Humanistista kulttuurikritiikkiä ja freudilaista mediaestetiikkaa. Kohtalokas blogi aivotyötä vältteleville. Arhi Kuittinen blogi. Lue ja kommentoi.
This is one of the Finnish culture blogs. Capitalistic christianity in Finland and Finnish cultural beliefs.
perjantaina, elokuuta 08, 2014
Kirkon ristiriidat, seksuaalinormit kunnon kansalaiselle - ja rahankeräysekstaasi
Kirkon propagandasihteeri vähättelee kirkon henkisen väkivallan perinnettä.
Lukekaa varsinkin kommentti, ihmiset alkavat todella herätä eivätkä pelkää sanoa enää mielipidettään kirkon kiemurtelusta. Komulainen on yksinkertisesti epärehellinen kirkon historiasta ja seksuaalifanatismista, sen luomasta homovihasta.
- Piispainkokouksen sihteeri Jyri Komulainen taitaa nyt vähätellä kirkon
historiallista roolia seksuaalietiikan- ja moraalin asettajana.
Kristilliset kirkot ovat aina olleet hyvin aktiivisia asettamaan
totuuksia, normeja ja sääntöjä seksuaalisuuteen, sukupuolisuuteen ja
parisuhteisiin liittyen. Kirkko on melkein meidän päiviimme asti
tuominnut mm. avioerot, avoliitot, miehen ja naisen välisen avioliiton
ulkopuolisen seksin, homoseksuaaliset suhteet, itsetyydytyksen jne.
Kirkko on myös opettanut että vaimojen alamaisuus aviomiehilleen
merkitsee ”aviollisten velvollisuuksien täyttämistä”, eli sitä, että
vaimojen tulee kuuliaisesti suostua seksiin. Kirkko ei vieläkään siunaa
samaa sukupuolta olevien parien suhdetta.
Komulainen sanoo, että historiallinen fakta on se, että yhteiskunta
valjasti kirkon osaksi valtarakennettaan ja ”siveelliseksi
kasvattajaksi”. Olisi kuitenkin hyvä muistaa, että se ”yhteiskunta”,
joka valjasti kirkon siveelliseksi kasvattajaksi ja seksuaalimoraalin
vartijaksi, oli itse kirkon ja papiston kasvattama seksuaalisuuteen
liittyvissä asioissa. On totta, että Raamattu ei tarjoa mitään
yksityiskohtaista/yksiselitteistä seksuaalietiikan ohjeistoa. Tästä
huolimatta kirkot ovat käytännössä asettaneet tällaisia
yksityiskohtaisia seksuaalietiikan ohjeita.
Ja jos kirkolla ei tosiaankaan ole yksiselitteisiä ohjeita
seksuaalietiikan alalla, niin miksi se vastustaa ajankohtaista
lakiesitystä tasa-arvoisesta avioliittolaista (tämä on kirkon virallinen
kanta kyseiseen lakiesitykseen)? Miksi se ei todennut, että ”meillä ei
ole mitään yksiselitteistä kantaa tähän asiaan”? - Sari
Kirkon työntekijöiden puhenvuorot keskustelussa laahaa 30 vuotta jäljessä, analyyseja ja arvioita kirkon torjuntataistelusta kyllä riittäisi, johtopäätöksiä vain torjutaan kirkon valinnoista. Kysymys ei ole tietämättömyydestä vaan kirkon valinnoista, kirkon luonteesta ja vallankäytön päämääristä pitäytyä vatikaanin kirkko-funktiossa.
Institutionaalinen uskonto on valtakoneisto:
Tutkijat: Uskonto määrää heikoissa yhteiskunnissa koko elämästä
Professori Risto Saarinen vetää Järki ja uskonnollinen hyväksyminen
-huippuyksikköä. Joona Salminen tekee yksikössä väitöskirjaa.
Kirkko näkee itsensä nyt vain valtakoneistona, jossa kirkon jäsenet ovat karjaa eikä "uskoa" edellytetä veroja tuottavalta karjalta.
Jos usko ja rajattu oppi on kirkon toiminnan peruste, niin miksi kirkko turvautuu valheisiin ja kaksinaismoralismiin eikä tee opillisia linjauksia toiminnassaan vaikka piispojen mielestä kirkolla on tiukka "luovuttamaton" uskon määrittelyn dogma?
Eli kirkon eliitti turvautuu ylpeästi tiukkoihin opinkappaleisiin mutta kirkollisveron keräämistä ei saa estää mikään, ei edes laitonta kirkon lestadiolaisten pakkoseksi- ja ehkäisykielto-käskyt naisille (jotka ovat YK:n ihmisoikeussopimusten vastaisia käskyjä).
II
Kirkon tilanne ja kirkon merkitys?
Mihin uskontoa käytetään? Mihin uskontopolitiikkaa käytetään?
Kyrkpressenin ex-päätoimittaja loukkaantui arkkipiispan anteeksipyynnöstä
Stig Kankkonen: "Arkkipiispa Kari Mäkinen... Mitä nyt konkreettisesti pyydetään anteeksi?
Kuinka Kankkosen reaktiota on tulkittava ja nähtävä kirkkopolitiikan yleisenä symbolina ja reaktiotapana?Joka tapauksessa Kankkonenkin kaipaa konkreettisuutta kuten minä - mutta aivan eri perusteilla. Kankkonen ja Komulainen ovat tietysti konservatiivieja jotka kieltvät kirkon historian esilletuomisen kirkon arvosteluna. He pitävät kirkkoa sakramenttina, pelastuksen ehtona kuten Rooma Vatikaanin imperialistinen teologia vaatii. He eivät näe kuinka kirkko ei ole itse muuttunut vaan muutettu vain ulkoapäin humanistien ja vasemmiston tiukan taistelun tuloksena. Silti kirkko on yhä valtionkirkko eli eduskunnan ja kirkkolain suojaama verottava valtahierarkia. Katainen asetti uuden kirkkoveron kaikille myös ateistisille suomalaisille: 105 milj e luovutetaan joka vuosi evlut kirkolle yleisestä verotuksesta. Stig
Kankkosen reaktio närkästyneenä kirkon tuotteiden kuluttajana kertoo
oleellisen "kirkon asiakkaan" ja "uskonnollisen kokemuksen tilaajan" reaktiosta. Kankkonen näkee itsensä
uhrina kun kirkkoa arvostellaan ja kirkon tekoja paljastetaan - eli hänen itsetuntonsa on kiinni kirkon ulkoisesta arvostuksesta:
"... syyllistää minuakin kirkon aktiivisena jäsenenä siihen, tuntuu samalla
tavalla epäreilulta kuin varmaan on tuntunut seksuaalivähemmistöjen
taholla epäreilulta " - Kankkonen
Eli kun kirkon
rasistisia tekoja ja rasistista politiikkaa tuodaan julkiseksi ja tämän
hetken eettisillä arvoilla arvioitaviksi edes kevyesti arkkipiispan
vaimealla tunnustusyskäisyllä niin se loukkaa henkilökohtaisesti Stig Kankkosta.
Kirkko on hänelle hyvän mielen ja turvan tuoja ja siksi sen arvostelu huojuttaa hänen miellyttäviä varmuuden
kokemuksiaan kirkon tuotteista olotilan parantajana. Voidaan puhua
kiistämättömästi että Kaikkonen ilmaisee dissosiaatiota kun hänen
miellyttävää ja välineellistä mielikuvaansa kirkosta huojutetaan. Totuudella ei kai ole
väliä, kirkko on metafyysinen väline, tärkeintä on vain korkeakirkollinen asenne kirkon imagon ja käytövoiman
suojelemisesta sen maagisen voiman lataamiseksi porvarillisessa kulutustarkoituksessa.
Kaikkonen puhuu aivan kuin hän ei olisi nähnyt rasismia, kumoamatonta eli epädemokraattista valtahierarkiaa ja pappien vihapuhetta kirkossa. Tämä on aika vakava asenneongelma ja uskonnollista politiikkaa.
Valtahierarkia ei missään nimessä ole demokraattista koska valtahahmoja ei voida demokraattisesti vaihtaa, koskaan. Kirkko
nähdään tässä (ultraperinteisessä) korkeakirkollisessa Rooman elitistisessä diskurssissa eli määrittävässä puhetavassa kulttuurin ja identiteetin vahvistavana rakentajana, jota on turha arvostella ja joka ei ole menneisyydestä vastuullinen - vaikka vetoaakin meneisyyden konventioihin eli perintöön. Millä artikulaatiomyllyllät ämä pyörä pyörii?
"Kirkossa ei ole ongelmaa", ihmisten asenteessa kirkkoa kohtaan on
ongelmia, koska kirkko toimittaa "ajatonta tehtävää" kirkon arvovaltaa
ei siten saa huojuttaa näkemällä kirkkoa poliittisena mekanismina,
kirkon jumalallisen ja yliajallisen tehtävän takia ei saa kirkkoa
alistaa eetiselle tutkinnalle ja tunnustamiselle, kirkon "sanoma" on
tärkein, teki kirkko mitä tahansa rasistista tai fasistista). Usko kirkkoon!
Siksi
kirkon ongelmien ja vallankäytön esilletuonti "ei ole oleellista", edes
kirkkohistoriaa ja kirkon ristiriitaisia tavoitteita, opillista
linjattomuutta ja poliittista toimintaa ei saisi eritellä, kunhan kirkko
tuo hyvää oloa ja tyytyväisyyttä hyvään kirkkoon uskovalle asiakkaalle.
Stig Kankkonen ei halua syyllistyä kirkon historiasta, sen nykyisestä
valtahierarkiasta ja kirkon yhä tukemien lahkojen ihmisoikeusrikoksista
koska hänen käyttämänsä kirkkotuote eli kulutustavara on hänelle hyvä ja
mielenrauhaa tuova, teologisesti puhdas sakramenttien pyhittävän
funktion kautta. Kankkonen ei todellakaan näytä
ymmärtävän tai tunnustavan, että myös Helsingissäkin oli noitavainoja
vielä vuonna 2010 homoseksuaaleja työntekijöitä kohtaan, jotka jatkuvat
yhä varsinkin pohjoisemmassa Suomessa ja että kirkko jatkuvasti tukee
brutaaleja, epähumaaneja ja epäprotestanttisia lahkoja. Torjunta
vaikuttaa olevan paras ratkaisu kirkon puolustajille. Kirkon
eettiset ongelmat eivät häntä koske sillä hän näkee kirkon vain
metafyysisenä tuotteena ja hänen tarpeittensa rituaalisena tyydyttäjänä,
jota ei saa pilata vetämällä kirkkoa mihinkään vastuuseen tai näkemällä
kirkkoa poliittisenvallan välineenä. Korkeakirkollinen kirkkonäkemys
korostaa että kirkko ei saa alistua ulkopuolisen tahojen tuomittavaksi
tai arvioitavaksi - vaikka onkin sidottu poliittisesti valtioon ja
eduskuntaan kirkkolailla. Todellisuudessa esim. naispappeus oli täysin
poliittinen projekti kirkon painostamisen kautta - enemmistö jäsenistä
oli poliitikoille hyvä syy painostaa kirkkoa. Kirkko
tuottaa hyviä palveluita ja jatkuvuuden tuntemusta kirkon aktiiveille ja
siihen nojaten Stig Kankkonen siis kieltäytyy näkemästä kirkon
väkivaltaista historiaa ja sen nykyisiä henkisen väkivallan lahkoja
kirkon sisällä. Stig haluaa olla kirkon tuotteiden huoleton kuluttaja
mutta ei halua nähdä kirkon poliittista valtaa muuttuvana ja sen
vakavia ristiriitoja sen sallimien toiminnan linjattomuuden ja suurta
yleisöä mielistelevien retoristen linjausten välillä. Kankkonen näkee "vaarallisena", että "arkkipiispa ja kirkko ovat eri linjoilla tietyissä asioissa". Kankkosta
ei silti yhtään huoleta se, että tavalliselle koulutetulle
suomalaiselle kirkko myydään protestanttisena ja modernina vaikka se ei
sitä ole opillisesti ja poliittisen järjestelmän osana, valtionkirkkona,
roomalais-katolista teologiaa ja pappiskulttia
"perinne"-diskurssipuhetavalla suojellen. Kankkonen
vetoaa epäsuorasti siihen että hän ei voi olla vastuussa maallisesti
kirkon teoista ja puhe kirkon vastuusta nostaa hänelle epämukavan olon
kun hän identifioi itsensä vain kirkon perinteen jäseneksi kaikessa
hyvässä ja kirkon rituaalien käyttäjäksi. Kirkon ei siksi tarvitse
muuttua koska hän ei koe syrjintää ja rasismia vaan kirkon arvovalta
voimaannuttaa häntä. Nyt kirkon katujat ja eettiset uudistajat ovat hänelle uhka, hänelle ja hänen mielikuvalleen kirkosta. Onko
kirkon poliittinen ja moraaliton toiminta täysin yhdentekevää kunhan
pyhiä toimituksia toimitetaan kirkossa? Tämäkö on vanhoillisten
Vatikaania myötäilevä kirkkokuva ja teologia? Päämäärä pyhittää keinot
kuten Vatikaanin munkkikunnilla? Hän selvästi haluaa torjua kirkon imagoa ja jäsenten "yhteistä identiteettiä" haittaavat paljastukset ja
muutokset jotka aiheuttavat riitaa kirkon palveluja käyttävien
kuluttajien keskuudessa. Kirkko on hänelle nähtävästi vain metafyysinen
ilmiö, jolla ei muka ole konkreettisia moraalisia valintoja ja
poliittista vallankäyttöä. Aivan kuin kirkon johto ei olisi vastuussa
poliittisista linjauksistaan koska "perinne". Oletettavasti hänelle
jonkinlainen "kirkon muutos" tapahtuu hiljaa ja hitaasti, "itsestään" ja
että muutosta ei saa tehdä ja käsitellä julkisuudessa mikä on täysin
Vatikaanin kirkkopolitiikan mukainen elitistinen kirkko-oppi ja
poliittinen toimintatapa. Tämä on täydellinen vastakohta protestanttiselle ja yksilökeskeiselle uskonopille ja ihmiskuvalle.Keskusongelmana
kirkolla on sen elitistinen taktikoiva politiikka, joka ohittaa
teologian, teologisen keskustelun, protestantismin periaatteet ja
etiikan. Kirkon sanoma on kirkko.
Kirkon imagohallinta pyrkii vähättelemään ristiriitoja, joita se ylläpitää.
Piispoilla
on tiukka dogminvalvonta "kaikkein pyhimmässään" piispojen
keskinäisessä oppien määrittelyssä - mutta kirkon arkeen ja linjauksiin
sillä ei ole mitään vaikutusta, kun nykyisenkin kirkon oppeja
halveksivia vanhoillislestadiolaisiakin tuetaan ja kehutaan piispojen
arvovallalla ja jopa ehtoollisoppi muutettiin Vatikaanin teologian
mukaiseksi - salaisesti, keskustelu kieltäen. Piispat
ovat siis ylpeitä suojelemastaan dogmasta, kirkon opin määrittelystä,
mutta mitään keskustelua ja avointa suoraa kirkon linjaa niistä ei
vedetä. Mainospuheet ovat aivan jotain muuta kuin konservatiivista
kirkkokuvaa suojeleva oppi. Nyt keskustellaan
julkisesti vain kirkon reagoinnista ja piispojen mielipiteistä mutta ei
protestantismin suunnasta ja kirkon linjasta rajusti taantuneena
valtakoneistona. Aivan kuin kirkolla ei tarvitsisi olla linjaa? Aivan
kuin kirkko voisi olla yhtäaikaa moraaliton ja eettinen. Koska perinne
ja successio. Koskematon kirkko, itsestäänselvä kirkko moraalin
yläpuolella. Ikäänkuin piispoilla on oma erillinen
aarre teologisessa "puhdasoppisuudessa", opin määrittelyssä ja piispat
toimivat Jumalan lepyttäjinä oikealla opilla kokoontumisissaan
uskomattoman kansan puolesta - mutta käytännön kirkon puheissa,
mediajulkisuuteen reagoimista, toimittajien harhauttamista ja
rauhoittamisessa. Imagonsuojelutoimissa ajatellaan vain rahaa ja
jäsenmäärää ja näin dogmilinjauksia salataan ja vähätellään kun puheissa
tehdään retorisia ja taktisia päätöksiä ihmisten pitämiseksi ja
liberaalien lepyttelemiseksi kirkossa. Kunhan liberaalit, otimittajat ja
protestantit eivät puutu piispojen eristettyyn aarteeseen, dogmaan. Dogmausko
vapauttaa kirkon johdon kirkon todellisesta olemuksesta ja rasismista,
jopa jatkosodan rotuoppifasismista ja Hitlerin siunaajana, jonka
julistajana valtionkirkko toimi. Tämä on totaalista skitsofreniaa ja kakofoniaa: kirkko esiintyy, kuin se olisi vain harmiton yleisten arvojen virasto uskonto, mutta piispat toimivat piilossa kuin kirkko olisi täysin riippumatondogmijärjestelmä ja sillä olisi yksi ainoa ehyt teologia - vaikka ei ole, ei varsinkaan protestanttista teologiaa vaikka kansa niin luulisikin. Kirkolla
on määritelty ja suojeltu "oppi"-kokonaisuus, "muuttumaton" Dogma, mutta asiakkaan ei tarvitse ottaa siihen kantaa eikä varsinkaan
tuntea sitä - mikä on systeeminä ja mekanismina siis Vatikaanin
pappiskultin tunnusmerkki. Papit toimivat Jumalan välittäjinä ja
asiakkaan uskolla ja ihmiskuvalla ei ole väliä kirkkoveneessä kunhan
tukee kirkon arvovaltaa; Tämä ei ole protestanttista teologiaa. Tämä
kirkon tila hierarkiana ja harhautusten retorisena torjuntataisteluna
"kirkossa on kaikille tilaa" on antiteesi protestanttiselle teologialle
ja uskon määrittelylle. Maallikot eivät saa nyt kastaa, vihkiä, haudata,
jakaa toisilleen ehtoollistä. Tämä on Vatikaanin teologian ja
Vatikaanin valtapolitiikan toistamista aina vallan palvelijana ja
lakeijana, ei mitään muuta. Kirkon eliitti pyörittää teologiaa kansan
tavoittamattomissa eikä välitä kansan uskosta muuta kuin suojaksi
rakennetun "kansankirkko" retoriikan läpimenosta: vain kansan rahalla ja
valtion antamalla statuksella on merkitystä puhdasta uskoa hoitavalle
kirkkoeliitille ulospäin. Siksi kirkolla ei ole johdonmukaista teologiaa
jotta kaikkia voidaan houkutella ja miellyttää tehokkaalla
markkinataktikoinnilla. Eettisyydestä puhutaan "ymmärtäväisesti" jotta
kirkon konservatiivista olemusta, teologisia linjauksia, vastuuta
pedofiilien ja rasistien suojelusta ei tunnustettaisi ja pappiskultin
perinnedogmaa ei muutettaisi protestanttisesti. Mikä on
tärkeämpää, kirkon "perintö" eli korruptoituneen Vatikaanin imago
kirkosta ja pappiskultista dogmiteologiana - vai protestanttisten
periaatteiden, ihmisyyden korostaminen ja siksi Vatikaanin pappiskultin
magiauskon poistaminen jatkuvana uskonpuhdistuksena? Tässä on selvästi
kulisseilla ylläpidetty ristiriita, jotka tekevät valtionkirkosta
äärimmäisen tekopyhän ja lamaantuvan poliittisen pelilaudan. Kuinkas Durkheim määrittelikään uskonnon? Ihmisille kirkon oppi ei merkitse mitään kunhan kirkko tarjoaa juhlavuutta ja vakuuttavuutta, sovinnaisuuksia ja perinteitä merkiksi suvulle.
Mitä kirkko on?
Mikä on kirkon määritelmä?
Mikksi seurakunta ei saa valita ja erottaa pappeja ja kirkkoherraa protestanttisesti?
Onko keskusjohdolla mitään tekemistä protestantismin kanssa? Piispat
korostavat, että he eivät tule läähättämään tavallisen yksilön korvaan
vaatimuksineen ja kuka tahansa voi olla jäsen sitoutumatta mihinkään
kunhan maksaa veroa ja hyväksyy pappien rituaalipuheet hiljaa. Kuitenkin
piispat pitävät kiinni pikkumaisesta Vatikaaniin kallellaan olevasta
dogma-teologiasta, jossa usko ja uskonnollinen politiikka on äärimmäisen
tarkkaan määritelty korostamaan kirkon ja pappien valtaa ilman mitään
protestanttista yleistä pappeutta. Avioliiton mainostaminen pyhäksi on
vatikaanin rituaalivalta-teologian ylistämistä ja protestanttisen
teologian väheksymistä. Et
voi palvella kahta herraa. Kirkolla on selvä imagopyrkimys
julkisuudessa "olla kaikkien kirkko, yhteisöllinen otimija" mutta se
pidetään täysin eristettynä piispojen dogmijärjestelmästä ja Vatikaanin
ihailusta. Kirkon jäsenillä on oikeus kuulla kirkolta,
mikä on se dogma ja teologia, johon jäsenet salaa ja tietämättään
sitoutuvat ja jota piispat suojelevat salaisissa kokouksissaan. Jos
kirkko on vanhoillinen ja kieltää protestanttisen muutoksen ja
yksilökeskeisyyden niin se tulisi vain tunnustaa ja
liberaaliprotestantit perustavat sitten uuden uskontokunnan tai
järjestön. Miksi kalvinistisia lahkoja ja niiden jatkuvia
ihmisoikeusrikkomuksia kansainvälisiä sopimuksia vastaan (naisten
pakkoseksi lestadiolaisilla, nuorten seksuaalisuuteen puuttuminen ja
määrittely helvetti-uhkailulla sekä viidesläisten reasismi mm homvihana
ja vainona) tuetaan valtion kirkossa? Nyt koko kirkon
show tuntuu olevan hämäystä ja lepyttelyä, lepyttelyä ja hämäystä status
quon ja arvovalta-perinteiden suojelemiseksi, yhtenäiskulttuurin
illuusio keskusvallan korostamiseksi ilman demokratiaa ja avointa
politiikkaa. Ei mitään muuta kuin kirkko kirkon tarkoituksena ja jäsenet
alamaisina. Miten voimme määritellä lähtökohdan protestanttiselle
uskolle ilman pappiskulttia ja poliittisten lehmänkaupojen
valtionkirkkoa? Miten pääsemme Kekkosen oman kuninkaalllisen valtansa
pönkittämisestä luomasta hienoviritteisestä poliittisesta liitosta,
kulttuurikontrollin kuninkaan kirkosta pois?
Mikä oli Jeesuksen ensimmäinen sanoma ihmisille?
Perinteiden toistaminen ja pappiskultin kunnioittaminen papeilta siunausta kerjäten on itsetuhoista mielettömyyttä, vain pappien valtaa eikä elämän salaisuuksien ja Jumalan etsintää. Tässä on kaikki evankeliumit.
"Mietin mielessäni, mikä kirkko sitten on. Diktatuuri? Oligarkia?
Vaikka uskontokuntien uskonoppeihin liittyvät asiat eivät yleensä
missään uskontokunnassa ole äänestyspäätöksiä, evankelis-luterilaisen
kirkon normaali maallinen hallinto on periaatteessa organisoitu
demokraattistyyppisellä mallilla. Sanon ”demokraattistyyppisellä”,
koska aidoksi demokratiaksi sitä ei vielä voi kutsua."
"Kirkon kolme tärkeintä ongelmanasetteluakin on vain maallisiin ärriin keskittynyt:
Rakenteet, Rakennukset ja Raha."
- Johanna Korhonen
III
Ev-lut kirkolla ei pitäisi olla mitään tekemistä Vatikaanin kanssa - mutta kirkkohallitus on käyttänyt yli 30 miljoonaa euroa lähentymiseen Vatikaanin kanssa; matkoja, "tutkimuksia", vieraita, stipendejä, seminaareja, mainontaa, kirkon eliitin ajankäyttöä, julkaisuja, kirkon rituaalien muokkaamista Vatikaanin mieleisiksi (ehtoollisoppi)
How the Vatican built a secret property empire using Mussolini's millions
Vatican sex, money scandals subject of PBS documentary
-
PBS’ award winning news and documentary program, “Frontline,” is
to air tonight (Feb. 25) “Secrets of the Vatican,” from British director
Antony Thomas and co-producer Jason Berry, a name that should be
well-known to NCR readers.
Dokumentti on paljastava menneisyydestä ja korruptiosta mutta valitettavasti antaa liian positiivisen kuvan uudesta paavista.
FOLLOW THE MONEY
Amerikan katolisista seurakunnista 85%:ssa oli kavalluksia
lahjoitetuista rahoista. Lahjoituksista vain 2,6% meni
hyväntekeväisyyteen köyhille ja orvoille. 120 miljardia dollaria 120 000
000 000 vuosittain seurakuntien tulot. Vuosittain pedofiilien
oikeudenkäynteihin ja korvauksiin menee vaihdellen n 400-220 milj
dollaria.
IV
Kuinka suggestiouskonto ja rahankeräysekstaasi toimii
"Huijarisaarnaajan
arkkityyppi, Herzog, joka tietää itse valehtelevansa", Janne Villa
sanoo ensi viikonlopun tulevasta hallisaarnaajasta.
Tämän
saarnaajan tilaamisessa on mukana valtionkirkon tukea saavia lahkoja.
Hesari myös sitten mainostaa toisessa jutussa kuinka Herzog auttoi
parantamaan bisneksiä.
Sarasvuo
varmasti ihailee tätä tehokkuutta kuten Sarasvuo itsekin viritti
syksyllä Kalliossa uuden oikeistolaisen kirkkoherran tilaamana
hehkutustilaisuuden jossa mielisteli ihmisiä estottomasti luomalla
fantasiaa helposta uskonnollisesta tsemppaamisesta ja helposta
epäpoliittisesta uskosta ilman kritiikkiä eliitin toimeenpanemasta
valtion tuhoamisesta.
-
Villa sanoo, että "saarnaajan puheet voivat vaikuttaa haitallisesti
ihmisiin, jotka ovat vaikeassa elämäntilanteessa joko fyysisesti tai
psyykkisesti.
"Henkisesti herkempien mielenterveys voi vaarantua."
Villan mielestä järjestävien tahojen, muun muassa Good News for
Everyone -järjestön, olisi pitänyt miettiä tarkemmin, tulisiko
tilaisuutta järjestää ollenkaan. "Kaveri on käynyt Suomessa ja ollut
suosittu. Järjestäjillä on varmaan hyvä tarkoitus, mutta Herzogin taustat olisi pitänyt tutkia.
"Järjestäjät väittävät olevansa kristittyjä, mutta Herzogin sanoma poikkeaa myös kristinuskosta." HS
”Kirkko antanut Jalovaarelle uskottavuutensa ja auktoriteettinsa”
V
Kiinassa enemmän ateisteja kuin uskontokuntien ulkopuolella olevia ihmisiä?
47% at. vs 85% uskontorituaaleihin osallistuviaja -- Kuinka selitettävissä?
Kuinka uskonto määritellään; Eiköhän se ole etupäässä yhteisön yhtenäisyyden vahvistamisen rituaaleja, jossa identiteettivahvistus-eetoksella henk.koht. uskolla ei ole mitään väliä. Ei mitään, vain hegemonia-/taparituaaleilla. Tavat luovat yhteistä heimoidentiteettiä ja luotettavuutta toisten silmissä vrt Goffmann: yhteisön johdatteluhegemonia tapasovinnaisuuksia suosien ja poikkeavaa käyttäytymistä pemeästi muokaten, ns tapasympatia. Kts
Kun tässä nyt mainittiin Vatikaanin raha-asiat, niin se on todellakin massiivisen rikas korporaatio.
"Pankkiirien arviot Vatikaanin varallisuudesta liikkuvat 10 ja 15 miljardin dollarin välillä. Tästä varallisuudesta pelkästään Italian osakkeiden arvo nousee aina 1,6 miljardiin, 15 prosenttiin koko Italian markkinoiden osakkeiden arvosta. Vatikaanilla on suuria sijoituksia pankkitoiminnassa, vakuutusyhtiöissä, kemian-, teräs- ja rakennusteollisuudessa ja kiinteistöalalla… Toisin kuin tavalliset osakkeenomistajat, Vatikaani ei maksa lainkaan veroja näistä tuloista, mikä sai vasemmistolaisen L'Espresso-viikkolehden kutsumaan sitä "Italian suurimmaksi veronkiertäjäksi... Yrittäen edelleen laillistaa Vatikaanin veronkierron, kristillisdemokraatit hallituksessa tekivät aloitteen (laki numero 1773)… Mutta ennen kuin se ehdittiin saattaa voimaan, sosialistit lukivat ja torppasivat sen. Tämä sai Vatikaanin raivoihinsa. Sen puhemies vihjasi, että jos ahdistelu ei loppuisi, Pyhä Istuin myisi kaikki Italian osakkeensa. Miljoonien osakkeiden dumppaaminen jo ennestään epävakaille Italian osakemarkkinoille aiheuttaisi talouskriisin ja kaataisi Italian hallituksen. Tämän uhan alla Moron hallitus tulee todennäköisesti antamaan lopullisen hyväksynnän laille numero 1773." -Time, 26. helmikuuta 1965
12.8.2014 17:05