torstaina, kesäkuuta 21, 2007

Pahoinvoinnin maksimointia iii


"Joka toinen koulussa menestyvä tyttö voi huonosti.

Psyykkisen hyvinvoinnin ja koulumenetyksen sekä motivaation yhteydestä keskiviikkona väitelleen kasvatustieteiden lisensiaatin ja filosofian maisterin Helena Thunebergin mukaan opintomenestys jää pintapuoliseksi, jos opiskelu on suorittamista.
-Opiskelun ei pitäisi olla suorittamista palkinnon toivossa tai rangaistuksen pelossa. Suorittajaoppilas valitsee jatkossakin helposti tavoitteita, jotka eivät vastaa omaa tasoa.

Kaikki kulminoituu opettajan ja oppilaan väliseen suhteeseen. Sille olisi hyvä olla aikaa, ja siksi ryhmät saisivat olla pienempiä."

"Toiseksi on älytöntä laittaa kaikki käyttäytymis- ja oppimishäiriöiset samalle luokalle. He voisivat hyötyä paljon enemmän, jos he olisivat esimerkiksi liikunta- tai musiikkiluokalla."

Mutta poliitikkomme ovat innoissaan "opetuksen tehostamisesta" eli ryhmäkokojen kasvattamisesta. Aikuisten arvoja hyödyntävästä "aktivoimisesta" suoritusyhteiskuntaan. Poliitikon kova, itsenäinen maine, poliittinen profiili, on sitä taatumpi ja ihaillumpi muiden valta-addiktien joukossa mitä vähemmmän hän välittää asiantuntijoiden lausunnoista.


* Lisäys
Lapsiasiavaltuutetun mukaan lasten elämässä liikaa suorittamista

Lapsiasiavaltuutettu Maria-Kaisa Aula vaatii lisää resursseja lasten ja nuorten mielenterveysongelmien ehkäisyyn. Aula peräänkuuluttaa lasten elämään myös enemmän leikkiä ja vähemmän suorittamista.

Aula muistuttaa, että lapsen mielenterveyttä suojaavat etenkin luovuus ja leikki.

http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=terveys_uutiset&jutunid=8750



Ei kommentteja: