Tämä on niitä harvinaisia dokumenttielokuvia, joka olisi paras nähdä pimeässä elokuvateatterissa. Dog days.
Kuinka voidaan määritellä hyvä dokumenttielokuva?
Kun katsojan fiilis on epätodellinen katsoessaan todellisuutta kuvaajan silmin, syntyy jännite, jota ei fiktioelokuva voi tavoittaa.
Dog days
Dog Days
Hundstage Ohjaus: Ulrich Seidl
Itävalta 2001 121 min , Väri - Englanninkielinen tekstitys
Näytökset Lauantai 26.01.2008, 13:00, Maxim 2
Ulrich Seidlin ensimmäinen pitkä fiktio, Venetsian elokuvajuhlilla 2001 palkittu Dog Days on episodimainen kertomus nyky-Itävallasta. Kuusi Wienin betonilähiöön sijoitettua tarinaa purkautuu yhden läkähdyttävän helteisen viikonlopun aikana. Elokuvan kliinisestä maailmasta on onnistuttu siivoamaan kaikki elämän ilot. Eronneen pariskunnan osapuolet piinaavat toisiaan, miestä kaipaava opettajatar turvautuu epätoivoiseen ratkaisuun, vanha mies ikävöi kuollutta vaimoaan. Päivät kuluvat alusvaatteisillaan paahteessa kärvistellen, yöt hukkuvat viinaan ja seksiin. Kipeät tunteet jyrätään voimalla.
Elokuvan teko kesti kolme vuotta, koska Seidl suostui kuvaamaan ainoastaan täysin pilvettöminä hellepäivinä. Sisätiloissakin Seidl halusi kääntää patterit päälle, jotta päästäisiin autenttiseen tunnelmaan. Tulos on vakuuttava. - Iris OlssonBilly the Kid
Billy the Kid
Billy the Kid
Ohjaus: Jennifer Venditti USA 2007 84 min , Väri
Englanninkielinen kertoja
15-vuotias Billy asuu amerikkalaisessa pikkukaupungissa. Hän harrastaa karatea ja kuuntelee rokkia, pelaa tietokonepelejä, on kiinnostunut tytöistä ja syö mielellään hampurilaisia. Kuulostaa tavalliselta nuorelta, mutta Billy on ulkopuolinen. Koulun ruokalassa hän istuu yksin ja pohtii, kuinka mielikuvitusmaailma on parempi kuin todellisuus.
Jokainen muistaa kouluajoilta sen hieman kumarassa kävelevän hiljaisemman pojan, jonka yksinäisyyteen ei ole mitään järkevää selitystä. Jennifer Venditti tavoittaa tämän pojan olotilat harvinaisella herkkyydellä ja huumorilla. ”Vuosien yksinäisyys on ollut yhtä murhaa”, Billy toteaa itseironisesti rakastuttuaan kotikaupungin baarin sokeaan tarjoilijatyttöön. Venditti teki esikoiselokuvansa muutamassa päivässä ja yhden ainoan elokuvakurssin jälkeen. Se on pieni mestariteos. Larissa LounassaloNäytökset
Matka
Travelling/Nedarma
Matka
Ohjaus: Markku Lehmuskallio, Anastasia Lapsui
Suomi 2007 77 min , Väri Englanninkielinen tekstitys
”Jokaisella ihmisellä on oma tähtensä taivaalla, sen alle hän on syntynyt”, uskovat nenetsit. Palkittujen dokumentaristien Anastasia Lapsuin ja Markku Lehmuskallion seitsemäs nenetsielokuva käsittelee alkuperäiskansan uskontoa. Runollinen tutkimusmatka tundralla kattaa ihmisen koko elämänkaaren, syntymästä haudan lepoon.
Mustavalkoisessa kuvauksessa on ajattomuuden tuntua. Taivaan Num-jumalan ja alisen maailman Nga-jumalan välissä eletään esi-isien ja -äitien tapaan: hoidetaan poroja, kalastetaan, juhlitaan. Sukupolvesta toiseen luonto asettaa elämälle rajat – taivaanrannassa näkyvä öljynporaustorni viestii kuitenkin muutoksesta. Animaatiot sytyttävät kuvat väriloistoon: tähdet syttyvät, pöllö lehahtaa lentoon. Äänimaailma kulkee herkistä soinnuista taianomaisiin rytmeihin. Matka on tekijöidensä edeltävien elokuvien tapaan kiireetön teos, jonka karulla kauneudella on aisteja puhdistava vaikutus. Hannamari HoikkalaNäytökset Lauantai 26.01.2008, 19:00, Maxim 1
Import/Export
Import/Export
Import/Export
Ohjaus: Ulrich Seidl
Itävalta 2007 135 min , Väri Englanninkielinen tekstitys
Ulrich Seidlin uusin fiktio on kaksinkertaisen rajankäynnin elokuva. Yhtäällä on siirtolaisuuden säännötön, edestakainen liike ja toisaalla Seidlin elokuville tunnusomainen rajankäynti faktan ja fiktion välillä.
Import Exportin keskiössä on kaksi tarinaa, joiden vastakohtainen symmetria rakentaa kiinnostavaa ja häiritsevää kuvaa eurooppalaisuuden rajapinnoista. Olga (Ekateryna Rak) on Itävaltaan paremman elämän toivossa lähtevä ukrainalainen sairaanhoitaja ja Paul (Paul Hoffmann) Itävallasta Ukrainaan töiden perässä muuttava vartija. Molemmat muuttajat päätyvät jonkinlaiseen rajatilaan elämään työn määrittämää, ahdasta elämää. Elokuva on realistisuudessaan ravisteleva kertomus nykypäivän Euroopan sopimuksenvaraisesta rajattomuudesta. Sisältönsä hengessä muodoltaankin häilyvä, särmikäs ja ironinen elokuva tasapainottelee kevyesti fiktiivisen ja dokumentaarisen ilmaisun rajapinnoilla. Saija Holm
Näytökset Lauantai 26.01.2008, 17:00, Bio Rex
Models
Models
Models
Ohjaus: Ulrich Seidl
Itävalta 1998
118 min , Väri
Muoti, mallit ja kuuluisuus. Huumeet, syömishäiriöt ja hyväksikäyttö. Ulrich Seidlin elokuvassa Models on mukana kaikkia näitä malli- ja muotimaailmasta tuttuja asioita. Ohjaaja onnistuu kuitenkin näyttämään mallin työtä tekevien ihmisten elämän uudella tavalla, josta kaikki glamour on kaukana.
Monet kohtaukset tapahtuvat vessassa, jossa ollaan yksin tai yhdessä. Klubin naistenhuoneessa Vivian ja hänen kirurgisesti paranneltu ystävänsä Lisa puhuvat trendibaarin miestarjonnasta. Toisessa kohtauksessa Vivian oksentaa omaan vessanpönttöönsä poikaystävän yrittäessä samalla keskustella hänen kanssaan. Elokuvasta kasvaa raadollinen ja koskettava kokemus päähenkilöiden elämästä tarkoin valittujen kohtausten seuratessa toisiaan. Dokumentaarisuuden ja fiktiivisyyden sekoittuminen tuovat ihmisten kohtalot katsojan iholle. Liisa Remes
Näytökset Perjantai 25.01.2008, 22:00, Bio Rex
Ohjaus: Ulrich Seidl
** Dog Days Hundstage
Director: Ulrich Seidl Austria 2001 121 min , Color English subtitles
Ulrich Seidl's first fiction feature Dog Days won the Grand Jury Special Prize at the 2001 Venice Film Festival. The episodic film portrays modern Austria by unravelling six tales which all take place in Vienna's concrete suburbia during one scorching hot weekend.
All of life's pleasures have been wiped clean from the film's clinical world. The two parties of a divorced couple torment each other, an old man misses his dead wife, a teacher who longs for a man comes to a desperate conclusion. The sun-drenched days go by lazily, while nights are drowned in booze and sex. Sore feelings are reduced to pulp by shear force. It took three years to make this film because Seidl would only shoot on completely cloudless, hot days. Even indoors Seidl wanted to turn the radiators up high in order to reach an authentic atmosphere. The results are impressive. - Iris Olsson
.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti