantasioiden ehtona on lapsen mielen raiskaamista.

Epäseksuaalisuuden vaatiminen on mentaalista insestiä.

Lapsen psykoseksuaalisen kehityksen ruoskintaa karmealla syyllistämisellä ja häpeän mukaan maailman jäsentämisellä. Sadomasokismia, ihannejulmuutta "lapsen parhaaksi".

Yhteisön sallittu aivopesuprojekti, sallitut traumatisointitavat pelokkaan, epäitsenäisen, alistuvan ja aran lapsen tuottamiseksi.

Neitseestäsyntymisoppi on kirkollis-patriarkaalisen perheideaalin palvontaa ja seksuaalisuuden halveksuntaa yksilön omana ratkaisuna. Jumalallinen sikiäminen ilman naisen tahtoa ja valintaa taivaallisen perheenisän valintana. Mm. Vanhoillislestadiolaisten miesjohtajien vallan takeena.  


Tosiasiassa Jeesuksen äiti on hyvin todennäköisesti ollut prostituoitu, mihin puhe avioliiton ulkopuolisesta lapsesta vahvasti viittaa. Jeesuksen aikana se oli köyhien sukujen tärkein keino maksaa veroa roomalaisille, ettei suvun päämies joutuisi verovankeuteen.


Totisena  taustana tälle kitsch-kultille on tukevasti aito roomalainen Vestan neitsyt-temppelikultti. Vestan neitsyet taas tapettiin hautaamalla maahan isoon arkkuun jos harrastivat seksiä. Tukehtuivat sitten hitaasti.


Jos katsotaan miespuolisia neuroottisten aikuisten  neitsytuhreja tosielämässä, Hitlerin äidin mielestä Adolfin piti näyttää äidille rohkeutensa, itkemättömyytensä, vahvuutensa ja kelpaavuutensa siinä kuinka hyvin poika kestää isän mielivaltaisen kurituksen. Miehekkäästi kuin vastuuttoman äidin ihannepikkupoika. Masokismi murtuu helposti sitten sadismiksi, vaikkapa omia lapsia kohtaan. "Minut on kasvatettu paljon ankaremmin kuin mitä minä kasvatan sinut mutta ankaruutta ei ole koskaan liikaa".

Juutalaisessa perinteessähän mies sai/saa käydä huorissa mutta yhteisön puhtauden tähden kunnialliset naiset eivät saaneet harrastaa avioliiton ulkopuolista seksiä.

Santa Lucian naiskuva on suoraan juutalaisen perinnehistorian alisteisesta naiskuvastosta. On uskomatonta, että neitsyt Santa Lucia-kulttuuri ja Pyhän Hengen raiskaama neitsyt Mariakin saa vieläkin äitien ja isien pöksyt kostumaan pyhästä puhtaan ihmisen ideaalista.


Miksi niin herttainen (uusi) perinne kuin Santa Lucia olisi harmillinen?

Tiivistettynä:

Kauniit kuvat voivat orjuttaa ja häpäistä kun ne tekevät luonnollisesta ja seksuaalisuudesta luonnotonta.

Kysymys on halpa-arvoisesta ja raukkamaisesta lasten seksuaalisten asenteiden ja omakuvan korruptoimisesta.




Neitsyydestä tehdään itsestäänselvä puhtauden lähtökohta ja muu on sitten pimeää, likaista ja hyi hyi.

Siitä tulee pirunnyrkki, kun lapsi yrittää tutustua omaan seksuaalisuuteensa mutta asenteet on ohjelmoitu ja miinoitettu jo valmiiksi uskonnollisten mielkuvien ja kätkettyjen häpeäasetelmien kautta.

















Märät Säpikkäät
























Kirkon uusi puhdas idoli - täydellinen lapsinainen, kyselemätön suurisilmäinen, ihaileva, mihin tahansa toivoon tarrautuava, analyysiton, Rooman Vestan temppelikultin perinteen jatkaja, piispojen libidon täyttäjä: 


Lucka 20: SOKRATES  
Miranda kävi usein tapaamassa BESÖKTE OFTA palvelutalossa asuvaa isoisäänsä SIN MORFAR SOM BODDE PÅ ETT SERVICEHEM. Joulun alla INFÖR JULEN hän ajatteli yllättää ÖVERRASKA vanhan miehen pukeutumalla Lucia-neidoksi GENOM ATT KLÄ UT SIG TILL LUCIA. Harmistuksekseen TILL SITT FÖRTRET hän unohti mekkonsa kotiin GLÖMDE HON KLÄNNINGEN HEMMA. Isoisä, entinen ammattinäyttelijä FÖRE DETTA YRKESSKÅDESPELARE, viihdytti muita asukkeja UNDERHÖLL ANDRA BOENDE esittämällä Sokrateksen jäähyväispuheen AVSKEDSTAL.


https://www.facebook.com/photo.php?fbid=715886161789329&set=a.337947536249862.85975.164493960261888&type=1



















5 kommenttia:

Arhi Kuittinen Finnsanity kirjoitti...

Lucia-kultissa on siis perusihanne se, että neitsyt tappaa mielummin itsensä kuin koskaan harrastaa seksiä. Tämä on vatikaanin luoma ihanne naisille, jotta nunnia pidettäisiin puolijumalina.

Mutta vakavampi implisiittinen ajatus tähän arvoasetelmaan ja ihannekuvaelmaan sisältyy analogiassa, kun ajatellaan esimerkiksi raiskattua naista:

Parempi olisi raiskatun naisen olla kuollut kuin saastaisesti raiskattu.

Nuoren naisen arvoa määritellään rituaalisen puhtauden mukaan - oli suomalainen Santa Lucia -kultti miten rento ja romanttinen tahansa niin naisen arvoasetelma "ihailtavana neitsyenä" on selvä ja raskaasti määritelty tässä kulttivisiossa.

Neitsyys on hyväksytty hengellisenä voimana "joka tuo valon".

Yhteisön kunnia ja hyvinvointi on siis kiinni nuoren naisen neitsyydestä. Tämä on slekä sanoma lucia-kultissa.

Tämä ei ole pelkkä leikki ja perinne, uskonto ei ole koskaan vain leikki vaan siinä ilmaistaan hyvin selviä yhteisön ja yksilön pelastumisen ja hyväksymisen ehtoja uskonnollisen kielenkäytön ja vertausten kautta.

--

Kultti = uskonnollista uskoa tuottava ja ehdollistava instituution uskomusrituaali

Arhi Kuittinen Finnsanity kirjoitti...

Toinen psykoanalyyttinen esimerkki ihmiskuvan kontrollissa
on vahva Neitsyt Maria -kulttimme joulukirkoissa.

Vanhemmat haluavat luoda itsestään jumalkuvan lapsille ja tämä Suomessakin jouluna erittäin korostettu Neitsyt Maria -kultti on uskonnon tuoma tuki ja fantasma tähän aikuisten jumaltavoitteesen.
Sillä on selvä funktio vaikka se olisikin muka vain "traditio".

Ja voi hyvin arkijärjellä aavistaa, mitä ongelmia ihmiselle tulee aikuisena, jos aikuiset yrittävät peittää ja vääristellä ihmisyyttään ja seksuaalisuuttaan lapselleen kasvatusprojektissa, joka on siis usein propagandaprojekti.

Tähän liittyvä oleellinen oheisilmiö on vaatimus lapselta olla olematta seksuaalinen. Seksuaalisuuden vaatimukset ovat ankarinta kontrollikulttuuria.

Ihmiselle tulee vähintään "identitettikriisi" kun hän ei ole saanut ihmisyydestä rehellistä kuvaa lapsena. Ei omasta eikä vanhempien.

Tuhoavin tekijä lapsuuden jälkeen on häpeä ja syyyllisyys, riittämättömyyden tunne epärehellisten ihmiskuvien luodessa ristiriitaa kehittyvän ihmisen kokemien epätäydellisyyskokemusten kanssa. Ja freudilaisena uskallan väitää että nämä sisäiset konfliktit oovat suurelta osin tiedostamattomia.

Lapsuudessa ladataan vieläkin hirvittäviä vaatimuksia perinteisessä länsimaisessa semi-uskonnollisessa kasvatuksessa.

Aseksuaalisuuden vaatimus jopa esitetään lapselle koko loppuelämän menestymisen ehtona.

Anonyymi kirjoitti...

Hei Arhi!
Matriarkkaalisen sukuni perintönä on usean polven ajan ollut tyttärien menestys. Olen tutkinut sukuani ja sieltä löytyy 2. polvea 1800-luvulta aviottomia tyttäriä, joiden on ollut oltava vahvoja ja pärjätä ilman miestä. Siksi meillä on kulttuuriperintönä naisen menestyminen ja yliarvostus mm. akateemiseen koulutukseen. Minä, äitini ja nyt omat tyttäreni ovat kasvaneet tämän paineen alaisena. Jos he eivät pysty taas toteuttamaan äitien toiveita, niin asia periytyy seuraavalle polvelle. Olemme pettäneet kaikki odotukset tähän asti, vaikka aivokapasiteettia korkeimpiin opintoihin olisi ollut. t. Hanhi

Arhi Kuittinen Finnsanity kirjoitti...

Piispaehdokkaat Ruokanen ja Jolkkonen ovat molemmat sitä mieltä että Neitsyt Maria on kirjaimellisesti "ikuinen neitsyt".

Naisen seksuaalisuuden sitominen neitsyysihanteella on roomalaisten lahkokristittyjen eli room.katolisen kirkon ja ...sen seuraajan suomalaisen ev.lut. kirkon spesiaalioppi. Alunperin luonnonkansoilla synnyttävä neitsytjumaluus kuvasi naisprinsiipin vapautta ja luomisvoimaa kun taas kirkon dogmina se uusplatonilaisittain tarkoitti naisen vaarallisen seksuaalisuuden neutralisoimisen ihannetta eli Augustinuksen "perisynnin" aiheuttaneen seksistä pidättäytymisen idolia.

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/6904-hakkinen-vastaa-jolkkoselle-et-ilmeisesti-tunne-eksegetiikkaa-edes-perusteissaan?start=60


Häkkinen vastaa Jolkkoselle:

”Et ilmeisesti tunne eksegetiikkaa edes perusteissaan”
Olli Seppälä

13.12.2011

Hkkinen_Sakari205Kuopion piispanvaali saa entistä värikkäämpiä piirteitä, kun ehdokkaana oleva Sakari Häkkinen sivaltaa blogissaan terävästi vastauksen toiselle ehdokkaalle Jari Jolkkoselle, joka puolestaan suhtautui kriittisesti Häkkisen puheisiin neitseistä syntymisestä ja uskontunnustuksesta.

Häkkisen mielestä uskontunnustus ei ole tiivistelmä kristillisen uskon totuuksista.

Arhi Kuittinen Finnsanity kirjoitti...

Snow White retold by Neil Gaiman in Snow, Glass, Apples

Continuing with stories told from a new perspective. Here is the full text of Neil Gaiman’s Snow, Glass, Apples - the story of Snow White from the point of view of the stepmother.

This will knock the Disney version from your brain. You will never see Snow White in the same way again.

check out the audio drama below featuring:

http://www.smartercreativity.com/blog/2010/7/7/snow-white-retold-by-neil-gaiman-in-snow-glass-apples.html