Julkaistut Sivut

perjantaina, tammikuuta 09, 2009

Evoluutiopsykologia-väittely Tieteen päivät



Tieteen päivät: Evoluutiopsykologia-väittelyn videotallenne.

(Keskustelussa tosi tutun outo alku, kun toinen väittelijä ilmoittaa suomalaisen perinteen mukaisesti, ettei oikein haluaisi väitellä.)


Tieteen päivät käyntiin mielenosoituksella - Demari






KEYWORDS:: psykologia kognitiivinen kognitiotieteet havaitseminen aivokuori aivojen evoluutio itseymmärrys suggestio alitajunta subtajunta aivojen kehittyminen kehitysprosessi fobiat neuroosit emootio responssi tusneresponssi sosiaalisuus sosiaalinen minäkuva aivokuvanne aivokuvaus kerroskuvaus eeg magneettikuvaus liskoaivot aivokuori filtterointi tajunnan rajaaminen esitietoinen valikoiva mieli mielen teoria uskontotiede darwin darwinismi prosessi analyysi keskustelu haastattelu luonnonvalinta tietoisuus

2 kommenttia:

  1. Hei hyvä Arhi,


    Kiitos Tieteen päivien videovinkeistä. Aika laimeaa keskustelua,
    myös uskontokeskustelu.
    Suomessa ei oikein millään saa
    aikaan keskustelua, harmi.

    Ateismi näyttää olevan mahdoton
    näkemys, ei niinkään väärä tai
    huono, vaan mission impossible, koska se voidaan usein kevyesti redusoida uskontoon tai sen tyyppisiin
    elämänmuotoihin ( Lebensform). Uskonnottomuus sen sijaan on kiintoida projekti. Kristinuskon "uskonnoton" muoto, Bonhoeffer et. al. puhuttelee edelleen monia.
    Mallistuminen tarvitsee usein kuitenkin myös
    "hengellisen" premissin, ks. Jürgen Habermas ja Benetictus
    XVI keskustelu.

    Ystävällisesti Matti

    VastaaPoista
  2. Hei hyvä Arhi,


    Kiitos monista innostavista
    elokuvaa koskevista kirjoituksista
    + muista.
    Pidätkö Sinä debatoinnista?
    Varmaankin kykenet sellaiseen.(?)

    Minusta dialogi on tärkeämpää,
    vaikka en kiellä debatoinnin
    merkitystä.

    Kiva ja tärkeä olisi kuulla näkemyksesi edellisestä kirjoittamastasi
    liittyen ateismiin ja uskonnottomuuteen ja sitä kautta
    uskontoon tai pikemminkin uskonnon kautta niihin.


    Tarkoitin edellisessä viestissäni
    tietenkin Benedictus XVI:a eli Joseph
    Ratzingeria, jonka kanssa Jürgen
    Habermas on keskutellut muun muassa
    sekularisaatiosta. H. väittää edustavansa filosofoinnissaan
    näistä teemoista metodista ateismia, vaikka oikeammin olisi
    nimittää hänen näkemystään kaiketi
    metodistiseksi agnosti(si)smiksi,
    eikö vain.

    Ps: Bonhoefferin väitöskirja on huippuhyvä, vaikka onkin tehnyt
    jo 21-vuotiaana.



    Ystävällisesti Matti

    VastaaPoista