tiistaina, tammikuuta 21, 2014

Onko ev-lut valtionkirkko lainkaan luterilainen?

 Huom - sisältää kartan, jossa Suomi sijoitetaan Vatikaanin kulttuurin vaikutusalueelle


" Hiltunen näyttää olevan samoilla linjoilla kuin Komulainen, joka painotti, että kirkon rakenteiden tulee luoda tilaa Hengen liikkeille. Kirkon reunamilta ja jopa ulkopuolelta nousee koko ajan kaikenlaista kiinnostavaa. Enkelibuumi ei ole ainoa esimerkki nykyajan hengellisestä etsinnästä.

Tulevaisuuden kirkon merkittävä haaste on vastata ihmisten etsintään ja erilaisiin henkisiin virtauksiin. Samalla kun se itse on osa sekulaaria valtiota, se on myös osa yhteiskuntaa ja maailmaa, jossa jylläävät mitä erikoisimmat liikkeet ja opetukset. Notkeiden rakenteiden lisäksi haasteisiin vastaaminen vaatii vahvaa hengellistä identiteettiä ja kykyä keskustella monenlaisten maailmankatsomusten kanssa."

-- Onko kirkko uskontovirasto vai uskonto?


Miksi dogmeja ylläpidetään, jos niillä ei ole väliä?

Kirkolla vain poliittinen kontrollin merkitys? Ainoa todellinen olemus?

Vain julkisuus saa muutoksia aikaan?

http://temaatikko.wordpress.com/2014/03/11/kirkko-yhteiskunta-ja-hengellisyys/



  Valtiouskontojen kartta - valtionkirkot yms 


Onko ev-lut valtionkirkko lainkaan luterilainen?



Kirkkohan esittää olevansa hengellinen
ja teologinen yhteisö.

Piispat esittävät olevansa dogmatiikan vartijoita ja tuntijoita mutta mielestäni kirkko elää mahdottoman paradoksin päällä:  kirkko ei ole luopunut Vatikaanin roomalais-katolisesta teologiasta ja pappiskultista vaikka mainoslauseissa ja studiohaastatteluissa väittää olevansa luterilainen.

Yleinen pappeus on ankarasti kielletty kirkossa vaikka se on protestanttisen luterilaisuuden ehdoton perusta teologisesti. Vain kirkkoherrat
voivat säännöstellä tippoja "siviileille" (pappien nimike seurakuntalaisille) yleisestä pappeudesta mutta säännöstely ja ei-papillisen toiminnan pihtaaminen kirkon tiloissa vain korostaa vallan ehdottomuutta.  
 
  Mielestäni kirkon seurakunnat eivät ole protestanttisia yhteisöjä
 vaan sumerilaisen ja roomalaisen valtionuskonnon suorana perillisenä, valtarakennelmana, Vatikaanin pappiskulttia, epäluterilaista ehtoollis- ja kastemagiaa, lasten pakkouskonnonopetusta tunnustuksellisesti valtion avulla (otettu takaisin koululakiin tunnustuksellisuus) ja avioliiton sekä hautaamisen room.kat. magiaa korostavissa sakramenteissa roikkuva äärimmäisen keskiaikainen valtionkirkko, valtaan,  paikallispolitikointiin (mm. hautausmaiden "kirkollista yksinoikeutta" puolustavaan), verotukseen ja salaiseen poliittiseen minivatikaani-kirkkohallituksen kähmintään sekaantunut valtakoneisto sotilaspappeineen.

Kaiken pohjalla on väärä teologia  ilman luterilaista ideaalia pappien vallan purkamisesta.
Luther itse sanoi, että kaste ei ole uskon ja pelastuksen ehto - valtionkirkko opettaa nyt aivan toisin. Paavalin luoma kaste-oppi "uutena ympärileikkauksena" on pakollinen jäsenyydelle valtionkirkossa. Jeesus kuitenkin kumosi kaiken papillisen rituaalivallan uskontofilosofiallaan ja vapauttavalla eettisellä opetuksellaan.
  • Jopa ehtoollinen muutettiin 2011 takaisin Vatikaanin transsubstantiaatio-oppiin ev-lut kirkossa piispainkokouksen käskyllä ohi kirkolliskokouksen; aikaisemmin evankelis-luterilaisia pappeja tiukasit kiellettiin juomasta ehtoollisviinejä roomalais-katolisesti pois ehtoollisen jälkeen  mutta nyt opetetaan Vatikaanin magiaoppia viinin muuttumisesta vereksi. Tämä on jyrkkä poliittinen sitoutuminen ja lähentyminen Vatikaanin uskontovaltaa kohti pois protestanttien yksilökeskeisestä uskonvapaudesta.

Uudistukset
näin teologin näkökulmasta olisi helppo ja nopea linjata protestanttisesti ja eettisesti mutta toimittajatkin hyväksyvät sokeasti piispojen ei-luterilaiset vaatimukset Vatikaaniin nojautuvista "perinteistä" unohtaen sen, kuinka kirkko tuki fasisteja sisällissodassa ja natseja jatkosodassa liittoutuessaan jopa natsikirkon kanssa virallisesti. 

Piispat tähtäävät nyt maksimaaliseen valtaan ja kattavuuteen jäsenmäärässä tärkeimpänä kirkon toiminnan ja teologian määrittelyn "dogmana" mikä ei ollut protestanttien alkuperäinen julistus uskon vapaudesta ja Vatikaanin valtapelistä irrottautumisessa.


Valtionkirkko saa olla valtarakennelma eduskunnan niin halutessa mutta se ylläpidetään nyt ihmisiä pettäen, pakottaen ja karkeasti valehdellen:"Kirkko ei ole valtionkirkko" 
  
Kaikkein paljastavinta on se, että hyssyttelevä ja "liberaalin" vaativan imagon arkkipiispa ei ole kertaakaan esittänyt kirkolliskokoukselle että seksuaalimääreistä ja -moralismista vapaa avioliitto voisi olla 100% tasa-arvoinen kirkon rituaaleissa ja arvokäsitteissä ja että kirkko ei yrittäisi poliittisesti enää manipuloida hallitusta ja virkamiehiä Vatikaanin avioliitto-opillaan. Arkkipiispakin on esittänyt vain uusia rasistisia segregaatiomalleja kirkolliskokoukselle - Vatikaanin 1400-luvulla luomien, silloin uusien "avioliitto-perinteiden" ja kirkon vihkimisvallan mukaisesti. 
 
Kirkolla ei ole lainkaan omaa arvosuuntaa ja arvoperiaatetta, vain suojautumiskikkoja ja yleisen mielipiteen jäljessä vastentahtoisesti mukautumista ilman mitään moraalia.

 
Piispat tekevät kaikkensa estääkseen konservatiivisen ja pappiskeskeisen hierarkisen maailmankuvan muuttumisen - protestantinen seurakunta pitäisi olla itsenäinen yhteisö mutta ei valtionkirkon yhteisöt Suomessa saa yhteisönä erottaa kirkkoherraansa tai pappeja tai talousjohtajaa.

Kirkon pitäisi valita linjansa tai ilmoittaa vain olevansa kirkkovirasto, joka lainaisi kaikille suomalaisille uskonnollisille järjestöille tilojaan. Et voi palvella kahta herraa, jos väittää olevansa Jeesuksen seuraaja organisaationakaan. Nyt valtionkirkko tukee yhä mielenterveyttä tuhoavia menestysteologian kalvinistisia lahkoja rahallisesti sekä arvovallalla - kuten vanhoillislestadiolaisten johtajia ja viidesläisiä.


Jos kirkko haluaa edes avautua ja olla rehellinen niin sen pitäisi
antaa rehellisesti jäsentensä muodostaa erikseen liberaaleja
seurakuntia ja konservatiivisia. Ihmisten tulisi saada itse valita
"pappinsa" tai teologi, jonka käyttöön antaa verotusrahansa.
 
Tietysti kirkossa toimii aidosti humanisteja luterilaisia rohkeita sieluja mutta se ei tee piispojen ja kirkkoherrojen rahakkaasta valtarakennelmasta ja Vatikaanin  teologiaa seuraavasta opista  luterilaista. Harhautettujen määrä on suuri kun media suojelee kirkkoa hellällä kädellä.







Linkkejä

Muutoksia ei tehdä toimintaperiaatteissa vaan kirkkokeskeisyys ja niin materialismia hallitsee pappiskultin statusajattelua myös paniikkinappuloissa




Nyt kirkko lypsää jo 120 miljoonaa euroa kaikilta kansalaisilta yhteisöverotuksen (40 milj) ja laillistetun veronkierron eli valtionkirkkojen verohelpotusten avulla sekä n. 40 miljoonaa tunnustukselliseen uskonnonopetukseen koulujen budjeteista kuten myös sotilaspapit valtion verorahoilla rahoitettuna. Vuosittain.

Päivi Räsänen haluaa luoda uuden kirkollisen lisäveron kaikille kansalaisille valtionkirkkoja varten:
  • " Seurakuntien yhteiskunnallisten tehtävien kustannusten kattamiseen on lähdetty etsimään lainsäädännöllistä ratkaisua. Tämä asetettiin tavoitteeksi jo hallitusohjelmassa. Lokakuussa julkaistussa virkamiesraportissa esitetään kolme vaihtoehtoista tapaa kompensoida seurakunnille lakisääteisten yhteiskunnallisten tehtävien kustannuksia.

     Ensimmäisessä mallissa kirkon osuutta yhteisöverosta nostettaisiin tasolle 120 miljoonaa euroa ... " 

  • -- http://www.paivirasanen.fi/2013/11/kirkolliskokouspuhe/





On aika aika problemaattista väittää, että valtio on vastuussa uskontokunnan opin ja tulkinnan mukaisesta näkökulman positivistisesta, epäkriittisestä aateopetuksesta, "kristillisestä" historian rajaamisesta ja sensuurista kouluopetuksessa- muutenkin Nylenin teksti on aivan nyrjähtänyt outojen premissien aggressiivisella olettamisella. Uskonto on hänelle pakko ja kaiken ehto. Vatikaanin perinteiden mukaisesti. 


      Kolumni

"Koulujen uskonnonopetuksesta"

- Antti Nylén          

http://www.ksml.fi/mielipide/kolumnit/koulujen-uskonnonopetuksesta/...





  • 10 käskyä kirkolle












Auttakaa, vanhat valheet eivät enää auta

  • Urpilainen pyysi piispat apuun

http://www.hs.fi/m/kotimaa


>   silmminnäkijä paikalla

" Täydellisen mitäänsanomaton keskustelu. Piispa Ambrosius on täydellinen opportunisti, vallan mielistelijä. Piispa Mäkinen oli aivan pihalla. Hänellä ei ollut kerta kaikkiaan mitään sanomista eikä piispa Sipolla senkään vertaa."






Uskonnon luonne määriteltävissä?

  • Kuten uskonnon totuudet sulkeutuvat omaan piiriinsä, ja uskonto tarjoaa parhaat vastaukset ongelmiin joiden syntymisessä se on jo ollut mukana, samoin loogiset päättelyketjut pystyvät luomaan selvyyttä vain kysymyksiin, jotka on asetettu saman logiikan ehdoilla. Logiikka ei siis ole logiikkaa, vaan joukko omaehtoisia loogisia avaruuksia, mahdollisia maailmoja, joissa kussakin vallitsevat omat alkuehdot ja niiden mukaiset lopputulemat.

    http://kuinkakarlmarxtavataan.puheenvuoro.uusisuomi.fi/159005-mika-on-mitakin-tai-ei-ole

Uskonto on ratkaisulogiikkaa: tarjotaan malli ratkaisuille ja suurten kokonaisuuskien hallinnalle pienen ihmisen mielessä.









Lähetystyön ihmeellisyyksiä - ilman linjauksia, ilman takeita


"Tunnettua on, että seitsemästä järjestöstä neljä ei hyväksy ev.lut. kirkon papinvirkaa, ja viisi suhtautuu torjuvasti homoseksuaalien parisuhteisiin.

Kirkkohallitus on nähnyt paljon vaivaa selittääkseen mustan valkeaksi ja ristiriidat olemattomiin, mutta toistaiseksi huonoin tuloksin..."

http://kirkonkellari.fi/lahetystyossa-muhii-uusi-maineriski/









2 kommenttia:

Arhi Kuittinen Finnsanity kirjoitti...

Auttakaa, vanhat valheet eivät enää auta

-- Urpilainen pyysi piispat apuun

www.hs.fi

http://www.hs.fi/m/kotimaa/a1390288499854?jako=fb3a4cb9935417feb7c0910b6267ed81&ref=fb-share

--

silmminnäkijä paikalla

" Täydellisen mitäänsanomaton keskustelu. Piispa Ambrosius on täydellinen opportunisti, vallan mielistelijä. Piispa Mäkinen oli aivan pihalla. Hänellä ei ollut kerta kaikkiaan mitään sanomista eikä piispa Sipolla senkään vertaa."

Arhi Kuittinen Finnsanity kirjoitti...


" Hiltunen näyttää olevan samoilla linjoilla kuin Komulainen, joka painotti, että kirkon rakenteiden tulee luoda tilaa Hengen liikkeille. Kirkon reunamilta ja jopa ulkopuolelta nousee koko ajan kaikenlaista kiinnostavaa. Enkelibuumi ei ole ainoa esimerkki nykyajan hengellisestä etsinnästä.

Tulevaisuuden kirkon merkittävä haaste on vastata ihmisten etsintään ja erilaisiin henkisiin virtauksiin. Samalla kun se itse on osa sekulaaria valtiota, se on myös osa yhteiskuntaa ja maailmaa, jossa jylläävät mitä erikoisimmat liikkeet ja opetukset. Notkeiden rakenteiden lisäksi haasteisiin vastaaminen vaatii vahvaa hengellistä identiteettiä ja kykyä keskustella monenlaisten maailmankatsomusten kanssa."

-- Onko kirkko uskontovirasto vai uskonto?

Miksi dogmeja ylläpidetään, jos niillä ei ole väliä?

Kirkolla vain poliittinen kontrollin merkitys? Ainoa todellinen olemus?

Vain julkisuus saa muutoksia aikaan?

http://temaatikko.wordpress.com/2014/03/11/kirkko-yhteiskunta-ja-hengellisyys/