keskiviikkona, huhtikuuta 16, 2008

Googlen tutkan katveessa ja Applen vyöryssä - Nokia

*Päivitetty iii


Nokian osake nyt mystisen halpa

Nokiaa seuraavat analyytikot eivät näe viikon laskutrendille mitään selkeitä perusteita. - Jos jotakin on tulossa, niin se voi olla Applen uusi versio iPhonesta, joka lanseerataan ensi viikolla. Muuta syytä en näe, ja ihmettelen itsekin tätä laskua, Evli Pankissa Nokiaa seuraava Mikko Ervasti sanoi. 6.6.



Nokian ote nuorisosta lipsuu

Britanniassa nuorten keskuudessa sekä Sony Ericsson että Samsung arvostettiin Nokiaa korkeammalle.



Suomalaista innovaatiotasoa tarkastellaan maailmalla pitkälle suoraan vain Nokian yrityskulttuurin kautta. Mikä on ymmärrettävää mutta myös suomalaisen notkean mielen imagon kannalta tuhoisaa.

Ilmiömäisen nopeasti kasvanut, mutta edelleen innovatiivinen teknologiayritys Google on perustanut Eurooppaan 12 tuotekehityskeskusta. Euroopan unionin kilpailukykyisin maa Suomi ei kelvannut yhdenkään toimipisteen sijaintipaikaksi.

Siinä Google on haistellut ihan oikein että Suomessa tekijät ja persoonallisuudet on kyykytetty todella tehokkaasti suuryhtiöiden monimutkaiseen "säätäjäinsinööri"-ihmiskuvaan ja mainostoimisto-johtoiseen, ylilyövään imagohehkutukseen - ja siksi on varmasti kovin vaikea nähdä todellista luovuutta ja kokeilunhalua tästä maailman kolkasta, koska "suurten linjausten" irrationaalinen korporatismi on niin pyhä asia suomalaisessa hitech-humussa. Käyttäjä on vain asiakas, joka määritellään ulkokohtaisesti tuotteen hankkijaksi. Asiakkaan kokemus ei kosketa teknomerkonomien visioita laitteiden spekseistä ja kilpailusta toisia laitteita kohtaan.

Speksikilpailu paperilla imaginaarisessa ulottuvuudessa muita laitteita vastaan on tajuttoman umpimielinen lähtökohta sisäsiittoiselle "tuotekehittelylle".

Nokian kehityksen vakavin uhka on Nokian oma sisäinen inkvisitio, ylisuurella egolla varustetut human resource -merkonomivirkamiehet Nokia-lahkohengen kehittäjinä, jotka luovat omaa valtakulttuuriaan ja kovien arvojen mukaista ihmisten arviointia ihan vain itseisarvona.

Heille Nokia on suuri brändi, jota pitä palvoa. Jotta heillä olisi oma hiekkalatikko ja jotta tuntisivat itsensä tärkeiksi, on heidän jyrkkää näkemyksensä yrityskulttuurin armottomudesta ja vaativuudesta tehtävä kovalla kädellä työntekijöille selväksi. Kaikki halutaan vertailla ja mitata numeroina, kilpailukyvyn uskontona.

Viimeiset 9 vuotta Suomessa juuri Nokialla on ollut suurin vaihtuvuus henkilöstössä. Miksiköhän?

Nokian katsotaan tehneen uskomattoman typeriä sopimuksia suurten musiikin kustantajien kanssa. - KL

Nokian kasvuhoureet ovat luoneet tilanteen jossa kvalitatiivinen muutoskyky ja intuitiivisuus on alistettu markkinointitehokkuuden keinotekoisten arvojen alle.

Nopeammin ja tehokkaammin ei kuitenkaan ole missään mielessä sama kuin yllättävä, inhimillinen ja ainutlaatuinen. Laitteen käyttäjäkokemus kun perustuu laatuun, ei pörssiyhtiön tehokkuusihanteisiin ja "melkein valmiisiin" tuotteisiin, joita Nokia on kiireellä pukannut maailmalle "uutuuksina".

Useimmissa suomalaisissa suuryrityksissä ei palkita reaaliajassa innovaatiosta vaan vaatimuksia satelee vain lisää kokeilunhaluisille duunareille. Onnistunut idea kuitataan "no sulla kävi säkä"-tyylillä. Kokeilunhaluiset voidaan nähdä jopa uhkana työryhmälle, koska kokeilu merkitsee epämääräisyyttä ja ylimääräistä työtä ylemmän johtotason viisivuotissuunnitelmia tahkoaville ryhmäliidereille.

Myös iPhonen yrityskäyttöä hidastanut kuluttajapuhelimen leima on alkanut haalistua. Tutkimusyhtiö Gartner käänsi kelkkansa maaliskuussa ja suositteli iPhonelle laitetason tukea yrityksissä.


Iphonelle ilmaiset internet-puhelut


It-guru: Applen iPhone uhkaa Nokiaa - verkkouutiset.fi


RIM Blackberry vei show'n Nokian nenän edestä
- digitoday.fi

iPhone ja varsinkin halpis Blackberryt
ovat loistavasti näyttäneet kuinka housut kintussa Nokia on jäänyt USA:n kynnyksellä ilman mitään ymmärrystä ihmisten tarpeista ja käyttökokemuksesta. Aasiassa Nokia jäi junasta 2001 aika vakavan ylimielisen asenteensa vuoksi: simpukkapuhelinta toivovat kuluttajat eivät olleet Nokian insinöörien mielestä tarpeeksi älkkäitä ja käytännöllisiä Nokian puhelinten käyttäjiksi. Nokia ei tehnyt silloin vielä simpukkapuhelinta, koska Nokia oletti ihmisten ymmärtävän käytännölliset Nokialaisten olevan kestävämpiä ilman järkevämpiä.

Domino- ja Exchange-sähköpostit menevät iPhoneen
- digitoday.fi

Nokian tuotekehittelyssä on ollut aina etusijalla insinööriarmeijan laitetta säätävä insinööri-ihmiskuva, kompleksin laitteen ihailu ja tottumus nokialaiseen bisneskännykkään omana kulttuurinaan. Inssi-Niilot ovat määrittäneet "hyvän" bisneskännykän speksit. Tämän aatteen mukaan siviilikäyttäjänkin täytyisi "vähitellen" ymmärtää perinteisen bisneskulttuurin kännykkäkokemus "järkevimpänä". Nokia on teknologisella etunojalla toki saanut multimediakännyköilleen maailmanlaajuista imua - mutta kunhan asiakas lähestyy nokialaista laitetta pelonsekaisella kunnioituksella.


Veljeni arvio:

Kuittinen huomauttaa, että LG ja Samsung valittiin AT&T Wirelessin avainpartnereiksi uudessa televisiopuhelinmallistossa.

- Ne varmastikin kiittävät ja tekevät mitä kysytään. Korealaisilla on nöyrien valmistajien maine, Kuittinen sanoo.

- kauppalehti.fi

- Samsung ja LG saivat kolmen tuuman näytöillä varustetut puhelimet ulos jo viime marraskuussa. Ei tämä mikään iso draama ole, mutta nyt terrierit nakertavat jättiläisen nilkkaa sen verran, että vähän kirpaisee, Kuittinen kuvaili.

- kauppalehti.fi

Avian Securitiesin analyytikko Tero Kuittinen tulkitsi Texas Instrumentsin tulosvaroituksen johtuvan juuri Nokiasta. Sony Ericssonin tapainen pienempi asiakas kun ei riitä horjuttamaan TI:n tulosta ilmoitetun voimakkaasti.

- Helmi- ja maaliskuussa Nokia on ollut poikkeuksellisen riippuvainen kahden jo vuoden vanhan mallin myynnistä. Nokia käy läpi vaikeaa siirtymävaihetta N-sarjan multimediamalleissaan, Kuittinen arveli.

- kauppalehti.fi


Nokialla on ollut grandiositeettiharha siitä, että ihmisten täytyisi oppia Nokian uskollisiksi asiakkaiksi. Nokialla on ollut "perinteitä" eli uudet kännykät ovat käyttöliittymältään monesti olleet kumulatiivisia kunniantekoja edellisille malleille - ja sekavia.


Nokian höyhenenkevyet unelmat sijoittuvat sinne tulevaisuuteen





Nokian Symbian-käyttöjärjestelmä on nyt uusimpien Nokian puhelimien pohjana, vaikka koodaajat ovat varoittaneet vuosia sen ohjelmoinnin epästabiilisuudesta ja monimutkaisuudesta. Nokia on kaivanut oman juoksuhautansa hyvin vanhakantaisten ideoiden varaan konsptina puhelimesta. Apple taas tuo tietokoneen puhelimeen tehden sen todeksi, mitä Nokia on käyttänyt vain mainoslauseina.

Myöskään USA:n peruskäyttäjän helpon viestilaitteen toiveita ei rekisteröity ollenkaan ja Nokia on nyt pikkutekijä vaativien asiakkaiden USA:ssa, mikä kertoo paljon Nokian jyräävästä yrityskulttuurista. Nopeasti uusia malleja bugeista ja sekavuudesta välittämättä: uuten malliin on ahdettu monen aikaisemman kännysukupolven perintönä limittäisiä ja sekavia käyttöliittymälogiikkoja.

Kun iPhone julkaistiin,
suomalaiset paheksujat puhuivat vain teknisten ominaisuuksien vajeista - eivätkä sen käyttöliittymästä.

Suomalainen multimediakulttuuri on kitunut tähän asti järkyttävässä epäbalanssissa: rahaa on löytynyt tukuittain insinöörien laitekokeiluihin kun taas sisällöntuottamiseen ei ole budjetoitu tuhannesosaakaan rahasummista. Interaktiivisuus on ollut pelkkä myyntipuhe merkonomijohtoisille laitelobbausprojekteille.

Suomalaisilla pelitaloillakin on vieläkin rankasti rajoittava ja ahdaskatseinen koodaajakompleksi, josta syystä ei haluta erillisiä kirjoittajia ja interaktion suunnittelijoita, humanisteja "käskyttämään" kunnianarvoisia koodaajia. Suomalaiset pelit ovat olleet hyvin perinteisiä action-pläjäyksiä joillakin kivoilla kikoilla maustettuna (hidastettua toimintaa, autojen kikattelevaa mälläystä).

Opetusministeriö ja kaupunginhallitukset syytävät oopperaan rahaa 60 miljoonaa joka vuosi. Entäs jos vaihteeksi multimediakokeilut, sosiaalisen median tutkijat ja interaktioteoreetikot saisivat vuodessa sen summan?


Nuorille suunnattua Nokia-mainontaahan ei varsinaisesti ollut ennen vuotta 2001. Vain uniformuspedeille suunnattua mormonityylistä statusmainontaa.

Käyttäjälähtöisyys ei ole ollut Nokiakultin ensisijainen tehtävä. Nokialla on nyt ollut massiivisia ja suuruudenhulluja hypetyskampanjoita nuorille ja oireellista on ollut se, että ne ovat olleet täysin ylhäältä ohjattuja "visoita", mainostoimistojen luomia elokuvamaisia mielikuvia, kuin neuvostoliittolaisen komsomol-propagandakulttuurin remake-projekteja. Ruohonjuuritason tarpeet on määritetty designfriikkien ilmastoiduissa toimistoissa liikoja lupailevilla mielikuvilla.

Nokia on monta kertaa tylyttänyt nuoria ja kokeellisimpia insinöörejään, jotta Nokian virallinen, "vakaa" oma tyyli ei tahrautuisi. Tekonologisesti monia hylättyjä ideoita Nokia on sitten viimetipassa patentoinut ja usein niiden varassa onkin ollut Nokian menestys. Että se kannustavasta yrityskulttuurista.

Kyllähän jo Googlen valinta Suomen toimiston toimitusjohtajaksi oli selkeän dissaava toimenpide: jokseenkin kouluttamattomn ja teknokulttuuristakin sivistymättömän sympaatikon valinta kertoi valmiista asenteesta nähdä Suomi vain markkinoinnin etäpäätteenä.



How Apple Got Everything
Right By Doing Everything
Wrong
- Wired










TAGS:: Tuotekehittely sisällön tuotanto sosiaalinen media vuorovaikutus interaktio sosiaaliset mediat orkut brändinhallinta bränditutkimus myspace social media facebook bebo, sisällöntuotanto sisällöntuottajat sisältö brändit käyttäjälähtöinen uusi talous huomiotalous design, google Suomessa Suomen toimisto brand työkulttuuri sosiologia puhelin Android elämysteollisuus elämys kokemus keskustelu googlesta interaktiivinen toiminta hahmottaminen aistiminen .

Ei kommentteja: