keskiviikkona, maaliskuuta 31, 2010

Hazardin Divina Commedia, jumalallinen komedia

 
Kun Julkisen sanan neuvosto  on antanut moittivan tuomion Halme-pilkkakirjoituksesta, on kysyttävä ensimmäisenä minkälainen sitten on Hazardin ihannemies, jos Halme oli pohjanoteeraus ja ansaitsemattoman julkisuuden saanut hahmo, joka piti ampua alas?

Onko ihannemies yhtä sivistynyt, monitahoinen ja selkeä, kuin Hazardin oma käyttäytymismalli ihmisenä on? Sietääkö Hazard miehiltä samaa tyyliä, kuin mitä hän itse vapautuneena on toteuttanut?


Aina kun luodaan kuvaa suomalaisuudesta, ollaan joko rakentamassa (perinteitä) tai hajottamassa "suomalaisuutta" (uusilla ihanteilla).

Kaarina Hazardin Tony-kolumni oli tulkintaa suomalaisuudesta - tai ehkäpä enemmän naisen tulkintaa mieskuvan hajottamisesta ja kärjistämisestä.

Onko Hazardin kirjoitus luettavissa naisen närkästyneeksi kirjoitukseksi vai vain toimittajan objektiiviseksi mediakritiikiksi?


Miksi Hazard innostui/inhottui Tonyn "mediakuvasta" niin voimallisesti?

Mitä yhteistä on Hazardille ja Halmeelle?

Kumpikin heistä on käyttänyt huolettomasti kielikuvia terävänä aseena paheksunnan tai ideaalin yhteiskunnan puolesta. Yhtä lailla subjektiivisen uhon ja leimaamisen taidokkaita poleemikkoja.

Kummallakin on ollut hyviä vihollisia, joita voi huoletta leimata oman sidosryhmänsä kiitollisuuden saavuttamiseksi.

Nekrologiana Hazardin kirjoitus pyrki osoittamaan Halmeen kohtalon katoavaisuuden vääjämättömyyden ja hänen kannatuksensa haihtuvan katteettomuuden. Hazard yritti kirjoittaa parodiaa mutta ei ymmärtänyt, että hyvä parodia vaatii empatiaa.

Hazardin kirjoituksen motiivi ja päämäärä on kuitenkin aika selkeästi se, että Tonyyn ei saa eikä kannata samaistua. Kirjoitus halusi tehdä Tonysta varoittavan esimerkin henkilöstä, jonka kuvaa saa potkia. Valistuksellinen selittely toimituksellisella tyylin valinnalla.

Hazardin tulisi myöntää avoimesti, että kirjoituksen pontimena on ollut rehellinen vitutus ja kateus Halmeen saamasta ihailusta ja medianäkyvyydestä - eikä mikään mediakritiikki median kritiikittömyydestä. "Media" kun aika uskollisesti raportoi Halmeen hairahduksista siinä missä menestyksistä. Jos lehdissä on häivähdys empatiaa, kun julkisuuden henkilö saa aivovaurion, niin sekö on loistava motiivi kirjoittaa jyräävä nekrologia?


Halme pärjäsi elämässä hyvin.

Lähtökohdat huomioon ottaen. Hän oli hyvä kansalainen, kaukana rähinäpellestä. Oman kulttuurinsa maailmankuvan kantaja, "lääkinnällisiin" nautintoaineisiin lankeaja sekä hieman suppeiden ja kliseisten perinnearvojen lipunkantaja.

Suomalaisen miehen tragedia ei avaudu yleisesti feministeille muuta kuin valistuksellisen paheksunnan ja pilkan kautta.

Asetelma on outo feministisessä yhteiskuntanäkemyksessä.

Miehen täytyy hävetä mahdollista väkivaltaisuuttaan (nyrkkeilijä laillisissa otteluissa) ja aggressiivista kielenkäyttöään naisia kohtaan  kun taas väkivaltaiselle naiselle on osoitettava sympatiaa ja yhteiskunnan varoja naisen toimiessaan vain uhriutensa pakottamana, "naiseudesta" vieraantuneena kulttuurin uhrina.

Halme ei tässä feministisessä hegemoniassa miehenä voi siis olla yhtä aikaa uhri ja idoli ammattimaisena nyrkkeilijänä ja suunsoittajana.

Naisten oikeuksien puolustajana ansioitunut kirjoittaja ei nähtävästi mitenkään kykene samaistumaan suomalaisen miehen tragediaan, koska kukaan suomalainen mies ei voi täyttää suomalaisen naisen täydellistä unelmaa itsenäisen traumavapaasta ja epämiehekkäästä ihannemiehestä - tai freudilaisittain tarkasteltuna mies ei saa vajaana ihmisena haastaa valheellisen eheää toivekuvaa unelmaisästä, jonka nainen on luonut unohtaakseen oman lapsuutensa isän ja äidin epäyhtenäiset kuvat.

Miehille ei saa luovuttaa uhrimanaa, uhriuden arvomääreitä. 



Hazard toimi kuin viisivuotias tyttö, joka tanssi hiekkalaatikolla ja huutaa: "Tony on pelle. Tytöt ei tykkää pellestä." Tyttöjen sanavalmius on aina ollut poikien pahin murjoja.

Kun pienet tytöt ihastuvat johonkin rämäpäiseen poikaan, tyttöjen reaktiona muiden edessä on ylilyövä vastareatkio omiin tunteisiinsa, oman julkisen ja pojista riippumattoman roolin pelastamiseksi.

Hazard liittyy korkeakulttuurisessa aatelihumanistien, "ammattilaisten" yhteisessä ristiretkessä juntteja kirjoittajia vastaan tietämättään kirkkoisien apologeettiseen taisteluperintöön. Aatelihumanistit saavat olla kärjistäviä kun taas nettikeskustelut ovat kansakunnan viemäri.

Ammattikirjoittajien mielestä vuorovaikutus täytyy olla ammattilaisten hallussa, kuten vanhaan hyvään aikaan Kekkosen ja Erkon ohjauksessa.

Kirkkoisät kärjistivät, rajasivat ja ennen kaikkea vääristivät gnostilaismystikkojen opetuksia, jotta nämä olisivat saatanan sikaniskalapsia, ehdottomia vastustajia, ilman keskustelun mahdollisuutta. Näin kristinusko muovautui nykyisen dogmaattiseksi opiksi "sivistyksestä", ihmisten oikeista arvoista ja hyvän kansalaisen ideaalista.

Kriittiselle naiselle ei tämäkään koulukiusatun julkinen kohtalo ja miehen kuolema herätä kysymyksiä siitä, miksi suomalainen mies kuolee nuorimpana läntisen Euroopan maista. Mies, joka yrittää kelvat yhteiskunnalle ja käyttäytyy hyvin siististi eduskunnassa ei kelpaa parannuksentekijäksi machotyylinsä vuoksi.

Korrektin median ja objektiivisen kritiikin ihanteita puolustava nainen ei oikein ymmärrä, miksi lapsena väkivaltaa kokeneen miehen on pakko kirjoittaa kokemustensa perusteella anuksen yläpuolelle "Exit only".

Hazard tuskin kirjoittaisi samanlaista "mediakritiikkiä" vainajanaisesta, joka on julkisuudessa puolustanut jyrkästi vaikkapa oikeistolaisesta yrityskulttuurista suu vaahdossa. Halme on Hazardille selvää ideologista riistaa punaniskana, itse motiivi näkemykseen sensaatiomedian parodiasta ja ylivalotuksesta. Hazard samalla julistaa Halmeen vapaaksi riistaksi ja mitätöi vapaan riistan saavutukset yksilönä.

Eduskunnassa Halme eristettiin muiden kansanedustajien yhteydestä  kuin opettajaa mielistelevät koulukiusaajat toimivat kouluissa. Halmetta kartettiin kuin ruttoa. Hän oli muille kollegoilleen se sikaniska, josta on vain harmia mediatodellisuutta hallitsevalle kansanedustajan imagolle. Kansanmiestä ei yritetty eduskunnassakaan sosiaalistaa ja nähdä vertaisihmisenä vaan vain eristää. Köyhä skidi joutui kokemaan lapsuutensa koulukokemuksen uudestaan uransa huipulla.

Suomalainen kulttuuri on perustunut rakenteelliselle väkivallalle, jossa voimakkain on juhlinut eikä laki ole aiemmin suojellut lapsia, vain lapsenmurhasta on voinut tulla jonkinlainen tuomio. Aikuisten vapaa "kasvatusväkivalta" ja namusetien saama huvittunut kohtelu on velka, jota maksetaan pitkään.

Väkivaltaisen Suomen historia on niin piilossa miesten uhoamisen suojissa, traumoissa, että naiset osaavat tarkkailla miesten ongelmallisuutta valitettavasti vain statuksen menettämisen ("omnipotentin isän statuksen" menettämisen) ja epäonnistumisen moralistisesta näkökulmasta. Menestyvien miesten uhoa kohdellaan usein vain huumorilla.

Miksi varsinkin miehen epäonnistuminen saa naisen kulmahampaat esille?


Exit only, kaikkia meitä odottaa kuolema, mediahypen haihtuminen ja elämättömän elämän langettama tuomio, kullekin mittansa mukaan. 


"Etsin paikkaa, jossa koirat eivät pure,
lapset eivät itke ja kaikki menee oikein
ja veljet eivät taistele." David Carradine


Peter Franzénin kirja varjoista

Kasvatusisän pahoinpitelyä, alkoholismia ja jatkuvaa pelkoa. Siinä osa Peter Franzénin lapsuusmuistoja, jotka ovat nyt päätyneet hänen esikoisromaaniinsa Tumman veden päällä.
 




"Julkisen sanan neuvoston äänin 10-1 antama langettava päätös kuolleen ja hänen omaistensa hienotunteista ja ihmisarvoista kohtelua koskevassa asiassa. "

Kantelu 17.1.2010
Kantelu kokonaisuudessaan kuuluu seuraavasti:

"Olen Tony Halmeen äiti. Raskaan suruni tekee vieläkin raskaammaksi julkisuuden armoton myllytys. Kaarina Hazardin kolumni on ilkeydessään ja loukkaavuudessaan vertaansa vailla. Journalistin ohjeessa, kohdassa 28 todetaan, että kuolemantapauksista uutisoitaessa on aina noudatettava hienotunteisuutta. Kohta 26 toteaa, että jokaisen ihmisarvoa on kunnioitettava."
"Luonnehdinnat "Iso ukko, joka surkeana ja säälittävänä katkokäveli..." sekä "hän oli vitsi, vaaraton möhkäleen muotoinen kotieläin" eivät kunnioita Tonyn ihmisarvoa, eivätkä ole hienotunteisia. Päinvastoin, ne ovat loukkaavia ja Tonyn muistoa syvästi häpäiseviä. Kannanotot hänen toiminnastaan ja elämäntavoistaan ovat asia erikseen, mutta tahallinen halventaminen, mulliksi ja elukaksi nimittäminen on asiatonta ja meitä hänen lähiomaisiaan surussamme syvästi loukkaavaa."
"Kolumnin loppu, jossa todetaan, että hän meni oikealla hetkellä on ajattelemattomuudessaan vertaansa vailla. Ja kun vielä kaiken ilkeilyn ja tahallisen mustamaalaamisen kruunaa loppukaneetti, jossa todetaan, että "...olennon kylmenevän kalmon ääressä" olen sitä mieltä, että Kaarina Hazard on syyllistynyt Tony Halmeen elämäntyön häpäisemiseen, kunnianloukkaukseen sekä äärettömän hädän ja tuskan aiheuttamiseen minulle, hänen äidilleen, sekä hänen muille omaisilleen."
"Vaadin Iltalehden päätoimittajaa vastuuseen ja vaadin myös, että Kaarina Hazard joutuu luopumaan kolumnistin tehtävästään osoitettuaan noin räikeää harkintakyvyn puutetta. Ymmärrän, että Julkisen sanan neuvosto ei ole tuomioistuin, mutta ajattelin kuitenkin tuoda esille kannanottoni koskien päätoimittajaa ja kolumnistia."

Iltalehden vastaus 19.2.2010
Päätoimittaja Kari Kivelän vastaus kokonaisuudessaan:
"Pyydettynä vastineena tässä asiassa ensiksikin painotan sitä, että Iltalehden kolumnisti Kaarina Hazard kirjoittaa kolumninsa poikkeuksetta mediasta arvioiden, kommentoiden ja kritisoiden median yleisölle luomaa kuvaa erilaisista ilmiöistä ja yksittäisistä asioista. Tarkasteltava kolumni ei ole tästä poikkeus."
"Kantelun kohteena oleva kolumni ei koske henkilöä nimeltä Tony Halme, vaan muun muassa Ludvig Borga -nimellä tunnettua ilmiötä, jonka media on itse luonut. Merkitystä asiassa ei ole sillä, että tämä median luoma kuva perustuu myös tosiseikkoihin ja osaksi edesmenneen entisen kansanedustajan ja nyrkkeilymestarin Tony Halmeen itsensä lanseeraamiin mielikuviin itsestään. Kolumni on puhtaasti voimakas ja kärjekäs mediakriittinen kannanotto, johon on ollut erittäin vahvat perusteet."
"Tässä tapauksessa onkin kysymys siitä, mikä on lehden ja vastaavan toimittajan vastuu Journalistin ohjeiden näkökulmasta tilanteessa, jossa julkaistun kriittisen kolumnin aihe ja peruslähtökohta on lukijoiden keskuudessa johtanut eri suuntiin meneviin käsityksiin kolumnin perusmotiiveista. Eri suuntiin menevät näkemykset vaikuttavat tietysti kirjoituksen arviointilähtökohtiin, mutta eivät sinällään voi osoittaa Journalistin ohjeiden vastaista menettelyä."
"Kuten sanottua media loi ilmiön "Tony Halme" käyttäen faktarekvisiittaa: Tony Halme oli ammattivapaapainija, nyrkkeilymestari, kansanedustaja, laittomien aseiden hallussapitäjä, huumeiden ja alkoholin sekakäyttäjä, viimemainittujen seikkojen johdosta invalidisoitunut, pysyvän aivovamman saanut henkilö, ulkomaalaisista ja vähemmistöön kuuluvista epäasiallisia ilmaisuja käyttänyt henkilö, itsestään City-lehdessä julkaistun artikkelin otsikoksi "Sikaniska" hyväksynyt henkilö, joka mielellään esitteli Exit Only -tatuointiaan ym ym. ym."
"Hazardin mediakriittisen kolumnin kärki on kuitenkin siinä, että media Tony Halmeen kuoltua muutti luomaansa ilmiöön aiemmin liittämänsä yllä mainitut seikat sankaruudeksi. Kolumnin kritiikki on ollut perusteltua. Mediakriittisen kolumnin julkaisulla ei ole otettu kantaa Tony Halmeeseen henkilönä. On itsestäänkin selvää, että pelkästään mediaan kohdistuneella kritiikillä ei ole tarkoitettu sen enempää halventaa Tony Halmetta, kuin aiheuttaa hänen läheisilleen mielipahaa."
Iltalehden vastauksessa on lisäksi liitteenä "Kolumnin kirjoittajan vastaus, jossa hän avaa esimerkein kirjoituksen kritiikin kohteen".

Ratkaisu
Jokaisen ihmisarvoa on kunnioitettava (JO 26). Sairaus- ja kuolemantapauksista sekä onnettomuuksien ja rikosten uhreista uutisoitaessa on aina noudatettava hienotunteisuutta (JO 28).
Julkisen sanan neuvosto sai Iltalehden kolumnista yhteensä 108 kantelua. Niistä 50 ei täyttänyt kantelun muodollisia edellytyksiä. Neuvosto ratkaisee tällä päätöksellään Tony Halmeen äidin kantelun lisäksi 57 muuta kantelua, jotka täyttivät kantelun edellytykset. Iltalehden vastaukseen liittyi kolumnin kirjoittajan vastaus, jossa hän esimerkein avaa tekstinsä. Neuvosto käyttää liitettä ratkaisunsa tausta-aineistona ja julkaisee sen muun kantelumateriaalin yhteydessä www-sivuillaan.
Julkisessa keskustelussa Tony Halmeen kuolemasta on vaadittu suruaikaa, jolloin vainajaa ei saisi arvostella voimakkaan kriittisesti mediassa. Neuvoston kannan mukaan tällaisten aikarajojen määrittäminen ennalta on mahdotonta ja sananvapauden kannalta arveluttavaa. Jokainen julkaisupäätös on harkittava erikseen.
Iltalehden kolumnissa keskiviikkona 13.1.2010 käsiteltiin mediailmiötä nimeltä Ludvig Borga. Kolumnin pääosassa oli Tony Halme, joka oli löytynyt kolme päivää aiemmin kuolleena kotoaan.
Kolumni on mielipidekirjoitus, jonka tehtävä on mm. tuoda uusia näkökulmia julkiseen keskusteluun. Kirjoittaja voi ärsyttää lukijoitaan ja käyttää kärjekkäitäkin ilmaisuja mielipiteissään. Kolumni, pakina ja essee ovat lehtiteksteistä lähimpänä kaunokirjallisuutta, jolloin myös kirjoittajan vapaus on suurimmillaan. Kritiikin kohteen on puolestaan kestettävä sitä enemmän arvostelua, mitä julkisempi henkilö hän on. Tähän vaikuttavat mm. kritisoidun asema vallankäyttäjänä ja hänen pyrkimyksensä sekä tapansa esiintyä julkisuudessa. Halmeen kritiikkikynnys on poikkeuksellisen matala hänen yhteiskunnallisen asemansa, julkisen toimintansa sekä esiintymis- ja puhetyylinsä takia.
Iltalehdessä julkaistu kolumni sisälsi osin oivaltavaa media-analyysia. Kolumniin sisältyi kuitenkin sellaisia ilmaisuja, joita ei voi pitää hyvän journalistisen tavan mukaisina. Moniselitteisen halventavat viittaukset Halmeen ulkonäköön ja hänen kuolemansa oikea-aikaisuuteen olivat huonosti harkittuja. Journalistin ohjeiden mukaan jokaisen ihmisarvoa on kunnioitettava. Neuvosto tähdentää, että tämä periaate voi koskea journalistisessa etiikassa myös vainajaa. Kirjoituksen tapa alistaa vainaja kursailemattoman mediakritiikin välineeksi välittömästi kuoleman jälkeen oli omiaan aiheuttamaan lisäkärsimystä omaisille ja läheisille.
Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Iltalehti on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa lehdelle huomautuksen.



Mistä näitä huonoja
johtajia oikein tulee?

 

  

Arhi Kuittinen

maanantaina, maaliskuuta 29, 2010

Ulkoistettu äitiys

Lisäys



Glooria, vampyyri ja lumikin äitipuoli ovat termejä jotka psykoterapeutti Elina Reenkola liittää narsisti-äiteihin. Perheen lämmöntuojana ja lasten hoivaajana pidetty hahmo ei läheskään aina ole niin hyvä kun äidin ajatellaan olevan. Narsistisesta häiriöstä kärsivä äiti voi olla hyvinkin julma ja tunnekylmä lastaan kohtaan. Miksi äiti kiusaa lastaan, millainen on narsistinen äiti?
Psykoterapeutti Elina Reenkola valottaa narsisti-äidin muotokuvaa. Haastattelijana Sanna Kareinen.


"Baby boys who have a nanny
'turn into womanisers"

Miehestä tulee lukumäärää ja suoritusta tuijottava zombiepelimies, jos äiti/nanny vakuuttelee pojan olevan aivan jotain erityistä kuin muut, parempi lapsi, yli-ihminen. Vain erikoisuuden takia rakastettava.

Tähän psykopatologiaan kuuluu yleensä myös pojan käyttäytymisen neuroottinen tarkkailu ja eristävä huomioiminen, pojan omistaminen pseudoeroottisesti. 

Mutta ilman tuota ylistyshybrisansaa korvikeäiti nanny-hoitajakuvioon toisella tavalla helposti kuuluu aina jonkin verran vaarallisen skitsofreeninen ja jännitteinen olotila, että poika ei saa kutsua äidiksi sitä naista, joka on koko ajan lähellä ja antaa oikean turvallisuuden.

Tai äiti alkaa kilpailemaan äitys-asemastaan ja poika huomaa olevansa statusväline.

Vähemmästäkin poika pimahtaa.

Tässä asetelmassa äiti on hahmona etäinen jumalatar, jolta on kerjättävä huomiota kunnioituksella ja hyvällä käytöksellä eikä "lapsellisesti" häiritä kosketuksen hakemisella.

Myöhemmin Nanny saa potkut milloin vain äidin käskystä ja häviää yht'äkkiä pojan elämästä.

Biologisesta äidistä tulee näin perusturvan tuhoaja ja naisen vallan kiero kuva, jota mies pyrkii tappamaan ja hallitsemaan mielessään  kyltymättömän seksuaalisilla naisten valloituksilla. Elämästä naisten kanssa tulee tavallaan äidintappoa, oman riippumattomuuden korostamista ja ylierotisointia eri muodoissa.

Seksuaalisuudesta ei tule nautintoa vaan tuskan ja ahdistuksen puudutusta. Epäseksuaalisuuden korostaminenkin on yliseksuaalisuutta psykoanalyyttisessä mielessä.

Statusihmisille läheisyyskin on vain väline oman aseman tukemiseksi ja hierarkiaan kiilaamiseksi.


Lasten psyyken ongelmille on aina nähtävissä joku kuvio. Lapset eivät oikeastaan ikinä sekoa, perversoidu tai hajoa ilman selvää syytä.

Vanhempien kasvava illuusio siitä, että päivähoito ja koululaitos korvaavat kasvatusta ja läheisyyttä on samaa oireilua. Aikuisten pakoretki omista ongelmista ja menestymisen illuusiot ilmenevät aina lasten poistyöntämisenä.
 
Suomessa nanny-kulttuuri on taas nousemassa, Ruotsissa se on ollut aika laajaa kulissien takana. Jenkeissä se on epidemia ja veronkierron ykkösilmiöitä. 

 Yleensä persoonallisuushäiriöiset äidit inhoavat lapsen läheisyyttä ja palkkaavat varojen salliessa jonkun muun hoitamaan mahsdollisimman paljon hellyyden tehtäviä - tai työntävät lapsen äidilleen.



"Sinusta ei koskaan tule mitään"
– lapsuuden haavat eivät parane - MTV3


Naisen ja äidin tabut: minkälainen on täydellinen äiti - ja voiko sellainen olla täydellinen nainen? Kirsi Virtasen blogia voi käydä lukemassa ja kommentoimassa yleradio1.fi/kirsivirtanen. YLE AREENA

Kuinka hyvä äiti eristi väkivaltatrauman mustaksi pisteeksi

Peter Franzén kirjoitti perheväkivallasta

Kasvatusisän pahoinpitelyä, alkoholismia ja jatkuvaa pelkoa. Siinä osa Peter Franzénin lapsuusmuistoja, jotka ovat nyt päätyneet hänen esikoisromaaniinsa Tumman veden päällä. 


lauantaina, maaliskuuta 27, 2010

Raiskattu tyttö kylän uhkana

Uskontojen tärkein funktio on luoda illuusio siitä, että "me" omistamme täydellisen tiedon totuudesta ja hyvyydestä.

Olemme niin tärkeitä, että Jumala rakastaa meitä. Me, pyhien yhteisö, väistämme Jumalan vihan, koska tiedämme mitä Jumala haluaa ja inhoaa.

Jumala rakastaa meitä niin, että uhrautuu meidän puolestamme - jotta meidän ei tarvitse uhrautua.

    Jumalainen Uhri. 

Ja jos ahtaan uskonnollisen yhteisön tärkeä jäsen tekee jotakin moraalitonta hierarkiassa alemmassa asemassa olevalle, tulee moraalikonventioiden ulkopuolelle "viedystä" uhrista kirottu, uhka fantasian tasapainolle ja uskottavuudelle, kirous yhteisölle. Yhteisö ryhtyy hyökkäykseen puolustaakseen (harhaista) mielikuvaa itsestään absoluuttisen hyvän yhteisönä.


Kirottu ripustettakoon ristille varoittavaksi esimerkiksi yhteisön uhmaamisesta.

Absoluuttisen hyvän omistaminen on valitun kansan syndrooma - fasismia.

Lahkodynamiikka on fasismia. 

Uskonnollisesti virittävän fantasma- ja mielikuvaprosessoinnin ja tarinan kerronnan dramatisointikeinojen takia tabuilmiöistä tulee yhteisölle usein dramatisoituja uhkia eli kirouksia.


Kirousfantasmasta muodostuu siten myös yhteisön muuten kieltämien aggressioiden rajatusti luvattu purkautumiskeino. 

Nythän kokoomus yrittää kaikin keinoin laittaa vauhtia köyhien kirousfantasmaan - ja kieltää hyvinvointivaltion perusrakennusainekset ja veroprogression.

Tuoreessa ruotsalaisessa tapauksessa poika tekoineen aktivoi myös vanha kirkollisen kirkkoisien asenne perinteen, jonka mukaan nainen on saastainen ja yliseksualinen, kuten "Eeva oli saastainen viekotellessaan Aatamin". Kirkkoisä Augustinus kytki lankeemusmyytin ja synnin suoraan seksuaalisuuteen vaikka narratiivisesti tarinalla ei ole mitään tekemistä seksuaalisuuden kanssa.

Kun määritellään yksilö, joka "tuo" kirouksen yhteisölle (vaarantaa yhteisön ideaali-omakuvan), tämä yksilö on tuomittava heimouskonnollisuuden dynaamiikan mukaan. Kirottu eli syntipukki usein "pakottaa" muut tekemään pahaa ja pahan tekeminen "tapahtuu" vain tuo kirotun vaikutuksesta, ei tekijöiden moraalittomuudesta.

Uhrikulttuurissa (ts uskontosysteemissä, jossa uhria ylistetään helpottavaksi tekijäksi ja ratkaisuksi) on yksi ainoa logiikka:  se, mikä vahvistaa yhteisöä, on hyvä mutta se mikä heikentää yhteisöä, on pahasta. Yhteisön konformiteetti ja arvonosoitus on uhrauksen arvoinen.

Helppo uhri on suloinen tuoksu sieraimiin, sanoo Herra.

Varsinkin Itä-Suomen oikeusistuimissa vedotaan helposti raiskatun viettelijän rooliin, vaatetuksen tms suhteen. Oikeuslaitoksen diskursissa korostetaan raiskaajan uhriolemusta ja raiskatun vastuuta.


"Viekää kirottu ulkopuolelle leirin"


Teiniraiskaajan suojelu
kuohuttaa Ruotsia
 

Ruotsalainen reportaasi ja  tytön haastattelu video






Dogville Lars von Trier





Suomen katolilaiset vähättelevät Euroopan katolilaisen kirkon
väkivaltaisuutta ja peittelyn järjestelmällisyyttä:






Peittelyn ja eheyden neuroosin organisaatio:

Katolisen kirkon maine on kärsinyt pahoin myös Irlannissa. Hallituksen teettämän selvityksen mukaan irlantilaiset papit hyväksikäyttivät vuosikymmenien aikana viittätoistatuhatta lasta.
 
- Pedofiliaskandaali ravistelee Irlantia





Paavi:  Mitättömistä juoruista 

ei pidä pelästyä

torstaina, maaliskuuta 25, 2010

Homo Religiosus - Uskontomuodot lisääntyvät?


Henkisyyden kasvavat markkinat

YLE Areena audio - Kolmannen maailman puheenvuoroja


"Homo Religiosus" on antropologinen luonnehdinta ihmisen vahvoista taipumuksista luoda uskonnollisia kulttuurikognitioita (käsitys-/oppimistapoja) sosiaalisten hegemoniahierarkioiden perustaksi, sovittuja uskomus- ja määrittelykokonaisuuksia yhtieisökulttuurin ja erilaisten kiertokulkujen selitysmalleiksi  - eli ihmisen tietoisuus on täysin kulttuurisesti määritelty olemistapa ja suljetun logiikan kognitiivisia hahmotustapoja tukeva, jatkuuvuuden tunnetta luova hegemoniakiertokulku.

Kulttuurievoluutio eli sosiaalinen kognitioevoluutio noudattaa eri periaatteita kuin biologinen evoluutio.

Ihmiskuva on funktionaalinen eli aktuaalinen toimintakuva hypoteettisesta maailmankuvasta: uskonnolliset hegemoniat antavat merkityksiä sekä tabu-rajoja ilmiöille ja kättäytymisille.


Hierarkisissa (johtajakeskeisissä) heimouskonnoissa lisääntyminen on ollut uskonnollisesti pyhä funktio ja velvollisuus, siksi homoseksuaalisuus on ollut tabu eli kielletty ilmö. Uhka heimon jäsenten perusfunktiolle. Heimo palvoo itseään heterosaksuaalisuudessa, erilaisuus on uhkaa ja uhmaa. 

Uskonnollisesti virittävän fantasma- ja mielikuvaprosessoinnin ja tarinan kerronnan dramatisointikeinojen takia tabuilmiöistä tulee yhteisölle usein dramatisoituja uhkia eli kirouksia.

Kirousfantasmasta muodostuu siten myös yhteisön muuten kieltämän aggression rajatusti luvattu purkautumiskeino.

Mytologiat ovat kertomuksia, joiden myyttiset mielikuvat määrittelevät tulevaisuuteen suhtautumista ja pyrkimistä. Myytit ovat kulttuurimielikuvien lakukertomuksia, perusteluja.

Uskonto on yksinkertaistettuna tulevaisuuden hallintaa meneisyyden myyttisillä mielleyhtymillä ja sosiaalisen hyväksynnän kontrolloitua ritualisointia luoduissa hierarkiajäsennyksissä.

Muoti on yksi uususkontojen erityismuoto ja on perinteisistä uskonnoista  eriytynyt kulttuuritapa-ilmentymä: muoti on aina liittynyt ihmisen statuksen määrittelyyn yhteisön hierarkiassa. Heimouskonnoissa uskonnolla on aina perusteltu heimon hierarkiaperusteita, määräyksiä ja rajoja.
 

YLE Areena audio
Kolmannen maailman puheenvuoroja:
Henkisyyden kasvavat markkinat

"Uskontojen merkitys vähenee yhteiskuntien modernisoitumisen ja maallistumisen myötä. Näin sosiologit ovat yleisesti väittäneet vuosikymmeniä. Väite on osoittautunut vääräksi, sillä tänään uskonnot voivat hyvin lähes missä maailman kolkassa tahansa. Intiassa uskonto ja talous kietoutuvat ´karma- kapitalismiksi`. Tapio Tamminen esittelee Intialaisen tutkija Meera Nandan uutta kirjaa ´The God Market - How Globalization is making India more Hindu´. Näytteet lukee Sasu Moilanen."


The structuralist approach to myth

Lévi-Strauss sees a basic paradox in the study of myth. On one hand, mythical stories are fantastic and unpredictable: the content of myth seems completely arbitrary. On the other hand, the myths of different cultures are surprisingly similar.
He argued that the "savage mind" had the same structures as the "civilized" mind and that human characteristics are the same everywhere. 



Lauantaina


Vanhalla IHME-festivaali


13.00 John Richardson, etnomusikologian professori
13.30 Juha Pentikäinen, uskontotieteen emeritusprofessori :
:: Kuoleman käsittely kehtolauluissa
14.15-14.30, Musiikkisali Kehtolaulupaja esiintyy

Su

19.00 Vanha Juhlasali
Oikeusjuttu,
tuomarina Tuomas Nevanlinna
, suomeksi
" Välineellistääkö vaatimus kulttuurin ja talouden yhteistyöstä taiteen, ja mitä tapahtuu taiteen perusarvoille? Syyttäjänä kaksituntisessa debatissa toimivat taiteilija Antti Majava ja puolustajana taidemanageri Kira Sjöberg todistajineen. 

Zizek On Science
And Religion

What is more compelling is the role Zizek assigns to religion. Rather than the future of marginal voicelessness that many church leaders fear, the church has a place as a “site of resistance” able to express “critical doubts about today’s society.”. In support of this argument Zizek quotes John Gray “…churches have become sanctuaries of doubt” in contrast to science’s “refuge from uncertainty.”


Teiniraiskaajan suojelu
kuohuttaa Ruotsia

Ruotsalainen reportaasi video



Mä en haluu kuolla tänä yönä - Video


Mikko Ylikangas
Unileipää, kuolonvettä, spiidiä
 



Slavoj Žižek on New Age Spirituality
Herman Westerink 
  Uskontotiede sosiologia filosofia uskontofilosofia heimouskonto muinaisuskonto psykoanalyysi ehdollistumat neuroosit sosiaaliantropologia enstaasi ekstaasi rituaalit strukturalisti kulttuurikerrostumat kulttuuritutkija, dikotomia analogia satu satukerronta triksteri-hahmo tricster intiaanit luontosuhde sota historia strukturalismi elämä kuolema.

tiistaina, maaliskuuta 23, 2010

Perustetaan perhe ja heittäydytään rappiolle



Perustetaan perhe ja murehditaan vasta sitten köyhyyden aiheuttamia riitoja, pettämisiä, painostusta, väkivaltaa, lapsen laiminlyömistä ja mököttämistä. Kunhan on suoritettu peruskristilliset arvot sukulaisten mieliksi.

Naimisiin seksin takia, se on korkeaa moraalia.

Perhearvot.
Aktivismia.
Aktiivista taantumista.
Nooan vedenpaisumus ja kadotuksesta pelastavat enkelit pyhäkoulussa. 
50-luvun suvaitsemattomuus ja heteronormatiivinen kyttäyskulttuuri.
Vain perheellinen on kunnon kansalainen ja täysi aikuinen.


Saara Räsäsen naimisiinmeno hyödynnetään
kristillisdemokraattien mainoskampanjassa. 
IS

Päivi Räsänen hermostuu. Ja syystä.
Tytär kristillisdemokraattien kunnallisvaltuutettuna kun nyt jatkossa on sitten aikamoisella tavalla valtakunnan kyttäyksen kohteena ja moraalimannekiinina nukkemainen pulmunen. Ihannetyttö, moraalin etuvartio.

Nuoret.
Huomio.
Seksiin ei tarvita aikuisten hyväksyntää.
Seksiin ei tarvita lapsia. Ei avioliiton kulisseja.
Vain kondomi. Tai masturbaatio.

Körö körö kirkkoon.

 

sunnuntaina, maaliskuuta 21, 2010

Popmessu Areenalla - mitä karmein esimerkki kirkon ongelmista

Popmessu


14.3. Töölön kirkossa oli musiikillisesti vireä Popmessu.  Rohkeita ja oivaltavia musiikillisia sovituksia terävien muusikkojen esittäminä mutta karmea esimerkki siitä, minkälaisia kirkkopoliittisia kahleita kirkon toiminnassa on taakkana.

Käsittelen ensin musiikkia ja sitten saarnaa. 

Tunsin syvää häpeän sävyttämää myötätuntoa ammattimaisia muusikkoja kohtaan kuunnellessani popmessun musiikin miksausta televisiosta. 

Muusikot olivat tehneet ällistyttävän loistavia sovituksia ja soittivat uskomattoman hyvällä sykkeellä ja fiiliksellä mutta itse televisio-ohjelman musiikin miksaus oli päin... helvettiä. Mitään sovitusten toimivuudesta ja innovatiivisuudesta ei välittynyt teleisio-ohjelman katsojille.

Esitystilassa musa oli kerta kaikkiaan upeaa ja rytmisektio potki vakuuttavasti ja nuorten huomiota herättävästi. Ei olisi televisiointia kuunnellessa uskonut, etä kyseessä oli sama rytmikeskeinen musiikkiesitys.

Vaikka sovitukset olivat  maukkaasti ja rikkaan älykkäästi sovitettu eri rytmityylilajien mukaan niin vain kitara oli nauhoituksessa miksattu käsittämättömän voimakkaalle ja sekin ilman ilmavaa tilaefektiä.  Rumpali ja basisti oli lähes feidattu yliampuvan kitaramiksauksen alle. Tämä ei ollut  kitaristin moka vaan musiikin äänityksen ja miksauksen moka.

Miksi kirkon piirissä aina onnistutaan mössimään mediapuolen jutuissa näin rankasti ja lahjattomasti?

Kirkon modernisoitumispyrkimykset ovat järkyttävä esimerkki vanhoillisen instituution taktiikkakokeista ilman strategiaa. Muutospyrkimyksistä ilman muutostarvetta. Protestanttinen kirkko ilman protestia. Vähän niinkuin teknokirkko-Nokian pyrkimys ylistää kännykkämallien määrää, halpatuotannon massaa, uskollisuutta vanhoille ratkaisuille  eikä huomioita laadusta tai käyttäjien tarpeista.

Musiikkiohjelmassa miksaus ei  yksinkertaisesti saa olla näin surkealla tasolla.  Miksi musiikkiohjelmaan ei panosteta ammattimaisella miksauksella? Täytyykö tosiaan jumiksen musiikin kevytmiksauksessa poistaa basso ja botne, rytmin voima?  Pyhä Henkikö se musiikin fiiliksen välittää eikä sovituksia  kunnioittava miksaus?

Muusikot soittivat livetilanteessa musiikin kyseisen esitystilan kaikuominaisuuksien mukaan, joten äänityksessä ja instrumenttien efektoinnissa olisi tullut noudattaa myös samanlaista mahtipontista tilavaikutelmaa kuin soittotilanteessa - mutta ei.

Musiikin sävyjen "sinnepäin"-miksaus oli kuivaa, outoa, totaalisen epäbalanssissa ja tuhosi sovitusten toimivuuden totaalisesti.

Upea musiikillinen elämys ja muusikoiden pitkä uurastus (lähes ilmaiseksi) teurastettiin julmasti.

Kirkolla on varaa olla olematta mediakirkko media-ajalla.
Mitä rohkeutta. Mitä ylimielisyyttä. Mitä itsetuhoisuutta.


Entäs saarna sitten?

En ymmärtänyt saarnaajan eli kirkkoherran motiiveja ollenkaan.
Tai ehkä poliittiselta kannalta. Kyllä. Vahvoja poliittisia motiiveja.

Kaksi leipää ja viisi kalaa -kertomus yhdistettiin talvisodan ihmeeseen. Wonderful. Kirkkopolitiikkaa, tämä on sitä aktiivista kirkkopolitiikkaa.

Kirkkopoliittinen puhuttelu nuorille, jotka eivät ole kokeneet sotaa, mutta joiden olisi hyvä valmistautua sotaan ihailemalla mennyttä sotaponnistusta ja kansan nöyryyttä pula-aikana. Tai valmistautua uudenlaiseen taloudelliseen sotaan, lamaan. Kirkko valtion puskurina valmistamassa ihmisiä vetämään nyörejä kireämmälle pörssimaailman puolesta.

Popmessu on tarkoitettu "periaatteessa" nuorille, joiden oman elämän ihmetyksen ja tuskan aiheet ovat nuorison oman elämän suhdesotkuissa ja perhe-elämän ongelmissa - eikä sota-aikaa kultaavassa isänmaallisessa nostalgiassa.

Miksi kirkossa  ylipäätänsä täytyy saarnata tätä vanhaa poliittista liturgiaa suomalaisesta "yhtenäiskulttuurin" kolminaisuudesta: valtio, kirkko ja armeija? Ja kuitenkin piispat väittävät, että kirkko ei ole enää valtionkirkko? Tässä on jotain outoa.

Se, että Jeesuksen johdolla suoritettu eväiden jakamisihmetarina liitettiin saarnassa suomalaiseen kansallisuustunteen nostatukseen saarnassa, on vain tyypillinen osoitus millä retoriikan keinoilla kirkko on yhä valtionkirkko.

Minusta tämä oli paljastava mutta surkean tyypillinen esimerkki kirkon oikeistolaisesta nostalgiasta. Saarnataan armeijan ja kirkon merkityksestä Suomen valtiolle ja nuorille kansalaisille.

Sota-ajan uskonnollinen nostalgia on valheellista.

Sota ei yhdistänyt Suomea vaan hajotti psyykkisesti entistä enemmän. Väkivalta, ahdistus, raiskaukset, itsemurhat, huumeiden ja alkoholin kayttö lisääntyivät valtavasti perheissä ja yhteiskunnassa. Jäljet näkyvät joka päivä yhteiskunnassamme.

Sota esitettiin tässäkin saarnassa ikäänkuin eettisesti puhdistavana koettelemuksena Suomen kansalle vaikka todellisuudessa talvisotakin olisi voitu diplomaattisesti estää poliitikkojen valinnoilla. Kuin pitäisi olla kiitollinen sodasta?

Miksi pidän näitä kirkollisia, sota-aikaa ihannovia saarnoja oikeistolaisina?

Koska tässäkin saarnassa sotaa ei esitetty poliittisena valintana vaan jonain Jumalan väistämättömänä koettelemuksena kunnon kristityille.

Nuoret kirkkoaktiivit puhuvat usein, että kirkolla on hieno sanoma, mutta että se kätketään turhaan vaikean puhetavan ja perinten taakse. Entäs jos kirkon päätehtäväksi onkin valittu tietoisesti vaikea puhe ja kätkeminen? Kansan sitominen eikä päästäminen? Itsesääli eikä aktiivisuus?


Suomalainen kirkkopolitiikka ja kristillinen yhteiskuntaoppi on vanhoillisella ja oikeistolaisella tavalla poliittista ja se ei ole hyvä juttu.

Luther keksi opetuksen "kahden regimentin" opista mutta se ei oikeuta kirkkoa korostamaan omaa asemaansa valtion "virallisena" kirkkona historian myrskyissä. Luther nimittäin opetti myös, että kirkko ei saa sekaantua valtion toimintaan vaan korkeintaan olla vastapainona ja vastavoimana eettisesti valtion toimille. Tästä protestanttisen kirkon protesti paavin kirkkoa vastaa alunperin lähtikin, että kirkko ei saa olla maallisesti korruptoitunut osa valtiota tai osa armeijan toimintaa. 

Sodan jatkuva uskonnollinen ja romanttinen nostalgisoiminen on aina vaarallista ja virheellistä. Tässä saarnassa esitettiin, kuinka sota yhdisti Suomen kansan. Kuulosti aivan siltä, kuin olisi ollut jossain maalaiskirkossa suojeluskunnan vuosijuhlassa äärioikeistolaisten lippujen liehuessa.

Valtion armeijassa on juri nyt kirkon sotilaspappeja armeijan työntekijöinä. Afganistanissa toimi viime vuonna (vieläkin?) ev.lut. kirkon pappi aseen kanssa. Tämäkö on kirkon vakaa kanta, että kirkko on elimillinen osa armeijaa ja NATO:a ulkomaillakin, ilman YK:n tunnuksia? Eduskunta siis valvoo yhä ev.lut. kirkkoa kirkkolain kautta ja papit ovat yhä kuninkaan virkamiehiä.

Kirkon pedagoginen premissi tuntuu olevan "paluu vanhoihin hyviin aikoihin ja arvoihin". Se on yksinkertaisesti vale. Valheellinen fantasia valtiaapitäville aina niin uskollisesta kansasta, jota kirkko on yrittänyt kasvattaa eri  manipulaatiokeinoilla, lapsikasteella ja vetoomuksilla.  Valtiolle tärkeän instituution kokemus valtiolle tärkeänä instituutiona.

Kirkko pitää tiukasti kiinni dogmeista eli uskonopeista, mutta ei toteuta niitä. Liberaali uskonnollisuus ja helppo jäsenyys on outo savuverho hyvinkin dogmaattisille piispoille ja kirkolliskokoukselle.  Epädogmaatista Jeesus-hippiaatetta elämäntapojen pohdintana ja kokeiluna ei kannusteta sen kirkkokuria uhkaavan itsenäisyyden takia.

Kirkon porvarillisiin vakiorukouksiin on kuulunut yltäkylläisyydestä kiittäminen eikä sen kritisoiminen. Kirkon ihmiskuva on ollut jäykkä valmiin yhteiskunnan tunnollinen puurtaja, kunnon kansalainen, joka saa sitten iloiten otsa hiestä kiiltäen kuluttaa. Ja toivoa, että enkelit hoitaa saasteet veks, jos oikein rukoilee. 

Ei ole ihme, että seurakunnissa nuorteniltojen osanottajista usein suurin osa nuorista on varakkaista, hyvinvoivista ja voi jopa sanoa, että  oikeistohenkisistä perheistä. Kirkko on retoriikaan tasolla  sokeasti pysynyt sisällissodan ja jatkosodan poliittisissa juoksuhaudoissa menneisyyttä rehellisesti selvittämättä. Uskonpuhdistusta ei ole tapahtunut sen ajan poliittisesta propagandakirkosta.

Monen seurakunnan hautausmaalla tai maakaistaleella on nimettömien ihmisten joukkohautoja, joiden murhaajat kävivät vuosikymmeniä kirkossa järjestetyissä suojeluskunnan juhlissa. Ilman omantunnon ongelmia.  


Suosittelen lukemaan Sari Näreen ja Jenni Kirveksen toimittaman kirjan "Ruma sota", joka kuvailee sodan jälkeisiä aikoja Suomessa ilman nostalgiapaatosta ja kristillistä uhrautumisihannetta.




Heikki Palmu Suomen kirkon tulevaisuus?  Kirja



Kulttuuri kehittyy rakenteitaan nopeammin
 "Raskaansarjan kulttuurivaikuttaja, tuore Taiteen keskustoimikunnan puheenjohtaja Leif Jakobsson kohautti äskettäin vaatimalla, että Suomessa pitäisi satsata ennemminkin taiteen sisältöön kuin rakennuksiin." YLE.fi


Siunattu lama; pudokastalous ja neohipit



Ortodoksisen kirkon vallan taustatekijät



"Kirkon tulisi tunnustaa mielipide-erot" 
Heikki Palmu / HS.fi Keskustelut

" Luterilaiset papit siunaavat lähes automaattisesti kirkkoon kuulumattomatkin. Käytäntö on kirkkolainsäädännön vastainen, mutta siitä on tullut maan tapa."


Kari Mäkinen:
Emme ole yhden äänen kirkko

 

keskiviikkona, maaliskuuta 17, 2010

Fundamentalismikeskustelu

 
Fundamentalismi
— oikeus mielipiteeseen
vai aivopesua?
Professori Elina Vuola Tuomas Nevanlinnan
vieraana Ikuisesti ajassa -sarjassa
Jo fundamentalismin määrittelykin tuottaa vaikeuksia...

video löytyy tallennuksena

http://bambuser.com/channel/Finnsanity/broadcast/631467








Altruism or egoism in christianity?

Heikki Räisänen lecture 2011:



http://bambuser.com/channel/Finnsanity/broadcast/1523523


Paper by Heikki Räisänen: “Are Christians Better People? The Contrast Between
"Us" and "Them" in Early Christian Rhetoric”
Response: Troels Engberg-Pedersen

Uusi kirja kohta suomeksi

http://www.fortressforum.com/profiles/blogs/an-interview-with-heikki

Beyond New Testament Theology:



http://www.amazon.com/Heikki-R%C3%A4is%C3%A4nen/e/B001HPC9X8
 
 





Israel-fanaatikot seurakuntasi pullapöydässä


Kirkon ulkomaanavun toiminnanjohtaja Antti Pentikäinen vaatii kirkkoa puuttumaan Israelin voimapolitiikkaa myötäileviin vihapuheisiin. Pentikäisen mukaan vihapuheita pidetään luterilaisen kirkon tiloissa, ja tilaisuuksiin osallistuu myös kirkon työntekijöitä. POD.fi


“Le jeu de la mort”, or “The Game of Death”
Fake torture TV 'game show' reveals willingness to obey
A new documentary directed by Christophe Nick broadcast on French television on Wednesday blended reality TV with a game show to give a 1960s psychological experiment an unsettling 21st-century makeover.  france24.com



Teksas opettaa uskonnollisen oikeiston opein

Teksasin kouluihin pakotetaan uskonnolliselle oikeistolle mieleinen opetusohjelma. Kiellettyjen listalla ovat mm. presidenttiehdokkaanakin esiintynyt kuluttaja-aktivisti Ralph Nader sekä arkkipiispa Oscar Romero, jonka Yhdysvaltain tukema San Salvadorin oikeisto murhasi vuonna 1980. - Arto Huovinen KU



Suomalainen susiviha ja karhukammo


Suomessa on aivan liian pieni susikanta Suomen kokoon verrattuna  ja uteliaita karhuja tapetaan tarpeettoman innokkaasti verrattuna Kanadan siirtokeinoihin.

Historiasta tunnetaan vain yksi tapaus, jossa susi on tappanut miehen, käsittääkseni ihan aiheellisesti suden metsästäjän. Susivihan ja karhukammon taustalla on kirkon opetus, että nämä eläimet ovat Saatanan karjaa ja vihan kohteita, merkki sielunvihollisen uhkailusta. Ajatus voi tuntua hassulta, mutta ennen kirkkoa susi ja karhu olivat muinaisuskonnon kunnioituksen kohteita, karhuäiti uskontomme keskuksena.

Sielunvihollinen on fundamentaali osa syntikulttuuria.


"Piispa ei yllättynyt
Aallon eroratkaisusta" YLE



Miikka Ruokanen: "Minuun lyötiin
tarpeettomasti konservatiivin leima..." - POD.fi



Luther-säätiö vihkii oman piispan ohi
eduskunnan valvoman ev.luterilaisen kirkon kirkkolain




Katolinen kirkko on peitellyt lasten
hyväksikäyttötapauksia Tanskassa


Saksan katolinen kirkko
 avaa pedofiilipuhelimen 




Fingerpori-sarjakuvan luojalle
uhkauksia uskonnollisista vitseistä

Kirjailijan mukaan profeetta Muhammadkin saattaa vielä joskus tulevaisuudessa piipahtaa Fingerporissa. – Sitä on pyydetty, mutta täytyy vielä kehitellä ideaa. Yleissivistykseni hänen suhteensa on vähän huono. Kristinuskossa esiintyvien juttujen, kuten kalojen ja leipien kanssa pelaaminen on enemmän tuttua.




Scientology insider’s
nightmare childhood

video


Top 5 Most Bizarre And Absurd
Registered Religions



‘Theology After Google’ conference
takes look at religion in Web era



The Da Vinci Code:

The Facts Behind The Fiction






Kristilliset perinneorganisaatiot eivät hyväksy pakanauskontojen sekoittumista "kristillisiin" perinteisiin, vaikka kristinusko on noin 5 uskonnon kombinaatio (mm. Mithra-kultti, Rooman keisarikultti valtiouskonnon periaatteiden pohjana sekä "sun"-nuntai aurinko-jumalan päivänä):


Virpojanoidat ärsyttävät ortodokseja


Kirkolliset uudelleentulkinnat pääsiäisestä;
pääsiäismuna ja muinaisuskontojen perinteet



Itsemurhapommittajia vastaan

julkaistiin 600-sivuinen islamilainen fatwa



Teksti, kokemus ja vuorovaikutus adventistien raamatuntutkistelussa

Uskonnollisissa yhteisöissä pidetään yleensä itsestään selvänä, että Raamattu puhuttelee lukijaansa. Tässä tutkimuksessa analysoidaan autenttisia raamatuntutkimistilanteita, adventistien raamatuntutkisteluja, ja eksplikoitu niitä keinoja, joilla tutkistelujen osallistujat löytävät Raamatusta kertomuksista niiden puhuttelevuuden. Ensisijaisena metodina on etnometodologinen keskustelunanalyysi, joka perustuu vuorovaikutuksen yksityiskohtaiseen analyysiin. Lehtinen Esa.  Väitöskirja netissä PDF


Israelia tukevan kristillisen Karmel-yhdistyksen 
toiminnanjohtaja, rovasti Pentti Holi arvostelee Kirkon ulkomaanavun
Antti Pentikäistä 
islamististen tahojen myötäilystä. POD.fi




Paavin päämanaaja:

Paholainen on työssä Vatikaanissa
"Katolisen kirkon tuore pedofiliakohu on todiste paholaisen läsnäolosta Vatikaanissa, väittää Pyhän istuimen johtava manaaja." - Iltalehti



Haastattelu
professional excorcist:

Demonic activity in Vatican
- The Times



Tämä pääeksorkistin lausunto Vatikaanin ulkoisesta uhasta on mitä paljastavin rituaaliuskonnon pääfunktiosta.

Ulkoistetaan paha jonnekin meidän ryhmän ulkopuolelle ja jopa omat teot laitetaan muiden syyksi.

Instituutio luo äärimmäistä turvallisuutta: kun kuulut arvostettuun ryhmään ja se luovuttaa sinulle statusaseman niin edustaessasi ryhmää statusasemassasi sinulla on koko ryhmän arvovalta takanasi, teit mitä tahansa - koska sinua ei määritä tekosi vaan statusasemasi ryhmäklaanin kautta.

Status takaa suurimman uskonnollisen saavutuksen: varman armon, heimojäsenyyden ja pelastuksen. Jos koet olevasi anomaliassa, voit sanoa olevasi vastustavien voimien vallassa ja antautua heimorituaalien puhdistettavaksi ja leimaamaksi.







Video tallenne youtube keskustelu kulttuuri uskontotiede teologia feminismi relativismi.

maanantaina, maaliskuuta 15, 2010

Kuinka suomalainen populismi on konsensusta; mediamaksu ja kansallispopulismi


Miksi Suvi Lindén hylkäsi mediamaksun?

Mitä on suomalainen  populismi - ja miksi äärioikeistolainen Nokian mies vedetään nyt YLE:n johtoon?

Tämä on tärkeä poliittinen oppitunti poliittisesti epäaktiivisille suomalaisille. Jotka ovat oppineet vain kuulemaan lupauksia mutta eivät ymmärrä päätöksien poliittisia seuraamuksia.

Jännitysnäytelmä tihenee.

Suututtiko kokoomusmarionetti kokoomuslaiset?
Älkää nyt vitsailko, näin kyykyssä käveleväkö pettäisi toverinsa?

Jos ei suututtanut, niin miksi muut oikeistoilaista linajusta myötäilevät poliitikot näyttelevät loukkaantunutta?

Käsikirjoitus noudattaa suomalaista populismin dramaturgiaa. Kansalle syötetään yksilön yllättävänä päätöksenä se, minkä kokoomuksen sisäpiiri on muikeasti sopinut itsestäänselvyytenä.

Tällä kertaa harvinaisesti "kansan tahdon mukaisesti" mediamaksu kuopattiin. Mediamaksun kehittäjät kuoppasivat sen.

Vai  oliko tämä kansan tahto sittenkään syy?

Ei.

Mediasisällön pakkoverottaminen ei aivan kuulu oikeistolaiseen maailmankuvaan, alousliberalistisen ja hegeliläisen unelman rakentajat ovat allergisia uusille verotusmuodoille,  joten tämäkin oli loppujen lopuksi vain vedätys pääjohtajavaihdoksen sumuverhossa. No, ehkä Suvi Lindénkin on kerrankin lukenut lakia ja huomannut, että pakkomediamaksu ei noudata perustuslain veromääritelmiä ja verotussysteemin velvoitteita proggressiivisen verotuksen ulkopuolella .

Selkeämpi syy on, että oikeisto haluaa ajaa YLE:n alas. Toimittajat kun eivät ole kokoomuksen jäseniä eivätkä ole sittenkään ymmärtäneet suomalaisen populismin eli poliitikoille uskollisen hierarkisen konsensuksen periaatteita.

Toimittajat ovat villiintyneet sananvapaudesta. Poliitikkojen silmissä.

Syy näytelmän käsikirjoitukseen on politiikka. Poikkeuslait eläkesäätiöiden hyväksi ja kekkosen valitsemiseksi. Täydellinen mediahämäys, joka saa kansalaiset luulemaan kokoomuspoliitikon ajatelevan kansan tahtoa ja oikeuksia. Johdonmukainen oikeistolainen politiikka. Kekkonenkin valittiin poikkeuslailla "kansakunnan parhaaksi".

Populismi.
Eli suomalainen versio populismista.

Konsensuspopulismi. 

Poliitikkojen populistiset pelot ja oikut - toisten poliitikkojen suhteen. Ei kansan suhteen. Julkisuudesta poliitikot pelkäävät vain mitä sidosryhmä heistä sanoo. Ja kuinka hyvin sidosryhmän todelliset motiivit tulee peitettyä vitseillä, työrauhalla ja yleisen mielipiteen muodoilla.

Todellisia syitä pidetään piilossa, kun oikeistolaisen uljaita adjektiiveja kiljutaan toisaalla.


Suomalainen politiikka toimii populismilla.

Paitsi että suomalainen politiikka on konsensusta.

Euroopassa populismi on konsensuksen vastalääke.

Populismi sattumalta vain toimii Suomessa konsensuksena. Poliitikkojen keskinäisenä konsensuksena. Kekkosen konsensusparadigma ei ole hävinnyt minnekään. Se on vain puhdistettu humanismista ja hyvinvointiyhteiskunnan unelmasta ja tulontasausperiaatteista.

Euroopassa populismi tarkoittaa kansan tahtoon myöntymistä.

Ei Suomessa. Ei missään tapauksessa. Populismi nykyajan Suomessa tarkoittaa sitä, että poliitikot pelkäävät toistensa "konsensus"-mielipiteitä: sitä, ovatko tarpeeksi oikeistolaisia ja suuryritysten makuun.



Kokoomus on onnistunut tekemään varakkaiden eduista ja imagokysymyksistä populismia.

Kaikki Suomessa kun nykyään haluavat samaistua ylimieliseen oikeistolaiseen politiikkaan halutessaan samaistua varakkaisiin. Solidaarisuus kun on hyvin epämuodikasta. Ahneuden luokkaretki käynnissä, aina vain ylempään statukseen, liike tarkoituksena - tarkoitus ei ole enää liike.

Suomalaiseen konsensukseen kuuluu ällistyttävä piirre. Puoluekirjalla ei ole väliä. Olet oikeistolainen, vain teollasi on väliä. Saat olla Sosiaalidemokraatti ja vihreä ja puhua hehkuttaa vaikka kuinka vaaleanpunaisia - kunhan myötäilet valiokunta-äänestyksissä kokoomusta.  Työväen puoluetta, joka on tehnyt Suomesta edullisimma varakkaiden paratiisin Euroopassa. Köyhien elintaso on esim. Saksaan ja Tanskaan verrattuna paljon paljon surkeampi. Kaikki maksaa enemmän ja verotus on rankempaa.

Kansalissosialistit käyttivät sosialisti-sanaa voittaakseen sosialismia haaveilevat puolelleen vasemmalta. Kansallispopulismin kokoomusnikkarit vetoavat talkoisiin voittaakseen vasemmistolaisten konsensustottumuksen oikeistolaisiin riveihin. Talvisodan hengessä.


YLE on ollut viime aikoina aidon poliittisesti hyödyllinen kansalle, jos ajatellaan kunnollista oikeistolaisen hegemonian vastusta. YLE:n lippulaivaohjelmien tomittajat ovat ihmeesti pystyneet pistämään kampoihin ja esittämään jopa kysymyksiä teflon-poliitikoillemme A-tv-ohjelmissa ja radion ajankohtisohjelmissa.

Vaikka poliitikot kiertävät aina vastauksensa mahdollisimman epäselviksi, kansankin mieleen ovat sentään jääneet kysymykset.

YLE on onnistunut edustamaan kansaa.

Siksi äärioikeistolainen Nokian mies vedetään nyt YLE:n johtoon.

Se oli mitä poliittisin päätös, mutta silti poliitikot onnistuivat ajamaan laajasti median otsikoihin uutisoinin "Tämä ei ole enää poliittinen päätös". Puhtainta populismia mitä voi kuvitella. Karmeinta. Poliitikot päästetään vakuuttamaan, että poliitikkojen päätös ei ole populismia. Tässä uutisoinnissa YLE oli oudon hampaaton ja reagoimaton.

Iran-vakoiluverkoston toimittaja
YLE:n johtoon??
Mitä ihmetä oikein tapahtuu? Herätkää.


Kokoomus haluaa oikeistolaistaa ja siis vaimentaa Yleisradion tutkivana journalismina - ja se trendi on vahva. Kokoomus on ympäri Suomen vaihtanut päättäviä virkamiehiä kokoomusmarionetti-virkamiehiksi. Suomi ei ole sisällissodan jälkeisten vuosien jälkeen ollut näin oikeistolainen. Tämä on uusi hiljainen sisällissota.

Muut puolueet ovat antautuneet ja vastapainon tasapaino on hävinnyt.

Kansallinen kokoomus ei paljoa kansaa kaipaa.  Vain kikkoja ja kliseisen positivistisia mainoskampanjoita.  

"Vastakkainasettelujen aika on ohi" 
= arvosteleva journalismi ei rakenna kokoomuksen ihannesuomea ja matalapalkkaparatiisia


Aivan eri kritiikin taso on YLE:n laadullinen tehottomuus ja järjetön työntekijöiden määrä.

YLEssä on yli 300 johtajaa! Päällekatsojaa. Selustansa turvaajaa kliseisillä ja "varmoilla" YLE-tuotannoilla. Muuttumattomuus on varmin taktiikka YLE-standardien mukaan.

Luovuuden olemattomuus YLE:ssä, eläkettä odottavien tusinatekijöiden merkityksettömyys kahvihuoneissa ja ylikriittisyys erilaisia tuotantotapoja kohtaan. Suomalaisen draaman kauhea taso ja kokeilun puute, nepotismi Yleisradiossa ja Elokvasäätiössä ystävien suosimisena. Yleisradiossa kukaan ei saisi olla ikuisena virkatyöntekäjänä, se on korruptoiva etuoikeus. 

Niin Elokuvasäätiö kuin YLE pitäisi rajusti hajauttaa ja kaikki keskitetty valta rahan jakamiseen hajottaa. Tuotannoista ei saisi päättää yksi henkilö vaan rahoitus on hajoitettava ja kokeiluja sallittava hyvin eri periaatteilla.

Kaveruus tai YLE:n eläkeammatti ei saa olla enää peruste  valtiolliselle kulttuurimediatuotannolle.

Itse en kannata mediamaksua ei-progressiivisena verona mutta kannatan ainakin YLE:n kulttuurista vapautta. YLE täytyisi muuttaa täysin verovaroin rahoitettavaksi, progressiivisesti. Ylen eläkkeeseen automaattisesti johtava työsyhdeputki olisi kuitenkin hajotettava. YLE on nyt mastodontti, joka voi vain romahtaa koska kaikki uudistuminen on kielletty.

Kun katsoja katsoo YLEn sketsiohjelmien sketsejä, hän muistaa 30 vuoden takaa, että tälle vitsille piti nauraa niin kuin ennenkin. Iltalypsy on ollut ainoa vallankumous, mitä YLEssä on tapahtunut - laman takia. Neil Hardwickikin sai monoa naamariin.


Kilpailuviraston  Yhteenveto

" Kilpailuviraston näkemyksen mukaan yleisradiotoiminnan julkisen palvelun tehtävän määrittelyssä tulisi keskittyä YLEn ydintehtäviin. Määrittelyn tulisi sisällyttää myös kilpailuvaikutusten arviointi, koska epäselvä määrittely saattaa johtaa kilpailunrajoitusepäilyihin. Kilpailuvirasto katsoo työryhmän loppuraportista poiketen, että julkisen palvelun tehtävän valvonnan tulisi suorittaa YLEstä riippumaton taho. Esimerkiksi liikenne- ja viestintäministeriön yhteydessä toimiva puolueeton valvontaelin voisi hoitaa tällaisen valvontatehtävän. Valvontaelimessä tulisi olla joukkoviestinnän, kilpailuoikeuden ja valtiontuen asiantuntemusta.
YLEn toiminnan rahoituksen tulisi varmistaa mahdollisimman pitkälti edellytykset kilpailuneutraliteetille. Verovaroin toteutettu rahoitus olisi tässä mielessä paras vaihtoehto. Kilpailuvirasto kannattaakin, vastoin loppuraportin ehdotusta, että YLEn toiminta pitäisi rahoittaa valtion budjetista.

ja kriittinen sivusto valtiokulttuurille:



Nyt olisi parasta olla puhumatta Pekka Himasesta.

Mutta pakko on puhua tyhjästäkin. Sillä Tyhjästä me olemme tulleet. Ja tyhjiin kaikkien elämä joskus raukeaa.

Filosofia on oikeasti tilan ajattelua, olevaisen kyseenalaistamista.

Himasen aurinkoinen positivismi ja "toivon filosofia" ilman poliittista kantaa on aina valtapolitiikan tukemista. Kukoistuksen käsikirjoitus poliittista kakofoniaa dumppaamaan. Täytyyhän Pikku kakkosen saduissa olla valistava sanoma, kuinka maailma paranee vain ihmisten hyvällä tahdolla. Amen.

Jos populistinen postivisti eli kaiken "hyvän" helppona kevytideologiana esittävä ei vastusta vaikkapa kurjistumista ja epädemokratiaa tuottavaa nepotistista politiikkaa, hän luo epäpoliittisuuden sumuverhoa ideologialla.

Onnellisuusraportti on se, minkä Orwell unohti muuten täydellisestä dystopiakuvauksestaan. Onneksi Himanen täydensi Orwellin vision aivan omaehtoisesti ja maksutta. - Matkaetappi luettavissa netissä

Positivistiset mielialaraportit ovat aina olleet oleellinen osa  diktatuurien kontrollikulttuuria.

Despootin sinnikkäin unelma on aina jalon despootin rintakuva kansakunnan kukkulalla. "Olen tehnyt kaiken teidän vuoksenne".

Luodaan harmittoman hyvä ideologiafilosofia, käsiterummutus sopivan houkuttelevalla ja ylentävällä rytmillä, jotta ihmiset eivät käsittelisi todellista poliittista ideologiaa, jollä päätetään ja muokataan todellista maailmaa.

Siksi Vanhanen on niin ihastunut hyvää maailmankuvaa vaahdottavasta Himasesta. Luodaan epäpoliittista toivoa suojaamaan poliittista junttausta ja yhteiskunnan hävitystä suuryritysten tieltä. 




2000-vaihteen nousukausi käytettiin varakkaimpien 20% suomalaisista verojen suurimpaan helpotukseen Euroopassa ja samalla kansalaisten perusoikeuksien laittomaan purkamiseen. Verojenkierrosta tehtiin entistä helpompaa kokoomuksen suuryrittäjäihanteiden mukaisesti.

Mikäs siinä. Sairaat ja vanhukset kaatopaikalle ja koko koulu koululaisia yhteen teollisuushalliin itsenäisesti pänttäämään kokeisiin talonmiehen valvonnassa.

KELA-maksuista vapautettu teollisuus kiittää kokoomusta. Miljardi euroa yksityisten ja köyhyysrajalla kikkuvienkin veronmaksajien maksettavaksi.

Poliitikoiksi kelpaa nykyään vain sosiopaatti, joka haluaa valehdella puolueen kulissina, jonka sankaruuskäsite on hämäyksessä ja väistelyssä.


" Semiootikko voisi nähdä Auervaarassa Claude Lévi-Straussin tarkoittaman ”kelluvan merkitsijän” (signifiant flottant, floating signifier), jota alan ihmiset ovat kutsuneet myös tyhjäksi merkiksi.  Mutta mikä se sellainen on?.. "


 ”System Failure

by Christopher Hayes, The Nation, 14 January 2010



mutta toki viikko sitten hyväksyttiin vihreille yhdenvertaisuusohjelma





(Nokia's) Technology 

failed Iran

"Nokia Lawful Interception Gateway", reads the cover page.


Iran's mobile network
double-crossed its users in last year's suppressed revolt. We got our hands on one of the surveillance systems that Nokia Siemens Networks sold to Iran. What's the connection to Europe's own gadgets?



Talvisodan hengessä ja YYA-hegemonian huuruissa.
 
Aivan oma kysymys on taas tämä yhtenäiskulttuurin vimeinen kuolinkouristus, talvisotahehkutus poliitikkojen puheissa. Ihanat uhrit, sotaurhot mullassa meille asennossa kunniaa tekevi.

Talvisotajuhlissa poliitikot kiittävät kansalaisia uhrimentaliteetista.

Matti Vanhanen esimerkiksi puhuu talvisodasta "yksinäisenä sotana", vaikka talvisotaan hakeuduttiin uskollisuudenosoituksena Saksalle. 

Jos sotasyyllisyysoikeudenkäynti puretaan, niin sitten olisi käynnistettävä aito, havainnollinen ja julkisesti laaja tutkimusselvitys siitä, kuinka mm. ulkoministeri Eljas Erkko ja Ryti päämäärätietoisesti ajoivat Suomea talvisotaan ja sitäkin ennen myyräntyöllään Saksan "veljesheimon" liittolaiseksi.

Rytihän puhui talvisota-käsitteestä kauan ennen talvisotaa kuin lapsi joululahjoista.

Talvisota oli viime kädessä Erkon sota, puhtaasti poliittinen valinta uhrata suomalaisia solidarisuudesta "Saksan suuruudelle" ja germaanisille "kulttuurisuhteille".

Miksi ihmiset ovat tietämättömiä historiasta?

Miksi sodan uhreja vieläkin pidetään oikeistolaisen politiikan historiallisina kulisseina?

Tutkimuksia on, mutta historian linjojen selkeä kokonaisesitys esim. nettisivustona oikeasta Suomen historiasta puuttuu. Jos kansa ymmärtäisi oikeistolaista historiaa, se ymmärtäisi valtaa kahmivien poliitikkojen vastuun päätöksistä ja salailusta. Ja miksi 70-luvulla oli satoja lakkoja oikeistoa vastaan, jotta hyvinvointiyhteiskunta toteutuisi.

 

lauantaina, maaliskuuta 13, 2010

Pirkanmaan aborttibuumi - rehtorit estävät seksuaalivalistuksen

Pirkanmaalla on käynnissä Suomessa poikkeuksellinen aborttibuumi.

Eli nuoret ja ahdistuneet lykkivät kiihkoissaan ilman kondomia, koska seksuaalivalistus kouluissa ja ripareilla on ollut olematonta tai tietämättömän aggressiivista. Tilanne ei ole mitenkään ihmeellinen vaan vasta ensimmäinen aalto Suomessa Amerikan trendien perässä.

Tähän on viisi voimakasta syytä:
1
Rehtorit saavat Suomessa estää kouluissaan seksuaalivalistuksen. Kokonaan.

Tämä on seikka, jota moni suomalainen ei tiedä, koska luulemme elävämme sivistysmaassa. Emme elä sivistysmaassa, elämme jatkuvassa jännitteessä ja eturyhmien kamppailussa.

Kouluhallitus ja opetusministeriö on sallinut vapaasti tilanteen, jossa 2/3 suomalaisista peruskouluista on käytännössä ilman toimivaa seksuaalivalistusta. Näin rehtorit voivat kieltää selkeästi havainnollisen, keskustelevan ja perusteellisen seksuaalivalistuksen, koska uskonnolliset "viidesläiset" aktiivisesti levittävät uskonnollista propagandanäkemystä valistuksesta syntiin yllyttävänä. Kauaksi on tultu 70-luvun valtiollisista sivistysperiaatteista.

Biologian tunnilla opetussunnitelmien velvoittamana koulun on vilautettava genitaalien irvokkaita läpileikkauksia mutta siihen se voi jäädä. Annetaan kehoitus käydä jollakin nettisivulla tai lukemaan yksin oudolla tavalla kirjoitettua opo-kirjaa.

Elinten vilauttelu piirroksina tai sukupuolitautien shokkidiaesitys ei ole valistusta.

Suomalaiset rehtorit ovat omissa auktoriteettiuskomuksissaan taipuvaisempia uskomaan yhä  auktoriteettien vanhimpaan ideologiseen tukeen eli uskonnollisuuteen. Uskonnollisia kliseitä hyväksyviä konservatiivisia auktoriteetteja kunnioitetaan helposti esitettävinä kulisseina yhä kuntapolitiikassa.

Ja uskonnollisen kontrollin pahin vihollinen on ollut yksilön itse kontrolloima ja harkitsema seksuaalisuus. Kun seksuaalisuus pysyy nuorille epämääräisenä ja pelottavana ilmiönä, se tuottaa ahdistusta.

Ahdistus on taas uskonnollisille tahoille hyvä asia, sillä he tarjoavat uskontoa ratkaisuna ahdistukseen. Eivät tietoa ja kondomia.

Opetusviraston tulisi kontrolloida, että uskonnollisesti painottunut opettaja ei saisi valistaa nuoria ja että kondomikeskeistä valistusta tulisi olla 13-vuotiaasta lähtien useita tunteja vuodessa. 15-vuotialla tulisi olla vähintään 10 tuntia vuodessa ja vierailevia luennoitsijoita.

2
Viidesläiset ovat mm. Pirkanmaalla tehneet kymmeniä vuosia ahkeraa myyräntyötään mm.  kansanlähetyksen uskonnollisissa tilaisuuksissa ja kontaktiverkostoissa. Luterilainen kirkko antaa ilmaisia toimintatiloja ja ilmaista ilmoitustilaa viidesläisille. Seksuaalisuus (avioliiton ulkopuolella) on tämän kalvinistisen liikkeen yksi suurimmista vihollisista. Nuoria täytyy syyllistää eikä valistaa tässä kulttuurieetoksessa.

Seksuaalivalistus on näiden amerikkalaistyyppisten järjestöjen mukaan syntiin houkuttelua.

Tieto kokonaisvaltaisesta seksuaalisuudesta, kehityksestä ja kondomista on heistä epäkristillistä. Ja siis Suomen valtiokirkko tukee aktiivisesti näitä järjestöjä ympäri maan myös nuorisotoiminnassaan. 

Suomalainen Kirkko pakenee vastuutaan eikä tunnusta, kuinka edistää tietämättömyttä ja abortteja Suomessa.

Irvokkainta tilanteessa on sama kuin Amerikassa: aborttien vastustajat vastustavat selkeää kondomivalistusta ja oman ruummin tuntemista.

3
Nuoren ja lapsen seksuaalisuuden halveksuminen on  aikaisemman kristillisen kulttuurin vahva jäänne kulttuurissamme.

Jos ihmisellä ei ole luontevaa ja mukavaa suhtautumista seksuaalisuuteensa, ei mikään ehkäisy tunnu järkevältä. 

Niin kouluissa kuin seurakuntien seksuaalivalistuksessa yleisin sävy on aggressiivinen opetustyyli, jolla perustellaan nuorille vihaisella äänensävyllä  sitä, että "nuorten harrastama seksi ei voi tuntua hyvältä, vasta aikuisena voitte nauttia seksistä". "Älkää säheltäkö, seksi ei ole teitä varten". "Katsokaa, kuinka Aatamille ja Eevalle kävi, kun he halusivat jotain, mikä ei hielle kuulu". "Unohtakaa seksi, harrastakaa harrstuksia".
"Nuorten seksi on vain sähellystä". Jos opetetaan, että nuorten seksi on sähellystä niin se sitten on pelkkää sähellystä.

Seksuaalivalistus on siis amerikkalaiseen tyylin rippikouluissa yleensä seksuaalisuuden dumppaamisen käsky, synnin välttämisen rukoilemista. Enkelit punastuvat, hyi nuoret, hyi, miettikää enkeleitä.

Ja sitten nuoret ihmettelevät, mitä miespappi ja naiskanttori tekevät saunassa keskellä yötä.

4
Amerikkalaisissa viihdesarjoissa ja elokuvissa ei näytetä kondomeja vaan suoraa kiimaista yhdyntää. Kiihko halutaan esittään älyä ja suhdekeskustelua voimakkaampana. Varsinkaan tuottajat eivät halua ärsyttää tuotantoa rahottavia kristittyjä, muslimeja tai juutalaisia fundamentalisteja kondomien promolla.

5
Tietysi lama tuottaa ahdistusta ja ihmisten seksuaalisen impulsiivinen käyttäytyminen korostuu entisestään lama-aikoina.  Varsinkin jos seksuaalisuus on perheessä halveksittu ominaisuus, niin kondomirahoja ei pyydetä uskonnollista ihmiskuvaa kunnioittavilta vanhemmilta.



Piispojen hylkäämä,  tunteet huomioonottava,
uskonnollisista oppaista edistyksellisin
Nuorten keskuksen tuottama seksuaalivalistusopas IHME
ladattavissa ja printattavissa PDF-dokumenttina:

Avautuu ilmaisella Adobe Acrobat Readerillä tms

 
Aids-tukikeskuksen materiaalit





Hassisen Kone: Rock ehkäisyvälineitä vastaan