tiistaina, marraskuuta 06, 2007

David Lynch Helsingissä - vaikutelmat ii






Meditointi on pop.

Se on makea uskonnollisuuden muoto, joka sopii niin nirsoille naistenlehdille kuin muotimoguleillekin.
Rauhaa.


Meditointi on minusta OK ihmisille, joilla elämä ja perusturva on hallussa ja valmiiksi ns itsereflektointikykyä, elämänkokemusta sekä sietokykyä nähdä ihmisen tietoisuuden rajat ja rajallisuuden ongelmat.

Mutta Maharishi-tekniikat ovat mielestäni tarkoitettu lähinnä bipolaarisen epävakaille persoonille, persoonallisuushäiriöisille, jotka saavat rauhaa ja vakautta depersonalisaatiota tuottavista harjoituksista, joilla saavat "turrutettua" oman egonsa häilyvyyttä/ylilyöntejä ja rajua heilahtelua. Joille vuorovaikutus on lähes tuntematon ilmiö.

Ihmiset, jotka eivät kestä (inhimillisen) tietoisuuden dynaamista luonnetta ja joilla tuo dynaamisuus on jo ylilyövää, tuskaisaa, kontrolloimatonta, valmiiksi epäkiinteän ristiriitainen, lähes skitsotyyppinen persoonallisuus, tarvitsevat ehdottoman ihania ja kiistämättömiä totuuksia, akseleita, jotka määrittävät koko maailman - ja oman persoonallisuuden tuntemisen keinot uusiksi.

Perusongelma joogauskonnossa on nähdä itsekontrollointi = tietoisuutena.

Minusta se ei ole kovin helposti sivuutettava eksistentiaalisen semanttinen paradoksi. Lynch on niin valtava ego, että ehkä voi olettaa hänen kohdallaan tämä mantrajooga ei ole dumpannut kuin osan hänen persoonallisuudestan ja ehkäpä hyvin sivunvaikutuksin.

Onko jumalallista kontrolloida omat tunteensa kuin ohjelmoija tietokoneohjelmaa, on kysymys joka ratkaistaan sitten valittujen ihanteiden ja ihmiskuvan mukaan. Minusta liike on kohtuullisen totalitaarinen, jos luodaan sairaan absoluuttinen kontrollin ihanne emootioiden hallinnasta.

Jossa ihanteet ovat emootioiden määrittäjiä ja "tarkkailijoita".
Jossa Kontrolli on tärkeämpää kuin emootio.



On kahdenlaista uskonnollista kokemistapaa, enstaattista ja ekstaattista.

Lynch edustaa ultraenstaattista turruttamisnirvanaa, jossa luodaan kuvitelma että yksilö emootioitaan ohjaamalla pois "ajasta ja paikasta" alkaa mystisesti vaikuttamaan ympärillä olevaan universumiin mantran voimalla. Kuulee sfäärien soittoa ja alkumeren kohinaa ja kelluu universumin kantoaalloilla. Wonderful. Täytyyhän passiivisen mantran miljoonalla toistokerralla olla joku vaikuttava, aktiivinen motivaatio.

Yhteys koko universumiin on mahtava omnipotentti fiilis, varsinkin silloin, jos se korvaa yhteyden omaan persoonalliseen ja ainutlaatuiseen itseensä.

Itsensä kontrolloiminen vastuullisena yksilönä ja oivaltava tietoisuus (sivistys) ovat aivan eri asia kuin yhden totuuden ihanneuskomusjärjestelmä ja ihanteiden mukaan ohjattu tunteiden kontrollointi.

Lahkot opettavat aina että on yksi ainoa ratkaisu Rauhaan. Tunteiden kontrollointi manipuloimalla, kontrollointi itsetarkoituksena ja transsiohjelmoinnilla ovat mielestäni lyhyitä ja väkivaltaisia oikoteitä todellisen Tiedostamisen sijaan. Lynch aika estottomasti demosi kuinka lasten meditaatio on niiin helppoa ja ihmeellistä, ihailtavaa.

Keskittymisharjoitukset ovat OK lapsille, kunhan ei mennä itsepsyykkaamisen puolelle. Lapsen mieltä ja tunnemaailmaa ei saa tehdä kontrollin ihanteiden kohteeksi. Jos lapselle kailotetaan, että kontrolloimattomuus ja ailahtelevaisuus ovat pahasta, "syntiä", halveksittavaa, epäihailtavaa, niin luodaan todella häiriintynyt lapsuus. Aikuinen on vastuussa lapsesta, lapsi ei ole vastuullinen aikuisen ihanteista ja tyytyväisyydestä. Lapsi ei ole mini-aikuinen vaan lapsi.

Keskittymisharjoituksia vastaan minulla ei ole mitään kulmahampaita teroitettavana mutta omnipotentteja kontrolli-instituutioita vastaan minulla on useampikin.





Haastattelu uusimmasta elokuvasta

INLAND EMPIRE - Interview BBC


KW: valokuvaaja arhi kuittinen. Transcendental Meditation program Consciousness, Creativity and the Brain meditaatio meditaatiosta meditatiivinen elämänhallinta elämän tarkoitus kuvat kuvia lehdistökuvat pressikuvat artikkelit foundation messuhalli messukeskus messukeskuksessa haastattelu haastattelussa valokuvaaja arhi kuittinen uskontotiede uskonnot intialaisperäiset intialaiset uskonnot uskonnolliset liikkeet käännytys yk yliopisto university.

Ei kommentteja: