perjantaina, helmikuuta 21, 2014

Media ei ole demokratisoitunut - HS-toimittajien jälkeenjäänyt maailmankuva


Nosto - Päivitetty III -   


Media ei ole demokratisoitunut


”Jobsin ja Soinin aika” -artikkelissa (HS 25.1.) käsitellään moderneja demagogeja ja vaikutuskeinoja. Itse artikkeli sekä kirjat edustavat kuitenkin vanhentunutta mediateoriaa ja evoluutiopsykologiaa sekä elitististä ihmiskuvaa. Viekoittelun analyysi onkin nyt viekoittelua.

Juhana Torkki väittää kirjassaan että "Tarina on alkuperäinen huume". Uusissa sosiaaliantropologian kulttuurievolutiivisissa tutkimusasetelmissa asia on täysin päinvastoin. Huumeiden tuottamat visiot ja näyt ovat olleet tarinankerronnan shamanistisen, fiktionaalisen mielikuvituksen sekä abstraktin kulttuurikäsityksen generoijia sekä jopa kielen käytön motivoinnissa kulttuurievoluution suurimpia tekijöitä.

Esi-isät halusivat jakaa suuria tajuntaa laajentavia huume-elämyksiä ja shamaanin visioita ja siten tietoisuuden ja abstraktioiden kulttuuri kehittyi huimasti, mikä näkyy hyvin nopeana aivojen kasvuna evoluutiolle harvinaiselle kiihkeydellä.


 Torkin ja toimittaja J.Lyytisen esittämä malli median toiminnasta on ideologisesti varsin painottunutta. Tekstissä esitetään vakavasti, että juuri kansa ohjailee ”moraalisen puhdistuksen tarpeella” mediataloja ja siis myös vaikkapa mediajohtajien keskiviikkoseuraa; aivan kuin media olisi vain tottelevainen peili kansalle, ”demofobia”, eikä eliitin vallankäytön, ohjailevan assosioinnin sekä sensuurin ja suostuttelun väline.

Lyytinen koostaa tässä ällistyttävän konservatiivisen fiktion, jossa median omistava eliitti ei ohjaile mediaa, ei säännöstele tietoa ja että massamedian aikana kansa itse loisi maailmankuvansa ilman manipulaatiota. Median nimittäessä nyt Ukrainan mellakoivaa äärioikeistoa vapaustaistelijoiksi ja samalla leimatessa kiakkovieraita epäpoliittisiksi häiriköiksi media ei näin ollen käyttäisi oikeistolaisesti polarisoivaa diskurssiviekottelua ja moralisoivaa demonisointia poliittisena välineenä.

Median säännollisiä lynkkausoperaatioita toimittaja Lyytinenkaan ei tässä esitä mediavallankäytön harhautusoperaatioina vaan vain kansan omaehtoisena verenhimoisuutena, massojen tilaustyönä.

Ilkka Kanervan tekstarikohukin esitetään verenhimoisen kansan ”lynkkausoperaationa” vaikka todellisuudessa Kanerva paheksuttiin, teilattiin ja erotettiin juuri eliitin toimesta eliitille hankalana. Kansalle Kanerva oli vain hilpeää karnevaalia, vallan inhimillistämistä kun eliitille Kanerva oli eliitin kulissiarvovaltaa uhkaava elostelija ja siksi vakavasti ”paheksuttava”. Media teki todellisuudessa kaikkensa, jotta eliitin paheksunta ja pelko eliitin itse yllpitämän epäseksuaalisen aatelisimagon menetyksestä projisoitaisiin hysteerisinä otsikkoina ja ”kansan vaatimuksena”.

Lyytinen väittää median olevan demokratisoitunutta. 








Ihmiskuva - konservatiivien torjunnan kohteet No 1:

Joe Rogan Graham Hancock and Terence Mckenna

- The stoned ape theory of human evolution






Suomalaisen laajan mediasensuurin, voisi sanoa mediamuurin ja kokoomusideologian alta paljastuu itsenäinen ja itsesuojeluvaistoinen Islanti kuten oli ennen eurovaaleja Ruotsin erillinen eurovaluuttavaali:







Median hysteriaa:

 Sampo Syreeni: "Hetkinen, luinko mä nyt tän ihan oikein. Eli siis kaverilla on ADHD, jolle hoitoresistentti lääkkeiden (==amfetamiini) sivuvaikutusten tähden. Niinpä jamppa itselääkitsee rauhoittavilla, ensin tavalliseen tapaan dokaten, mutta sitten löytäen pilven. Se mitä ilmeisimmin toimii ainakin jossain määrin: "joo, mennään vaan". Mutta äitipä onkin Irti Huumeistä -hysteerikkojen nollatoleranssikätyri, ja päättää että eihän tällainen meno vetele. Nyt puolentoista vuoden natsituksen jälkeen poika on tilassa jossa hädin tuskin pystyy lukemaan Aku Ankkaa. Tämä on sitten maan johtavan journalistilafkan silmissä voitto pahasta huumeesta. Anteeksi, en ymmärrä."






      II


Huumeiden demonisointi on myös ideologiaa kuten valtion tuhoaminen eliitin pörssipelin vuoksi:

Konservatiivien pelkona on eliitin kontrolloiman hierarkian ja eliitin ylistämän hegemonisen maailmankuvan romahtaminen, enemmistön alistumisen eetoksen haihtuminen, julkkiskultin/aateliskultin poistuminen, eliitin hierarkisten uskontokulttien lässähtäminen, muuttumattomien ja "kirkollisten" "arvojen" muuttuminen etiikan ja tieteen kautta ihmiskeskeisiksi  sekä varsinkin ideologinen statusmaterialismin, arvotavoitteiden muuttuminen

  • "Psychedelics like psilocybin mushrooms and LSD not only don’t cause mental health problems, they may actually improve mental health, say Norwegian researchers:





Miksi eliitti nojautuu "muuttumattomaan" uskontoon,
moralismiin, Amerikan kansalaisten köyhyyden vähättelyyn, natsien rahoittajista vaikenemiseen (pankkiirit ja teollisuuseliitti), pörssi-ideologian aiheuttamien romahdusten vähättelyyn, ilmastokatastrofin vähättelyyn, eliitin omistaman median sensuurin ja tiedon vääristämisen vähättelyyn?

Eliitin kontrollin ja resurssien varastamisen takia.


Oikeistolaiseen epä-yhteiskuntakontrolliin kuuluu stressin lisääminen, dumbing down, massojen hallinta ja massaviihde (varsinkin väkivaltaviihde ja sadismin lisääntyminen sarjaohjelmissa), taikauskon lisääminen "jokaisesta voi tulla miljonääri", ihmisten keskinäisen kilpailun korostaminen, jotta ihmiset ihailisivat ongelmien yläpuolella olevaa eliittiä, jotka luovat tahallaan ongelmia varastamalla resursseja elitistisesti muilta ihmisiltä.



Tehokkuus tarkoittaa eliitin terroria ja kontrollia eliitin rikastuttamiseksi epätasa-arvoisuuden kautta.

Veroprogressio näyttää olevan kielletty sana suomalaisten toimittajien kielenkäytössä kun puhutaan kurjistumisen poistamisesta.


  • Väkivaltaviihteen matalat ikärajoitteet ovat ideologinen valinta traumatisoida ja luoda nuorista aggressiivista kilpailevaa työntekijämassaa, illuusiona nousu eliittiin ilman solidaarisuutta kaltaisiiaan kohtaan.


Väistämätön seuraamus luokka-ajettelun korostamisesta: massojen ohjaaminen massoina, non-personina;

Eliitti on aina korostanut, että köyhät saavat ansionsa mukaan, ovat Jumalan kiroamia tai kyvyttömiä ali-ihmisiä :





DOCPOINTISSA viikonloppuna

  • Finanssimarkkinoista on tehty elokuvia, mutta ei sellaista kuin palkittu Master of the Universe. Subprime-velkakirjat ja luottoluokituslaitokset ovat vain sivujuonteita tarinassa, jonka keskipisteenä on entinen investointipankkiiri Rainer Voss. Yritysfuusion tyhjentämän pilvenpiirtäjän pankkisalissa kuvatut haastattelut luotaavat investointipankkitoiminnan psykologiaa. Oma elämä, perhe ja itsenäinen ajattelu täytyy uhrata, jos aikoo huipulle. Vossin tarina ja elokuvan tyyli kantavat loppuun asti.  On kuvaavaa, että tapahtumapaikkana on hylätty pankkirakennus. Frankfurtin investointipankkien pilvenpiirtäjät hallitsevat ikkunasta avautuvaa maisemaa, mutta ketään ei näy missään. - Matti Ylönen

    http://docpoint.info/content/master-universe-0


Aika kylmäävä dokumentti, osaavatko katsojat tehdä johtopäätöksiä?

europuheiden suhteen ja kokoomuksen vaatimusten suhteen, valtion tuhoamisvaatimusten suhteen pankkien ja pörssin puolesta.

Ymmärtävätkö suomalaiset yleensä miksi kokoomus vaatii valtion tuhoamista -- pörssin murskaavien keinojen laajentamiseksi.


Kokoomuksen puhe talouden puolesta on ollut pelkästään puhetta pörssin ja keinottelun puolesta, pörssiveonlyönnin puolesta, firmojen ja pankkien epämosraalisen vastuuvapauden puolesta.


Osaavaatko ihmiset yhdistää kokoomuksen "lupailevat" "tehokkuus"- ja "yksilönvapaus"jargonin pörssin valloitussotaan? Eivät. Yksilönvapaudella vaaditaan nyt hallituspolitiikassa pörssiyhtiöiden vapauttamista Talvivaara korkeimpana esimerkkinä.

Ihmiset ovat tarrautuneet retoriikkaan. Vapaus ja talouskasvuretoriikkaan. Ihmiset eivät ymmärrä pörssin vapauden tarkoittavan eliitin ja pääoman ryöstöretken vapauttamista.
Kaikki on nollasummapeliä: pörssin voitot valtion kontrollin tuhoamisen vaatimuksina ovat aina ihmisten orjuuttamisen lisäämistä. 

Suomalaisilla ei ole kykyä analysoida ideologioita sillä koulussa jo juntataan porvariasenteita, "vastakkainasettelujen aika on ohi", "taloutta ei saa rajoittaa". Nyt firmoja kohdellaan yksilöinä joilla on oikeuksia oikeiden ihmisten ohi.

  • Kekkonen nojasi vahvaan valtioon mutta samalla suomettumisella kasvatettiin alistuva, epäpoliittinen sukupolvi, ideologioiden kieltäminen on Kekkosen klaaneille yhteistä mikä huipentui 1989 uusliberalismin valheilla kansaa syllistämällä pörssikeinottelun lamasta. Lama on ollut eliitin ase aivan väärillä perusteilla uuden suomettumisen synnyttämiseksi "vastakkainasettelujen aika on ohi". 
Niin, ihmiset eivät ymmärrä Kekkosen ajan sensuurille alistumisen seuraamuksia, se on trauma ja jatkumo, alistuminen. Epäpoliittisuus, pakkoluottamus virkamiehiin hyvin fasistisella tavalla, virallinen eetos joka jatkuu - ja virkamiehet eivät saa mistään virkarikoksista  tuomioita, elitismi jyrää ja kansa alistuu talvisodan hengessä.


    kts thatcherismi





III


Saksalaisen kulutuskapitalismin, nollatietoisuuden ja porvarillisen ritualismin meta-analyysi To ja La Docpoint:

  • Vuonna 1967 vaatesuunnittelija Waltraud Lehner kyllästyi naisille tarjolla olleisiin apulaisten ja kuvaussihteerien rooleihin Wienin elokuvakentällä, ja alkoi käyttää itsestään pelkästään isoilla kirjaimilla kirjoitettavaa taiteellista konseptia, logomaista nimeä VALIE EXPORT. EXPORT hyökkää teoksillaan luokkayhteiskunnan vääristyneitä rakenteita ja porvarillista tekopyhyyttä kohti. Päähenkilönä esiintyy useimmiten hän itse. Teokset ovat elokuvan keinoin toteutettuja intensiivisiä performansseja. Lyhyen muodon kypsät pääteokset Mann & Frau & Animal (1971), …Remote…Remote… (1973) ja kompleksinen mestariteos Syntagma (1984) tuovat esiin EXPORT:in käsitteitä ”kehon arkkitehtuurista ja kehosta taistelukenttänä, projisointipintana”. Facing a family (1971) oli eräs ensimmäisistä tv-interventioista videotaiteen historiassa. Satunnaiset tv-katsojat Itävallassa näkivät itsensä kuin peilistä, syömässä illallista ja katsomassa televisiota…  Riemastuttavassa Elfried Jelinek. News from Home 18.8.88 -teoksessa (1988) Nobel-palkittu kirjailija – kotimaassaan tunnettu uutisfriikki – kommentoi ystävälleen päivän tv-uutisia lepotuolissaan. I turn over the pictures of my voice in my head (2009) on videoteos, joka pohjautuu Venetsian biennaleen tehtyyn performanssiin. EXPORT:in lausuessa runoa mikroskooppikamera näyttää kuvaa taiteilijan äänihuulista.  - Mika Taanila & Sami van Ingen


http://docpoint.info/content/valie-export-0


























PS
  • "Brittiläisessä mediassa on kyllä jotain hyvää. Siellä on paljon kovempia, poliittisesti armottomia ja historiallisesti valveutuneita kriitikoita, jotka olisivat jo tiputtaneet Susanna Kosken palliltaan ja syöneet muutamalla haukkauksella voittajien puolella rehvastelevan Enbusken. Silti uusliberaalien pellejen ja oikeistolaisten julistetyttöjen keskinäinen seläntaputtelu uppoaa suomalaiseen mediaan kuin häkä."

 
-Anglofiilit, jotka rakastavat uusliberalismia -Donna Roberts
 


mutta transatlanttinen pörssikeskeinen sensuuri on vyörymässä









Ei kommentteja: