torstaina, elokuuta 14, 2008

Takeltuva Nokia


Nokian 5800-kosketusnäyttöpuhelin

Analyytikko Richard Windsor arvioi että koko paketti jää kuitenkin jälkeen Applen tuotteista. Laitteen näyttö ja kaiuttimet ovat ensiluokkaiset, mutta esimerkiksi käyttöliittymä vaatii kehittelyä. - itviikko.fi


Nokia romahti pörssissä -HS



Nokian uusin, epätoivoisen nuorekas mainoskampanja - Youtube


arvoitukset: openatownrisk.com


Nokia vajoaa USA:n kännykkäkisassa

-Kauppalehti


Näin nokialaisista katosi helppous ja hauskuus
- Applen App Store on kipeällä tavalla kiinnittänyt huomiota Nokian softakoneen yskimiseen. Apple sai sisältökaupalleen yhdessä kuukaudessa enemmän mediahuomiota kuin Nokia on puolessa vuosikymmenessä kerännyt omille projekteilleen, sanoo Tero Kuittinen - KL

Nokia on ilmiönä olemassa vielä ensimmäisen 10 vuoden markkinointiajan ansiosta, mieskeskeisenä ja mormonityylisenä, oikeastaan siis tuotantokoneistobrändinä, kliinisen siistinä puhelimena ja saanut sen takia asiallisuuden tuottamaa menestystä - mutta sillä ei nyt tuoteta seksikkäitä, toimintavarmoja ja inhimillisiä kännyköitä monimediaympäristöön. Nokian imago ja uudet markkinointiyritykset ovat vanhan valkokaulus-Nokia-imagon vankina.

On eri asia olla nuorekas kuin yrittää olla nuorekas äkkiväärillä imagokamppanjoilla.

iPhone noudattaa Macin jykevää konseptia: käytä, älä säädä. App Store:sta puhumattakaan. WYSIWYG on ollut Applen konekonseptin softi siunaus ihmiskunnalle. Kuka muistaa 1989 Windows-ohjelmat? Horror.
Entäs silloiset helppokäyttöiset pönttö-Mac:it?
Smile.

Miten on nykyinen Nokian Symbian systeemi? Kysy ohjelmoijalta, haluaako hän koskea hitaisiin Symbian-projekteihin, jossa täytyy erikseen testata toimivuutta 30n eri kännykän kanssa koko ohjelmoinnin ajan.

Nokian markkinoinnissakin on ollut monta mielenkiintoista semanttista fiksaatiota ja asenneongelmaa: esimerkiksi naiset ovat huumorintajuttomissa mainoskuvissa nauraneet aina voimakkaammin (ja antautuvammin), usein taustalla, kuin coolit etualalla kännykkää hivelevät hillityt alfaurosmiehet.

Nokian tuotekehittelyssä muutosvastaiset hardware-insinöörit ovat saaneet pitää software-tyylivaltaa ilman perusteita ja niin se human touch on jäänyt vakavasti puuttumaan. Käytettävyyden kehittäjät, käyttöliittymäsuunnittelijat, ovat olleet alinta kastia nokialandiassa. Käytettävyydessä on kunnioitettu Nokian omia nippelisäätöperinteitä ja outoja tottumuksia vanhojen kännykköjen muistoksi asiakkaiden kustannuksella.

-Nokian juuri julkistamat "uudet" N-sarjan puhelimet ovat niin tylsiä, tavanomaisia ja edellisten puhelinten kaltaisia, että se panee miettimään, onko Nokia menettänyt kykynsä kehittää uutta. - MD, HS Keskustelu


Käyttöliittymäajattelussa aikaisempien tuotoksien ja vanhojen tyylivalintojen obsessiivinen kunnioittaminen estää kaiken kehityksen - ja sen käyttäjäkeskeisyyden. Insinöörit ovat tehneet itselleen puhelimia ja tuotekeittely on kilpailua paperispeksien kautta toisten puhelimien ominaisuuksia vastaan - eli kaiken fokuksen kohde on speksilukemat kännykän teknisistä vimputtimista. Kuin kännykän eksistenssi olisi taistelu olisi vain kännyköiden välisessä teknisesti mitattavassa tilastovertailussa.

"Maailman suurin matkapuhelinvalmistaja Nokia on edelleen menettänyt asemiaan USA:n kännykkämarkkinoilla. Se oli toisella neljänneksellä vasta viidenneksi suurin matkaviestinvalmistaja.

Kanadalainen Research In Motion RIM on ohittanut Nokian markkinaosuusvertailussa. Strategy Analyticsin maanantaina julkaisemien tilastojen mukaan Nokian edellä ovat myös Motorola, LG ja Samsung." Kauppalehti


Apple on Googlea arvokkaampi

arvopaperi.fi


Tutkija: valtava määrä
nokialaisia murrettavissa
digitoday.fi

KEYWORDS:: tuotekehittely käyttöliittymä gadgets vertailu laatu sisällöntuottaja nokialainen kulttuuri teknokulttuuri teknologia software medianäkyvyys, estetiikka esteettinen puhelin 3g kuuluvuus laatutarkkailu markkinointi design foorumi suomi mainonta suomalainen musiikkipalvelu nettimusiikki nettivideo mobile video finland fi selaimet selain kännyvideo webbi viihde web standardit kuluttajakokemus käyttäjäkokemus Global Crown Capital sisällöntuotanto tuottaja projekti puhelinvertailu facebook nettipuhelut wlan käytettävyys content henkilökohtainen media multimedia taskutietokone pörssi pörssitulos pörssiarvo tutkimus

Ei kommentteja: