lauantaina, lokakuuta 01, 2016

Pohjoismainen elokuva ja karakteerikeskeinen dramaturgia


 *  päivitetty IV


Ranskalaisen elokuvan luonteen salaisuus ja perintö eurooppalaiselle elokuvalle? 





Täyttymys tuottaa turhautumisen ranskalaisessa elokuvassa. Jotakin eksistentiaalisen päinvastaista kuin amerikkalisessa täyttymisen ja turruttamisen kerronnassa.

Eurooppalainen elokuva filosofiana: jokainen katsoja itse arvioi mitä elokuvassa tapahtuu ja luonnehtii karakteerien motiivit. Mikään ei saisi olla alleviivattua ja amerikkalaista plot-brändituotteistamista: elokuvasäätiön amerikkalaistava plot-mania ei ole taidetta eikä eurooppalaista kulttuuritoimintaa.

Pohjoismainen elokuva - mitä sen pitäisi olla laajemmin elokuvana eikä viihteenä?

Uutta pohjoismaista elokuvaa, joita Finnkinon ohjelmistokaupallisuus ja runnova markkinointikon on kironnut, kaikki parhaimmat uudistavat elokuvat ruotsalaisten omistama Finnkino hylännyt kaupallisuuden hybriksessä. Välillä on tullut aitoja elokuvia mutta niiden mainonta on ollut kerta kaikkiaan kiinostuksen tappavaa ja surkeaa jo Finnkinon sivujen elokuvaselostuksissa, kerta kaikkiaan ala-arvoista ja ihmisiä poistyöntävää.


    On neljä ruotsalaista elokuvaa,

jotka tunnustavat että Ruotsilla ja Suomella on aivan sama pikkumainen pseudokristillinen ja pseudomoralistinen kolonisaatiokulttuuri yhä syövyttämässä ihmisiä keskiajalta: 

Toisen kerroksen lauluja, Man Tänker Sitt (huikea jopa Tarkovskia tavoitteleva elokuva: Omissa ajatuksissaan DVD), Ofrivilliga - ja tämä. Neljäntenä voisi pitää norjalaista Den brysommemannen ja tanskalaista Adams æbler. 

von Trier on tunnetuin neuroosiemme kuvaaja mutta keskittyy yksilötasolle ja psykolosille oireille eikä niin kulttuuriin sosiologisen kokonaisvaltaisesti. Antikristus on tietysti hyvin tärkeä kirkkokulttuurin psykologisen ansan kuvaus - historiaa yksilöiden psyyken pakkomielteiden kautta.


- Did you feel this structure was offering you more freedom to explore your main theme than just one linear story? 

RUBEN ÖSTLUND - I have always been quite bored with Anglo-Saxon dramaturgy and Hollywood stories where you have to construct a lot of scenes to make a full-length film. You develop a lot of scenes around one idea that should perhaps just be very short. Today, films like these, built on film references, don’t say much about people’s existence. 

 


     Kulttuurimme tuho - kehityksen estävä neuroosien vankila

on poliittisessa ohjauksessa, sensuurin luomassa pelossa elokuvaohjaajien vankilana ja harvojen pyristely sitä vastaan on pientä ylikaupallisen elokuvan vyöryttämsiessä. Kaupallinen on turvallista poliitikoille, jotka estävät elokuvakulttuurin kehittämisen.


Kun katsoo nyt Turkan Hamletin esitystä,

vaikka Ylen elävästä arkistosta, niin jatkuvasti vaan huomaa mitä Turkka aikoi mutta minkä näyttelijät jatkuvasti unohtavat ja torjuvat, eivät uskalla oikein todella upota viettitrauman hurmokseen vaan ulkoisesti matkivat mitä harjoituksissa on yritetty tavoitella, sisäisyydellä.

Jouko Turkka jätti eliitin rauhaan ihan vain poliittisesta raukkamaisuudesta, hän selvästi väistää brutaalin kulttuurin avaamista ja jää kirurgina avaamaan vammautetun suomalaisen kansalaisen psyykeä. Turkan tuotanto kuvailee mutta ei avaa eliitin terrorin leimaamaa kulttuuriamme ja kirkollisvaltiota perustuslain vastaisen kirkkolakiin sidottuna.

 Turkan tavoittelema totaalisuuden ideologia ei kasvanut eikä suomalaiseen elokuvaan päässyt, opetusministeriön elokuvasäätiö on tehnyt kaiken sen estääkseen kuten Aleksis Kivi blokattiin. von Trier tavallaan toteutti sitten elokuvallisesti Turkan visiot Idiots-elokuvassaan. Suomalaiset elokuva-ammattilaiset vastasivat kuuluvalla kauhun ja inhon kiljahduksella - vaikka Spielberg julistis elokuva tärkeimmäksi eurooppalaiseksi elokuvaksi uusista tuotannoista.


Aki Kaurismäkikin  on tyytynyt luomaan infantiilis-kaupallisen porvarillisia aikuissatuja ja kaupallisia omantunnonrauhoittajia, jotka ovat yhtä etäällä todellisuudesta kuin perussuomalaiset tai vihreät poliitikot.


Voimallinen episodielokuva kulttuurimme neurooseista

Tämä kuuluu uuden pohjoismaisen elokuvan huippuihin. Kevyt mutta syvällisen tyylipuhdas visuaalisesti kommunikoiva Tarkovski-tyylinen elokuva. Harvinainen.

Tuotanto on tehty filosofisella työryhmäotteella sosiodraamamaisesti:

  kuvauksien aikana elokuvantekijät eivät keskustelleet toistensa kanssa meditatiivisen latauksen tuottamiseksi.

Kaikki kirjoittivat paperille ehdotuksensa ja tunnelmakuviaan, jonka ohjaaja koosti elokuvaksi.

Huikea tutkielma joka paljastaa kuinka lähellä Ruotsin todellinen mielentila on Suomea lähellä.

Kuvaustilanteessa generoituvaa, jatkuvasti elävää käsikirjoitusta fragmenteista ja episodimaista karakteeri-keskeistä elokuvaa.

Odysseija-tarina episodielokuvana, ällistyttävästi tuotettu.

Miehet etsimässä rehellisyyttä ja tilaa tunteilleen ja kapitalistisen staturhteiskunnan miesroolin aiheuttamille vammoille. Löytyy myös Helsingin kirjastosysteemistä nimellä Omissa ajatuksissaan DVD. 
Apflickorna jatkoi tämän omaehtoisen ja introvertin elokuvailmaisun genreä hienosti. 

  • This film is still most important opener for Nordic pseudochristian cultural neurosis and Nordic psychohistory like Bergman films are. Watch this with your friends. BURROWING
    " The houses of this residential estate in western Sweden are all made of pale wood and are surrounded by neat hedges. The carports, children’s playgrounds and woods that lie just beyond the Lidl supermarket car park are likewise an eloquent affirmation of the middle-class “quality of life” ideal. An eleven-year-old whose head is rumbling with brutal thoughts is growing up here. Sebastian is an only child living with his mother. He observes the not-quite-so-young men in his neighborhood with the avidness of a detective. There’s Jimmy, who always carries his little son around with him and has had to go back to living with his parents, who deny him his own key to the house. And then there’s Anders, who always jogs until his fleece jacket is dripping with sweat. Like a seismograph the boy picks up on the inner turmoil of those around him. It’s midsummer, the neighbors are having parties on their terraces and things begin to get scary. To dissect the extreme complexities of modern family life from the perspective of a young boy is an unusual and ingenious gambit. In Man tänker sitt the viewer is sucked deeper and deeper into the burning hell of the petit bourgeoisie by this experiment – and is amazed to find that the whole nightmare is set in an Ikea catalogue. :: https://www.berlinale.de/en/archiv/jahresarchive/2009/02_programm_2009/02_Filmdatenblatt_2009_20094312.php#tab=filmStills 
 


   




Maton alta vetävä elokuva - myös äärisubjektiivinen
niin subjektiivinen että on objektiivinen,  reaktiivinen kulttuurin pohja-ahdistuksen tutkielma, eksyen ja löytäen todellista kansakunnan trauman ja torjunnan pulssia hyvän kanslaisen teatterissa: 

De ofrivilliga


Tämä on sitä karakteerikeskeistä, ohjaajakeskeistä, kuvaustilanteessa generoituvaa ja episodimaista elokuvaa, jota suomen elokuvasäätiö hyljeksii. Ja niin Ruotsi kuin Tanska kerää mainetta maailmalla.






De Ofrivilliga
Involuntary site




         koko elokuva ilman tekstitystä:






Ylläolevan dogme-tyylisen tosi-Ruotsia ja pikkuporvarillista ahdistusmentaliteettia ja kulttuurin itsetuhoavaa neuroosia kuvaavan elokuvan tyylitelty isoveli, oman genrensä luoja on  tietysti:



 

Huikea ajankuva, ennuste, Kreikan tilan ennustanut. 
Anderssonin elokuvassa koko kansakunta etsii uskonnollista paniikkiratkaisua talouslamaan. Erittäin ajankohtainen elokuva, erittäin.






Muista myös ostaa  tuore DVD/Bluray tai katsella on demand:



Ällistyttävä elokuva rehellisyydessä. Todella realistista fiktiota, hämmentävän todentuntuista ja houkuttelevan ajelehtivaa karakteerien impulssien ja jännitteiden mukaan.





Ehdoton eksistentiaalinen elokuva on
myös norjalaisen heroiini-Hamletin versio








Norjalaista dystopia-parodia-kafkaa


The Bothersome Man - Jens Lien




Elokuvasäätäjien kilta ei Suomessa todellakaan tajua, mitä on karakteerikeskeinen elokuva - elokuvasäätiö puuttuu jopa näyttelijävalintoihin, ammattinäyttelijöitä on pakko elättää säätiön käskystä. Suurilla elokuvafestivaaleilla ei suomalaisia elokuvia näe, eksoottisia dokumentteja kylläkin maailman ällisteltävänä.




Hollantilainen uusi yllätys


Borgman


Borgman on yksi viime vuosien tärkeimmistä uusista eurooppalaisista elokuvista













Amerikkalaisen indie-elokuvan suurin yllätys on:


HESHER


Mustaa komediaa, vuosituhansia vanhoja Trickster-legendoja karakteeridraamaksi portattuna - ja Natalie Portman






Dogtooth



on vaikuttava erilainen elokuva rohkealla dramaturgialla, vähäeleisesti



92% Rotten tomatoes review














Eurolaman ennustanut elokuva -  Toisen kerroksen lauluja


Koko eurokriisin eli pankkien vapauttamisen vyöryä visioinut elokuva:


Sanattomaksi vetävä. Kreikka on nyt juuri tätä mitä elokuva kuvaa. Espoo Cinessä on  myös näytöksissä verta kylmäävä uusi elokuva ALPS Kreikan mentaalisesta tilasta. Kaikki korruptoituu, kun valtio hajoaa ja raha määrää.  Sielu venyy ja jäätyy.

Juttelin ohjaaja Anderssonin kanssa 3 vuotta sitten. Suuri sielu.

Oli vihainen myös Suomen kirkon johtajille siitä, että kirkko oli rukoillut laman aihauttaneiden poliitikkojen puolesta 90-luvun laman aikana, pönkittänyt heidän valta-asemaansa ja siten ollut mukana vallan korruptiossa, uudistumisen estämisessä ja poliittisen lamautumisen prosessissa. Siinä vanhanssa suomettumisen pelissä. Andersson on tekemässä uutta elokuvaa.
Elokuvassa kuvataan hyvin konkreettisesti ja humoristisesti pohjoismaisella Monty Python -tyylillä, kuinka uusliberalistit vaativat lasten, sairaiden, vanhusten ja köyhien uhraamista.






















Watch:









Tee elokuva


Jokainen voi tehdä elokuvan jos jaksaa hioa käsikirjoitusta ja dialogia piinallisen pitkään.

Täytyy miettiä jännitteitä: mihin kerronta kulkee, onko yllätyksiä, käänteitä TAI ristiriitoja.

Unohda matkiminen.

  • Kuinka kerronta avautuu, kuinka karakteeri avautuu, mitä ristiriitoja kasvaa, mikä saa katsojan varpailleen, mikä herättää katsojan kysymään kysymyksiä, mitä kerronta avaa kulttuuristamme, mistä ei kulttuuristamme haluta puhua, mikä on valheen  raja   yms

http://finnsanity.blogspot.fi/2011/08/dramaturgian-opas.html



Vaikkapa uusin Panasonicin 4K HD videokamerat on vain n 800 e
  
- Panasonicin  järjestelmäkameramalli 4K videokuvauksella ja isommalla kennolla: parempi kuvanlaatu verrattuna videokameramalleihin joissa parempi kuvanvakain ja hdr videotoiminto paljon laajempaan sävytoistoon

+ ulkoinen haulikomikki 120 e vaikkapa Thomannilta kelluvalla kiinnikkeellä. Rahaa saa tietysti uppoamaan niin paljon kuin haluaa mutta tämä kamera on jo huippua.

Uusin Canon 5D iii tai ii antavat enemmän mhdollisuuksia värimäärittelyyn mutta eivät omaa uskomattoman helppoa kuvauskokemusta, tärinänvaimennusta ja hyvää autofocusta kuten panasonicin videokameroissa. 4K video on tarkka ja elokuvascreenille tietysti sopiva. Paremmissa kameroissa on raw-kuvaustiloja joissa kuvataan pakkaamatonta kuvaa joka vaatii paljon tallennuskapasiteettia muistikorteilta ja kovalevyiltä. Kuvatessa joutuu usein siirtämään korteilta kovalevyille videomateriaalia tiedostomäärän takia. 




Yhteiskunta elokuvissa

Suomalaisessa elokuvassa ei näy suomalainen valta ja eliitin terrori yhteiskunnassa.

   Eliitti tuntuu saavan nyt ylpeytensä vain röyhkeydestä.


   Markkinafasismi etenee ja pankkien "pelastamisen" kapitalistinen  sosialismi eliitin keinottelun puolesta toimii,  eliitin ylpeä röyhkeys vain kasvaa ja pohjoismaista mallia romutetaan vetoamalla "pelastamisee": tuhoajat esiintyvät pelastajina.   Kuten aina röyhkeys on kasvanut lamaa kasvattaessa ja ryöstöretkeä odotellessa.   Suomettuneen eliitin ei tarvitse enää edes käyttää sordiinoa vaan  he voivat puhaltaa mielin kielin pasuunaan ilman mitään estoja. Liittovaltion juoksupoika Kataisen uusin valhe: Katainen esittää velkakriisin taltuttamiseen samoja keinoja, joilla Suomi voitti oman kriisinsä 1990-luvun alussa. Ehdotus on noloa historian vääristelyä: Suomi suosittelee kriisiin lääkkeitä, joilla ei ollut osaa eikä arpaa Suomen oman kriisin taltuttamisessa Kreikkaa ei suinkaan pakoteta metsästämään veronkiertäjien ja pankkihuijareiden rahoja:







   Suosittelen myös 

jos haluat ihmetellä mitä on kapitalistinen ja sosiaalinen ehdollistaminen hierarkiakeskeisessä "yhtenäisikulttuurissa" ja talouspolitiikassa.
  • Greek critic Dimitris Danikas gave the film a rating of eight out of ten ("with enthusiasm") and characterizes it as "black, surreal, nightmarish." He believes that Dogtooth is as important for Greek cinema as Theodoros Angelopoulos' 1970 film Reconstruction.   However, the disobedience, the anarchy.   Dogtooth has the surrealism of Buñuel, the scalpel of Haneke
       http://en.wikipedia.org/wiki/Dogtooth_%28film%29






















 



















Ei kommentteja: