Se on rakkautta LIVE-SHOW
Antropologisestihan tämä juhla on analoginen muinaisuskontojen jumalan ja jumalattaren rituaaliselle kevätyhdynnälle hedelmällisyyden takaamiseksi ihmisten sosioekonomisessa yhteisössä.
Siinä yksi kulttuurin arkkityyppinen syy ihmisten hillittömälle motivaatiolle katsella ja kuolata kuninkaallisia ylöspäin. He välittävät korkeampia voimia ja syklisen vuodenkierron evankeliumia muulle heimolle, he ovat edustajia, edustavia arkkityyppejä, näytekappaleita eläviltä myös esi-isille lisääntymisen velvollisuuden tunnollisina esikuvina rituaalin kautta. Ja tietysti Suomi voi hehkua vuosisataisen kateutensa kohteen valossa, vihdoinkin suomalaista sukujuurta oleva pääsee prinssiksi.
Victoria vain tietämättään nyt korostaa muinaista rituaalilataustaa ottaessaan saattajikseen kirkossa pelkästään tyttölapsia/neitsyitä.
Vanhasta testamentista tutulla Jahvellakin oli alunperin vaimo ja heitä palvottiin parina. Juutalaisessa mystiikassa oletetaan myös, että Jumalalla on jumalallinen vaimo, toinen jännitenapa zenimäiselle seksuaaliluovuudelle. Kirkkoisät taas leimasivat Pyhän hengen oman kuvansa kaltaiseksi hengen mieheksi, miespuoliseksi olennoksi, asettaessaan neitsytopissa miehisen hengen Marian siittäjäksi ja jumalalliseksi raiskaajaksi kreikkalaisen Zeus-mytologian vahvistamiseksi.
Tämäkin kirkkoisien kuvaelma kuitenkin asettui muinaisuskontojen uskomusten vakaaseen uomaan, sillä käytännössä katolilaisessa uskontomuodossa Neitsyt Mariaa palvotaan jumalattarena, sydänten valtiattarena, joka yhtyessään jumalalliseen tuo maailmalle pelastuksen ja syklisen jatkuvuuden ikivanhojen hedelmällisyysrituaalien mukaisesti.
Siinä yksi kulttuurin arkkityyppinen syy ihmisten hillittömälle motivaatiolle katsella ja kuolata kuninkaallisia ylöspäin. He välittävät korkeampia voimia ja syklisen vuodenkierron evankeliumia muulle heimolle, he ovat edustajia, edustavia arkkityyppejä, näytekappaleita eläviltä myös esi-isille lisääntymisen velvollisuuden tunnollisina esikuvina rituaalin kautta. Ja tietysti Suomi voi hehkua vuosisataisen kateutensa kohteen valossa, vihdoinkin suomalaista sukujuurta oleva pääsee prinssiksi.
Victoria vain tietämättään nyt korostaa muinaista rituaalilataustaa ottaessaan saattajikseen kirkossa pelkästään tyttölapsia/neitsyitä.
Vanhasta testamentista tutulla Jahvellakin oli alunperin vaimo ja heitä palvottiin parina. Juutalaisessa mystiikassa oletetaan myös, että Jumalalla on jumalallinen vaimo, toinen jännitenapa zenimäiselle seksuaaliluovuudelle. Kirkkoisät taas leimasivat Pyhän hengen oman kuvansa kaltaiseksi hengen mieheksi, miespuoliseksi olennoksi, asettaessaan neitsytopissa miehisen hengen Marian siittäjäksi ja jumalalliseksi raiskaajaksi kreikkalaisen Zeus-mytologian vahvistamiseksi.
Tämäkin kirkkoisien kuvaelma kuitenkin asettui muinaisuskontojen uskomusten vakaaseen uomaan, sillä käytännössä katolilaisessa uskontomuodossa Neitsyt Mariaa palvotaan jumalattarena, sydänten valtiattarena, joka yhtyessään jumalalliseen tuo maailmalle pelastuksen ja syklisen jatkuvuuden ikivanhojen hedelmällisyysrituaalien mukaisesti.
Toisenlaista kuninkaallista satiiria:
Youtube äänikirja
Harri Potaska
Conference | ||||
:: Conference book will be available later Kirja ilmestyy syksyllä | ||||
Donner Institute for the Research in the History of Religion and the History of Culture Åbo Akademi University, Åbo, Finland June 16-18 Conference Religion and the Body | ||||
Veikko Anttonen, Prof., University of Turku Sacrality of the self, of society and of the human body. The case of transgender pastor Marja-Sisko Aalto. | ||||
Ruth Illman, Dr., Åbo Akademi University
Bodies and emotions in the study of religion. Methodological considerations
Michelle Lelwica, Prof., Concordia College, Moorhead, MN
The religion of the thinness: An Analysis of Cultural Devotion
Kimmo Ketola, Dr.,
The Church Research Institute, Tampere
Practice of Yoga in Finland - health culture or spirituality?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti