perjantaina, huhtikuuta 02, 2010

Pääsiäisen GloGata - pitkäperjantai ja poliisioperaatio





Pitkäperjantai ja Glo-huumekuolema.

Hiljentykäämme päivän sanan ääreen.

Satatuhatta suomalaista huume- ja lääkeaddiktia ovat   taas valmiita naulaamaan itsensä turtumuksen alttarille pääsiäisen ajaksi. Kun köyhä huumeidenkäyttäjä kuolee huumelain pakottamana pimeään ja likaiseen huumeannokseen, poliisi kippaa ruumiin hiljaa ruumiinavaajien Golgatalle.

Kun taas rikkaan suvun viihdehuumeiden käyttäjävesa vetää överit vahingossa väärästä aineesta, heroiinista (mikä johtuu myös huumelain luomasta sääntelemättömästä hämäräbisneksestä), niin käynnistetään ennennäkemättömän laaja, kallis ja nopea poliisioperaatio yhden huumekuoleman tähden.

Agnus Dei.

Pääsiäisen piinallisen hauska huippunäytelmä suomalaisen kulttuurin mieskuvista on

Mannerheim
- eli lapsistasi ei mitään

TeatteriRujo Puoli Q

Suosittelen!


Valkoinen nauha -elokuva on tämän pääsiäisen opettavaisin ja hämmentävin kärsimysnäytelmä. Jos et mene messuun, mene elokuviin katsomaan ihmiskunnan yhden verisimmän uhrikulttuurin syntyvaihetta armottomuuden vuonna 1914. Kun kylän uskonto on väkivalta ja valta.

Jokainen uskonto on syntynyt kärsimyksen ongelmasta.

Uskonto on kärsimyksen ontologiaa. Kuinka kärsimys on motivoitava ja käsiteltävä - sekä hyödynnettävä yhteisön hyväksi.

Kärsimys tuottaa yksilölle sietämätöntä psyykkistä tuskaa: ihmisen suloinen unelma olemassaolon eheydestä ja jatkuvuudesta, elämän ennustettavuudesta, onnistumisesta, on uhattuna kärsimyksessä ja kuolemassa.

Uskonto on turvanauha Kaaoksen alueen rajalla.

Julmuus, toisen alistaminen ja uhraaminen, on yksi tapa etäännyttää omaa kärsimystä. Psykopaatti, joka ei pysty lainkaan käsittelmään oma tuskaansa ja lapsuuden traumojaan, käsittelee niitä muissa ihmisissä. Muut ovat uhreja ja minä olen sankari. Ihminen kohottaa itsensä jumalaksi, inhimillisen samaistumisen yläpuolelle.


"En kuulu enää itselleni, kuulun heille".

Näin sanoo antautuva voodoopapitar "ihmeelliset uskonmenot"-dokumenttisarjassa. (Areenalla katsottavissa)

Tämä on uskonnollisen omistautumisen tunnuslause ja magiarituaalin periaate.

Ihminen haluaa uskontokulttuurin kautta antaa merkitystä omalle ja toisen kärsimykselle.

Uhraamisessa tehdään maagista kaupantekoa henkimaailman kanssa. Lupaus, uhraus ja sopimus vastapalveluksesta.  Uhrisavu on suloinen tuoksu jumalille.


Hulluus on myös mainio tapa paeta kärsimystä. Jos tuotan kärsimystä itselleni tai muille tahallani, minun ei tarvitse pelätä muiden tuottavan arvaamattomasti kärsimystä minulle.

Suomalaiset naiset sarjamurhaajina ovat ajaneet naistenlehtien mielikuvan suomalaisista naisista aivan tyhjän päälle. Naiset eivät poikkeakaan miehistä. Naisetkin osavat uhrata lapsia ja vanhuksia.

Sarjamurhaaja kokee samantyyppisiä uskonnollisia tunteita kohtalon hallitsemisesta uhrinsa äärellä kuin kunnon kristitty Jeesuksen verisen ristin äärellä pääsiäisenä. Harras ekstaasi uhrautuvan antamasta lahjasta ja vastanottajan tärkeydestä elämän jatkuessa ja toisen luovuttaessa elämänsä.

Pääsiäisenä voi nähdä, kuinka kauas valtion osaksi perustettu kirkko-organisatio ja uhrikulttuurin korostettu muoto on Jeesuksen perussanomasta.

Jeesus vastusti ehdottomasti kaikkia uhrikulttuureja ja uskonnollisia heimorajoja.

Jeesuksen opetus typistetynä: Mikään rituaali ei saa olla elämää ja kohtaamista tärkeämpää.

Pääsiäisenä Jeesus joutui hillitsemään ihmisten uskonnollista hysteriaa ja valitsi siinä tilanteessa uhrautumisen verisen mielenosoituksen estämiseksi - mutta se ei ollut lainkaan hänen pääsanomansa eettisestä elämästä.

Messias-uskomusten aikakaudella Jeesus harrasti jatkuvasti erilaisia antimessiastemppuja, normien rikkomista, radikaalia uudelleentulkintaa  ja tapojen hylkäämistä. Jeesus aloitti mellakan temppelissä ja arvosteli kaupallista uhrikulttuuria, temppelipappien yhteistyötä  valtion kanssa ja kansan uskonnollisia temppeliveroja.

Hän oli hyvänä vitsinä ja provokaationa ratsastanut aasilla Jerusalemiin herättääkseen huomiotaan ihmisten messiasodotuksia pilkatakseen tai osoittaaksen, että ei ole tulossa taivaallisempaa sanansaattajaa kuin kaduilla väittelevä köyhä käsityöläinen. Juutalaisten profeetan kirjoituksissa puhuttin aasilla ratsastavasta messiaasta. Temppu kuitenkin riistäytyi käsistä ja Jeesus tunsi olevansa vastuussa uskonnollisen kiihkon noustessa. Jos kansa olisi riehaantunut roomalaisia vastaan, kaikki olisi tapettu. Kirjanopineita vastaan provokaatioita harrastanut Jeesus Nasaretista tunsi vastuunsa ja teki tilanneanalyysin oman henkensä hinnalla - kuten Sokrates ja juutalaiset profeetat.

Jeesus inhosi maagista pelastusta etsivää uskonnollisuutta.  Vuorisaarnaa (ydinkokoelma Jeesuksen eettisiä opetuksia keskusteluista; kiertäjä ja kerjääjä Jeesus ei pitänyt stadionpuheita eikä konferensseja) on hyvä lukea kliseisten kirkkopyhien vastapainoksi.


Julkisuudessa on uusittuja vakuutteluja Torinon käärinliinojen aitoudesta. Hartaasti uskovien kristittyjen tutkijoiden toimesta. 

Hassuinta tässä fundamentalistien todisteluasetelmassa on se, että jos käärinliina on aito, sen jäljet todistavat ennen kaikkea sen, että kyseinen ristiinnaulittu henkilö oli hengissä kun hänet  käärittiin liinoihin.

Jos liinassa olisi vain kuolleen ihmisen verta, haava-alueet eivät olisi niin selvästi korostuneina ja rajautuneita märästä ja juoksevasta verestä. Pään haavat näyttävät varsinkin selvästi märiltä ja vuotavilta mitä niiden ei pitäisi missään nimessä olla.

Toiseksi tämän liinan funktio oli toimia kevyesti antibakteerisena suojana haavoittuneen ihmisen alla ja yllä. Roomalaisten oppien mukaan.  Muut aidot hautakäärinliinat ovat olleet muumioiden tyyliin  tiukasti spiraalisti kiedottuja ja useinmiten revittyjä liinariepuja. Vainaja piti perinteisesti säädösten mukaan ja sananmukaisesti sitoa jotta hän ei karkaisi kummittelemaan - tai että jäsenet eivät taipuisi ja jäykistyisi outoihin asentoihin.


Kolmanneksi aika yllättävän suora ja painava todistuskappale evenkeliumeista.

Jeesus, vahva kivenhakkaaja kivenhakkaajien kylästä, oli ristillä vain n.30-35 tuntia. Mainintoja löytyy, että ristiinnaulitut kestivät elävänä 3-4 päivää. 

Johanneksen evankeliumissa puhutaan myös lääkeyrteistä, joita rikas oppilas
Nikodemus tuo haudalle valtavat määrät. 

Ne eivät ole lainkaan hautajaisyrttejä vaan roomalaisten sotilaslääkäreiden lääkinnällisiä yrttejä ja antibakteerisia öljyjä (mm Aloe) suoraan parantajan hyllyltä viileään hoitavaan hautaluolaan Jeesukselle. Sen ajan Roomalaiset sotilaslääkärit kietoivat varakkaat haavoittuneet käärinliinoihin hoitotapana ja laittoivat viileisiin luoliin.

Johanneksen evankeliumi 19:
39 "Tuli myös Joosef Nikodeemus, joka ensi kerran oli yöllä tullut Jeesuksen tykö, ja toi mirhan ja aloen seosta noin sata naulaa...

Muissa evankeliumeissa ei puhuta edes hautajaisrituaaleista (sitominen) mikä on hyvin outoa.
"Lisäksi muissa evankeliumeissa käytettiin sanoja entulisso ja eneileo, jotka tarkoittavat käärimistä, koska muissa evankeliumeissa kuvattiin Jeesuksen ruumiin käärimistä liinavaatteeseen, ei hautaliinoihin."

Pääsiäinen on mysteeri. Tärkeintä on mmärtää, että Jeesus kumosi puheillaan juutalaisten uhrijuhlan. Pääsiäistä ei tulisi juhlia uhrijuhlana, jos teologisesti etsitään Jeesuken eettisten opetusten sanomaa.








  The Real Face Of Jesus 

Dokumentti kokonaisena


Vieraana Tapani Brotherus - diplomaatti, joka auttoi Chilen pakolaisia

Verinen sotilasvallankaappaus syyskuussa 1973 päästi pahan voimat valloilleen Chilessä. Valtaan noussut sotilasjuntta tapatti tuhansittain ihmisiä. Suomalainen Tapani Brotherus auttoi epäitsekkäällä toiminnallaan satoja vainottuja, vastoin diplomaateille annettuja ohjeita. AREENA


Tiedemies, joka kieltäytyy kunniasta ja rahasta
"Ihmisten maailma olisi varmasti parempi paikka, jos Grisha Perelmanin kaltaisia individualisteja olisi nykyistä enemmän", arvelee Hannu Reime kolumnissaan. - YLE kolumni


DIA CHRSTOU O GOISTAIS
Does the world’s first known reference to Christ refer to him as a magician? An inscription on a bowl uncovered from the underwater ruins of Alexandria in Egypt reads “DIA CHRSTOU O GOISTAIS,” which archaeologists translate to mean either “by Christ the magician” or “the magician by Christ.” 




 Brianin elämä
Monty Pythonin hilpeä kärsimysnäytelmä vastentahtoisesta epämessiaasta  Teemalla & DVD.

Finnkino esittää myös uusintana lopuunmyydyn Not the Messiah-oratorioesityksen 12.4. 
Koomista eksistentialismiia. Mahtava, humanistisin oratorio mitä koskaan on tehty.

"Jumalan valtakunta on jo keskuudessanne"



Raamatun 10 vitsausta


Oikeistolainen kirjoitelma ja antifilosofiaa antisankaruudesta, jotakin
hieman erilaista kuin Jeesuksen opetukset: Antisankaruus 
* Huumepoliisi, Hotelli kokaiini syytetyt kiistävät syyllisyytensä Helsingin käräjäoikeudessa johti ulkomaalaisten johtaman laajan huumeliigan paljastumiseen. Poliisi otti kiinni nelisenkymmentä ulkomaalaista, joista 21 on ollut vangittuna. Jutun tekijät ovat pääosin nigerialaisia, ghanalaisia ja gambialaisia. Kolmelle syytteet Glo-hotellin huumekuolemasta Huumeita saatiin takavarikkoon 400 000 euron edestä. Poliisi takavarikoi liigan. Henna ja Antti Kurhinen syytettyinä. Pääsiäisen sanoma, ylösnousemus opetuslapset pääsiaisateria viimeinen ehtoollinen ristin kuolema Kristus syntien anteeksiantaminen sinapinsiemen Juudas Johannes Kastaja ristiinnaulitseminen Getsemane seuraaminen seuraajat Magdalaan Maria.

Ei kommentteja: