lauantaina, kesäkuuta 21, 2008

Mielipuolista manipulaatiota




Jos masennut katsellessasi vaatefirmojen ym mainoskuvia, voi tämä sivusto vetää sinua takaisin maan pinnalle. Kuvankäsittely on uskomattoman törkeää ja yleistä ja ehkä epäinhimillisyydessään eniten pikadepressiota aiheuttava ilmiö. Jos uskot kuvaan sitä epäilemättä.

Tuossa blogissa mokat pedataan auki vapauttavasti ja huvittavasti. Mutta valheet myyvät, siksi manipulaatiota harrastetaan ja valheisiin uskoviin luotetaan. Ihmiset tarvitsevat valheita valheelliseen elämäntyyliinsä.

Mainoskuvissa pyritään uskonnolliseen kokemukseen: katsojaan vedotaan jollakin täydellisellä, yli-inhimillisellä, pelastavalla ulottuvuudella, joka nostaisi pois arjesta ja vajavaisuudesta.

Inhimillisen ryhmäidentiteetin yksi tärkein kulttuurinen mekanismi on ollut heimojen uskonnollinen ajattelu: yhteinen usko näkymättömiin voimiin ja tulevaisuuden hallintaan. Yhteinen tulevaisuus ja yhteinen uhka: yhteinen jaettu identiteetti.

Mainoskulttuuri ja muoti-ilmiöt eivät ole uusi ilmiö, syntyneet tyhjiöstä.

Ne jatkavat ja toteuttavat uskontojen kuvastoa ja funktiota. Tämä metakulttuuri käyttää samaa merkityksenannon efektiä kuin uskontokuvastot; ihmisen tietoisuuden yksi sivuvaikutus on haluta antaa merkitys kaikelle. Ja metakulttuurit antavat merkityksen ja ratkaisun kaikelle olevaiselle. Ne torjuvat kuolevaisuutta ja epätäydellisyyttä luomalla täydellisen maailman ja hallinnan illuusioita. Valmiita vastauksia.

Ihmisen peruskysymyksiä uskonnon ja kulttuurin alkuhämäristä ovat olleet kysymykset kelpaavuudesta. Miten minä kelpaan ja pelastun. Ja siihen mainonnalla on uskonnon lailla ratkaisunsa ja välineensä.



Photoshopin kohinanpoistosäädön käyttö:


Unsharp Mask:

How Do You Actually Use That Thing?





Ei kommentteja: