keskiviikkona, joulukuuta 08, 2010

Helsingin Sanomien linjamuutos suhteessa uskontoihin - tapaukset Maitobaari vs lestadiolaiset


Miksi Helsingin Sanomat, joka ennen on ollut niin pelokkaan kohtelias ja journalistisesti toivottoman estoisen häveliäs suomalaisia uskonnollisia instituutio-ilmiöitä ja kysymyksiä kohtaan, nyt hyökkää ilman estoja uskonnollista lahkoa kohtaan ja jopa visuaalisesti kuvituksessa käyttää yllättävän koomista revittelyä?
Itse jutussa ei ole sinänsä vikaa mutta ajankohta herättää vakavia kysymyksiä. (kts Kuukausiliite 12 2010)

Miksi juuri nyt linjamuutos ja tyylinmuutos?

Maitobaari-paljastusjuttu juuri nyt on etupäässä lestadiolaisen HS-päätoimittajan lähipiirin tarkoituksellinen hämäysliike, editoriaalinen ja ennakoiva huomionsiirto - tämä on todellakin ensimmäinen näin suora korostettu HS-paljastus uskonnollista ryhmää kohtaan - ja sillä on poliittiset motiivinsa.

Hämäysliikkeen motiivina on huomion siirto nyt Maitobaari-lahkoon, jotta tammi-helmikuussa tapahtuvat lestadiolaiset kauhupaljastukset systemaattisista raiskauksista yhteisöjen suojissa näyttäisivät laimeammilta.


Kesällä Kuukausiliitteessä ollut juttu lestadiolaisten kesäjuhlista oli pelottavaa, epäjournalistista, nuoleskelevaa ja kritiikitöntä propagandaa laajan ja tiukan lahkon puolesta.

  • Kuinka lahko määritellään?

Yksilön täytyy sopeutua satoihin lahkon normeihin jopa ulkoisessa pukeutumisessaan ja hiusten yms pituudessa. Yksilön täytyy paljastaa ja tunnustaa henkilökohtaisia asioita lahkoryhmänsä johtajille. Yksilön täytyy paljastaa tuttaviensa epälahkomainen toiminta ja puheet, jos haluaa nousta lahkon hierarkiassa. Lahko määrittelee tarkkaan, kuka on me ja kuka on ne.

Lahko määrittelee synnilliset asiat hyvin tarkkaan ilman järjellisiä perusteita.

Lahkossa firmat ovat veljien hallussa ja palkkaa etupäässä veljiä amattitaidosta riippumatta ja painostaa paikkakunnan ihmisiä kääntymään lahkoon, jotta työpaikkoja irtoaisi - tämä on kovin laaja ilmiö Pohjois-Suomessa. Tapasin taas bileissä Oulun setuvilta nuoria jotka olivat tosi vihaisia siitä että lestadiolaiset hallitsevat koko kuntaa ja kaikkia työpaikkoja - ei-lestadiolaisia ei oteta töihin jos löytyy veli. Jumalan terve.

Ulkopuolisille puhutaan eri asioita ja asiat sekä motiivit määritellään eri sanoin ja perustein kuin lahkon sisäisissä vuorovaikutustilanteissa.


  • Ja mikä nyt mättää valtionkirkon kirkkohallituksessa?

Miksi nyrpeä ilme ja valitus maailman suurimmalta "luterilaiselta" kirkolta?

Kirkkohallituksen Kansliapäällikkö: Uskon esiin tuominen vaikeutunut Suomessa


Luntakin paksumpaa pyrytystä kirkkohallituksessa ja pyhää itsesäälintäyteistä lumisokeutta.

Uskonnon arvostelun kieltäminen olisi kirkkohallituksen propagandakeskukselle rauhallisen valkoinen joulu. On se kumma kun ei enää valtionkirkko saa pakottaa uskontoa kansalaisille. Kirkon perinneoikeuksia on loukattu.

On aivan kaksi eri asiaa uskoa vapaasti uskonnonvapauden valtiossa kuin vapaasti jatkaa valtionkirkon ylemmyydentuntoista junttapolitiikkaa ja ylettömiä etuoikeuksia.

Uskonto on yksilön oikeus mutta ei etuoikeus instituutiolle oikeuttaa yksilöihin suunnattua toimintaa ilman kritiikkiä. Kirkkohallitus on törkeästi lobannut mm. muiden "kilpailevien" järjestöjen (mm. Wicca) uskonnollisen statuksen ja verotusoikeuden hyväksymisen estämiseksi - se on kovaa ja törkeätä kirkkopolitiikkaa. Kieltää muilta etuoikeuksia, joita itse nauttii. Uskomatonta.

Evlut kirkkouskonto on ollut valtion virkamiesasia ja lobbaustoimintaa - ja on vieläkin valtion kirkkolain kautta. Se on antanut kirkolle uskonnollisena järjestönä suuren etuaseman.

Hyötyä valtiolle? Kirkkolaki toki luo valtiolle soveliaan laimean uskonnon, jolla ehkä estettiin mm. köyhän 50-luvun Suomen ääri-ilmiöiden ja kiihkouskonnollisuuden syntymistä - mutta se on ennen kaikkea poliittinen valinta sitoa uskonto kiinni valtion toimintaan.

Kirkkopolitiikka on kirkon politiikkaa eikä yksilön uskon kysymys.



http://tammikuu44.wordpress.com/2010/12/07/koivuniemen-herra-han-on-jumalan-ruoska-ja-rahaa-kahmiva-oikea-kasi/







Koivuniemen herra ja yliopistokultit :: Finnsanity Arhi Kuittinen

 
http://tammikuu44.wordpress.com/2010/12/07/koivuniemen-herra-han-on-jumalan-ruoska-ja-rahaa-kahmiva-oikea-kasi/







Koivuniemen herra ja yliopistokultit










* Uskonnot Lastensuojelu Lahkot Vanhoillislestadiolaiset Tapani Koivuniemi Kustannusosakeyhtiö Torni Puutarha

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tuo huomion kiinnittäminen lestadiolaisista Koivuniemen lahkoon tuli myös mieleen. Mutta ota huomioon se, että Pentikäisen kaudella on tuotu paljon juuri niitä lestadiolaisten rikoksia ilmi.

Asia on ollut toki julkisuudessa aiemmin, mutta vasta nyt se sai ansaitsemsa huomion. Se on hyvä juttu.

Arhi Kuittinen Finnsanity kirjoitti...

HS ei missään tapauksessa käytä samoja sanakäänteitä lestadiolaisista kuin Koivuniemen opetuslapsista.

"Valitut"

yms

Vaikka kumpikin ovat hyvin kontrolloivia ja ryhmärangaistuksia käyttäviä.