tag:blogger.com,1999:blog-29125729.post4894634467118015274..comments2024-03-22T10:06:41.702+02:00Comments on Finnsanity blog: Blade RublevArhi Kuittinen Finnsanityhttp://www.blogger.com/profile/00985142217381814421noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-29125729.post-86890851388609733602008-12-31T03:08:00.000+02:002008-12-31T03:08:00.000+02:00Uskontotieteen laitoksen työntekjäkaarti on totta ...Uskontotieteen laitoksen työntekjäkaarti on totta tosiaan jäänyt ajasta 30 vuotta jälkeen Suomessa. <BR/><BR/>Semantiikka ja uskontososiologia saisi luvan nousta Suomessakin omille jaloilleen. Uusia väitöskirjoja on tulossa modernilla otteella - vaikka laitoksen väki on niitä koettanut estää byrokraatisella piruilulla. <BR/><BR/>Pelkkä uskontoilmiöiden jaottelu ei riitä uskontotieteeksi laisinkaan. <BR/><BR/>Modernit identiteetin muodostamistavat (mm. larppauspelit ja muoti) ovat jääneet oudolla tavalla uskontotieteen tarkastelun ulkopuolelle. <BR/><BR/>Uskontoilmiöiden muodostuminen ei nojaa enää perintöihin ja myytteihin vaan jopa ns. jungilaiseen mekanismiin luoda maailmankuva identiteettiprosessin käsittelytavan kautta. Runsaudenpula on kääntänyt yksilön tulkintaprosessin etupäässä rajaamiseen mielikuvatulvan alla. <BR/><BR/>Luterilainen yksilöprotestantismi voisi elää uutta kulta-aikaansa Mestari Eckhartin oppeja miksaillen ja soveltaen mutta tämän "luterilaisen" uskontomuodon edustajat ovat nyt hysteerisesti takertuneet menneeseen, tapojen, rituaalien, dogmien ja kulttuuriperinnön unettavaan palvontaan. Kierkegaard näki (perinteisen) uskonnon kuolemisen kaikessa karmeudessaan ja itseään ylistävässä tottelevaisuuskulttuurissa protofasismin synnyn. <BR/><BR/>Jos ihmisen ei tarvitse etsiä mitään vaan identiteettifirma tarjoaa valmiin identiteetin itsetyytyväisyyden takeena niin ei tarvitse ihmetellä kuinka kristillinen "pelastushistoria"-kulttuuri kulkee suorastaan tyytyväisena planeetan ekosysteemin tuhoa kohti. "Sua kohti, Jumala" Titanicin kannella.Arhi Kuittinen Finnsanityhttps://www.blogger.com/profile/00985142217381814421noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29125729.post-51006122982804659712008-12-29T20:26:00.000+02:002008-12-29T20:26:00.000+02:00Hei hyvä Arhi,Kiitos, olipa hieno analyysitodella ...Hei hyvä Arhi,<BR/><BR/><BR/>Kiitos, olipa hieno analyysi<BR/>todella kiinnostavasta ja<BR/>tärkeästä filmistä! Tarkovskihan <BR/>on vähintäinkin merkittävä<BR/>ja (aina) ajankohtainen.<BR/>Hänen teoksensa eivät ihan<BR/>helposti avaudu - pohtimatta.<BR/><BR/><BR/>Muuten, mitä ajattelet tämän<BR/>vuoden Skepsis-yhdistyksen<BR/>Huuhaa-palkinnon perusteluista?<BR/>Kun olet fiksu mies, niin olisi<BR/>mukava kuulla näkemyksesi. Itsekään<BR/>en pelkää aivojen käyttöä;)<BR/><BR/>Ps: Mullekin Pentikäisen kirja, myös<BR/>väitöskirja varsin tuttu, joskus<BR/>sen tenttasinkin, kuten kai Sinäkin.<BR/>Uskontoantrologia on tärkeää, mutta<BR/>itse kaipaisin myös hieman nykyistä enemmän uskontososiologiaa<BR/>Rodney Stark?, Milton Yinger, <BR/>Brian Wilson ja myös yhä varsin<BR/>aktiivinen Robert Bellah.<BR/>Tietenkin Ernst Troelschin massiivinen teos on yhä tärkeä.<BR/>Suomessa muun muasa Titus Hjelm tekee hyvää työtä uskonnonsosiologiankin alueella.<BR/>Lauri Honkoa pidän edelleen Suomen<BR/>mr. uskontotieteenä, niin tärkeitä<BR/>ovat olleet hänen kontribuutionsa muun muassa van Gennepin teorian<BR/>Rite de Passage analysointiin ja<BR/>myös ylipäätään perinnelajianalyysiin myös folkloristiikan saralla.<BR/><BR/><BR/><BR/>Ystävällisesti Matti (Taneli)mattitanelihttps://www.blogger.com/profile/13644108771906096884noreply@blogger.com