tiistaina, maaliskuuta 02, 2010

Väkivallan perilliset - Väkivalta Suomessa ja lama oikeiston aseena

 
Ajankohtaisen kakkosen A2 teemailta

Väkivaltainen Suomi
keskustelu Areenalla - out
"Entä ovatko kouluissa ja kauppakeskuksissa ammuskelevat yksilöt sairaita  vai onko väkivallan syy välinpitämättömässä yhteiskunnassa?"

Tein lyhyen elokuvan hilpeiden teologikavereitteni kanssa Helsingissä  pudotuksen vuonna 1992. "Corrodo". Intellektuaalilla farssi-zombie-elokuvalla alaotsikkona oli "Väkivallan perilliset".

Yksinkertaisesti stressi sai ihmiset suistumaan tasapainosta, syömään toisiaan ja tuhoamaan elinympäristöä. YLE ei suostunut ottamaan elokuvaa ohjelmistoon. Ei kuulemma naurattanut.


90-luvun Laman jäljet olivat silloin alkaneet jylläämään Suomessa.

Katajanokan tuuheissa pensaikossa nukkui lämpimän kesän ajan isojakin huoneistoja pankeille menettäneitä ihmisiä ilman velkajärjestelyn tai oman suvun armoa.  Jouduin muutaman kerran antamaan elvytystä sydänkohtauksen saaneelle kansalaiselle aurinkoisella Katajanokalla ja uhkaamalla pakottamaan laman kyynisyyttä tihkuvat ambulanssikuskit ottamaan maasta kansalaisia ambulanssiin hoidettavaksi  
(tämä ei ole vertauskuvallista kerrontaa). 

Poliisi kieltäytyi ottamasta vastaan ihmisten rikosilmoituksia pankkien tekemistä asiakirjaväärennöksistä ja valheellisen tiedon esittämisestä velkojen takaajille. Valtakunnan järjestys oli järjestään kansalaisia vastaan.

Valtio oli maksanut veronmaksajien varoista valtavia palautusmaksuja ulkomaisille pelaajasijoittajille sijoitustappioista, joille oli valtion (Harri Holkerin) toimesta luvattu Euroopassa  ennennäkemättömällä talouspolitiikalla "riskivapaata sijoittamista Suomessa." Holkerin verikoira Viinanen (entinen koulukiusaaja) kirkui televisiossa Suomen kansan olevan lamaan syyllinen ahneena ja kuluttavana joukkona.

Kukaan talouspäättäjä ei ottanut vastuuta irvokkaan keinotekoisesta, vastuuttomasta kapitalismista ja haudanpartaalla roikkuvalle Neuvostoliitolle perusteettomasta lainan antamisesta - ja olisi eronnut rehellisesti. Sijoittajien velkaa maksatettiin markan arvon laskemisella, josta myös valehdeltiin kansalaisille ja pankkien asiakkaille vedätyksen pitkittämiseksi. Pankit toki saivat etukäteen tiedon, jotta pääsivät jatkamaan valuuttakeinottelua.

Pankkiirien ystävät saivat itselleen ilman julkisia huutokauppoja pikaisesti pakkolunastettuja asuntoja kuudesosahintaan ympäri maan samaan malliin kuin kirkkoherrojen ja nimismiesten ystävät hyötyivät mm. kirkkoverojen pakkolunastuksista satoja vuosia aiemmin. Kaikki suuret maaomaisuudet Suomessa ovat olleet varkauden kartuttamia.
Mauno Koivisto oli päättänyt kääntää laman pankkimaailmalle voitolliseksi bisnekseksi hylkäämällä kansalaiset  mm. takautuvilla lakisäädöksillä pankkien veropetosten kätkemiseksi. Kop ja Syp olivat lannoittaneet lamaa tehokkaasti kylvämällä myrkyllisiä lainoja luksuselämää himoitseville jupeille, sillä valtion talousoppi oli ollut ennen vuotta 1989 "Halpa velka, halpa raha, ota miljoona". 

Perustuslaki oli kuopattu viimeistään Koiviston salaisessa kokouksessa pankkien, pörssin, valtion rahaston ja rahoitusalan firmojen pääjohtajille, jossa pankkien käskettiin imeä velkaiset kansalaiset kuiviin ilman velkaneuvontaa ja velkajärjestelyjä. Pienet firmat olivat käytännössä nyt valtion vihollisia suurten saadessa verohelpotuksia ja verottajan sokeaa silmää. Vähiten lamaa aiheuttaneet pankit ajettiin nurin - suden hetki oli täydellinen.


Selitystä suomalaisten väkivaltaisuuteen

ei tule etsiä erilaisista geeneistä (Kts Hs Vieraskynä 21.2.10) tai muusta yliluonnollisen epäkulttuurisesta selityksestä.

Täytyy vain katsoa sitä pimeää kulttuurin kulmaa, jota Suomessa ei ole koskaan tarkasteltu rehellisesti. Historiaa.
Suomesta tehtiin miekalla ja henkisellä pakkokäännytyksellä Ruotsin siirtomaa, josta kupattiin verotuksella ja pakkolunastuksilla tervaa, viljaa, sotilaita, puuta ja turkiksia. Ruotsin kuninkaan aloittama miesten brutalisointi oli selvää väkivaltakulttuurin huipentumaa: nuoria miehiä juotettiin humalaan ja raahattiin sotakentille jopa ilman koulutusta. Suomalaiset oppivat  juomaan, raiskaamaan ja tappamaan kuninkaan puolesta ja toivat nämä sivistyksen hedelmät kotikulmilleen pysyväksi käytännöksi.

Imperialistisen Ruotsin armeijan valloitustoiminta ja varainhankintaryöstöretki oli aikoinaan Euroopan aggressiivisin sotilasoperaatio mutta se ei olisi pyörinyt ilman halpaa suomalaista orjatyövoimaa. Nimellinen palkkio ei tehnyt sotilaista palkkasotilaita kuten ei Ruotsin emämaan rikastuminen tehnyt Ruotsin Suomesta rikasta.
Aivan ruotsalaistamisen aluksi suomalaisten oma luontokeskeinen identiteetti tuhottiin: kirkko sai paavin luvalla ja Tanskan kuninkaan sotilaiden miekan avulla tappaa shamaanit, tuhota alkuperäiset pyhät uskonnolliset paikat ja pystyttää niihin kirkkoja 1100-luvulta lähtien. Professori Juha Pentikäinen on viime vuosina kartoittanut tätä poispyyhittyä historiaamme.

Luonnosta tehtiin kirkon vihollinen ja pyhän Karhun nimistä, kuten Vihtahoususta, tuli saarnoissa Saatanan nimikkeitä. Alkuperäisten kulttuuriuskomusten ylläpitäminen oli rikoslailla ankarasti rangaistavaa: Suomessa noituus ei liittynyt lainkaan naisfobiaan vaan suurin osa tuomituista noidista oli miehiä, vanhojen uskomusten, hedelmällisyyskulttuurin ja lääkitystapojen edustajia. "Noita" on tarkoittanut sanana alunperin shamanistista parantajaa.
Kirkon suurin vihollinen tuntuu olleen seksuaalisuus, yksilön intiimein kokemus ja yksilöllinen valinta. Katolisen kirkon epäseksuaalisessa ihmiskuvassa ovelin taktiikka on ollut syyllistää ihmisiä maailman luonnollisimmasta asiasta ja vaatia sitten mahdotonta epäseksuaalisuuden ihannetta emotionaalisesti vieraannuttavan synnintunnon tuottamiseksi.

Kaikki pyhitettiin uudessa uskontokulttuurissa tottelevaisuudelle. Alistumisesta tehtiin uskonnollisuuden pyhin akti ja kunnon kansalaisen merkki. Kaikki syntinen toiminta liitettiin epätottelevaisuuteen. Valtion ihannekansalaisen muokkaus tehtiin tietoisesti kirkon kautta. 
Jokaisen kastetun tuli pelätä syntejä, joita kirkko valvoi ankarasti - kuitenkin vain alemman yhteiskuntaluokan ihmisiltä. Kirkko opetti meille joka kylässä väkivaltakasvatuksen aakkoset: pappi sai vapaasti fyysisesti rankaista ihmistä lyömällä sitä henkilöä, joka hänen mielestään puhui sopimattomia tai ei osannut kinkeriopetuksia. Kirkon ylimääräinen verotusoikeus oli myös laajaa.
Suomessa lapsi on aina ollut vastuullisempi henkilö kuin aikuinen. Kasvattajan vapaus on ollut vanhatestamentillisen jumalhahmon vapautta moraalin ailahtelevana määrittelijänä.
Juha Siltala on ansioituneesti tutkinut psykohistoriaa suomalaisen historian eri vaiheissa ja jokaista sen vaihetta määrittää hyvin intensiivinen väkivalta - tai sen pelko. Valtiollisen kirkon kontrolliorganisaatio onkin avainsana suomalaisen sielun väkivaltaisessa hajottamisessa. Sen tehtävänä oli täsmällisesti tuhota kaikki originaali kulttuuri-identiteetti Suomesta, jotta kansalla olisi ainoastaan yksi elämäntulkinta kirkon helvettipainotteisessa opetuksessa irvokkaasti kidutetun Kristuskuvan edessä.

Metsästys- ja kalastuslupia annettiin vain kastetuille. Kansalaisuus ja lupa mm. naimisiinmenolle täyttyi vain pakkosopeutumisella, nälkäkuoleman uhalla. Itsemurhaajiltakin kiellettiin tottelemattomina ja veronmaksua laistavina karkureina pelastus ja hautapaikka.
Suomalaisen väkivallan ydin on valtiollisessa väkivallassa suomalaisia kohtaan. Siinä ei ole mitään historiallista epäselvyyttä. Jo kasvatusopit ovat olleet puhtaasti väkivaltakeskeisiä. Lapsen fyysinen rankaisu ei kuulunut  rikoslakiin vaan saksasta tuotuihin uskonnollisiin opetuksiin.
Niinpä rangaistukset raiskauksista ovat nykyäänkin hyvin lieviä. Ainoa selkeä rajoite kasvatusväkivallalle Ruotsin ja Venäjän vallan aikana on ollut lapsen kuolema, jos siitä joku viitsi viranomaiselle edes ilmoittaa. 
Yleisesti hyväksytty psykodynaaminen ihmiskuva ihmisestä psykokulttuurisesti rakentuvana olentona näkee kulttuurisen perinnön joko voimavarana tai traumaattisena taakkana.
Talvisotaa on juhlittu modernin kansakunnan koetinkivenä ja yhdistäjänä vaikka sota oli poliittisen eliitin ja kirkon harkittu valinta diplomatian sijaan Saksalle osoitetun myötämielisyyden takia. Kun vieläkin poliittisempi Saksan ideologiseen sotaveljeyteen perustunut ja hyökkäyksellä aloitettu jatkosota hävittiin ja virallisesti loppui raskaisiin sotakorvaussopimuksiin, mm. ministeri Urho Kekkonen otti käyttöön uusitun valtion brutalisointimenetelmän, veteraanien syyllistämisen ja hylkäämisen valtion avun ulkopuolelle. Kansaa syytettiin taas kyvyttömydestä täyttää aatelin tarpeet.
Kun 1989 lama alkoi, Mauno Koivisto aloitti kansan syyllistämisen keinottelioiden pörssilamasta. Ahon ja Lipposen hallitus jatkoi uusiokielen kehittämistä, jolloin ilman toimittajien kritiikkiä lanseerattiin vapaasti "tehostaminen", kun aloitettiin hyvinvointivaltion päämäärätietoinen alasajo, kansalaisoikeuksien hävittäminen ja varakkaiden verotuksen järjestelmällinen keventäminen.  Tämä lähihistoriamme on vain pieni osa valtion harjoittamaa terroria, joka on vammauttanut suomalaista mentaliteettia. 1970-luku oli harvinaista vaurauden jakamisen aikaa, jolloin matkimme ruotsalaisen kansallisvaltion periaatetta.
Alkoholista kasvoi Suomessa Euroopan tappavin itsetuhon väline 1989-2010. Alkoholikuolemia ei luokitella itsemurhiksi ja siten itsemurhatilastot näyttävät jopa laskeneen STAKES:in halpamaisella tilastokikkailulla 1989-2010.

Suomalaisilla on raskas taakka väkivaltaisesti muokkaavasta hierarkiasta, oikeaoppisuuden kulttuurista, joka heijastuu joka päivä hyvin desensitiivisenä, epäempaattisena, itsetuhoisena ja asosiaalisena yksilöiden käyttäytymisenä vuosisatojen alistumisen takia. Suomalaisille kirkkokristityille erilaisuus ja omaehtoisuus on ollut niin valtion kuin Jumalan vihollinen kirkon opetusten mukaisesti. Näin ollen valkoisten suorittama joukkomurha sisällissodassa oli vain "Jumalan tuomion" täytäntöönpanoa, puhdistavaa vapaussotaa.
Jo lukemalla pelkästään Mikael Agricolan varhaisia moralisoivia kirjoituksia suomalaisesta kansanperinteestä saa selkeän kuvan ruotsalaisen "sivistyksen" halveksuvasta asenteesta tuntematonta matriarkaattia ja hedelmällisyysriittejä suorittavaa tasapainoa korostavaa luontokulttuuria kohtaan. Nyt kun olemme omaksuneet vihamiehiemme identiteetin ja oppineet tuntemaan epäkelpoisuutta toisen herrakansan edessä, tämän riittämättömyyteen ja häpeään perustuvan itseymmärryksen paradoksi ei poistu helpolla vaan vaikuttaa joka päivä jokaisessa ahdistuskohtauksessamme, selvästi jopa jääkiekkojoukkueemme oudoissa kyvyttömyys- /ahdistuskohtauksissa.



Nämä tekijät lisäävät itsemurhariskiä


Tutkimus paljastaa, että pahimmassa vaarassa ovat pelkän peruskoulun käyneet tai sen kesken jättäneet.






Puujumalan lapset

Johanna Korhonen Helsingin Sanomat


Koulukiusatun vastuu







Don't take your red ribbons off
You're about to make a fool of yourself
In the aluminum sunset
Drinking from a drain
I'm a hundred miles behind myself
Milk and honey
Pouring down like money
Make a poor boy wanna run
Milk and Honey
Do you wanna love me
Under the aluminum sun
Did you hear those war torn stories
Where the lifeguards slept in the streets
In the jungle lands
With the cold cola cans
You'll get the keys to the city for free
Milk and honey
Pouring down like money
Bring a poor boy to his knees
Milk and honey
No it isn't funny
Living in a garden of sleaze
Bangkok athletes in the biosphere
Arkansas wet dreams
We all disappear
Kremlin mistress
Rings the Buddha chimes
She slips me ruffies
Receding hairlines
She's all right...touching my body
She's all right...on my computer
She's all right...selling me watches

 

2 kommenttia:

Ripsa kirjoitti...

Kiitän perusteellisesta postauksesta, joka käy johdannoksi illan keskusteluun (josta en kyllä liikoja odota...). Erityisesti oli järkevää tempaista mukaan 1800-luku ja Siltalan Valkoisen äidin pojat.

En ollut lukenut J.P. Roosin artikkelia aiheesta, sehän oli tosiskarppi!

Tottakai minua pohjalaisena kiinnostaa koko tämä väkivaltakeskustelu, sitähän oli nimenomaan täällä ja 1800-luvun alkupuolella erityisesti, siis häjy-meininkiä. Kemppinen esitti asiaan mielenkiintoisen hypoteesin: ehkä rautatien tulo ja sitä myöten väestön lisääntyminen ja sekoittuminen lopetti häiriköiden mesomisen.

Isoisänisäni oli yksi kylätappelijoista. Tokeni kun isänsä sanoi että jolle "tuollaanen peli lopu, talua et saa!" ja sehän loppui. Ilman tätä uhkausta minua todennäköisesti ei olisi olemassa.

Arhi Kuittinen Finnsanity kirjoitti...


Amerikkalaistutkimus: Suomi on kulttuurikartalla lähes katolista Eurooppaa

SAMI METELINEN
-- Suomi on arvoiltaan ja asenteiltaan lähempänä katolisen Euroopan maita kuten Ranskaa ja Belgiaa kuin pohjoismaisia naapureitaan, selviää laajasta amerikkalaistutkimuksesta.-- 7 2014--

TÄSTÄ pitäisi ymmärtää, että aateliston ja Vatikaanin runttausta ei käsitelty eikä uskonpuhdistusta Suomessa ole tehty. Homovihan ylistäminen kirkossa kertoo selkeimmin tämän Vatikaanin demonologiateologian tärkeyden kirkkohalitukselle. Aina vaan.


http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/Amerikkalaistutkimus%20suomalaisten%20arvot%20lahella%20katolisia%20maita-22861