maanantaina, tammikuuta 31, 2011

Zeitgeist-talouskritiikki ja pankkien stressikapitalismi

Mitä on Zeitgeist-kritiikkiliike kapitalismia kohtaan?

Se on stressikapitalismin kritiikkiä. Se on kritiikkiä vastuuttomia ja kyvyttömiä poliitikkoja kohtaan, jotka ovat luovuttaneet poliittisen vallan pankeille ja suuryhtiöille. Demokratiassa poliitikon tulisi olla vastuussa vain äänestäjälle, kansalaisille mutta nyt korostetaan ehdotonta uskollisuutta pankeille ja pankkien luomalle fiktiiviselle lainarahalle, jota painetaan kuin monopolirahaa.

Paholaisen asianajaja kuvailee liikettä tiiviisti ja neutraalisti.


Miksi Zeitgeist-dokumenteissa kritisoidaan Jeesuksen historiallisuutta, kirkko-Jeesuksen  roolia kapitalistisissa pankkiyhteiskunnissa ja kirkon luomia uhrimielikuvia?

Jeesuksen mielikuvan hallinta on uskonnollisen alistumisen ja kelpaavuuskontrollin hallintaa.


Kirkko ei opeta Jeesusta kapinallisena ja institutionaalisen uskonnon hylkääjänä vaikka Jeesus sävelsi ja muokkasi täysin auktoriteeteista vapaan eettisen veljeskunnan.

Kirkkojen ratkaisu Jeesuksen eettisiin vaatimuksiin on Jeesuksen veri.
Eli perinteinen uhrikulttuuri, jota vastaan Jeeus nousi ja jonka Jeesus mitätöi. 

Uskonto on aina taistelua auktoriteetin vallasta, ihmiskuvasta ja alistuvista alamaisista. Alistumisen autuuden kuvauksista.

Jeesuksen kapinallisuuskin käännetään uskonnollisessa kuvastossa alistumiseksi, kuin Jeesuksen päämääränä olisi ollut kuolema.


Paavali keksi ihan itse kuulematta koskaan itse Jeesusta soveltaa juutalaisia uhrioppeja jotka neutralisoivat Jeesuksen opetukset.

Jokaisen toimittajan tulisi käydä pari kurssia uskomattoman sekavaa kirkkohistoriaa ja tekstien tulkintahistoriaa eksegetiikasta, ennen kuin pöyhkeästi puhuu kristitystä kulttuurista ja kirkon asemasta.

Jos avaat virsikirjan, niin keskeinen teema on alistuminen.

Ja seinällä roikkuu eloton, kidutettu kapinallinen - varoituksena muille kapinallisille.

Paavalihan julisti aivan avoimesti, että hän ei välitä Jeesuksen elämästä ja puheista vaan siitä, että hänestä voi puhua uskonnollisen uhrikulttuurin parhaimpana tehokeinona ja välineenä. Suurimpana uhrina, jonka uhriverta kristityn täytyisi juoda ratkaisuna kaikelle mielenrauhaa häiritsevälle ajattelulle.

Jeesus itse kumosi uhrikulttuurin turhana ja silti kirkko jaksaa opettaa kuinka tärkeää oli Jeesuksen uhraaminen Jumalalle.

Mielenkiintoisinta uskontohistoriassa on se, että vanhimman evankeliumin eli Markuksen kirjoituksen alkuperäinen loppu puuttuu. Se on hävitetty ja korvattu ylösnousemuskuvaelmalla.
 
Jeesukseen liimattiin valtava määrä myyttejä mm verihurmeisesta Mithra-kultista, joten Jeesuksesta tuli roomalaisten marttyyrien uudelleenbrändätty Mithra-sankari uudella nimellä.

Mithra-kultin tärkein piirre oli alistuminen ja kuoleman puhdistava ja ekstaatinen kultti mm sotilaille.

Kastajakristittyjen uhrioppi syntyi Rooman katakombeissa, joissa jossa Mithra-kulttipaikoilla ekstaattiset marttyyri-kristityt palvoivat marttyyrien luita ja pitivät kokoontumisissaan veristä uhrautumista Rooman Colosseumilla parhaimpana ja nopeimpana keinona päästä Jumalan luo .


Joulunahan meillä juhlitaan "jeesusvauvaa", joka odottaa päästä ristille vuotamaan verta. Kaunista.





- Taloussanomat





Vain maan tapa, ei hätää...


 

 

lauantaina, tammikuuta 29, 2011

Egyptin tilanne hyvällä Twitter-sivulla

Egyptin tilanteen hyvä koostesivu ajantasalla in real time:



Kansannousu eliitin korruptiota vastaan.
Tämä mellakka ei ole kaaosta vaan järjestystä.


Live News video stream:




Women of Egypt pictures



Lisää ajantasalla pysyviä twitter-sivuja
  @Amiralx @SultanAlQassemi @beleidy 

Voiman vinkit:


Seuraa ainakin seuraavia Twitter-kirjoittajia
Touringa.com-sivuston perustaja Amr El Beleidy
The National -lehden kolumnisti Sultan Sooud Al Qassemi
Toimittaja Amira Salah-Ahmed
CNN:n toimittaja Ben Wedeman
Aktivisti Alaa Abd El Fattah
Al Jazeera English, kirjeenvaihtaja Ayman Mohyeldin
Tutkija Shereef Abbas
Google Translate auttaa arabiankielisten viestin seuraamisessa



News Page - Uutispäivitykset

mini-artikkelit & mielenosoitukset:


http://nyti.ms/Egyptchainsivu egyp



Real Time updater
Nopea käännossivu egyptiläisten viestivirrasta

http://hashlr.com/egypt



Women of Egypt in action Picture Gallery



Milloin Suomessa maan tapaa, salaliittoja, 
salaisia valmisteluja ja vastuuttomia poliitikkoja vastaan?

Vaalirahoitusselvitys oli vasta alkua - vai säikkyivätkö toimittajat?

Kaikki arkistot, kaikki oikeudenkäynnit, kaikki lausunnot, kaikki tuktkimukset, kaikki asiakirjat on julistettava avoimiksi. 


ja tietysti #egypt nopea yleinen tiedotuskaaos 2011 globaalin tiedonvälityksen Twitterissä

  Some rules

torstaina, tammikuuta 27, 2011

Winter's bone - elokuva



-elokuva on hyvä draamaelokuva. Mutta ei niin hyvä, kuin siitä nouseva hype-markkinointi koettaa uskotella.

Kun 15-minuutin lyhytelokuvaksi kelpaava hyvä käskirjoitus venytetään 100-minuuttiseksi, voi pää nuokahtaa muutaman kerran.

Elokuvassa on lisäksi suomalaisen elokuvan perisynti: alkuasetelma ei muutu lainkaan koko elokuvan aikana. Mainonnassa tuotettu mystinen fiilis kääntyy ärtymykseksi kun elokuva onkin "vain" arkipäivän draamaa. Keskushenkilön identiteetin kasvukin lupailee alussa syvällistä ja arvaamatonta prosessia mutta mitään prosessia ei oikeastaan kuvaelmassa ole.

Hyvä kuvaelma silti, heimoklaanin muotti yksilön roolille. Angstia ja tummaa yhteisödynamiikkaa mutta ei vihjailusta huolimatta merkittävää kafkamaista seikkailua mielen tai identiteetin dynaamiseen ja häilyvään prosessiin. Ei treffielokuva.

  * Elokuva-arvio kritiikki elokuvakritiikki arvostelu analyysi

keskiviikkona, tammikuuta 26, 2011

Afganistanin sotilaskoulu

PS Huomatkaa festivaalidokumentti

DOCPOINT 2011
WAR AND LOVE IN KABUL - Pe

- politiikan syvin tarkoitus on luottamuksen lisääminen,
yleinen hyvä, ei eliitin salaisen politiikan toteuttaminen;
moralismi on salakavalinta politiikkaa,
se väittää perustelujen olevan olemassa ilman perusteluja


 Ulkopoliittinen vaalikone - sotaa vai ei
www.vaalikone2011.fi

"Osallistumalla kansainvälisiin operaatioihin saamme konkreettista oppia siitä, miten asevoimia käytetään.

Sota on hyödyllistä.
Suomen YYA-sopimus Naton kanssa. Perinteisellä nöyryydellä ja keskustelun kieltämisellä.

Emmekö tiedä jo historiasta, mitä seuraa, kun totellaan turhautuneita kenraaleja,
joista on kauheaa, että armeija on toimettomana?

Sota on asennekysymys. Tahtotila. Kuten rauhakin.

"Puolustusministeriön viestintäpäällikkö Jyrki Iivosen mukaan on lukemattomia syitä pysyä siellä."

::

No, the U.S. Didn’t Just ‘Discover’ a $1T Afghan Motherlode.
One retired senior U.S official is calling the government’s mineral announcement “pretty silly,” Politico is reporting. “When I was living in Kabul in the early 1970s the [U.S. government], the Russians, the World Bank, the U.N. and others were all highly focused on the wide range of Afghan mineral deposits. Cheap ways of moving the ore to ocean ports has always been the limiting factor.”



Lukiossa ja yläasteella historiaa opetetaan oudolla tavalla: sotien kylmän taloudellisia  perusteita ei tuoda selvästi esille. ISAF esitetään ritariorganisaationa, koulutuspolitiikkana. Taitavia sotilaita.
"Afghan and Western officials are anxious for more companies to bid for Hajigak and other deposits to prevent China from gaining control over Afghanistan’s natural resources through bids subsidised heavily by Beijing.  "
Times
Afghanistan: Britain is stuck with a war it can't afford and can't win.  Some conflicts have a happy ending, writes Mary Riddell. Afghanistan is not one of them.


Harva tietää Vietnamin sodan syytä mutta sekin on sama luonnonvarasyy. Maailman suurimpia öljyesiintymiä uinuu Vietnamin rannikolla.





Brecht, Äiti Peloton ja hänen lapsensa

– Wikipedia

 

sunnuntaina, tammikuuta 23, 2011

Politiikka - kiistämisen valtaa, tiedettä vai ideologista demokratiaa?





Demokratian ensimmäinen päämäärä on luottamus
eikä kapitalismi.

Kapitalismi mahdollistuu luottamuksen jälkeen - kun vihaa/sotaa ei tarvita riittävän tasa-arvotilan jälkeen, nousee näyttämölle halu.


Taloudellinen toimintasysteemi on ideologinen valintaprosessi ja valittu päämäärä ihmiskuvan arvolauselmin. Ei ns tieteellinen totuus tai pre-validiteetti. 



Ideologia ei ole tiedettä vaan arvolauselmien liittouma.

Talouseliitin lobbaama "Talous" ei ole tiedettä.

Talous ei ole ideologia, sitä yläkäsitteenä määrittävä

      - vaan ideologia on taloutta määrittävä.
 


Oikeistolainen suuryhtiöpolitiikka on EU:n ideologia, jota meille myydään "globalisaationa" ja "yhteistyönä".

Politiikka ei ole tiedettä.

Ihmisten päämäärävalinta ei ole tiedettä vaan arvokeskustelua eli politiikkaa. Primääristen ja sekundaaristen asioiden erottelua.

Tämä olisi jo hiton tärkeä ymmärtää ennen vaaleja - kokoomuksen jargonpuheen painaessa päälle. Talous ei ole ikinä vain looginen asiakysymys vaan seuraamus ideologisia ratkaisuja. Kun teollisuuden ja omaisuusveron verotaakkaa kevennetään, työtätekevän yksilön taakkaa kasvatetaan. Yksilöstä tulee suuryhtiöiden palvelija suuryhtiöiden ehdoilla.

Oikeistolainen puhe "työnteon tärkeydestä" ja  "ensisijaisuudesta" veroprogression ideologisessa alasajossa on esimerkki uskomattoman röyhkeästä poliittisesta painotuksesta puhuttaessa tosiasiassa varakkaiden verohelpotuksista. Ja nämä varakkaat eivät tee töitä siinä mielessä missä tavallinen kansalainen hikoilee pysyäkseen pinnalla ja ruokkiakseen lapsensa ahtaassa asunnossa.

Talous on vain moottori ihmisten hyvinvoinnille, se ei saa olla päämäärä.
Eliitin hyvinvointi ja pankkien voittomarginaalit eivät ole demokratian tärkein asia. Nythän olemme tilanteessa, jossa poliitikot ovat luovuttaneet suurimman taloudellisen kehysvallan konkurssin tehneille pankeille. Veronmaksajien rahat siirrettiin yksinkertaisesti pankeille "pelastusoperaatiossa". Valtioita ei pelastettu vaan vain epärehellisiä keinottelun paratiiseja, pankkeja. Moraalittomuus palkittiin. Rahan valtaa korostetaan ideologian yli.

Yhteiskuntia on syyllistetty pörssi-ideologian luomasta sala-liitosta. Pankit puhuvat syy-seuraussuhde kapitalismista mutta ottivat sosialistisesti yhteiskunnan reaalisten veronmaksajien rahat.

Tasa-arvo ja minimihyvinvointi ovat luottamuksen tärkeimpiä kulmakiviä niin että jokainen ihminen nähdään potentiaalisena toimijana, johtajana ja tasa-arvoisena ihmisenä.

Johtajien 50-kertaiset palkat ovat rasistisen systeemin sisäänajoa. Täysin ansiotonta tuloa, aateliskulttuurin sispäpiiripolitiikkaa ja sen pönkittämistä valheilla. Mitään vastuun syy-seuraussuhteita ei johtajien toiminnassa nähdä: katastrofitkin palkitaan muhkeilla rahoilla ja optioilla: sisäpiirin aatelinen saa tuudittautua turvallisuuden tunteeseen. Yhteiskunnat vastaavat seuraamuksista, eivät pörssisysteemin pönkittäjät. 

Systeemi hirttää kiinni jos statussysteemistä tulee julmuuden teatteria ja fasistista henkiinjäämistaistelua, rotuerottelua ihan minkä syyn varjolla tahansa; mm varallisuus, kyvykkyys, nepotismi, suomenruotsalaisuus tms.

Jos rasistinen erottelu estää mm poliittisen statuksen saavuttamisen, olemme taas lähellä sisällissotaa ja suojelukuntien kirvesteloituksia (40% Tampereen teloituksista olivat köyhien hitaita hirttämisiä  tai kirvesteloituksia suomenruotsalaisten varakkaiden upseerien käskystä - sisällissodan alku oli ihmisten nälkäkuolemissa ja palkkojen maksamattomuudessa)

Kreikan demokratiassa tärkein piirre oli se, että valtaa pitävät valitsijamiehet valittiin arvalla.
Jokainen kansalainen oli vuorollaan poliitikko. Virkamiehet valittiin vaaleilla ja joutuivat perustelemaan tekemisiään.

Ja olivat henkilökohtaisesti vastuussa , jos valehtelivat. Nythän poliitikko ei kanna mitään henkilökohtaista vastuuta, ei varsinkaan Suomessa, jossa ovat pitkäikäisimmät poliitikot ja virkamiehet Kekkosen luomassa virkamiestaivaassa.

Kätketty valta on kovinta valtaa.


II

Ideologia on Kataisen valtakunnassa kirosana ja varsinkin oman ideologian tunnustaminen on nykyään moukkamaisinta mitä voi tehdä.

Kataisen ideologian ohjenuorana onkin, että johtava ideologia ei voi tunnustaa mitään ideologiaa omassa politiikassaan, "asiallisuuden perikuvana" se voi vain halveksia vastavoimia ideologioina ja siten se pysyy johtavana ideologiana tarvitsematta ideologista perustelua ja vaihtoehtoja. Ja voi puhua olevansa vain rationaliteettien edustaja. Aivan kuten Stalin teki tieteellisen sosialismin kanssa.

Tiedon ja päämäärien sekoittaminen sekä vaihtoehtojen leimaaminen ideologiaksi on oikeistolaisen hallituksen tärkein kikka eduskunnan hallitsemiseksi. (Lipponen hioi Ahon huomaamattoman välttämättömyyden ja "epäideologisen asiallisuuden" eetospolitiikkaa ja Katainen käyttää sitä nyt huoletta)

Tieto ei korvaa emotionaalisesti motivoitua tahtoa ja eettisesti vertailtavaa näkemystä, asetelmallista imaginaatiota.

Tieto ei anna arvoa tasa-arvolle, ihminen voi antaa.

Nyt hyllyn päälle korotettu "rationalismin" filosofi Platon ei nähnyt mitään arvoa tasa-arvolla tai demokratialla.

Hän uskoi Kataisen tavoin mahdollisuuksien kieltämiseen ja eliitin ylimieliseen kontrolliin systeemin pelastuksena.

Tieto on aina subjektiivisesti asenteellista, ei ole olemassa arvovapaata tietoa. Ihminen on ihminen subjektiivisuuden takia.

Ilman  arvovaihtoehtojen avointa demokratiaa yhteisö hahmotetaan vain yhteiskuntaluokkien järjestelmänä, statuskilpailuna. Kontrolloitavana hierarkiana.

Sokrateen dekonstruktiivisen (tottumuksista purkavan) ajattelun vallankumouksen kärki oli suunnattu nimenomaan purkamaan yhteiskuntaluokkajärjestystä yksilön arvovalinnan tieltä ja sekä hierarkisen systeemin tärkeintä ylläpitäjää, muuttumattomien uskomusten uskontoa ja nationalismia.

Demokratia oli sen ajan Ateenassa taantunut sotapolitiikkaan ja koko yhteiskunta oli sidottu nationalistiseen kiihkoon, hyvin jähmeisiin ja jyrkkiin kansalaisrooleihin.

Platonin viha, oikeastaan inho ja voimattomuuden tunne hänen pelkojaan heijastavaa demokratian mielikuvaa kohtaan johtui opettajansa Sokrateen kuolemasta demokraattisen äänestyssysteemin teloittamana. Sen hetken yhteiskunnan sotahullu, päättävä eduskunta ei sietänyt Sokrateen ajasta vapaita henkisiä ja subjektiivisia arvoja korostavaa opetusta eli kapinaa sotilaskulttuurissa.

Kaukaa ei tarvitse etsiä vertailukohtaa.
Samalla tavalla Jäätteenmäkikin teloitettiin, kun tämä paljasti entisen pääministerin sooloilut,  salaiset sopimukset sotapresidentin kanssa Atlantin tuolla puolen.


Asenne ei korvaannu ikinä pelkällä tiedolla niin kuin Platon luuli - ja kuten Katainen luulee annostellusta ja vääristellystä tiedosta, jota kansalle tulee ripotella kuin Hannun ja Kertun eteen porvarien piparitaloon.

Miään poliittista tietoa ei voi esittää neutraalina.

Tieto ei riitä arvopäämäärien korvaamiseen. Eettinen ajattelu ei kuitenkaan synny ilman vapautta ja väittelyä, sokraattista elämänasennetta.

Ihminen on aina ideologinen olento, tulkitseva, emotionaalisesti rajaava, päämäärien ja samaistumistarpeiden mukaisen viiteryhmänsä mukaan tulkitseva. Jopa Platon ja Katainen.

Muutos tapahtuu vain sokraattisesti, subjektien demokratiassa, jossa päämääristä puhuttaisiin avoimesti eikä ainoina vaihtoehtoina tai epäideologisena "tietona".










 
- kun oikeistolaiset lainaavat tai selittävät poliittisia filosofeja korostaakseen ideologioiden turhamaisuutta, on jälki yleensä karmeaa

*Sosiaalidemokraatit vaalipuheet Suomen Pankki Pääministeri, Keskusta Kokoomus Perussuomalaiset Verotus veropolitiikka 2011 lamapääpuolueet vaalitilaisuus puoluetuki vaaligallup pääomaverotus epäpoliittinen

perjantaina, tammikuuta 21, 2011

Vanhasen esteetön suojeluoperaatio


PS Perjantaina FST Ebbe
 Tämän illan huippudokumentti. Ällistyttävämpi kuin mikään perusfiktiojännäri - mitä varjoja poliitikkojen liepeissä liikkuukaan

Dok: Ebbe - the movie

Ns. Ebbe Carlsson -jupakka ravisutti Ruotsia 1980-luvun lopulla ja johti yhden ministerin ja usean poliisipäällikön eroamiseen. Mutta kuka tämä Ebbe oikein oli ja kuinka hän pääsi niin pitkälle?


Professori Jyrki Virolainen kirjoittaa auki tuoreimman poliittisen korjausoperaation, joka on kuin ihanalta Kekkos-vuosisadalta. Hesari puskee korjausliikettä  syyteharkintaan vaikuttaakseen.
Paheksunta on hyvin tehokas porvarillinen halveksunnan korviketoiminta. Perusteluilla ei ole väliä eikä Vanhasen teoilla mutta statukseen vetoaminen korvaa helposti kaiken muun logiikan  kuin lestadiolaisten suljetuilla pyhien käräjillä.

Poliitikoiden syyttäminen ja esteellisyyden osoittaminen on ollut Suomessa jo itsessään lähes rikos. Suomalainen valta ja korruptio perustuu koskemattomuuteen ja itsestäänselvyyksiin. Valtaa ei saisi kontrolloida ja asettaa julkisille säädöksille alttiiksi. Vain hyvä veli -sopimukset ovat päteviä.
Media vaikeni ministereiden juopottelusta 80-vuotta ja vieläkin on aika ajoin hukassa vastuun käsite.
Poliitikot ovat huutaneet kansalaisten korvat umpeen asioiden valmistelurauhasta ja nyt oikeusjärjestelmän rauhasta tutkia on kuin märkää riisipaperia keskustalaisen päätoimittajan mammuttilehdessä.

Presidentti Tarja Halosella on iso rooli koskemattomuuden eetoksen symbolisella ylläpitämisellä.
Hän ei päästä tutkijoita Urho Kekkosen eikä Mauno Koiviston (lama-ajan laittomiin pankkien vastuusta vapauttamisten) arkistoon. Johtajien häikäilemättömyys on julkinen salaisuus. Suomessa on tahoja, jotka vahvasti pitävät kiinni aatelisesta valtiomuodosta: kansalaiset ovat johtajien palvelijoita eivätkä johtajat demokraattisesti ja avoimesti kansalaisten palveluksessa.

Valta Suomessa ei ole raskasta sillä valta merkitsee vastuusta vapauttamista. Jos pomo erotetaan, pomo saa muhkeat rahalliset korvaukset petollisuudesta ja valheista - kunhan pysyy hiljaa.
Sotatuomareiden arkistokin pysyy historiassa kiinni, koska eihän päättäjä voi olla vastuussa tekemisistään kun historian lehti kääntyy?

 Avoimuus olisi demokratian ehto mutta meillä salaisuus on vallan sinetti. Monessa asiassa ja asenteessa.



Sota on kivaa - armeijan värväyskampanja 11-vuotiaille Suomessa
kts uutislähetys MTV3
17.1. http://www.katsomo.fi/?treeId=101



"Tänään ilmestyy Ilta-Sanomien monipuolinen Marski-lehti. Marsalkka C. G. Mannerheimin kuolemasta tulee ensi viikolla kuluneeksi  tasan 60 vuotta. Mannerheim kuoli 28. tammikuuta 1951.
Mannerheimin vaikutus itsenäisen Suomen historiaan on poikkeuksellisen suuri, mutta 84-sivuisessa lehdessä ei tyydytä vain kertaamaan Mannerheimin vaiheita tsaarin upseerista ylipäälliköksi ja presidentiksi.

Ilta-Sanomat etsi hänet kohdanneita suomalaisia – lehdestä voi lukea heidän mainiot tarinansa ja muistonsa marsalkasta. Otavan entinen pääjohtaja Heikki A. Reenpää esimerkiksi kertoo, kuinka hän toimi Mannerheimin autokuskina ja esittäytyi Kukkoseksi, ja näyttelijä Kyllikki Forsell paljastaa, miten ratsasti salaa Mannerheimin hevosella. - Marski-lehti jatkaa Ilta-Sanomien arvostettujen historialehtien sarjaa, päätoimittaja Ulla Appelsin sanoo. "

Ohjaaja: Armando Iannucci
  • In the Loop

 





Eriksson:

  • "Uhkailun, nöyryyttämisen ja mitätöinnin käyttö johtamisen filosofiana liittyy hierarkkisiin organisaatioihin, joissa johtajilla on lähes rajattomat ja kontrolloimattomat mahdollisuudet käyttää saamaansa arvovaltaa, sanoo professori Marja Eriksson Suomen Akatemian Valta Suomessa –tutkimusohjelmasta” - sydan.fi

keskiviikkona, tammikuuta 19, 2011

Guggenheimin hämähäkki - taidepörssin temppeliprojekti

Jos Guggenheim-säätiö itse haluaa päättää minne menee ja mitä tekee, niin miksi he sotkeutuvat oudon pienen maan kulttuuripolitiikkaan - imevät rahaa poliittisilta klikeiltä operaatioonsa - ja rahoittavat tätä taidekauppiaiden pörssille tärkeää temppeliprojektia vielä lisäksi suomalaisilla veronmaksajillakin?

    Guggenheim-säätiöllä olisi helposti varaa olla itsenäinen ja kohdemaan poliittisesta suhmuroinnista vapaa valintaprosessissaan mutta eipä nyt ole sitä valittu toimintavaksi.

G ei sijoita lainkaan selvitysprosessiin, mikä kertoo täydellisestä sitoutumattomuudesta.

Venäläiset miljonäärituristit ovat nähtävästi se ensimmäinen taustamotivaatio operaatiolle, jossa Guggenheim lypsää suomalaisilta selvitysrahaa ja tilannetietoa Helsinkiin sitoutumatta. Hype ja rahankeruu näyttää olevan operaation nimi. 

*PS HS-raadissakin löytyi jo kritiikkiä:
"
Guggenheim on brändi, ja brändi on kaupan eikä taiteen käsite, sanoo elokuvatutkija Antti Alanen.
"Guggenheim-nimeä ei taidepiireissä pidetä itsestään selvänä laadun takeena. Sitä on kutsuttu myös museomaailman McDonaldsiksi".
Guggenheimin nerokas bisnesmalli saa kansakunnat kilpailemaan kritiikittömästi museoketjun toimipaikoista, mutta "McGuggenheimilaisuus" voi johtaa myös koko G-brändin vesittymiseen tai taiteen äärikaupalistumiseen, epäilee päätoimittaja Saila-Mari Kohtala." http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/HS-raati+Guggenheimin+torjuminen+olisi+mielipuolista/1135263196749







Saada?
Saa laittaa 200 miljoonaa Guggenheimin brändiin.


Guggenhaim-intoa keskusteluohjelmassa - rahaa palamaan iloisesti, tärkeintä on brändi...
Kuuntele Pyöreä pöytä: Kyllä Guggenheimille, kavereille ja avoimelle pankkituelle - Areena
Väittelijöinä Rakel Liekki, Mika Pantzar ja Ruben "Pressiklubi" Stiller. Puheenjohtajana Pauli Aalto-Setälä. /Pyöreä pöytä 19.1.2011 audio

On Tuesday the city of Helsinki is announcing that it has commissioned the Solomon R. Guggenheim Foundation to undertake a feasibility study to examine the possibility of building a new Guggenheim Museum in Finland. Helsinki, with help from the Finnish Cultural Foundation and the Swedish Cultural Foundation in Finland, is paying the Guggenheim Foundation $2.5 million for its part in the project.


 




* New Guggenheim Modern art museum Finland Finnish project Money from Finnish state funds. Funding Raising Planning, arts contemporary eperiental nature artists political issue

maanantaina, tammikuuta 17, 2011

Suomalaisen elokuvan tila

 
 
Janne Kuusi kirjoittaa suomalaisen elokuvakulttuurin tilasta. Näyttää siltä, että merkonomit ja opetusministeriön poliittiset avustajat luotsaavat sooloillen elokuvakulttuuria - jota voi oikeasaan kutsua enää vain vihdekulttuuriksi.

Tuotantoihanteena ovat mahdollisimman suuret tuotannot, joissa on mahdollisimman kuuluisat näyttelijät ja käsikirjoitus sivuseikka. Mitä tästä kaavasta seuraa? Tästä seuraa suomalaisia elokuvia.

Ovatko suomalaiset elokuvat eurooppalaisia?

Ainakaan suomalaiset elokuvat eivät kelpaa Euroopassa elokuvateattereihin ja suurille elokuvafestivaaleille kuin vain massiivisella tuella ja painostuksella. Onko muita keinoja olla enää suomalainen "kulttuurielokuva" kuin siirappimaisella nostalgialla tai olla jonkin aikaisemman kulttuurihenkilön etäinen sukulainen?

Poliittisesti elokuvantekijät ovat karkoitettuja tai kuohittuja, sillä yhteiskuntapoliittisesti ajankohtaisen elokuvan tekeminen on suuri tabu. Seksiä saa roiskia valkokankaalle "seikkailuina" ja angstikomedioina, mutta kunhan vain elokuva ei haasta katsojan tulkintaa nyky-Suomesta ja poliitikkojen alasajamasta entisestä hyvinvointiyhteiskunnasta.

Jos katsomme eurooppalaisen elokuvan juuria 50-60-luvun Ranskaan ja Italiaan, aito elokuva tulisi olla vallankumouksellista ja haastavaa, ei vapisten katsojaa viihdyttävää tirkistelyviihdettä.

Elokuvakulttuurin ehtona tulisi olla kyky käsittää selkeästi sisältö ja sanoma tärkeämmäksi kuin elokuvan muoto ja sen pönöttävä "elokuvamaisuus". Näyttävään elokuvamaisuuteen saadaan kyllä tehokkaasti käytettyä kaikki rahat ja  sisältökysymykset samalla ohitettua bulkkikäsikirjoituksilla. Tuotantoprosessi on tuotantokulttuurin ytimessä, ei kerronnallinen pohdinta ja henkilöhahmojen prosessi.

Tuottajan rooli on myös Suomessa valtavan suuri. Tuottajat toimivat myös käsikirjoittajina joten he eivät toimi taiteilijoiden tukena vaan vastustajina.  Tuottajien täytyisi tuntea roolinsa tuotannon mahdollistajana eikä taiteilijana kilpailla taiteilioiden kanssa. EU-tukiprosessissa sentään annetaan painoa käsikirjoittajalle ja tuottaja ei saa puuttua käsikirjoitukseen tuen jälkeen ilman käsikirjoittajan suostumusta.  Käsikirjoittajat ovat tällä hetkellä vain materiaalin tuottajia tuottajien näkemysten ja mielenmuutosten tarpeeseen. Suomielokuvat ovat nyt kuin ylipaistettuja ja lisäaineilla turvotettuja McDonalds -annoksia.

Käsikirjoittajat eivät saa laajaa riippumatonta tukea eikä heille ole ideapaja-tyyppistä kehittelyapua tarjolla, vaikka Suomessa on paljon akateemisesti sivistyneitä elokuvakulttuurin asiantuntijoita.

Elokuvan muoto ja "standardinmukainen" vertailtavuus toisiin jopa vain suomalaisiin elokuviin on nyt tärkeämpää kuin ainutlaatuinen matka ja kokemus. Elokuva tulisi olla vain ilmaisun väline eikä muotona itsetarkoitus, yhden mielikuvan helposti markkinoitava ja nopeasti vilkaistu kulutusmakeinen.

Tekemisen ilo ei ole ilmaisun syvyyttä. Jos ei ole taiteellista näkökulmaa ja filosofista asetelmaa, tuloksena on vain läjä konventioita ja klisepaakkuja. Elokuvan erilaisia ilmaisukeinoja ja -tyylejä olisi huikea määräkäytettävissä verrattuna muihin taiteen  muotoihin mutta amerikkalaisen tuotantokulttuurin ja tuottajien muokkaamat kapeat "säännöt" luetaan tässä maassa dramaturgiaksi.

Jos mielikuvana leikitään, jos tanskalaisten menestynyttä ja lähes eksistentialistista Submarino-elokuvan käsikirjoitusta olisi tarjottu poliittisen opetusministeriön poliittisesti valvotulle elokuvasäätiölle, niin kuinka olisi käynyt? Kannattaa katsoa Vinterberg:in Submarino DVD:ltä, minkälainen pohjoismainen elokuva on kovaa valuuttaa Euroopassa.


A Digital Niche for Indie Film

" So many independent films, so few ways to see them. Now an investment arm of Comcast, the cable giant, and New Enterprise Associates, a venture capital firm with a broad technology portfolio, are placing a bet on the digital future of indies. "







Suomalainen Hollywood-seikkailu sopimuksen perässä 
Kirjan muuttuminen Hollywood-elokuvaksi on erittäin pitkä prosessi, ja option myyminen on tällä pitkällä tiellä ensimmäinen ja välttämätön askel”, Mike Pohjola kertoo Ihmisen poika -sopimuksesta.

”On erittäin poikkeuksellista, että suomalainen romaani herättää kiinnostuksen kansainvälisen elokuvateollisuuden piirissä – puhumattakaan siitä että optiosopimus tehdään jo ennen suomalaisen kirjan ilmestymistä", Gummeruksen kotimaisen kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkö Mikko Aarne toteaa.



kts myös







 * Elokuvat 2011, uutuuselokuvat produktio tuotanto käsikirjoittaja tuotantosuunnitelma käsikirjoitus ohjaus tuottaja ohjaaja synopsis treatment tuotantokäsittely tuotantoneuvoja yle tukipäätökset dramaturgia amerikkalainen tuottajakeskeinen toiminta dramaturgi.

sunnuntaina, tammikuuta 16, 2011

lauantaina, tammikuuta 15, 2011

Kuuntele nyt livenä nuorten filosofiatapahtumaa

Kuuntele livenä nuorten filosofiatapahtumaa:



::


YLE:n Kuunnelmakilpailu on vielä käynnissä.


Kuuntele psykoeksistentiaalinen draamakuunnelmani 10 min - jännitystä ja huumoria:

http://kohtaus.yle.fi/kuunnelmakilpailu-2010/jannityskuunnelmat/luottamuksen-rajoilla

ja ehkä äänestä sitä...

::

eksistentiaalinen subjekti on aina toiselle objekti; vaativa katse, nimike on status, status on aina odotus


:HS.fi

perjantaina, tammikuuta 14, 2011

Itä-Saksasta kopioitu tuotantomalli - YLE keskittää valtaa ja rajaa kulttuuria

* Päivitetty ii
  "Yle keskittää kaikkien ohjelmien tilaukset kuudelle yleläiselle tuottajalle 
Yleisradio uudistaa omatuotantoisen ja ulkoa hankittavan ohjelmiston tilaamisen ja keskittää tilausten tekemisen kuudelle henkilölle. He vastaavat ohjelmien tilaamisesta kaikkiin välineisiin eli televisioon, radioon ja verkkoon." - HS.fi 

YLE seuraa nyt elokuvasäätiön tietä poliittisen tahon eli opetusministeriön kontrolloimana tuottajana - itä-Saksalta kopioidun poliittisen valistus- ja kontrollikulttuurimallin tietä kuljetaan.

Fiktiivisessä mediassa on jo pitkään ollut ideologista kontrollia. Tarinoissa halutaan oikeistolaisen sankarin selviämistarinoita tai passivoivaa turvaviihdettä eikä katsojan todellisuustajua ja moraalia saa missään tapauksessa kyseenalaistaa ja haastaa dekonstruktiivisesti tai "eksistentiaalisesti".

Moduulidramaturgiaa ja kuluttajaviihdettä - muodoltaan standardisoitu tuote, jonka katsoja tietää jo etukäteen nautintoyksiköksi, kuin valittuna makeisena tulee nautimaan ilman hämmennyksen vaaraa. Moduuli-/tuoteajattelu pätee myös roolihahmojen arvattavuuteen, suomalaisten elokuvien nostalgiapainotteisuuteen ja yksiulotteisuuteen.


Kun eletään jo aikaa, jossa eksynyt vasemmisto on itse jo uskonut oikeiston propagandakuvan vasemmistosta niin unohdetaan että humanistinen kulttuurinäkemys nojautuu historian prosessikäsitykseen ja ihmisen yhteisöllis-sosiaaliseen olemukseen; Näkemys muuttaa todellisuutta, yksilö purkaa ja rakentaa yhteistä todellisuutta, todellisuuden perimmäinen olemus ei ole totuuksien uskominen ja alistuminen institutionaalisille harhoille hierarkiasta.

Taiteen tulisi hämmentää, ravistella, eksyä, yllättää, osoittaa muodon vankila, olosuhteiden paine ja systeemin ennakkoehdot, paljastaa roolivankilat ilman muutoksen mahdollisuutta. Taiteen ei tule vahvistaa vaan murtautua ja muuttaa, löytää ja mixata ihmisen alati ahnaalle tajunnan kehittämistarpeelle.

Tiedostaminen on muuttumista.

Kuinka ihminen on olosuhteiden ja sosiaalisten paineiden keskellä jatkuvassa muutoksen tilassa.

Mikään ei ole ennaltamäärättyä kuten kapitalistinen oikeistoideologia tahtoo osoittaa ihmisen maailmankuvaksi. Siksi oikeistolainen kulttuurieetos nojautuu uskontokuvastoon "vääjäämättömästä elämäntarkoituksesta" korkeamman ja ikiaikaisen johdatuksessa sillä uskontoinstituutio eli kirkko on muuttumattomuuden arkkityyppien arsenaali.



Suomalaisissa elokuvissa amerikkalaisten tyyliin porvarilliset ydinmallit ovat ratkaisuja roolinhallinnan ja omakuvan ongelmiin.

Asetelma on yksinkertainen: on porvarillista selkeyttä ja statusasemaa uhkaavia (ulkoisia) tekijöitä ja ne on vain kumottava sekä osoitettava naurettaviksi.

Oikeistolaisen kuluttajaviihteen perusidea on yksinkertainen: Porvarillinen status on palautettava ja kaikki, mikä uhkaa porvarillista roolia, on tehtävä naurettavaksi. Roolien uudelleen ajattelu ja muutos ilman materialistisista ratkaisua on pahinta mitä viihdedraamassa voi nykyään tehdä oikeistolaisten tuottajien silmissä.

Esimerkiksi "oikeanlaista" seksuaalisuuden hyötyä esitetään vain henkilöhahmon statuksen nostamista tuottavana aktina.

Kulutamme turva-ajatuksia ja turvallisia rooleja brändidraamoissa. Muoto on tärkeintä, draaman amerikkalaisesta kaavasta on tehty tuote, jotta katsoaja voi olla varma, että saa annoksen tunteita, joita lähtee katsomaan.

Tämän ideologian takia köyhätkin äänestävät oikeistolaisia solidarisuuden purkajia, superrikkaiden kokoomusta. Kaikki haluavat samaistua voittajiin ja menestyjiin kun luodaan mielikuvia ihailun tarpeesta ja magiasta. Luusereita on vihattava. Luusereiden on hävettävä ja kansa on satava uskomaan, että ei ole humanistisia ja vasemmistolaisia ratkaisuja jakamisesta ja ihmisarvosta.


Mielenkiintoinen  tuore esimerkki on mm. "Napapiirin sankarit".

Siinä parisuhteen ongelma ja ratkaisu on materiaalinen ja loppukohtaus on suoraan Gigantin mainoksesta. Katsojat eivät ymmärrä lainkaan tämän elokuvan ideologisia latauksia. Se kytkeytyy suoraan kokoomuksen "vastakkainasettelujen aika on ohi".

Ongelmat ovat materiaalisia, ratkaisut ovat materiaalisia - ahneus ja kateus olkoon kanssamme.

Mikään ei tässä "realistisessa" mallissa ole muka ideologista ja solidaarista, ihmisten täytyy vain tavoitella, haalia ja ihailla kaikkea statusta tuottavaa.

Napapiiri ei ole edes pahin esimerkki piiloideologisesta hegemoniasta. Useimmat uudet suomalaiset elokuvat ovat  porvarillisuuden puolustustarinoita, joissa uhka on porvarillisuutta, statusjärjestystä sekä "tavallisuutta" uhkaavat erilaiset hahmot ja ajatusmuodot.



  * Elokuva, Politiikka, vasemmisto, Kokoomus, Elokuvakulttuuri, oikeistolainen, Draama, Eurooppalaisuus, Eurooppa, Taide, YLE, Ohjelmistoneuvosto, Kulttuuri, eliitti rakennemuutos tuotantopäätökset tuotantotuki tahoitus tuotantotalo tuottajat.


keskiviikkona, tammikuuta 12, 2011

Maailman uskontotilastot 2011 ja uskonnonopetuksen tila

 
Maailman uskontotilastot 2011



Tilastot kertovat rituaaliryhmien jäsenyyksistä, eivät jäseniensa uskomuksista. Kiinassa ja Japanissa ym voit kuulua hyvinkin kolmeen uskontoryhmään yhtä aikaa hyväksytysti.

Suomi, sivistysvaltio?
 
 Vanhoillisten sivistysmallissa uskonto korvaa yhteiskunnan - sivistymätön massa on herroille mieleen

Kirkko onkin joka vaiheessa vastustanut yleistä sivistystysmallia historian kuluessa. Yleistä oppivelvollisuutta kirkon johto vastusti äänekkäästi, sillä se vähensi kirkon valtaa ja maanomistajien (mm. kirkkoherrojen) halpaa työvoimaa.

Elämmekö sivistysvaltiossa vai valtion perinteiden ohjailemassa ideologisessa systeemissä?

Uskonnonopetus rikkoo lakia.

Opetussuunnitelmien humanistisissa linjauksissa ja periaatteissa sanotaan selvästi ja painokkaasti, että uskonnonopetus ei ole tunnustuksellista mutta silti kouluvirastot palkkaavat veronmaksajien varoilla eri uskontokuntien kapeakatseisia pappeja opettamaan vähemmistöuskontoja mm. naisten alistumisesta miehelle.

Kenellä olisi ylimääräistä rahaa palkata asianajaja ja saada asia oikeuteen saakka?

Evlut kirkkoa edustavat uskonnonopettajatkaan eivät ole homogeeninen ja täysin sivistynyt ammattikunta. Kokemukseni mukaan koko Suomi huomioonottaen puolet harrastaa rankkaa asennekoulutusta vanhoilliseen tyyliin kirkkokristinopista, syntiopista ja ainoasta oikeasta uskonnosta.

Opetusministeriö, opetushallitus eikä Helsingin opetusvirasto valvo lainkaan neutraalia uskonnonopetusta. Kenttä on aivan villi. Heille riittää se, että kirjoituksissa oppilaat osaavat jotakin alkeellista jäsennystä uskontohistoriassa. Mutta onko nuorilla mitään kykyä hahmottaa uskontojen sosiologiasta, hierarkiasta, tekstikritiikistä ja arvopäämääristä oleellisia seikkoja?

 Rehtoreilla on kaiken lisäksi valta kieltää uskonnollisilla perusteilla kouluistaan asiallinen seksuaalivalistus! Vuonna 2011.

Uskonnonopetuksen oppisuunnitelmat ovat kaiken lisäksi luterilaisten ja ortodoksien piispojen yms tahojen määrittelemiä ja rajaamia - kirkkolain ansiosta. Nämä uskonnolliset järjestöt ovat yhä valtionkirkkoja lain takia. Kirkkolain takia nuorilta on myös estetty vapaa eroaminen kirkosta ennen 16 ikävuotta.

Jumalanpilkkalaki on yhä myös laissa mikä ei kuulu demokratiaan: ideologia ei saa omata ykstyishenkilön koskemattomuutta ja lain suojelua kritiikin torjunnassa.

Tämä valta-asetelma ei kuulu sivistysvaltion toimintamalliin.

::


Vaalit ja uskonto.

Soini ja uskonto: http://bit.ly/vauva-soini


Dissaanko uskontoa, kun näen yksilöä koskevan rituaalisen ja eettisen uskonnon mielikuvien vallan vääristyneenä välineenä?

Kun puhun uskonnosta, puhun siitä käyttövälineenä, kun se liittyy politiikkaan eli vallankäyttöön ja toiminnan motivoijana ideologiassa.

Uskontoa voidaan käyttää hyvään tai pahaan, aivan kuten kirvestä voidaan käyttää.

Uskonto on väline, kun se on instituution totuusväline määrittämään ja käskemään jäseniään uskomaan ja toimimaan tietyllä tavalla.

Henkilökohtainen uskonto voi olla suuri hyvän ja eettisen toiminnan apuväline. Voi olla.

Kun moderneina ihmisinä vapaassa maassa nyt puhutaan uskonnosta "ideaalina" kulttuurin osana, elämme sokeudessa: emme näe, kuinka törkeä väline uskonto politiikassa on ollut. Se on ollut tärkein manipulaation ja aivopesun väline.


 - Jeesuksen sanoin uskontokritiikistä, yksilön eettisestä vastuusta ja vastuun vastarinnasta :

 " Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee"

 

tiistaina, tammikuuta 11, 2011

Tiistaina Zizek-keskustelu

Tiistaina Kirjakauppa Kirja Keskustelu Platon-klubi
:: 
Vastakkain asetteluja Zizekin kanssa 
- toimittajat Kimmo Jylhämö ja Hanna Kuusela
Lasipalatsi, Mannerheimint 22 Vapaa ti 11.1. 18:00



 Also spracht Zizekhustra.
Sokrateen lailla Zizek vastustaa idealismia ja ideologiaa fantasiasta, ihanneyhteiskunnasta.

  1. Finnsanity blog:

    Zizek
    ja poliittinen ihmiskuva 

     


    "On paljon helpompaa kuvitella ekologinen katastrofi tai maapalloon osuva meteori ja koko ihmiskunnan tuhoutuminen kuin kuvitella vaihtoehtoa kapitalismille. "


     - Slavoj Žižek

     


     

     

     








maanantaina, tammikuuta 10, 2011

Maailman laajin uskonnollinen seksuaalivalistuskampanja: Twilight

  PS. Areenalla YLE Silminnäkijässä  todistajista irtaantuneiden kokemuksia.


Maailman laajin uskonnollinen seksuaalivalistuskampanja: Twilight.

Mormonikäsikirjoittajan taktinen unelma seksittömästä erotiikasta, autuaasta puhtausihanteesta - taustalla kovana päämääränä torjua koulujen humanistinen ja avoin seksuaalivalistus: fundamentalistien yleisin arvolauselma tietämättömyyden puolesta on "seksistä pidättäytymisen helppous".



&
http://content.usatoday.com/communities/Religion/


::


Uskontopolitiikkaa äänestäjien tietämättä:
katolinen Soini naispappeuden vastustaja

http://bit.ly/vauva-soini







::




Ideologiasta kolmanteen...
"Aromivahvenne natriumglutamaatin kieltäminen on yllättäen lisännyt kouluruuan suolaisuutta, kertoi Yle maanantaina. Ravitsemusterapeutti pitää suolaa suurempana pahana kuin aromivahvennetta."
Tämä on uskomattominta skeidaa näin viikon aluksi. Suola vaarallisempaa kuin kemikaali? Missä on tieteellinen todistusaineisto suolan vaarallisuudesta terveille ihmisille?
 
Yle: Aromivahventeen poistamisella yllättävä seuraus kouluruoalle
| Ruoka | Iltalehti.fi


sunnuntaina, tammikuuta 09, 2011

50-luvun katuvalokuvausta


Oikea valokuvaus on tilannevalokuvausta 
- Vivian Maierin Chicagon katuelämää 1950-luvulta




Oma fiiliksentaltiointisessioni kesältä



Kamerapuhelimella ei ole kovinkaan iisiä kuvata vaikkakin voi kuvata suhteellisen huomaamattomasti,  taustataidoksi tarvitaan paljon harjoittelua oikealla kameralla.
Hankkikaa ensi kesäksi nopeatarkenteinen, herkkä ja varma Nikon D7000 tai vähintään D3100.   
D300s (nopeampi kuin D7000 mutta pari aukkoa epäherkempi) tulee alennukseen maaliskuussa n. 800e ja sen tilalle upea uusi malli.
Maailman helpoin tilannekamera on tietysti D3s mutta hinnakas 
Paras taskukamera taitaa olla  Fuji finepix-f300exr-f305exr. Valokuvamainen kuvan sävytoisto ja vikkelä peli.
 
*Valokuvaus mustavalkokuvaus valokuvaaminen valokuvauskurssi valokuvaamisen opas oppikirja kurssi kamerat kamerakirjat valokuvakirjat valokuvauskirjat taito oppiminen vinkit käytännön studio valokuvausstudio street photography professional photographer character human katukuvaus henkilökuvaus profiili 

maanantaina, tammikuuta 03, 2011

Lapsen psyykkisen kehityksen riskitekijät

 

Lapsen psyykkisen kehityksen riskitekijät

Lapsi kehittyy sekä perimän että ympäristön yhteisvaikutuksessa, mutta mitkä tekijät altistavat lapsen psyykkisen kehityksen häiriöille? Turun yliopistossa on tutkittu näitä riskitekijöitä tavallisissa suomalaisperheissä, ja seurattu samoja lapsia jo parinkymmenen vuoden ajan. Tutkimuksen tuloksista kertoo lastenpsykiatri Leena Pihlakoski, toimittajana Pirjo Koskinen.
 * täältä (sivun alalaidasta Ladda) voi ladata myöhemminkin:
oikealla hiirinäppäimellä  tai ctrl-alhaalla Lataa tiedosto mp3



::

  •  TV-elokuvassa "Käsky" yritetään erotiikalla inhimillistää sotarikollisia ja sisällissodan raiskauksia.

Toivoa pimeään historiaan?
Toivotonta historian valkopesua?

Huoletonta, epäpolitisoitua tietämättömyyttä elokuvaviihteen voimalla?

Tämän elokuvan jälkeen on taas varmaa, että nuoret ovat entistä harhautetumpia vääristellyn historianopetuksen suuntaan. Kouluissa ei kerrota, että valkoisista upseereista 90% oli suomenruotsalaisia. Luokkasota-asetelma, porvarien aloittama poliittinen kapina eduskunnan laittomalla hajottamisella (porvarit käyttivät Venäjän keisarin joukkoja) ja työväenluokan nälkään näännyttäminen  häivytetään kauas elegisen surun taakse.

 Epäpolitisointi on muutenkin tällä hetkellä tehokkainta politiikkaa monella tasolla valtakunnan politiikassa ja median piilopolitikoinnissa. 


::